Bukefalos 28 år!

Ridkjol + kavaj = färg?

Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Knapplån:
En jätterolig tråd!
Jag är mycket intresserad av kvinnors ridning ur ett historiskt perspektiv. Det är sällan kvinnors ridbedrifter beskrivs under den tidigmoderna perioden - med undantag för när de gör sig kända för vådliga avramlingar. Ett par av dessa fruntimmer var Katarina av Medici och prinsessan Liselotte av Pfalz. Båda var dristiga jaktryttarinnor vid det franska hovet under 1500-resp 1600-talet. De vågade sig ut i en manligt dominerad aktivitet men verkar mest ha hånats för det. Liselott själv har beskrivit hur hon uppfattade situationen och var mest stolt över att hon faktsikt tog risker. Hon ansåg att ridningen gav henne tillfälle till sunt friluftsliv.
Hon beskrev aldrig hur hon var klädd men det finns ett porträtt av henne där hon bar samma slags dräkt som de här franska ryttarinnorna:

Ludvig XIV:s hovdamer

Jag skulle vilja rida fram i terraterra lika snyggt klädda som de! Tänk hur mina hattplymer skulle bölja så som hästens man....

Den dag jag kan betala en sadelmakare som kopierar upp en av skoklostersadlarna kan jag förverkliga min vision!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Men visst är det intressant! Jag har lyckats köpa några böcker om ridning i damsadel och det innebär ju en hel del historia om damer i sadel också. Och då liksom kommer intresset för hur de var klädda som ett brev på posten. För mig i alla fall.

Vet du nån bra bok som du kan rekomendera?

Vet du någon som kan bygga damsadlar efter gamla förebilder?!! Jag trodde att det svåra var att hitta någon kunnig och inte att betala? Fast givetvis blir det jättedyrt.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Vet du nån bra bok som du kan rekomendera?

Vet du någon som kan bygga damsadlar efter gamla förebilder?!! Jag trodde att det svåra var att hitta någon kunnig och inte att betala? Fast givetvis blir det jättedyrt.

Det finns en uppsjö böcker om ridning i damsadel! Inte minst i England finns det fortfarande en mängd människor som tycker att det är ett normalt sätt att rida, och något att utbilda sig i. Därför finns det också damsadel-sadelmakare i England. En mycket kvalificerad svenska har utbildats där. Det är inte ovanligt att man använder 100 år gamla sadlar som underhålls och stoppas om för ridning idag. Tyvärr arbetar få sadelmakare med historiska rekonstruktioner men eftersom den sadelmakare jag tänker på nyligen börjat arbeta mer med kultturhistoriskt material kan jag iallafall dröma om att en dag få se en nytillverkad sadel i drottning Kristinas stil!
Jag har mött en engelsk expert som är spindel i nätet när det gäller damsadelridning och som heter Lindsay Smith. Hon har skrivit en uppsats om historiska sadlar i en nyutkommen "nördbok" In the Saddle, an exploration of the saddle through history" utgiven av The Archaeological Leather Group

En annan engelsk dam, Penny Housden, har den här hemsidan:
Side-saddle lady
Hon har tagit fram de symönster som Handelskompaniet säljer, och man kan alltså köpa dem direkt från henne. Hon har också precis skrivit en bok som jag funderar på att köpa...
Jag har annars en tysk bok av Dorothee Faltejsek. Im Damensattel. Författarinnan behärskar rörelserna i högre skolan och ser ut som en drottning i sadeln! Kolla i bildgalleriet på hästen Sally-Ann.
Hennes hemsida här

C_L här på forumet skrev en artikel i Häsfocus för några år sedan när hon fick en lektion av en Österrikebaserad instruktör om jag inte minns helt fel. Själv kommer jag aldrig lära mig rida i damsadel men hejar på alla som gitter.:bump:
Hälsningar Ann
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Damsadeln jag rider i är över 100 år gammal så det är inte ovanligt här heller. ;)

Har läst den ena av C_L´s artiklar men jag vill veta mer! Mer mer mer!

Jag har ett antal böcker men mest utförlig tycker jag att Mrs Houblon´s "Side-saddle" är. Sen finns ju några nyutgivna paperback som är bra grund. Men jag är så nyfiken av mig och vill läsa "allt".

Har varit i kontakt med en svensk damsadelmakare för några år sedan men hon kunde inte hjälpa mig att få tag på en då. Och nu har jag ju min "gamla".
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Om jag får tummen upp av moderatorn kan jag slänga in båda artiklarna här....!


:)

Min damsadel är ca 200 år gammal, helt intakt...underbart vacker.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jättebra! :bump:

Och om du inte får lägga in artiklarna här så kan du kanske maila dem? Vi som vill ha artiklarna kan ju PM:a dig mailadressen. Om du tycker det är ok?

Och jättegärna en bild på din sadel! Min är inte så vacker direkt men i bra bruksskick.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Hej allihopa!

Nu har jag tänkt om och tänker göra klänningen före manteln.
Tänkte ha den alv inspirerad men, vilka färger??

Tänkte i mörkt blå spegelsammet med sandfärgad tyll med bladmönster i ärmen.

Eller ska jag satsa på mera ljus färg, ljusblått eller mera skogsfärger som grön med rött i armen?

Själv är jag ju blond och väldigt ljus, vad tror ni passar??

:bump:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Mmmm. var jätte sugen på den blå men jag bestämde mig till slut för mörkt skogsgrön sammet med röd organsa med bladmönster i armarna och luvan och banden i guld...
Det blev mera mina färger och så blir jag en skogs-alv. :D
Beställde igår så jag hoppas det kommer snart!

Passade på och köpte mönster och tyg till en tävlings kavaj, blir så trött på att aldrig hitta någon bra...:angel:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Färgerna låter jättevackert! Precis i min smak! Du kommer att bli superfin!

Men var beställer du mönster till en tävlingskavaj? Jag är på jakt efter mönster till bra ridbyxor. PM:a mig om du inte vill sätta in det här.

C_L: Jag väntar hoppfullt på artiklarna om damsadelridning! Du har väl inte glömt oss?
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Swelogent har ett mönster på ridbyxor, men jag vet inte om det är bra eller inte. Har bara sett det i katalogen. Med det borde ju egentligen inte vara så svårt att rita ett, eller ändra ett... (om man har lite mönsterkonstruktion i bakfickan ;) )

Jag tror nog att man kan ta ett vanligt mönster på en kavaj o sy. Borde väl funka? Tar man bara lite strechtyg så... Så får man vara noga o mäta av mönstret så att det blir rätt storlek. Jag följer aldrig storleksguiderna, jag mäter o ändrar så att det blir rätt. Enligt alla guider är jag 38-40, men det är 36 som sitter snyggt oftast. Speciellt Burda tar i väldigt med rörelsevidd.

Jag väntar på att min modell ska okeja foto så att ni får se min fina kjol jag gjort klart in action, men det lär nog vänta lite till. Ett litet smakprov på linningen kan jag nog våga dela med mig ändå... kan inte hålla mig mer...
blaklocka.jpg


Och jag är inte klar med kantband på min kavaj än, ska sitta o pilla lite med det ikväll. Så kommer väl även den upp här snart. Ska rita en svart kjol till, med kantband nertill i beige. Blir nog snyggt tror jag.

Jag vill se fler bilder här!! Det finns väl fler på buke som syr ridkläder??:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Ja, det blir nog fint. Varmare färger. Lycka till med att sy! Vill se resultat här sen! :laugh:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Oj oj, den blir nog snygg!

JO, jag har tagit båda mönstrena från burda, en vanlig kavaj som jag länger ärmar och nederdel på och deras fe mönster på klänningen, fast jag kommer att sy armarna i sammet och fodra med det fina tyget, tror jag i alla fall, får se hur det ser ut när jag får hem dem...
:bump::bump:

I går fixade jag ett pannbands smycke i alla fall, så att det är klart...

Kan knappt vänta...:bump::bump::bump:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Det har fortfarande inte kommit.... :mad:
Sista sakerna skulle de få hem i förra veckan så jag tycker det borde dyka upp när som helst...

Ska röja på övervåningen och göra systuga där tänkte jag så att jag kan arbeta på den varje ledig stund! :D

Kookaburra:
Är din kjol klar snart?? *nyfiken*
 
Senast ändrad:
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Visst är det surt att vänta på grejer! Det går alltid extra långsamt när man väntar på nåt kul. Och ett syrum är ju fantastiskt att ha :laugh:

Hmm, njea. Den grå är ju klar, men inte min kjol som ska gå till kavajen. Har inte börjat rita på den än ens. oops. Kanske e dags att sätta på ett kol, ska ju ha den klar i juni är det tänkt... Tack för att du peppar lite :D
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

*Pepp pepp* :D

Mina tyger har kommit! :bump:

.... till tullen i mariehamn :mad:, så nu måste jag in och lösa ut det i början på veckan! Typiskt att det skulle fastna i tullen...

Fast jag hade också blivit misstänksam på ;
avs: FABFAB-FABULOUS FABRIC. :rofl:
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Jaha, då ansluter jag mig till kavaj-kjol gruppen. Medlemmarna i kadriljen har röstat fram en röd kavaj och kjol men så ska kavajen vara vändbar och då visa en gul sida. Vi har bra mönster men inte i min storlek... Så det gäller att rita om mönstret innan jag kan börja sy på riktigt. Brukar vilja sy upp en provex i nåt gammalt tyg för att få bra passform. (Svårt att få på någon med en säls kroppsfigur...)

Nåja, jag har i allafall både syrum och tyg. Och det är ju inte det sämsta!

Nån som har bilder på hur projekten fortskrider? Det är ju så inspirerande att se!

Sydde förresten en regnklädeskjol. Att rida i alltså. Ska försöka ta nån bild. Inte vacker, jag använde vaxduk som jag köpte billigt på citygross. Det är ju lite av ett prov. Men jag älskar min vardagsridkjol så jag tänkte att en likadan i regntätt tyg borde vara bra.
 
Sv: Ridkjol + kavaj = färg?

Min klänning är klar!!! Och den blev jätte bra! :bump::bump:
:banana::banana:

Fast idag när jag är ledig så är det såklart dåligt väder.
Men så fort det är bra väder och jag får tid ska jag dra med pojkvännen och hästen till skogen!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är saker som skaver och just nu har jag lite svårt att ha överseende med det. Antagligen har jag lite pms och då växer...
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp