Ridskolehästar

Bukefalos 30 år!

Liksom lite svårt att köpa häst nu då oavsett prisklass om den ska vara lugn eftersom dagens häst inte är så flegmatisk i ridningen som den en gång var.
Ridskolehästar är inte flegmatiska när dom inte får gå lika mycket. Finns ju hur mycket historier som helst om ridskolehästar som inte kan pensioneras utan får komma tillbaka till ridskolan då dom blir mer eller inte livsfarliga när dom inte får gå i närheten av lika mycket som privathästar.

Liksom lite svårt att köpa häst nu då oavsett prisklass om den ska vara lugn eftersom dagens häst inte är så flegmatisk i ridningen som den en gång var.
Det beror väl som sagt på ras och individ. Vill du ha en flegmatisk häst kanske du inte ska leta bland sportraser och högblodiga.
Det vore ju som att köpa en bordercollie och tro att den blir nöjd och hålla sig lugn av att sitta på en stol och äta kakor hela dagen.

Jag har ridit en Haflinger som mina tränare köpte till en av deras föräldrar när hon skulle börja rida som pensionär. Det värsta han gjorde var typ att försöka äta eller någon gång stanna med nybörjar-mormor. Det gjorde han inte med någon mer rutinerad ryttare.
Har mött flera såna Haflingers, några Morgans och några Knabstrupper. De har tagit hand om sina rädda eller gröna ryttare fint.
Ingen av dem har varit någon superdyr häst.

Om du kör på swb eller liknande vill säga. Det där var inte standard för 20 år sedan heller på swb och dylikt. Utan folk kämpade med sina hysteriska och/eller betongpannehästar även då. Men hästarna var mindre överrörliga då och lagrade mer spänningar. Det finns ju ett betydligt större urval av andra raser idag dock tycker jag.

Det beror väl som sagt på ras och individ. Vill du ha en flegmatisk häst kanske du inte ska leta bland sportraser och högblodiga.
Det vore ju som att köpa en bordercollie och tro att den blir nöjd och hålla sig lugn av att sitta på en stol och äta kakor hela dagen.

Jag har ridit en Haflinger som mina tränare köpte till en av deras föräldrar när hon skulle börja rida som pensionär. Det värsta han gjorde var typ att försöka äta eller någon gång stanna med nybörjar-mormor. Det gjorde han inte med någon mer rutinerad ryttare.
Har mött flera såna Haflingers, några Morgans och några Knabstrupper. De har tagit hand om sina rädda eller gröna ryttare fint.
Ingen av dem har varit någon superdyr häst.
Vad har dom kostat då?

Om du kör på swb eller liknande vill säga. Det där var inte standard för 20 år sedan heller på swb och dylikt. Utan folk kämpade med sina hysteriska och/eller betongpannehästar även då. Men hästarna var mindre överrörliga då och lagrade mer spänningar. Det finns ju ett betydligt större urval av andra raser idag dock tycker jag.
Jag har träffat många kolugna hästar i mina dagar som varit swb bland annat min egna som kostade 30 000. Hoppning dressyr och barbackaridning inga problem där inte.

Jag tror att anledningen till att de snälla okomplicerade hästarna som kanske inte är de mest talangfulla hör till de dyrare idag är att efterfrågan är så mycket större idag än för x år sedan.
Fler och fler människor har häst utan att ha några högre tävlingsambitioner men vill ha en schysst kompis och det som efterfrågas ökar i pris.
Sen skulle jag nog också säga att med fler och fler hästägare förloras också mångsidigheten och kunskaperna, många ryttare idag rider inte ens ut, tänk på när det skrevs om naturbanor för några år sen som om det var en stor grej och min generation ryttare inte fattade grejen för vi har ju alltid ridit ut? Trots höga ambitioner?
Jag träffar också fler och fler hästar som idag inte kan ridas ut ensamma, det var inte en issue när jag hade mina första hästar på 80- och 90-tal.
Se också köpesannonser där det nästan mest spridda "ledordet" är "tydlig broms"...

Kortfattat: Dagens hästägare består idag av större del medelålders, fega och kapitalstarka tanter ;) vilket driver upp priserna för de hästar @aglaonema efterfrågar.

Jag har träffat många kolugna hästar i mina dagar som varit swb bland annat min egna som kostade 30 000. Hoppning dressyr och barbackaridning inga problem där inte.
Hoppning, dressyr och barbackaridning är väl generellt inget problem för en normal alltoundhäst? Däremot gäller det ju att ryttaren har balans mm.

I samma stall som mig finns två tonåringar. De rider nästan alltid barbacka. I alla gångarter och all terräng inklusive hoppar barbacka. Jag kan inte det - men det är inte min hästs (ponnys) fel. Utan det beror på att jag som medelålders småfet helt tappat både balans och bålstabilitet 🫣

Men det är väldigt få hästar som har något emot barbacka så länge ryttaren inte försöker klamra sig fast med skänklarna eller tyglarna.

Det är fyra hästar i stallet jag står. Ett SWB som tävlat höga klasser dressyr samt tre d-ponnyer som alla är importerade. Ena ponnyn är fullt ös medvetslös och otroligt het hopponny. Hennes matte rider barbacka utan problem. Jag skulle inte våga sätta mig på den ens med sadel. En ponny är en irländsk hopponny som mest rida ut och dressyr pga hälsoskäl och en ponny är en fd ridskoleponny som inte gillade ridskolan och inte fungerade med de minsta barnen.

Alla dessa, 4 av 4, kan ridas ut på i dagsljus som mörker, med sällskap som ensam, ridas dressyr på, hoppas på och ridas barbacka på. Inte av alla men av vilken normalkompetent orädd ryttare med okej balans som helst.

Jag har dock den känslan att ska man gilla lite småhoppiga hästar som är lite reaktiva som dom ofta eller oftast är numera om man inte är kapitalstark och kanske lättare hittar en dyrare passande häst ska man åtminstone gilla hoppning vilket jag aldrig gjort eftersom det ju också kräver lite mod.

Det fanns och finns sådana. Men priserna på häst har ökat liksom på allt annat. Dessutom så rider jag gärna barbacka även på moderna tävlingshästar som skulle skena iväg med en nybörjare och/eller skygga så en mindre sadelfast ryttare flög av. Så det där med att kunna rida en häst barbacka säger lika mycket om ryttaren. Det kanske bara är ryttarna som blivit sämre?

Jag har dock den känslan att ska man gilla lite småhoppiga hästar som är lite reaktiva som dom ofta eller oftast är numera om man inte är kapitalstark och kanske lättare hittar en dyrare passande häst ska man åtminstone gilla hoppning vilket jag aldrig gjort eftersom det ju också kräver lite mod.
Man får väl gilla vad man vill. Jag tycker det är många ryttare som är rätt osäkra och försiktiga.
Men eftersom många vill ha en trygg häst som har en kropp som är hållbar så kan man ta bra betalt för såna hästar.
Särskilt om de också är utbildade inom någon gren.

Det är precis samma känsla som att det är svårt att gilla att bo stort, centralt och nyrenoverat om man inte har gott om pengar. Det som är attraktivt kostar mer. Har man inte pengarna får man kompromissa. Jag tror de flesta kompromissar när de köper häst. Jag har haft ganska bra budget men har ändå inte kunnat köpa drömhästen - jag har fått fundera på vad jag har råd med och vad som är det bästa för just mig som jag kan köpa inom den budgeten. Jag tror det är väldigt få som inte behöver göra sådana överväganden.

Det är precis samma känsla som att det är svårt att gilla att bo stort, centralt och nyrenoverat om man inte har gott om pengar. Det som är attraktivt kostar mer. Har man inte pengarna får man kompromissa. Jag tror de flesta kompromissar när de köper häst. Jag har haft ganska bra budget men har ändå inte kunnat köpa drömhästen - jag har fått fundera på vad jag har råd med och vad som är det bästa för just mig som jag kan köpa inom den budgeten. Jag tror det är väldigt få som inte behöver göra sådana överväganden.
Ja, det får väl alla göra som inte är miljardär. Jag känner folk som satsat hårt på tävla högsta klasser. Inte fasen har man ens som rik råd att köpa flera superstabila såna hästar som rör sig för uppgiften. Det har ju ändå blivit någon halv miljon för hästar som varit oerhört knepiga och krävt mkt jobb för att funka.
Det är ju så folk med lägre ambition får göra med oftast. Antingen lite bökig mentalt, rör sig inte tiptop, exteriören är inte 100, outbildad eller dåligt utbildad, fd skadeproblematik etc.
Jag vill ha en viss ridkänsla och hästen måste då ha viss exteriör och känslighet. Det betalar jag gärna för. Sen får jag säkert tumma på ngt annat. Köpa färdigutbildad får jag hoppa över med de exteriöra önskemålen. 😅

Fattar inte riktigt. Varför ska man gilla hoppning? På vilken nivå?

När min häst var yngre tyckte jag det var superkul att åka och träna det som lite nedlåtande brukar kallas "tanthoppning". Jag är rätt säker på att rätt många ryttare inte ens skulle se det som hoppning. Gillar jag hoppning då? Och är det bra?

Fattar inte riktigt. Varför ska man gilla hoppning? På vilken nivå?

När min häst var yngre tyckte jag det var superkul att åka och träna det som lite nedlåtande brukar kallas "tanthoppning". Jag är rätt säker på att rätt många ryttare inte ens skulle se det som hoppning. Gillar jag hoppning då? Och är det bra?
Jag har ju länge jobbat som problemlösare att satt mig på diverse hästar folk har problem med. Det känner jag mig trygg i iom har system för det och vana av att "möta de rörelserna". Hoppa däremot.. Näe tack.. Jag kan hoppa småsaker på skoj. Men inget större iom högre risk att jag skadar mig då jag inte har de rörelserna i kroppen.
Handlar om riskmedvetenhet.. Vad fixar jag och vad kan bli farligare..
Samma som man får göra vid köp av häst, när man avgör hur man ska hantera den/rida den etc.
Sen kanske att elimininera alla risker är omöjligt eller förtar glädjen. Men är man otrygg kanske man får köpa ngt mer tråkigt om budgeten inte medger allt. Och ev byta häst om man blir tryggare, utvecklas som ryttare etc.

Det fanns och finns sådana. Men priserna på häst har ökat liksom på allt annat. Dessutom så rider jag gärna barbacka även på moderna tävlingshästar som skulle skena iväg med en nybörjare och/eller skygga så en mindre sadelfast ryttare flög av. Så det där med att kunna rida en häst barbacka säger lika mycket om ryttaren. Det kanske bara är ryttarna som blivit sämre?
Haha, ja, jag fick för mig att det var dags att testa barbacka på min unghäst, som för övrigt har varit lugn och trevlig och med på allt vi har testat. Men barbacka, då spände han sig och taktade fram och jag blev varse min dåliga balans. Det kändes som om jag skulle åka av i var och vartannat steg, så pass att jag behövde ta ett rejält mantag. Skrittade bara några varv och sedan fick det vara.

Haha, ja, jag fick för mig att det var dags att testa barbacka på min unghäst, som för övrigt har varit lugn och trevlig och med på allt vi har testat. Men barbacka, då spände han sig och taktade fram och jag blev varse min dåliga balans. Det kändes som om jag skulle åka av i var och vartannat steg, så pass att jag behövde ta ett rejält mantag. Skrittade bara några varv och sedan fick det vara.
Jag har världens snällaste och dessutom med bred, bekväm rygg. Jag - som med åren och flera olyckor blivit superfeg/rädd - rider honom utan problem i barbackapadd (på banan..). När han fick ont och började protestera med att inte vilja gå fram så tänkte jag att jag skulle utesluta sadeln. Det var lika med barbackapadd så jag tänkte att jag provar barbacka med. Då vet jag om problemet är vikt på ryggen enbart.

Alltså bara att ta sig UPP på ryggen barbacka var ju en utmaning. Men sen satt jag ju bekvämt och stabilt. Trodde jag. Tills jag började skritta. Hästen skrittar mycket stilla och snällt. Och jag inser att jag tappat ALL känsla för balans och att trava inte är att tänka på. Inte ens i snigelfart på världens snällaste 😅 det kändes liksom som om jag skulle vingla av redan i skritt 🫣

Summa summarum kan man väl säga
- allt är dyrare nu än förr, även hästar och allt runtomkring
- hästar hålls på ett annat sätt idag än förr, idag oftare i mindre hagar utan att få utlopp för stimulans/energi
- förr hade man inte tillgång till ridhus/paddock på samma sätt som idag, då red man ut i ur och skur och hästarna vandes vid allt
- man avlar på helt andra hästar idag mot förr
- folk är villiga att betala mer idag för det dom vill ha

Det är väl ett enkelt svar på varför ”ridskolehästar är dyra”

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar