Ridskolehästarnas sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 207
  • Visningar Visningar 11 931
Sv: Ridskolehästarnas sadlar

jo det var inte så lång tid,
har dom folk på båda ställena som har tid å hjälpa en med sadelutprovningen eller ska man ringa å beställa tid?
jo dom har ganska dåligt med sadelmärken där tycker jag, nästan bara syntetssadlar nu för tiden =(

en allround mot dressyr vet jag inte, men den är ju trots allt inte lika stor runt om vulstrena, allronden mot hopp låg bra tills dess att den blev för smal, men den var så gammal så en sådan får man nog inte tag på.
vaddå provat helt fel sadlar, har bara provat allround och har hennes gamla somblev för small för att veta att en allround mot hopp passade utav det märket.
men jag ska ju inte köpa någon hoppsadel, har inte provat några sådana, ska vara en allround, vilket inte kommer att funka verkar det som eller så blir det en dressyr.
den vi provade sist, klämde vid bogbladen när hon gick.

Generellt sätt sitter inte ridskolehästars sadlar sådär jättebra. Sadlarna, som ju är dyra, lever kvar genom åren och hästarna får ha den sadel som finns och passar bäst. Inte sagt att den passar bra.

Ja, men då har du bara provat fel sadlar! Du kan inte säga att allroundsadlar inte passar, då du har ju inte haft en diplomerad sadelutprovare som kommit och kollat!

Siit inte och älta detta fram och tillbaka, åk iväg med hästen till en sadelprovning och prova allroundsadlar eller dressyrsadlar så ska du se att du hittar en. Men du blir ju inte klokare av att prata med folk på Buke, för fast vui beskriver hur sadeln ska ligga vet du ju förrän en sadelutprovare har visat dig!

vadå köra "fel"? det är otroligt sällan jag kör "fel", och när man dessutom har något mer att tänka på är man juh extra skärpt..

moonlightgarden skrev:
jo det var inte så lång tid,
har dom folk på båda ställena som har tid å hjälpa en med sadelutprovningen eller ska man ringa å beställa tid?
jo dom har ganska dåligt med sadelmärken där tycker jag, nästan bara syntetssadlar nu för tiden =(

Ring och beställ tid.

det finns en fältrittklubb i gävle också..

det är lite otympligt att rida lektion på en ridskola i sthml om man bor i gävle :D

enligt vad jag upplevt så har många ridskolor många sadlar i samma märken men låter flera hästar dela på en sadel och det är rått så mkt si och så med passformen. det är ungefär "de har ju en sadel i alla fall". att sedan ägaren har en specialinpassad jaguar är en annan sak :p

inte på dom ridskolor jag är på, köper dom in en ny häst får dom låna en annan häst sadel tills dess att dom har köpt en sadel som passar, om dom inte har någon som passar.
men kan tänka mig att det finns en hel del ridskolor som gör så som du säger att dom gör.

vi ska åka ivägg, blir nog i maj, men måste ju boka upp dom som ska köra någon helg så datum vet vi inte riktigt än, men vi kanske har någon som vi kan få låna en sadel av under tiden, förutsat att den sitter okej.
vi åker nog till märsta å tar uppsala på vägen tillbaka om vi inte hittar något där borta.

litar inte på det, är faktiskt det mest värdefulla jag har den där tanten ju :P

okej då gör jag det,
har du namnet på stället i uppsala å det i märsta? så man kan kolla upp det.
ska ta å boka tid med dom som kör å har tranporten, dom ska ju ta henne på foder oxå, så det är ju bara bra för dom att vara med likosm =)

nej, i januari, skrev jag fel?
Hon står just nu å har sin villoperiod så det blir ingen ridning just nu.

Ja, det måste du ha gjkort, du skrev i maj... Men försök rida henne i iaf 2-3 veckor ganska hårt så hon är välmusklad på sadelprovningen. Vore ju lite dumt om du köper en sadel som hon växer ur på några månader när hon är igång helt.

Jo får göra det, men hon rokar inte så mycket just nu, så vå får nog jobba upp kondisen först =) Hon orkar typ bara 40 minuters jobb på ridbannan, innan hon gick på bete å seddan var hos fodervärden, hade hon värsta kondisen =)

då bledde det fel, lite ute å viftar ibland,
jo jag hrar ju en sadel som jag kanske får låna om den sitter bra på henne, men jag har ju inte människans nummer å hon e aldrig ute på sin icq, men som tur är så har beastiebabe det =) se om hon vill köra eller om hennes gammla fodervärd vill hjälpa till, dom är ju jätte kära i henne, men har nu köpt egen ponny som är lite större än min...

Du har provat en amerigo, om jag kommer ihåg rätt så har dom 6 olika bommar i sina sadlar. Och dom brukar ha mycket beganat på lager. Men jag håller med om att dom är svindyra.

Mvh

Camilla

Jag har provat Amerigo och Dominus och dom låg likadant. Tom sadelutprovare sa att det int evar så stor skillnad på dom.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka