Ridskolehästar

Bukefalos 30 år!

Då man var tonåring kunde man rida varje dag eftersom tiden räckte till då. Nuförtiden har man en massa annat, jobb, man blir trött av att jobba, sköta hem och hus plus att hästarna ska ju skötas också inte bara ridas så rider gör man i den mån man hinner. Så köpa dyr häst för att ha som sällskaps-lite motionsridning är kanske inget jag satsar på direkt.
Det är väl många som orkar och hinner rida tom flera hästar varje dag trots jobb, hem etc. Och som vill träna och tävla på det. Inget konstigt!

Det är väl många som orkar och hinner rida tom flera hästar varje dag trots jobb, hem etc. Och som vill träna och tävla på det. Inget konstigt!
Nä bra då om man hinner mocka utfodra och vattna alla hästar för det ska ju göras också flera gånger om dagen och dessutom rida varje dag, perfekt ju.

Och din sprakfröken skulle du kunna lägga ut en video på där hon ser ut som den mest okomplicerade, lugna tanthästen man kan tänka sig. Helt enkelt för hon får utlopp för sitt sprak och du inte är rädd för det!
Jag har ofta fått höra att ”dina hästar är ju så snälla”. Njae, just snäll är inget någon av dem varit så där värst mkt av per natur. Båda var rejält farliga och aggressiva vid köp och heta och flyktiga.
Däremot så blev de lydiga och de har hanterats i diverse kaos så att de tål det och är kvar i vår kontakt även om det sker saker(för det mesta). Och de har insett att det är trevligt att samarbeta med de som själva har koll på sina känslor och är tydliga i språk med hästarna. Då är de hur enkla som helst.

Men folk tror ju att sånt beror på ngt medfött eller konstant. En av våra kändaste A-tränare ville köpa min nuvarande för att avla på iom så ”oerhört trevligt temperament och arbetsvilja”. Hon trodde valacken var ett sto. 😅 Min tränare som själv tackat nej till att få hem honom pga tyckte han var för farlig höll på att skratta ihjäl sig över lämplighet i avel.

En elev, som jobbat åt flera landslagsryttare, hade bara sett honom ”gå i hagen och se ut som en gammal ridskolehäst”. Sen fick hon ta honom för hand och hennes puls skenade så hennes klocka pep iom hur mkt kraft och känslighet det fanns där inne och hon tyckte det var så coolt. Då har hon ändå jobbat med topphästar. Hästen spårade ur iom att hon gick upp så i energi och han galopperade på stället. Sen tog en lugn elev över och han gick ner igen i energi och gick att jobba.
Han måste ha en människa som håller sig lugn IOM att han speglar människan. Har hänt samma med elev som såg en älg och blev lite uppåt av det. Cirkus påslagen!
Ser man honom med någon som är hetsig, för mkt uppåt, stressad etc så blir det en helt annan häst än med de som är coola och medvetna om vad de gör.
Han tål ngt pass med någon som ”gör fel” nu för tiden. Men vill inte komma i hagen dagen efter. Och fler pass på rad med folk som gör fel hade blivit katastrof. Så visst kunde man ev få till en hyfsad provridning även med någon som inte matchar honom. Men någon längre period hade blivit kaos.
Jag älskar såna hästar som är så känsliga och lätta att få med sig emotionellt. Men de är ju en mardröm för någon som själv kan svaja på olika vis känslomässigt.

Nä bra då om man hinner mocka utfodra och vattna alla hästar för det ska ju göras också flera gånger om dagen och dessutom rida varje dag, perfekt ju.
Att göra alla stallsysslor för två hästar utom att rida tar mig ca 1 timme per dag när hästarna inte går på bete.
De fodras 4 ggr/dag och vatten fixas inne och ute. Då mockar jag, hör höpåsar, fixar gröt, vatten etc.
Hjälper sambo till blir det mindre tid för mig.

När jag stått uppstallad på anläggning har jag hunnit med två egna hästar. Det var fler som hade två och jobbade etc. Några hade fler.
Hade jag ont om tid sparade jag tid genom att rida barbacka, ha någon som handhäst etc.
På många anläggningar slipper man ju ha alla fodringar, laga staket, sköta ridbana etc.

Att göra alla stallsysslor för två hästar utom att rida tar mig ca 1 timme per dag när hästarna inte går på bete.
De fodras 4 ggr/dag och vatten fixas inne och ute. Då mockar jag, hör höpåsar, fixar gröt, vatten etc.
Hjälper sambo till blir det mindre tid för mig.

När jag stått uppstallad på anläggning har jag hunnit med två egna hästar. Det var fler som hade två och jobbade etc. Några hade fler.
Hade jag ont om tid sparade jag tid genom att rida barbacka, ha någon som handhäst etc.
På många anläggningar slipper man ju ha alla fodringar, laga staket, sköta ridbana etc.
Som sagt grattis till den som lyckas vara på jobb 10 h sen sköta och släppa ut häst innan jobbet, mata efter jobbet och mocka mata vattna på kvällen sen rida i mörkret. Kan ju vara så att man hinner och orkar vad vet jag. Fast det var ändå ridskolehästar tråden handlar om 🤭

Som sagt grattis till den som lyckas vara på jobb 10 h sen sköta och släppa ut häst innan jobbet, mata efter jobbet och mocka mata vattna på kvällen sen rida i mörkret. Kan ju vara så att man hinner och orkar vad vet jag. Fast det var ändå ridskolehästar tråden handlar om 🤭
Det är ju du som byter ämne, och sen blir du irriterad när folk svarar dig. Det är ett ganska skojigt beteende på ett diskussionsforum.

Men borde ändå finnas nån som tar fram ridskolehästar som inte är svindyra kan inte förstå hur det är så dyrt själv tycker jag mina hästar är jättebilliga i drift (eget stall) jämfört med vad allt annat kostar i samhället nuförtiden.

Jag har också eget stall och tycker pengarna tenderar att spenderas ändå på basala saker, som strö, grovfoder, hovslagare, försäkringar osv. Jag köper sällan utrustning.

Jag kan ju medge att bilen är jättemycket dyrare än häst med löpande kostnader och alla verkstadsbesök och reparationer. Hästarna är typ det billigaste man äger vad gäller löpande kostnader etc. Det är då man står inackorderad i tiptopstall det är jättejättedyrt.
Inte ”man” utan DU.

Vi andra (som absolut inte står i tipp topp stall) betalar flera hundra procent mer än dig i månaden för tre hästar.

Jag tycker 50-60 000 låter som en bra prisnivå eftersom hästen inte ska användas till ridtävlingar. Hellre röntgenfynd eller skador än olater.

Jag kan delvis hålla med dig här. Dvs att 50-60.000kr är en rimlig nivå att lägga på en häst. Det är min hobby och tjaaa det är en rimlig nivå för en hobby som sen är hiskerligt dyr att driva.

MEN. 50-60 är orimligt ur ett uppfödarperspektiv. De går back något enormt.

Jag kan delvis hålla med dig här. Dvs att 50-60.000kr är en rimlig nivå att lägga på en häst. Det är min hobby och tjaaa det är en rimlig nivå för en hobby som sen är hiskerligt dyr att driva.

MEN. 50-60 är orimligt ur ett uppfödarperspektiv. De går back något enormt.
Jag skulle aldrig betala mer eftersom jag inte vunnit på lotto 🤷‍♀️

Min lätta häst gissar jag på skulle passa utmärkt på ridskola. Han har ett stort rörelsebehov som en ridskola uppfyller medan inte lika lätt om det behovet av rörelse inte uppfylls.

Hade förut en A ponny som jag fick från en ridskola. Ponnyn passade utmärkt på ridskola både med nybörjare och handikappade men hon var ingen lätt ponny för alla som privat ägd.

En annan häst jag kände gick mer på 2 ben än vad på marken i ridhus och rida ut på var bara att glömma. Denna hamnade på en ridskola och var där den trygga med osäkra ryttare.

Jag tycker inte det verkar som en ridskola och en privatryttare som vill ha en trygg häst är ute efter samma häst.

Tror även att fler häst blivit lättare och mer harmoniska om dom fick chansen att blåsa ur ordentligt då och då i galopp.

De som inte hinner med allt det du beskriver har antingen hästen uppstallad i stall där all eller viss service ingår eller så har de inte häst alls.
Det är nog väldigt få som tänker att ”jag har inte tid för häst men jag skaffar ändå”.

De som inte hinner med allt det du beskriver har antingen hästen uppstallad i stall där all eller viss service ingår eller så har de inte häst alls.
Det är nog väldigt få som tänker att ”jag har inte tid för häst men jag skaffar ändå”.
Nä varför skulle någon göra det

Jag skulle aldrig betala mer eftersom jag inte vunnit på lotto 🤷‍♀️
Och det är ju verkligen jättesunt att inte betala mer än man har råd med - om man då också förstår och accepterar att då får man hålla sig till den typen av häst som finns inom ens segment (eller leta i kanske fler år, och hoppas på turen).

Det är lite som att jag gärna skulle vilja ha en övernattningslägenhet i närmaste staden, det vore trevligt och praktiskt. Men jag kan inte köpa en som är fin och central, och så får jag acceptera att det numera är ett helt annat läge på marknaden än för 25 år sedan, då vissa fick betala för att bli av med lägenheterna. Jag kan inte gå till mäklaren och säga att jag hinner ju inte vara där så ofta, så det är inte rimligt att jag ska betala fullpris.

För att återkomma till prisfrågan jag är fortfarande inte fullt övertygad om att en svindyr häst gör den okomplicerad i ridningen 🤣

Jag tänkte att på sommaren har jag mindre hage då marken behövs till annat. Då är hästarna också i en annan hage på bete en del av dagen.
Frågan var hur du tänkte kring behovet av rörelse när de är i liten hage, om du ansåg att det ökade behovet för dig att motionera dem utanför hagen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka