Ridskolehästarnas sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 207
  • Visningar Visningar 11 931
Sv: Ridskolehästarnas sadlar

Ja, vad gör man? köper en bra sadel kanske?

Jag kan inte hoppa i min dressyrsadel åpga riktigt stora knästöd, och jag vill ha en hoppsadel. Min dressyrsadel har ett djupt säte med stora knästöd medan jag i hoppningen vill ha en close contant med flatback (stubben Artus :love: :love: :love: ) så det går inte att kombinera dom två sadlarna.... och en allround vill iaf inte jag ha därför jag vill tävla dressyr, och det gör man inte med en allroundsadel.

ja det är just det som är problemet.. det är moonlightgardens häst..

jag satt å kollade på lite bilder nyss (kan ej lägga ut dem pga att min FTP-trafik är spärrad av telia)
hästen har en ganska markerad manke men den ligger långt bak, samt att frambenen verkar sitta för långt fram på något vis.. drar man en rät linje ner från sadelläget (en handsbredd bakom bogbladet) och en rät linje i mitten av sadelgjordsstaden så hamnar sadellägeslinjen bakom sadelstadslinjen.. dvs sadelgjorden ligger längre fram än själva sadel om hon skulle ha en sadel som satt perfekt på ryggen och sadelgjorden på rätt ställe..

Jo men alltså jag undrar vart lånar man hem 20 sadlar ifrån egentligen?
Hade hon varit en storhäst hade det ju inte varit några problem, sådana känner man ju till hur många som helst, däremot ponnyer känner man inte till alls nästan några, bara ridskolan, men dom använder ju sina sadlar liksom...

Det är klart att man kan hoppa högre höjder i dressyr sadel. Har kompisar som hoppat 1 m och högre i dressyrsadel. Så går gör det.
Visst är det jobbigt att behöva byta sadel och själv har jag ridit i nästan en månad barbacka nu, medans ja väntar på att sälja den gamla sadeln, så jag kan hämta den nya som är utprovad och klar.
Amerigo har faktiskt bra andra hands värden också. Kan tänka mig att det är svårt att sälja en sådan dyr sadel över nätet, men om man skulle be de på utprovningen att berätta för folk att man vill sälja en sån, så kan man nog sälja den för ett väldigt rimmligt pris.

finns en bild på hästen på mitt kollage på Lunar, Sandy heter underverket och jag heter BeastieBabe där.. då kan du se hur hennes kroppsbyggnad ser ut.. nu är hon självklart lte mer musklad men skelettet har inte förändrats något..

Många ridskolehästar går me sadlar som dom fått ärva,passar allså inte bra..o på min gamla ridskola gick min nuvarande häst(då ridskolehäst där) med en flatback som man kunde betona flat på..den var så sliten o skrek om att få bli omstoppad ungefär,man satt dessutom stolsits så det visslade om det när man red i den...*fy fasen*så det är nog många hästar som går me sadlar som är arvegods...tyvärr..men är ridskolan seriös så hoppas man ju på att dom tänker långsiktigt!apalosa sadel är faktiskt inget jag hört talas om, men jag tycker det låter konstigt att en sort sadel skulle passa 90% av hästar..när alla är så olika...precis som ett par jeans skulle passa alla människor..hmm.. :rofl: .men som sagt...jag vet ju inte alls,kan ju vara så.....

Juzzzen skrev:
apalosa sadel är faktiskt inget jag hört talas om, men jag tycker det låter konstigt att en sort sadel skulle passa 90% av hästar..när alla är så olika...precis som ett par jeans skulle passa alla människor..hmm.. :rofl: .men som sagt...jag vet ju inte alls,kan ju vara så.....

:bow: :bow: Tycker jag med. Visst att de säger att de kan ändra om bomen på de och blablabla, men hur bra blir det iallafall..?

Du lånar ju sadlar från en butik.
Finns det INGEN butik i HELA staden som har begagnade sadlar? Vissa butiker lånar också ut nya sadlar om man rider med nylonstrumpor på stiglädrena eller med stiglädrena under kåpan (går inte på alla).
Det är ingen ide att låna sadlar från kompisar, därför att ska man köpa en begagnad sadel ska man alltid be en sadelmakare kolla igenom sadeln (bom och stoppning) innan man köper, likaså be en sadelutprovare kolla den på hästen. Bara för att en begagnad Stubben Scandica passar betyder inte att nästa i samma storlek passar. Beror helt på stoppningen, bommen och årsmodell. Sadeln kan dessutom ha ett fabrikationsfel utan att man vet om det och man ska därför alltid ta ut en sadelutprovare.

Men du kan ju börja med att prata med några affärer och sen prata med folk som har begagnade sadlar till salu som bor i närheten som kan komma till dig den dagen sadelutprovaren kommer ut.

Sedan så behöver det inte vara en ponnysadel du ska köpa, utan det kan vara en kort vuxensadel. Men du behöver nog bara vidare bom för att det är en ponny. Och inte längre än 16".

Det beror ju på om man gillar att ha en hoppsadel med djupt säte (vilket jag har) och jag kan inte korta min läder då jag har så stora knästod. Tycker inte heller det är bekvämt att hoppa i en dressyrsadel heller då det inte fgunkar lika bra.
Varför skulle jag bara ha en dressyrsadel när jag har väldigt stor nytta av en hoppsadel (ridning i skogen, hoppning) som är billig som jag inte beöver vara så rädd om.

Jo, du har ju mailat bilder påhenne till mig.
Skelettet ändrar sig ju inte så mkt när dom är vuxna, men det är ju just musklerna som gär det! Det är musklerna som delvis formar rygglinjen och bomstorleken.

BeastieBabe skrev:
ja det är just det som är problemet.. det är moonlightgardens häst..

jag satt å kollade på lite bilder nyss (kan ej lägga ut dem pga att min FTP-trafik är spärrad av telia)
hästen har en ganska markerad manke men den ligger långt bak, samt att frambenen verkar sitta för långt fram på något vis.. drar man en rät linje ner från sadelläget (en handsbredd bakom bogbladet) och en rät linje i mitten av sadelgjordsstaden så hamnar sadellägeslinjen bakom sadelstadslinjen.. dvs sadelgjorden ligger längre fram än själva sadel om hon skulle ha en sadel som satt perfekt på ryggen och sadelgjorden på rätt ställe..

Välkommen i klubben :devil: Den för hästar med mardrömslikt sadelGJORDSläge.

Jag har en sådan, och det är väldigt intressant att lägga på en sadel som ligger utmärkt (hästen har bra sadelläge), släppa ner sadelgjorden och inse att diffen mellan där den hänger och hans sadelgjordsläge är 1 dm eller mer. Sen kan man ha lite vadslagning exakt hur lång tid det tar innan sadelgjorden dragit med sig sadeln fram :crazy:

Det finns lite man kan försöka prova dock. Dels en främre extrastopp, helst så lång fram som vid ortspetsen. Men generellt så de med en främre stropp som är placerad extra långt fram kan hjälpa (kan ta ett kort om du inte fattar). Samt att spänna främre gjordspännet LITE hårdare.

Rent teoretiskt i en sadel som ligger BRA ska man kunna rida utan sadelgjord, men han som kom på det hade nog inte en bredryggad häst tror jag ;)

moonlightgarden skrev:
har aldrig hört talas om något ställe som har anordnat sadelutprovning här i gävle, har inte tillgång till transport å den som kan köra jobbar inte i gävle heller, å den andra som får köra vägrara helt enkelt å köra vare sig transport eller släppvagn eller något annat..

Nu vet jag inte om hon fortfarande håller på, men hon sålde både beg sadlar och nytt (Zaldi bla) förr. Hon är INTE aukt sadelmakare eller sadelutprovare, men tränare i hopp och fälttävlan och med en dotter på SM-nivå i fälttävlan (hon har tävlat en del själv med om mans äger så).

Där kan du iaf få mer hjälp än från en vanlig butik. Dessutom (om hon inte ändrat sig) så försöker hon inte till varje pris sälja, utan att hitta något som passar.

Jag provade lite sadlar där när jag var på kurs (eftersom hon konstaterade att valacken, då unghäst, breddat sig ur sin nuvarande sadel och 'strax' skulle behöva en ny. Vi hittade en som passade, som hon dock inte hade inne men skulle få in. Under tiden ringde hon två ggr om att hon fått in begagnade sadlar som hon trodde skulle passa min herre. TROTS att hon skulle göra en betydligt mindre vinst på dessa sadlar än att sälja den nya vi provat ut)

http://home.swipnet.se/andersen/

Du måste dock likförbaskat ha en transport. Men har du bara en bil är det ju bara att hyra transport?

Du får göra som du vill, men jag kommer personligen att hoppa i en dressyrsadel, då jag hellre har en bra liggande dressyrsadel och ingen hopp. Bytte in både förra hopp och dressyrsadeln mot en ordentlig bra liggande dressyrsadel. :)

jo det kan man göra, men dom har inte så många sadlar, dom har varken moris % nolan eller globus, den ena utav affärerna vet jag att man inte kan beställa hem sadlar som dom inte har, för då är det köptvång, hööks vet jag inte hur dom gör. å gävles affär är ju en häst affär som är inriktade mot westrensadlar och har vanliga tillbehör utöver detta, alltså inga vanliga sadlar alls. seddan har vi ett ställe till som det var ett tag sedan jag var hos, så dom vet jag faktiskt inte hur dom gör med.
men vi har ju nästan helt bestämt oss för att det blir en dressyr istäkllet för en allround, eftersom att allround inte funkar på damen min.
nupp, det låg en i högbo förut men dom har slagit igen så jag har ingen koll på vart man ska få tag på någon som har många begagnade sadlar nu för tiden.
ska inte prova någon annans å leta efter en annan i samma model, utan det finns ju några få som har en begagnad sadel som kanske passar å då kan man ju alltid kolla på dom förts, så slipper man ju rida in dom =).
vet att jag inte behöver en ponny sadel, emn letar man begagnatr så har dom flesta sadlar en sits på 17 - 17 1/2 tums sits normalt, det var det jag syftade på.

ta å kolla upp det.
nja inte bara, har bara tillgång till förare på helgerna å han håller på å bygger om huset så det är inte säkert att han vill köra då precis. dom andra som kan vill inte köra. å så har vi beastiebabe som säger att hon vill köra som aldrig har kört någonting utav släpp variation förut. kan juförsig fråga min förra fodervärd, dom älskar ju ponnyn så dom kanske vill ställa upp å köra + att dom har transport, får fråga där.
p.s. det är min ponny beastiebabe pratar om, å hon e faktiskt något bredryggad :P

ähh det kan väl inte vara så svårt att köra släp heller.. jag har juh kört med hela min dubbelsäng på taket till min bil (den blev ganska bångstyrig den lilla Hondan)..
tar man det bara lugnt kan det inte vara några problem.. alla har väl kört släp en "första gång", finns ingen som börjar med att köra släp för andra gången :)

jao den senaste sadel, Stübben, som det finns lite bilder utlagda på hade en stropp framme på klossen under vulstret, bara nån cm ifrån sadelns framknat.. vi spände där men sadeln satt ändå fel, samt att den åkte fram rätt fort.. och drog man sadelgjorden bakåt åkte bakvalvet upp.. så om man hade en kilformad padd som vara 8 cm i bak så skulle sadeln sitta bra :D

verkar bli en dressyrsadel iaf.. jag hoppar iaf hellre i en dressyrsadel än i en ridgjord(blåmärken) :angel:

Men vad tar du mig för egentligen...

Tror du inte mindressyrsadel ligger bra bara för att det inte är en Amerigo?
dessutom så skulle jag aldrig köpa en hoppsadel som inte passade och i detta fallet passar inte Amerigo överhuvudtaget.

Alexandra W skrev n¨gra butiker i hennes inlägg till dig och de har jag hört bra om, så du kan ju prata ed dom?
Kan du inte också kolla i en stad som inte ligger alltför långt ifrån? Nu könner jag inte till Sveriges geografi runt Gävle, men några större städer finns det väl?

Här på buke har jag hittat en del små vuxensadlar som är 16".

Varför kan inte hästen ha en allroundsadel? Det har jag aldrig varit med om.... Du har nog bara provat fel sadel.

Jag har aldrig sagt att din sadel inte passar, har varken sett häst lr sadel, så det skulle vara j*vligt svårt att utala sig om det. Visst att just den Amerigon du provade kanske inte passade, men jag har svårt att tänka mig att inte de på utprovningen hade kunnat hitta en bra lösning, en dominus kanske. Men du gör som du vill, jag lägger mig inte i..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?