Bukefalos 28 år!

Ridning i snö

vinkelina

Trådstartare
Longerade hästen på ridplan igår. Där var det ca 10 cm snö med lite skare på. Efter att ha bråkat en stund fick vi en riktigt fin trav med höga benlyft och fart som hos en travare (travarsläkt)

Är det ett bra sätt att få upp stela bogar att rida och trava i snö där hon tvingas lyfta på benen på ett naturligt sätt? För lite mer än 6 veckor fick hon en vrickning baktill men är nu ridbar och vi jobbar försiktigt.

Tyvärr klarar hon inte att stå två dagar utan att styvna till så nu är läget lite katastrof. Hon promenerades under sjuktiden, men tyvärr hjälpte det inte.
 
Sv: Ridning i snö

Att longera i travarfart är inte bra, särskilt inte på en häst som ska rehabiliteras från skada och på tveksamt underlag.
 
Sv: Ridning i snö

Tanken var ju inte att det skulle gå undan, men hon blev lite pigg och stark. Till slut orkade jag inte hålla emot mera.
 
Sv: Ridning i snö

Då kanske det är bättre att du rider, så att du har kontroll över farten.
 
Sv: Ridning i snö

Om hästen inte är närmare 30 bör den inte bli "stel" i sitt rörelsemönster.

att använda bommar o skarsnö som "rehab" o dessutom på böjt spår utan kontroll ger större risk att skadan går upp.
Skritta ute på lång tygel. Är hästen redan där ovillig säger den dig ngt.
nu menar jag inte att den gör så, men att du ska vara lyhörd för "stelheter"
 
Sv: Ridning i snö

hästen fyller 21 år i år, och gått tio år på ridskola innan jag köpte henne. är de stora muskelgrupperna som styvnar till, hon kräver även i friskt tillstånd massor av uppvärmning.
 
Sv: Ridning i snö

Du kan ju tänka bara på dej själv? Vad händer om du går direkt ut i tex djup snö o pulsar när du är otränad och ouppvärmd? Troligen risk för sträckningar överansträngnin av muskler o rejäl träningsvärk som gör dej stelare om du inte stretchar o får massage.

Jag tror att snöpulsande är bra i lagom dos på frisk tränad häst, men efter uppvärmning och hur mycket beror på hur van den är. Som en del av träningen, absolut!
 
Sv: Ridning i snö

Att rida en frisk häst i lätt men djup snö är en sak, en annan om den varit skadad o med skare på.

Hur menar du att den är stel i sina bogar? Den kan ha ont i sina framben o det tolkas som stelhet högre upp.

Håller du den varm? Med päls eller täcke?
 
Sv: Ridning i snö

Ovillig att länga stegen innan hon är uppvärmd. Hon har någon form av låsningar som kommer om hon ej jobbas i form. Genomkollad av massör och motsvarande som menar att det troligen är förslitningar/ "artros" eller liknande pga av att hon i så många år inte ridits i korrekt form utan är riden på frambena
 
Sv: Ridning i snö

Är hon röntgad?

Om hästen har slitna leder får man ta det vackert o skritta länge o rida på BRA underlag som ger svikt.
Nu när hästen dessutom varit halt får du nog ta det ännu lugnare om du inte vill ha en häst som är skadad hela tiden.

Läs på om artos o förstå att det gör ont att ha pålagringar i lederna där brosket som leden ska glida över är buckligt o det gör det både svårt o ont. Fråga ngn äldre människa i din närhet. Brosket kan t o m vara tunt eller delvis fattas.

Det man kan göra är att ge ngt tillskott o se- typ glukosamin, Hyaluronsyra,
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 222
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 241
Senast: prallan
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 757
Senast: Lobelia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
883
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp