Det där tycker jag är rätt dubbelt. Som vuxen föredrar jag verkligen att inte falla av alls. Å andra sidan blir det väldigt mycket mer dramatiskt när det väl händer, även om jag inte skadar mig utan bara blir lite omskakad. Så det kan rent psykologiskt kanske vara lite bra att göra någon liten ofrivillig avsittning ibland.
Men i allmänhet tycker jag kanske att det är en sund ambition att inte falla av. När man gör det har det ju ofta blivit nån sorts kommunikationsmiss mellan häst och ryttare (ofta är det inte kul för hästen heller). Forskningen har väl också kommit längre i att visa på var återkommande smällar mot huvudet faktiskt kan orsaka = inget bra.
Ja, absolut, som vuxen föredrar jag att inte falla av, speciellt om hästen är 170-180 hög. Hästar när jag var tonåring var ju inte heller lika höga

och det kanske inte gör så stor skillnad i realiteten, men man får en känsla av att det skulle kunna göra det, inuti sig

(tex en normalstor häst när jag var tonåring och föll av oftare var typ 160-165, den största var knappt 170. Nu satt jag på typ en nära 180 häst senast snö föll från taket

, det är ändå nära 20 cm till ned.)
men med det sagt, underlaget hästar som folk vill rida lär ju begränsas mer om acceptansen för att någonsin falla av i hela sin ridkarrär har minskat. Vet inte om det här går att få fram på vettigt vis men. (notera gärna Om..)
Ponera att det fanns 100 hästar "förr" i olika åldrar och 80 av ryttarna kunde tänka sig att någonsin falla av, om det var så så lär det ju ha varit lättare att hitta 20 hästar till de övriga 20 personerna. Speciellt som de 80 personerna räcker till att rida alla hästar som är under 12 år gamla.
Alla är nöja och alla tycker att de har fått en "lugn" häst som passar dem. Dvs tex du accepterar falla av och en lugn häst är någon du bara faller av någon gång om året när snön faller av ridhustaket. Alla får intrycket av att många hästar "var lugna förr".
Så ändras någonting. Inte bara i hästunderlaget och hästhållningen och ridningen men också i ryttarens falla av acceptans.
Så vi har 100 hästar och 20 av ryttarna kan tänka sig att någonsin falla av i sin ryttarkarriär. Då har vi plötsligt 20 personer som kan tänka sig falla av och kanske 50 hästar som är under 12 år gamla och som av ren oerfarenhet skulle kunna bli rädda om snön ramlade av ridhustaket.
Bara som tankeexperiment.
(Tex när jag var 15 så hade vi en gammal typisk ridskolehäst, superlugn, värsta kampen, svenskt halvblod av gamla sorten, som de alltid satte folk på första lektionen. Allmänt ansedd som mycket långsam och otroligt pålitlig, trots att han fick spel ca 2 ggr om året och kunde slänga av folk så fort att de inte ens märkte det innan de låg på marken. En gammal avkastarkung skrockade ridlärarna, ni skulle sett honom när han var ny...)