Ridning på en hand

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ridning på en hand

men då är frågan - skall vi hitta på egna beskrivningar som låter bra bar aman tolkar dem rätt

Elelr skall vi hålla oss till termers exakta innebörd??????????

Det är ju det hela diskussionen handlar om

Du skriver utifrån din egen riderfarenhet och den tyckes mig liksom Bigganl's någpot begränsad om jag skall vara ärlig

Du skriver om hästens självvalda balans - det är inte balans det är en någorlunda stabil obalans :crazy:

Ni får en chans till :D

På't igen
 
Sv: Ridning på en hand

Till övriga: Sen är det ju också så att sökning framåt-neråt handlar om betydligt mer än att hästen bara ska föra nosen framåt-neråt. Den ska också röra sig framåt genom hela kroppen, välva överlinjen, och komma upp med manken.

Min tränare kalla hellre framåt-nedåt för uppåt-framåt-nedåt, vilket beskriver hela sökningen bättre.
 
Sv: Ridning på en hand

Fram till handen handlar ju om att placera hästen på hjälperna i det här fallet handen

och omhästen ärpå handen - så går tygeltaget ned i bakhoven och man kan då gasa och bromsa och samla genom att sluta gå med med handen

dvs då har man kommit rätt långt, och kan börja samla hästen korrekt och göra avsaktningar i balans

så fios fråga är helt relevant - kan ni gasa i galopp och sedan göra en snygg avsaktning???

Då har ni ridit hästen fram till handen hela tiden

Annars

:o

kan jag själv rida min häst fram till handen i galopp
nä faktistk inte - för jag har haft så djävla mycket hack med min och hästarnas hälsa så vi har stått still på den fronten länge :o

Han har fått gå på lina/töm det vi arbetat med galoppen
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på en hand

På engelska heter det forward down and out - och det är väl samma tänk att det inte riktigt räcker med framåt neåt
 
Sv: Ridning på en hand

det funkar ju på en framtung häst på bogarna också

så neh - det räcker inte som beskrivning - alls

på't igen

En framtung häst som går på bogarna bär inte med överlingen, bakifrån och då söker hästen ínte handen. Då faller/ramlar/dyker den mot handen. Det är inte samma sak för mig. Den hästen är heller inte i balans.
 
Sv: Ridning på en hand

men då är frågan - skall vi hitta på egna beskrivningar som låter bra bar aman tolkar dem rätt

Elelr skall vi hålla oss till termers exakta innebörd??????????

Det är ju det hela diskussionen handlar om

Du skriver utifrån din egen riderfarenhet och den tyckes mig liksom Bigganl's någpot begränsad om jag skall vara ärlig

Du skriver om hästens självvalda balans - det är inte balans det är en någorlunda stabil obalans :crazy:

Ni får en chans till :D

På't igen
Nej jag vill inte ha en chans till. Detta är ingen tävling. Du uttalar dig om människor du inte vet ett dugg om. Jag tror det hela handlar om att du inte vill förstå.
Jag har sagt det jag vill. Precis som i den andra tråden kommer jag tillbaka om det visas lite ödmjukhet här.
Ha en trevlig fortsatt diskussion.:)
 
Sv: Ridning på en hand

Jag kan förstå att TR känns ointressant om man inte är intresserad av att tävla

......


Fan - nu slog jag rekord i kvalificerat svammel
Sorry

jag inser varför ni inte svara - men kan ni inte vara mer selektiva - lägg de ni inte vill svar audner ignorerar knappen och diskutera med de andra ?

Elelr skit i de som bara vill bråka, dem spelar det ju ingen roll vem de bråkar med, får de inte napp - hittar de någon annan

Skit i dem

Jag är inte Jesus själv, men jag kan backa av om man säger till

Detta inlägg är i princip hur långt som helst och det handlar inte om mitt inlägg särskilt länge varför jag står frågandes till ditt svar. :confused: Jag har inte diskuterat stångens betydelse för mig - bl a eftersom jag inte använder den. Så därför blir jag brydd när du tar upp den frågan i ditt svar till mig.

Det enda jag ville med mitt inlägg var att visa Kookaburra min sympati.
 
Sv: Ridning på en hand

jag tror ändå man måset hålla sig inom det fysiologiska fönster (veterinärt begrepp) som skapas av hästens kosntruktion.

Jag kommer aldrig kunna röra mig osm en katt - jag har inte det antalset leder och hävstänger i skelettet. Jag måset tränas utifårn att jag är en männsika

Och häsetn måset få tränas utifrån att den är en häst och inte ett dött mekaniskt föremål vilket tål allt som går utan att den bokstavligen går sönder

Så fungerar inte hästen. Vissa saker som går - tål den inte på sikt

och vad menas med tål då. Tål med bibehållen hälsa och välmående

Så där finns det faktistk ett facit - hur vi måste rida hästen för att den inte skall ta skada på sikt. Det är heller inte kopplat till ridstil utan handlar om simpel rörelsemekanik hur hästkroppen är skapad för att fungera

Att de inte tas hänsyn till alla gånger är inte unikt inom AR så jag diskuterar inte ridstil utan att blockera halsens rörelser efetrsom det blockerar rygg och det är inte hälsosamt vare sig det beror på bristande teknik eller utrustning eller ren och skär grymhet

Tro mig, jag håller mig till det som hästen klarar av fysiologiskt. Jag litar fullt ut på att min tränare, som ser mig och min häst IRL, och utifrån vad hon ser och med sin gedigna erfarenhet hjälper oss framåt på den väg som enbart är utstakad för just oss två individer som utgör ekipaget häst-ryttare.

Det känns olustigt att du utifrån några textrader gör antaganden om att jag utsätter min häst för något den inte är fysiologiskt kapabel till. Eller försöker du förstärka det jag skrivit genom ett konstigt formulerat medhåll?

Sista satsen i ditt inlägg förstår jag inte alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på en hand

Angående att få hästar går bra på tränsbett så håller jag med. Jag har varit tränsbettsanhängare av STORA mått, delat tex Jackos åsikt om att skola hästesn mun att tolerera tränsbettet då vi ju ridit för samma tränare innan.
Jag har totalt ändrat åsikt.
Jag ser det på mina elevers hästar och jag märker det på de hästar jag rider här i Spanien.
Hästar AVSKYR i allmänhet tränsbett.INGEN av mina elever har en häst som gillar sitt vanliga bett, ingen. De som har fått truten ihopsnörd av en nosgrimma kan verka stilla i munnen men de har bara gett upp.

Visst kan man skola om dem men det tar tid och på den tiden hinner ryttarinnan tappa självförtroendet alldelles, det har jag sett alldelles för många gånger.
Visst, ödmjukhet är bra men vi har hästar som en dyr hobby som vi ska njuta av, vi vill i allmänhet inte lägga så många år som behövs för att komma en plutteliten bit på vägen.
Den vanliga ryttaren har helt enkelt för dålig kooordination för att få en häst välskolad i munnen så är det bara.

Jag rider och bor i Spanien och här är det bara blank stång som gäller.
Till och med gamla 25 åriga kusar är fullkomligt eftergivna och nöjda med sina bett. Tar man för hårt så kör de upp huvudet och protesterar våldsamt=tydlig signal att sluta dra i kusen.
Ryttaren lär sig rida snabbare och allt blir så mkt lättare.
Hästen blir nöjd, ryttaren blir nöjd.
Dock är sveriges ridstil inte lämpat för stångbettsridning, för mkt sågande och bändande.
Här går INGEN häst över tygeln vilket innbär att ryttaren kan fokusera på annat än att få ner huvudet. Mkt vunnet.

Ear exempel finns i denna tråden, nån film på en nordsvensk. Den får gå totalt ostörd i munnen på ett stångbett och lång tygel och ryttarinnan kan koncentrera sig på sig själv och att placera hästens kropp på olika vis. Ekipaget är harmoniskt, ryttarinnan har kul, hästen slipper bråkas med i munnen utan den får luffsa runt på sitt nordsvenska vis, förvisso totalt utan nån form av bärighet och balans men vem bryr sig? Ridning ska vara kul och detta ekipage ser ut att trivas ihop. Och det är väl det ridningen egentligen är till för? Att ha kul...
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på en hand

Ear exempel finns i denna tråden, nån film på en nordsvensk. Den får gå totalt ostörd i munnen på ett stångbett och lång tygel och ryttarinnan kan koncentrera sig på sig själv och att placera hästens kropp på olika vis. Ekipaget är harmoniskt, ryttarinnan har kul, hästen slipper bråkas med i munnen utan den får luffsa runt på sitt nordsvenska vis, förvisso totalt utan nån form av bärighet och balans men vem bryr sig? Ridning ska vara kul och detta ekipage ser ut att trivas ihop. Och det är väl det ridningen egentligen är till för? Att ha kul...

Jätteintressant att ta del av dina erfarenheter, tycker jag! Precis som Biggan skriver - en frisk fläkt! Så kan man ju också se det! :idea:

Men å andra sidan, då är det inte den samling som man säger sig rida i? För det är här jag tycker det blir konstigt - man säger sig kunna få fram fina överlinjer, bra sökning till handen, bärighet osv på sina stänger. Och jag ser inte det.

Harmoni och glädje - ABSOLUT! Och det är jätteviktigt!!! :bow:

Men för mig är det inte ridkonst eller "dressyr". Det är något annat.
 
Sv: Ridning på en hand

/.../förvisso totalt utan nån form av bärighet och balans men vem bryr sig? Ridning ska vara kul och detta ekipage ser ut att trivas ihop. Och det är väl det ridningen egentligen är till för? Att ha kul...

Jag som trodde det roliga med ridning var just att rida hästen i bärighet och balans och på så sätt få den hållbar. Hållbarheten i sig gör att man kan fortsätta rida på hästen, och det är kul.
För mig är ridning kul när jag känner att hästen bär sig, då har jag lyckats som ryttare. Om än det bara sker några steg åt gången numera så är det värt slitet för det... det är den där "wow hästen går av sig självt"-känslan jag vill åt i ridningen. Jag trodde det var så för alla.:confused:

För att leka och ha kul med hästen behöver jag inte sitta på den för att göra. Och jag tycker att det är viktigt också. Men själva dressyrridningen går i mina ögon ut på att hästen ska bli stark och hållbar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på en hand

du kan också märka av att nya problem uppstår vid byte till tränsbett för att man kommer åt hästen på ett annat sätt - men då fanns de ju där hela tiden!) alternativt att hästen visar mer på en viss utrustning beroende på dess inverkan, att det där andra felet(symptomet) som uppstod blev ett tydligare "problem" för ryttaren. Snarare att "problemet" kommer fram på olika sätt med olika betsling än att det försvinner. Om tränaren/ryttaren har det helhetstänket så är denne/dessa medvetna om problemen och fortsätter jobba med det oavsett utrustning och om det uppstår nya symptom/problem så kan man vid behov lägga om strategi.
Om hästen är bogtung så är det ju knappast något man löser varken genom att byta till stång eller till tränsbett. Utan genom jobb/övning. Om du hajar vad jag menar? :p

Vissa hästar har bra balans och kan gå kvar även om man släpper ut tygeln. Vissa har INTE det utan behöver antingen stöd framifrån eller gå i hög (fri) form för att kunna balansera. Men på hästen som kan gå kvar lång/låg utan att rinna iväg märker man det ändå på på ett eller annat sätt, kanske ffa när du vill inverka och hästen inte kan svara på förfrågningen alt. tappar balansen först i det läge man ger ett kommando utan att ge stöd. På det viset tycker jag bigganl´s beskrivning stämmer bara man tolkar det rätt! ;)

snarare är det så att vid byte från stång till ett tränsbett kommer problem fram som funnits där hela tiden, men maskerats av skarpheten i stången.

självklart påverkar stången en bogtung häst!:eek: du lägger ett bett som inbjuder till att böja in hästen utan att kroppen för den skull är med, samtidigt som hästen redan är på bogarna. krävs inget geni att se resultatet.

ang. balans så vet jag inte hur du tänker här. Ingen häst är i sig född med särskilt dålig balans. det är ett ryttarproblem främst, dvs ryttaren har förmågan att påverka hästens balans via sin sits och hjälpgivning - både till det negativa och det positiva.

Djurjouren: som flera andra också sagt, då handlar det ju inte om dressyr/ridkonst längre, om allt som eftersträvas är att ha kul och lufsa på? Debatten har ju uppkommit i det att stångryttarna hävdar att de uppnår fullkomligt effektfull dressyrarbete på sin stång, även om de själva rider på total grundnivå och saknar massor med basic koordination och kunskap, liksom de gröna hästarna.

Bortkommen: håller helt med om allt du skrev här.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på en hand

Nu måste jag nog bara få försvara min ridning lite.

Ett väpnarprov är ett hjälpgivningsprov, här handlar det om att få hästen att avspänt och i framåt-nedåtsökning runt programmet. Samling ska det definitivt inte vara här.
Nu var ju inte vår framåt-nedåtsökning så perfekt (lyssna på Bents kommentarer på slutet). Jag är dock väldigt glad över att lyckas få min högst dynamiska och explosiva häst att hålla sig i skinnet tillräckligt länge för att kunna genomföra programmet.

Samling uppvisar vi i andra sammanhang, och vi kan vara riktigt flashiga också :)
Slutligen, hästen är 17 år gammal, och jag själv är egentligen alldeles för tung för att rida öht.
Men - roligt har vi, Besten och jag!
 
Sv: Ridning på en hand

hela ditt inlägg vittnar om att det är helt okey att skita i det mesta, och jag måste nog stänga munnen nu...

Du skriver de flesta ryttare har för dålig koordination - så mao ord så skiter vi i att lära oss rida - slänger in en stång och slutar tänka.

ja det är ju en väg att gå, om man inte bryr sig om att hästen skall ha "kul" också. Men det är en helt annan diskussion


men om man nu bara vill ha kul så jag säger som Jacko - använd då inte dessa termer - kalla det inte bärigt, inte sök till handen osv
 
Sv: Ridning på en hand

Och jag hoppas du inte tog mitt inlägg som personlig kritik, för det var inte alls menat så! :o

Det låg ingen värdering i det, alls, utan mer ett svar på Djurjourens intressanta inlägg om roligheten i ridning. Som är jätte-jätte-jätteviktig! (och som kan vara lätt att glömma bort!)

Jag menade bara att det är en sak att "skala" ner precisionen och koncentrera sig på att ha kul, och en annan att försöka lära sig vara mer precis och försöka komma upp i samlingsgrad osv. Och jag håller med bortkommen också - att några sekunder få känna på bärigheten och känna hur man faktiskt kan vara mer precis i sin sits och hjälpgivning - det är ohyggligt kul det också!

Som sagt, Immer, jag menade alls inte mitt inlägg som kritik mot dig!
 
Sv: Ridning på en hand

jag vill inte diskutera ngn enskilds ridning bara termer

Framåt nedåt i dess egentliga mening innebär att hästen hänger i sitt ligamentsystem

för att de skall ske så måste den bli spänning i detta system och detgör det först när hästen vinklar bäckenet och lyfter sin mittsektion dvs bröstkorgen
när det har uppnåtts så har man också skapat den första graden av samling = bärighet

jag vill inte vara taskig men det som Bent och Co sysslar med berör bara halsen. Och det förekomemr inom alla ridstilar att man tror sig gör rätt men aldrig får tag i bäckenet - men man tror man gör rätt :angel:
men eh - nej


det går att ändra halsen på stång, men inte det som det råder ett visst konsensus om bland mästare vad framåt nedåt innebär. Det går inte attgöra på stång

Angående din dynamiska och explosiva häst. jag har också en kannonkula som reagerar starkt när det blir fel, men jag ser det som en tillgång - jag får helt enkelt sluta göra fel så kommer inga reaktioner
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning på en hand

Men själva dressyrridningen går i mina ögon ut på att hästen ska bli stark och hållbar.

Precis. Håller även med jacko o susan här. Det är inte längre dressyr man pratar om, det är något annat. Mentalt mår ryttaren bra av det, men hur är det för hästen i längden?

Jag tycker inte det vore särskilt roligt, jag kan ha roligt på många sätt med hästen men i det ligger ingen som helst motsats till att hästen arbetar på ett bra sätt igenom kroppen som ökar dess styrka och hållbarhet:confused: Atta glida runt och åka häst är något annat och säger en del om varför man söker sej till den sortens ridning = tyvärr som jag misstänkt, bekväma "genvägar" för ryttaren när det är så "jobbigt" med det andra sättet:cool: Inte för alla, det tror jag inte men för många tyvärr, det syns även av den inställning man har många gånger till "vanlig" dressyr....
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 710
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 286
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 069
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 260
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp