ridskolehästar

H

humlan

Jag rider för tillfället på ridskola, och undrar hur stora krav man kan ställa på ridskolehästar när det gäller hantering o.s.v. Brukar rida en speciell häst som gärna kan bli jobbig vid hanteringen i boxen, då han gärna "springer runt" och vänder rumpan till, innan man fått tag i honom för att kunna binda upp honom. Han brukar även stanna då man ska leda in honom i ridhuset, och vägra gå framåt på någon minut. Vid ridning och i övrigt är han toppen. Hur ska jag förhålla mig till hästen i dessa situationer? Har det med rang och ledarskap att göra, och vad kan man då isåfall göra mot hästen som ridskolelev? :confused: Väldigt tacksam för svar!!
 
Jodå, troligtvis har det med ledarskapet och hanteringen att göra.
Men det är svårt att säga, eftersom jag inte vet vad du kan inom det ämnet.

Gör han så mot alla eller mot vissa?

Har ni fått någon utbildning på ridskolan i hantering?
 
Det är ett beteende jag sett hos honom även när andra ska hantera honom.
Han är inte aggressiv eller så, men de andra tycker mer han är "fjantig", och ser bara till att han blir uppbuden/går framåt o.s.v, alltså inte förändrar hans beteende utan mer blir arga på honom.
Kanske är det fel att göra något mot en sådan häst, han ägs ju faktiskt av någon annan. Men vad ska man tolerera för beteenden? Vad gör man när de lägger sig till med idéer?
 
Hästar gör oftast bara det man "tillåter" dom att göra.

Med rätt utbildning i hantering så behöver sällan sådana här problem uppstå. :)

Prata med "ägarna" om hästen och vad dom tycker du ska göra.
Fråga även om du kan få den hästen som ett "projekt" att lära dig hantering.
Så gjorde jag med en riktigt besvärlig häst :love: på min första ridskola.
6 månader senare fick jag honom som delfoderhäst.

När jag började med honom.
http://hem.bredband.net/b103863/bilder/hastar/glad-atl.jpg

1 år senare.
http://hem.bredband.net/b103863/bilder/hastar/atl-padd.jpg
 
Det har nog med ledarskap att göra, han kanske är trött på mkt folk?
Det kravet jag har på ridskolan är att man inte ska göra något obehagligt, när man inte ha koll. Vill jag ha hjälp med en häst så ska jag få det. (är det en häst som alltid bits när man ska fånga den i boxen, vill inte jag prova)
Ledarskapshanteringen tar jag med en nypa salt, man får ta seden dit man kommer. NÄr det gäller min häst kan jag träna så mkt jag vill, men "prackar" inte på någon annan mina teorier.
 
""Ledarskapshanteringen tar jag med en nypa salt""
Vad menar du?
Att ledarskap och hantering inte är något som ridskoleelever behöver lära sig? :confused:
 
Jag rider en ponny en gång i veckan för att hon brukar bråka lite me alla som rider. :) Hon brukar stanna när man ska in till banan men de kan ju vara att hästen din häst är rädd för nåt eller bara fjantar sig! ta me dejje ett spö och när den stannar så lägger du på spöt väldigt lätt bakom eller framför saden. Om den stannar inne på banan så lätta i handen och lägg på spöt. Eller skänkla mycket men tryck inte inn dom bara... de brukar funka. kram :) :)
 
PÅ en stor ridskola med många många elever, tycker inte jaga att man ska ställa så mycket krav på hästen,, förutom att man ska se till så att hästen inte gör illa en.. Tror att det bli väldigt fel om det är 123.57 olika ryttare i veckan som ska försöka lära en rädd el elak häst att bli bra,, tror att det léder till att allt går tvärtom..

Jag jobbade på en stor ridskola, där det var en häst som gjorde presis som du beskrev, fast det berodde på att alla ryttare var så jävla klantiga och inte fått lära sig något om hur man ska förhålla sig till en häst. så de gick in i boxen och stressade hästen som var rädd, och när de inte gick bra för dom så flyde de får boxen och hämtade personalen (mig) som skulle hjälpa dom, och även fast man bad dom att inte gå in i boxen när man skulle få tag i hästen som antagligen var både rädd och stressad på ett lungt sätt, så klev de ändo in i boxen och "anfalde" hästen :(

Så ridskolan borde sätta upp riktlinjer om hur man ska hanskas med en rädd/orolig/elak/jobbig häst och sätta upp utanför boxen, och skriva att om man är osäker får man lov och hämta personalen.

Fast på de ridskolor jag varit på så skulle de alldrig få för sig att göra så.. :crazy: :mad:

Fast om man är där och sköter hästarna å så och är där offta så kan man ju träna med hästen. Annars så är det viktig att man bara tar det lungt..
 
Jag rider oxå på ridskola sen många år tillbaka och jag har slutat uppfostra lektionshästarna. Det enda jag kräver från marken är att de inte ska bita eller sparka mig. Jag ser ingen anledning och bestraffa en häst som jag träffar högst 1 gång/vecka.
Det finns en ponny som fungerar alldeles utmärkt vid ridning men som är en riktig argsint sak i spiltan. Jag gör det jag ska snabbt och effektivt. När sadel och träns väl är på plats då slutar han och vara agressiv. Jag tycker inte jag är rätt person och bråka med honom, den striden får personalen ta. Det är min personliga åsikt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 204
Senast: Pyrran
·
Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 765
Senast: Hoarfrost
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 302
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 227
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp