Ridning på en hand

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ridning på en hand

För att det låter logiskt - men det behöver inte vara förankrat i vare sig vetenskap eller fysiologisk ridning
Personligen tycker jag om det som ÄR förankrat i vetenskap och fysiologi. blir det logiskt.
det är ju det som är det stora problemet - det låter djävligt bra
Om det bara låter bra kan det inte vara svårt att genomskåda tycker jag. (men det varierar förstås mellan ryttare)

men stopp hallå här - stämmer det det som sägs
Det måste man fråga sig för annars kan man inte veta om det är något att ta till sig eller inte. Det behovs ofta en närmare granskning för att få helheten i deras sätt att träna.
Jag var nyligen på en clinic med en väldigt känd tränare. Hans träningssätt var inget jag kunde ta till mig. Det betyder ju inte att han är en dålig ryttare eller tränare för det, bara att det inte stämmer med mitt sätt att träna. Det skulle bli väldigt motsägelsefullt för hästen om jag släppte in det konceptet.
och det gäller en del bokstavstränare också
Det finns mängder av tränare som har utbildning på pappret, men är rent ut sagt urusla. En utbildning är ingen garanti.



istället för att låta biomekaniken välja metod
Det är det som fungerar. Men måste sättas in i ett mycket större sammanhang. Biomekaniken är grunden, den kan man ju inte ändra på, den är som den är, men hur man sen tränar och i vilken ordning måste man anpassa efter häst och ryttare.
 
Sv: Ridning på en hand

Näe man vet inte om vad man inte vet.

men om någon säger till en - du - du kankse har missat något här...
Så tycker jag att det är rätt sunt att reflektera över det en lien stund. Precis som om någon säger att man har gjort fel.

Just vad gäller AR så ställr du det bara mot tävlingsDressyren

Du det finns en massa "skolor" Jag vet inte någon utanför Bentkliubben som ser några kläder faktiskt

Tvärtom så brukar de flesta ha åsikter, värst var PK, medan Kottas var mer diplomatiskt och sa att "allt var inte bättre förr..."

Jag har skrivit det förrut - vissa har ett anseende bland de andra elefanterna

andra har det inte - bara det är en hint för mig att "det kanske är något man är ovetande om..." Kanske skall checka upp det... Ingen rök utan eld

Om så många är emot och har åsikter, något måste det ju ligga i det.
Det behöver inte vara svart /vitt att allt med tex AR är strunt

men om det inte finns ett intresse för att fundera ut vad röken handlar om utan envist hävda allt är som det ska - då låter det ju mer som en sekt
 
Sv: Ridning på en hand

Ja, absolut!

Fast återigen, person A tycker ju att den har rätt för att den HAR tänkt till. Förstår du hur jag menar? Även om den lille pojken skriker kan ju person A tycka att den lille pojken kanske inte har alla korten i kunskapsleken heller?

Det är detta jag upplever svårt - och inte bara med ridning - även inom traditionella vetenskaper finns olika "strömningar" och teorier. Och varje "läger" är säkra på vad de tror.

Många kloka människor här på forumet brukar säga att hästen är bästa läraren, och det är väl så man får se det. Men å andra sidan, hästens natur är inte direkt att sätta samman ett dressyrprogram och fundera över hur den ska göra det på bästa och mest korrekta sätt. (Förutsatt att det nu är dressyr vi är intresserade av. Och jag menar inte nödvändigtvis tävlingsprogram, kan ju lika väl vara ett uppvisningsprogram i sammetskläder). Här blir också en "kullerbytta" för mig - för absolut ska hästen visa vägen. Och är min häst frisk år efter år, den musklar sig fint och den verkar må bra mentalt - då är det ju ett litet litet kvitto på att jag iaf inte bryter ner den. Men jag tror att dressyr (som är mitt intresse) också ställer krav på ryttaren (vilket jag antar att de flesta anser?) - ryttaren måste de facto utbilda hästen till att bära sig på ett dressyrmässigt sätt, och även stärka hästen och få den att för varje år kunna utföra fler och fler rörelser som ingår i dressyren (om det så kallas traversale, öppna, spansk skritt eller halvhalt).

Nu har jag nog villat in mig igen, ber om ursäkt för mitt förvirrade angreppssätt. Det jag ville åt var en annan logisk kullerbytta (för mig) - just att hästen är främsta läraren. Ja, det är den ju - så tillvida att den 1) håller sig frisk och utvecklas om jag rider den på ett något så när uppbyggande sätt (och om Gud vill...) och 2) om jag som ryttare förmår att känna igen delkvittona. Och de här delkvittona ser olika ut för olika ryttare och tränare. Jag antar att Anky exempelvis vill ha andra delkvitton än Bent och att Bent vill ha andra än Kottas. Och att Kottas vill ha andra än Anky, och cirkeln går inte att sluta?

Biggan> jag tkr det är intressant det du nämner med den clinicen du var på. Jag brukar ofta tänka "hrm, jag fattar inte riktigt, men kanske jag gör det om nåt år".
 
Sv: Ridning på en hand

jag inser det är ingen vits att diskutera med den som har sett ljuset

Förstår inte varför du är så dömande. Jag har sett flera ljusglimtar, men det är fortfarande mycket ljus kvar att se. Eftersom jag vill utvecklas gör jag det. Det är ingenting som sker av sig självt. Man måste vara aktiv själv.
 
Sv: Ridning på en hand

precis som jag skrev

om pojken skriker så får A gå till tränare G H I J och få en oberoende syn

jag tycker itne man kan hitta en sanning, jag frågar alltid minst 5 av varandra oberoende personer ( 5 pers som kan bekräfta min egen syn är för lätt för mig :p )

Om 3 är ense om en sak så håller jag den för trolig...

jag tycker nu faktiskt att efter idoga studier att många saker går igen, igen och igen i den mesta litteraturen, och tränarkoncepten

Ärligt så tror jag att det är förståelsen av dessa begrepp concept som de framgångsrika har gemensamt

Framgångrika och respekterade skall jag säga för jag delar inte riktigt tex Sjefs världsuppfattning - dessutom får jag den inte att passa in i den andra "kunskapen" vilken ledd jag än provar på

jag är ju inte på någon mästarnivå - jag kan ju omöjligt veta vem som har mest rätt eller så, men vissa saker verkar de vara överens om - och om då någon har en liten egen tolkning av dessa saker så...

Sjef tex kan ha uppfunnit hjulet - men jag tror inte det.

Bara Bytte ut Bent mot Sjef - omväxling förnöjer - ingen av dem är allmänt accepterad som en kollega av de andra
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på en hand

Det är detta jag upplever svårt - och inte bara med ridning - även inom traditionella vetenskaper finns olika "strömningar" och teorier. Och varje "läger" är säkra på vad de tror.
Det är då detblir så viktigt att kritiskt granska vad som säga och försöka ta reda på om resonemanget håller hela vägen. Många teorier stupar efter en bit sas. De håller inte ända in i mål iksom.

- ryttaren måste de facto utbilda hästen till att bära sig på ett dressyrmässigt sätt, och även stärka hästen
Dressyr är kanske inte samma sak för alla? Vi kanske lägger olika innebörder i det och det kan vara det som gör den här diskussinen något förvirrande. för mig är dressyr att träna hästen så att den bär upp sin ryttare och blir starkare, smidigare och mer gymnastiserad.


Biggan> jag tkr det är intressant det du nämner med den clinicen du var på. Jag brukar ofta tänka "hrm, jag fattar inte riktigt, men kanske jag gör det om nåt år".
[/QUOTE]
Det var mer att konceptet inte alls passar in i mitt sätt att rida. Han uppmanade tex alla yttare att de måste lägga vikten på yttersidan på böjt spår och att de inte fick se vart de var på väg i en rörelse utan skulle titta i samma riktning som hästen. Det går inte ihop med hur jag rider nu alls. Om man följer hela hans koncept från början i utbildningen av hästen är det säkert bra, men det passar inte in i hur jag tränar nu. Min häst skulle bli mycket förvirrad.
Nu kommer han inte till Sverige så ofta så det är ingen jag vill träna för ändå, men det är alltid intressant att åka och se och lyssna.
 
Sv: Ridning på en hand

Angående kvitto att hästen är frisk för att man tränar så sunt
kan man avgöra det själv?
 
Sv: Ridning på en hand

Jo, jag förstod att du tänkte igenom hans system och ansåg att det inte passade dig.

Så har jag också tänkt många gånger! :D Men varannan gång försöker jag utmana mig själv på ett filosofiskt plan och tänka "han kan ha rätt, och jag fel". Det var lite det jag var ute efter.

(Helt ot till tråden, men att inte titta i rörelseriktningen kan vara ett bra tips för ryttare som går av i midjan i svängar. Tycker jag. Det betyder inte att det är rätt för det! ;) Jag tycker ofta man ser ryttare som viker sig eftersom de går efter sanningen att ryttarens höfter ska göra som hästens höfter och ryttarens axlar som hästens bogar. Om man tittar på hästens mekanik i svängen istället kanske en del ryttare måste titta FRÅN rörelsen rentav? Nu svor jag nog i kyrkan!)
 
Sv: Ridning på en hand

Nej, det tror jag inte?

Jag kan väl avgöra ifall min häst behåller "hullet", ifall den låter bli att "hänga i skelettet" och ifall den verkar harmonisk i sina ögon. Kanske jag även kan ha en mening om huruvida den ser fint musklad ut också.

Men du har helt rätt, man behöver ju givetvis oberoende hjälp här också, precis som i träningssammanhang! Veterinär, massör, ET, hovslagare osv. Jag tror vi har diskuterat det förut, att det trots det kan vara svårt att "höra". Man "hör" liksom det man förstår och vill höra. :o
 
Sv: Ridning på en hand

Du får väl lansera din teori kanske skapa en helt ny inriktning

skojjar bråttom - men undrar var har jag misat att biggan skrivit om kliniken
 
Sv: Ridning på en hand

Ja, det vore något! Jag ska kalla den för Förvirrad ridning med inslag av hormonstörningar! :D
 
Sv: Ridning på en hand

Fast det är både och. Stången är svår att rida på, särskilt inom en ridstil där ordet "böjning" tjatas om till spyfärdighetsgrad! :p Vissa saker kan man uppleva enklare, men du kan t ex inte styra/böja med handen, vilket bara det blottar en hel del.. :crazy: Likaså är det precis som ni skriver svårt att få en "ärlig" form i minst samma grad som på ett tränsbett. Det bara blottas på olika sätt. En skicklig tränare kommer slå ner på och hjälpa till att bearbeta de punkterna oavsett vilket bett man rider på.
Det jag ser som är lättast att bli lurad av är faktiskt bettlöst just för att man inte "kommer åt" hästen lika mycket och då inte får protester på samma sätt (oftast) utan antingen får man inte ett svar alls- kommunikationen brister - eller så lullar man lätt på i tron om att man har något bra när man i själva verket påverkat överlinjen väldigt lite - bara att man inte försämrade den vilket är lätt hänt med bett! :p



Hästen får mer eller mindre problem med balansen så snart man sätter upp en ryttare på ryggen. Och ja, då menar jag även med en balanserad ryttare även om en ryttare i obalans självklart sabbar mycket. Hur var det susan uttryckte det? Balanserad obalans? :rofl: Iom att du inte har balansen av formen ännu så blir den balans man kan få "naturligt" av en oförstörd häst med naturlig balans ändå väldigt begränsad och man märker det när man ber om något i form av att hästen inte kan svara direkt/inte svarar alls eller rinner iväg utan stöd från ryttaren (som exempel).
Sen blir det däremot desto tydligare på en häst som är riden med ett femte ben som plötsligt inte får det - eftersom man tagit bort dess naturliga balans och den vant sig vid att gå så.

Nej Totola, det är svårare att få till en ärlig form på en outbildad häst i en outbildad ryttares hand, på stång än det ngnsin är på tränsbett, bara att ryttaren tycker det känns lättare och bättre och problemet maskeras effektivare gällande ekipagets svårighet att få till en korrekt form ö.h.t!

jag vet inte riktigt vad du svarar på i övrigt här runt det jag skrev? :confused: men jag kan säga att jag nog aldrig skulle tycka det särskilt svårt att bli lurad ang. formen på bettlöst. skulle heller aldrig få för mig att rida seriöst dressyrarbete på ngt som ett sidepull, helt enkelt för att jag aldrig skulle vilja kräva av min häst att kommunicera sånt fin motoriskt arbete via diffust tryck över halva huvudet på den.

ang balans resonemanget förstår jag inte riktigt varför du skriver detta?:confused: Men från andra tråden har jag förstått att vi har en olika syn på vad balans är och hur man uppnår det hos hästen. Jag tolkar dina inlägg som att du tycker att balans är ngt som ska läras in och som ska hittas och att hästar måste lära sig balans och har olika möjligheter till detta i sig själva. Min åsikt är att balans finns hos alla hästar, det är inget som ska läras in, utan det handlar om ryttarens förmåga att tillåta hästen använda sin balans genom att inte störa den och inte inverka fel.
 
Sv: Ridning på en hand

Jag har med stort intresse följt diskussionerna i tråden, men idag slog det mig plötsligt att vi kommit väldigt långt bort från ämnet : Ridning på en hand.
Jacko bad oss andra om att lägga ut bilder med enhandsfattning, men sen har tråden alltmer kommit att handla om stångens vara eller icke vara.
Jag väljer att stänga tråden idag. När jag får möjlighet kommer jag att gå igenom den och se om det finns tillräckligt för att göra en "utbrytartråd".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 712
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 286
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 070
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 260
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp