Ridskolehästar

Bukefalos 30 år!

Jag har mer än en gång stilla för mig själv konstaterat att egen häst ofta innebär en prislapp per ridtur som är långt högre än motsvarande antal privatlektioner för tränare 😅
Ja, och lägg då till att man kanske som jag som har en unghäst dessutom måste rida lektioner på ridskola ändå för att underhålla och utveckla sig själv som ryttare. Då har jag alla kostnader för egen häst plus terminsavgiften på ridskolan.

Det är inte priset som gör den okomplicerad. Det är att den är okomplicerad som gör priset. Självklart finns det många jättedyra hästar som inte är okomplicerade.
Då kan man ju lika gärna få en inte så okomplicerad häst även om man köper en dyr lite svårt att bilda sig en hundraprocentig uppfattning om en främmande häst va. Skulle säga man behöver minst några veckor kanske en månad för att avgöra hur den passar liksom.

Skämt åsido: det är klart det inte finns garantier, det förstår ju precis vem som helst, eftersom hästar inte är maskiner. Men en häst som det lagts mycket utbildningstid på och som är frisk och sund och som dessutom är trevlig och enkel i hanteringen kommer att kosta mer än en häst med röntgenfynd, som är riden rakt fram på en åker och som inte går att lasta.

Då kan man ju lika gärna få en inte så okomplicerad häst även om man köper en dyr lite svårt att bilda sig en hundraprocentig uppfattning om en främmande häst va. Skulle säga man behöver minst några veckor kanske en månad för att avgöra hur den passar liksom.
Ja självklart kan man inte använda priset som skala för hur okomplicerad hästen är. (och okomplicerad är ju inte ens en skala, en häst som är okomplicerad för en ryttare är komplicerad för en annan) Man måste veta vad man vill ha, träffa hästar och provrida, kanske ha med sig någon mer erfaren och så vidare. Jag är rätt säker på att du inte gillat mina båda hästar, och inte deras pris heller. Men de är helt perfekta för mig, precis vad jag vill ha. Min yngsta häst beskriver jag dessutom som "helt okomplicerad", men han är ju inte trygg och långsam direkt.

Fast okomplicerad enligt dig är en häst som kan gå i en liten hage 7 dagar i veckan för att nån gång då och då gå att rida ut på, så vilken fet, gammal häst i dålig kondition är okomplicerad med de kraven.

Min yngsta häst beskriver jag dessutom som "helt okomplicerad", men han är ju inte trygg och långsam direkt.
Och min äldsta är trygg och ganska långsam, men inte direkt okomplicerad 😆

Lätt är det inte, men det är väl också en del av det som är roligt med hästar. De är olika.

Liksom lite svårt att köpa häst nu då oavsett prisklass om den ska vara lugn eftersom dagens häst inte är så flegmatisk i ridningen som den en gång var.

Liksom lite svårt att köpa häst nu då oavsett prisklass om den ska vara lugn eftersom dagens häst inte är så flegmatisk i ridningen som den en gång var.
Alltså jag vet inte riktigt ens ... men ok. Jag har en häst som är snäll och superflegmatisk i ridningen, och han skulle absolut inte kosta mer än 50 000 på grund av orsaker. Men han är ett kallblod, han har en kronisk sjukdom och han är ganska liten.

Om han hade mer saker som många vill ha - säg att han är över 1,60, han är fullt frisk, han har kommit längre i utbildningen än han nu har gjort pga sin hälsa - så skulle han vara en drömhäst för många hobbyryttare, och då vore han dyrare.

Men du vill ju ha en häst av halvblodstyp som inte ska reagera på ryttarbyten eller vilodagar, och som dessutom ska "gå på tygeln" helt automatiskt, väl?

Det har ingenting med "dagens häst" att göra, förutom den allmänna ekonomiska utvecklingen och som flera har sagt här ovan, marknadsekonomi. Det många vill ha blir dyrare. Och jag tror du har en väldigt idealiserad bild av hästköpande förr i tiden.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka