Ridskolehästarnas sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 207
  • Visningar Visningar 11 931
Sv: Ridskolehästarnas sadlar

Jag såg sadeln i en annan tråd.. och du.. Den sadeln såg förävlig ut! Med såna repor och skav ska du inte lägga ut 5 å5 när du kan köpa en ny och fin för ett par tusenlappar till. Den är inte värd mer nä 4 000 kan jag lova. Ta den till en sadelmakare som värderar sadeln.

Klart dom stoppar om innan jul.. men inte under julen och s¨å. Man lämnar in den och det tar kanske en vecka så man får skynda sig lite--

Var d här ett känsligt ämne för dig lr? Säger bara att jag inte gillade den appalosan jag såg, då den hade kilbossor. Såg en till prestig sadel i helgen och jag tyckte inte att den placerade ryttaren på rätt ställe heller. Jag vill ha ryttaren på barbacka punkten och jag tyckte att den jag såg i helgen placerade ryttaren något långt bak. Men, som sagt så är det smakssak, jag har inte sagt att alla prestig sadlar är dåliga, utan gillade bara inte den jag såg. Och jag skulle personligen inte köpa nån av de sadlarna jag såg till min pålle, men det finns säkert många av deras sadlar som är bra också...

Senast ändrad av en moderator:

Okej, ser själv inga repor, men jag är ju inte pedantisk av mig heller.
Hur tyckte du att den satt du? satt den bra å jag ska köpa en ny utav samma märke eller ska jag pröva ett annat märke?

Jag vill se en bild från sidan. Du hade tagit bilder lite framifrån och bakifrån men jag måste se helt rak från sidan och bakifrån så ag ser hela kanalen (måste vara bra ljus så man också kan se hästens rygg).

Men en sadel med så mkt skav efter stigläder är inte värd 5 å 5.......

Kilbossor är det inget fel på?
Prestige brukar förövrigt ha rundbossor på deras sadlar, var väl bara ngn allround & dressyrsadel som hade kilbossor har jag för mig.

Jag tycker bara inte att du ska kasta ur dig att Appaloosa är dåliga, när du inte har ngn erfarenhet av dom heller. Har du ridit i en?

Det beror på ryttarens kroppsbyggnad och hur mkt muskler personen har om hon eller han klarar av att rida i en Prestige flatback t.ex. Är man t.ex. van vid djupt säte kan man inte rida i ett lågt säte bara sådär och rida perfekt (om man inte brukar) för man ansdtränger ryggen mycket mer då.

Alla hästar har inte tyngpunkten precis bakom manken, min häst har ju t.ex. ingen tyngpunkt alls då han har helt rak rygg. Och tyngpunkten varierar då man vet bara var den egentligen tyngpunkten på hästens rygg är när den är färdigmusklad, annars ändrar den sig hela tiden.

Du kanske inte gillar deras säte, eller att dom har kilbossor för att det inte passar din häst och digsjälv, men kom inte och säg att de har ngn dålig konstruktion för det.

Lite missförstånd?
Padden la jag under den sadeln jag provade, eftersom den var mycket bredare och behövde komma upp lite tills han musklat på sig.

Min gamla sadel har jag inte padd under. Bara vojlock.
Ska kolla hur man får in bilder.

Diabolical_Kitten skrev:
Men du ska ju inte ha en padd om hästen har gropar vid manken! Och om framvalvet tar i manken utan padd, behöver du en annan sadel! En sådan sadel ska man inte rida i...

Jag tror nog jag vet vem du menar ja... Har hört en del om ngn snubbe där i trakten... Han har inte möjligtvis varit med i tidningar och så?...

Hästar växer inte ur vissa märken snabbare än andra.. Det berr på ridningen och köp av rätt storlek.

Okej, Vi försöker få fram sådanna bilder till imorron då, stallgången vi tog bilderna i är för small så det är väldigt dåligt med plats där, men nu är hon hemma så nu finns det plats =)

Nu är han något bredare överlag över ryggen, inte lika spetsig. Tyngdpunkten ligger fortfarande så. Jag tror också FB:n låg bra en aning för vid bara för hans muskelmassa just nu.

Hittade ett foto med den sadel han har haft sista året. Ligger på samma sida. Bilden är från våren 2003 och man ser väl inte så jättetydligt hur sadeln ligger.

Jag har inte sagt att de är dåliga lr har dålig konstruktion, har bara sagt att den jag SETT har jag ogillat. Tycker personligen inte om killbossor, för jag tycker att de trycker fel, menmen, skulle bara inte köpa en sånn till min häst. Du får tycka och tänka vad du vill om dessa sadlar....

Antingen så kan det vara så att han har en sådan rygglinje, eller så kommer den höjas markant när du har köpt en bra och passande sadel. Min häst blev sån över sommaren och jag fattade inte varför, för han reds ju och allt, men nu när jag verkligen tränar har hans rygg bakom manken höjts 5 cm :crazy: ;) men du märker ju om du måste köpte en ny sadel om ett halvår...... :crazy:

Vadå trycker fel? Vart vill du komma?

Kilbossor kanske inte passar din häst, men såna som har hästar som jag har kan bara ha kilbossor för annars blir dom för svängda och bara glappar, och så är de sadlarna jag provat med rundbossor aaaalldeles för långa.

Har du provat en dominus lr amerigo? De borde finnas utan killbossor som funkar på hästar med svängda ryggar. Jag tycker att med killbossor lägger du vikten för långt bak o trycker i muskelfästet på hästen, spec. om man har en sadel som tom lägger ryttaren för långt bak. Sen beror det ju på hur mycket du säger att dessa sadlar glappar, för de ska ju släppa efter till en viss del, inte för mycket och inte för lite....

Får nog ut bilderna senare ikväll elelr imorron, kompisen med digitalkameran ska lägga ut dom på en sådan där sajt förs bara =)

Jag vet hur en bra sadel ska se ut på hästryggen, och när jag menar glappar, då menar jag verkligen glappar.

De var ju det jag skrev: att min häst måste ha kilbossor för annars blir sadeln för böjd. Har provat Amerigo och det gick ju inte alls... Har provat de flesta märkena (när jag letade efter dressyrsadel eller allroundsadel provade jag sammanlagt 55 sadlar (av 30 olika märken) varav 2 dressyrsadlar passade.

Har faktiskt aldrig hört om en häst som verkligen behövt ha killbossor. Har hört folk som sagt att man måste ha d på rakryggade hästar, men d måste man ju inte... Men, va sa de på Amerigo sadelutprovningen? Tyckte de att den passade, lr sa de att du skulle leta efter en anna sadel? Nu blir jag nyfiken...!

Jag var inte på deras speciella sadelprovningar då jag inte har råd med en ny Amerigo (har bara en 5 åring liksom) men provade en kompis sadel (dressyrsadel. Kommer inte ihåg vilken modell men det var iaf inte close contact) och jag har lärt mig se nu vilka som kanske skulle kunna passa och vilka som inte funkar överhuvudtaget´(blir ju ganska dyrt att låta equiterapeuten komma ut varje gång jag provar en sadel då det kostar 450spänn per gång....) och sadeln blev för lång i 17,5, vippade och var inte speciellt stabil fast jag spände sadelgjorden (man kunde dra den åt vilket håll som helst hur lätt som helst. Det skulle vara rätt storlek men sadeln passar inte runda hästar verkar det som) Med tanke på den låg p¨å hästen så provred jag den inte. Men om den redan blir för lång i 17,5 och det är en dressyrsadel så hade jag nog inte kunnat ha mer än 16-16,5" i hoppsadel (vilket jag är ute efter nu) Och jag behöver 17,5-18" (beroende på hur framskuren kåpan är) så det hade inte funkat hur man än tänkte. De två hoppsadlarna jag har hittat som enligt equiterapeuten ligger bäst är Prestige Golden star och Stuben Artus, men ingen av sadlarna ligger så bra att jag vill lägga ut 10-11 000 på att köpa en ny (finns inga begagnade av den storleken jag och hästen behöver) när min häst ändrar sig varje halvår.

nä jusst det.. ta ut en av ridins sadelutprvare kan du säkerligen hitta en sadel som passar. sen ser ju hästarna annerlunda ut om de jobbar eller står på gången.. amerigo cc är en ganska platt sadel och du kanske behöver en anna bom.. men men det är en kostnadsfråga,, men vill man ha det bästa så...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
628
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Jobba som veterinär
  • 12 kvm utbyggnad?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka