Och din sprakfröken skulle du kunna lägga ut en video på där hon ser ut som den mest okomplicerade, lugna tanthästen man kan tänka sig. Helt enkelt för hon får utlopp för sitt sprak och du inte är rädd för det!
Jag har ofta fått höra att ”dina hästar är ju så snälla”. Njae, just snäll är inget någon av dem varit så där värst mkt av per natur. Båda var rejält farliga och aggressiva vid köp och heta och flyktiga.
Däremot så blev de lydiga och de har hanterats i diverse kaos så att de tål det och är kvar i vår kontakt även om det sker saker(för det mesta). Och de har insett att det är trevligt att samarbeta med de som själva har koll på sina känslor och är tydliga i språk med hästarna. Då är de hur enkla som helst.
Men folk tror ju att sånt beror på ngt medfött eller konstant. En av våra kändaste A-tränare ville köpa min nuvarande för att avla på iom så ”oerhört trevligt temperament och arbetsvilja”. Hon trodde valacken var ett sto.

Min tränare som själv tackat nej till att få hem honom pga tyckte han var för farlig höll på att skratta ihjäl sig över lämplighet i avel.
En elev, som jobbat åt flera landslagsryttare, hade bara sett honom ”gå i hagen och se ut som en gammal ridskolehäst”. Sen fick hon ta honom för hand och hennes puls skenade så hennes klocka pep iom hur mkt kraft och känslighet det fanns där inne och hon tyckte det var så coolt. Då har hon ändå jobbat med topphästar. Hästen spårade ur iom att hon gick upp så i energi och han galopperade på stället. Sen tog en lugn elev över och han gick ner igen i energi och gick att jobba.
Han måste ha en människa som håller sig lugn IOM att han speglar människan. Har hänt samma med elev som såg en älg och blev lite uppåt av det. Cirkus påslagen!
Ser man honom med någon som är hetsig, för mkt uppåt, stressad etc så blir det en helt annan häst än med de som är coola och medvetna om vad de gör.
Han tål ngt pass med någon som ”gör fel” nu för tiden. Men vill inte komma i hagen dagen efter. Och fler pass på rad med folk som gör fel hade blivit katastrof. Så visst kunde man ev få till en hyfsad provridning även med någon som inte matchar honom. Men någon längre period hade blivit kaos.
Jag älskar såna hästar som är så känsliga och lätta att få med sig emotionellt. Men de är ju en mardröm för någon som själv kan svaja på olika vis känslomässigt.