Ridskolehästarnas sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 207
  • Visningar Visningar 11 931
Sv: Ridskolehästarnas sadlar

Jag har pratat med en sadelutprovare som har hans om en del av deras sadelprovningar (i Halland) och hon trodde inte att det skulle gå, och när sadeln ligger så illa när han bara står och den vippar när han inte arbetar (då böjs ju ryggen uppåt) så komemr den ju ligga helt åt helvete när man rider.

1. Hade du köpt en sadel för 20-25 000 till en 5 åring? (det är ett varmblod och den rasen växer inte klart förräns dom är 8)
2. Om dressyrsadeln är för lång så är hoppsadeln definitivt för lång och jag kan inte ha en mindre sätesstorlek.
3. Jag gillar inte Amerigos sadlar så jag inte gillar hur de är uppbyggda. Jag gillar inte sitsen och jag har sett begagnade Amerigo och fan vilka skav efter stiglädrena dom får efter några år. När det är så glansigt läder ser det ju ännu värre ut.
4. Amerigo kanske är bra sadlar, men bäst är dom inte. Det beror helt på hästen och ryttaren. I dressyr vill jag mest av allt ha en Frank Baines Elegance, men jag har valt att avstå tills min häst är blivit äldre och har växt färdigt. Därför om jag skulle ha köpt en FB för 20 000 i våras (dåjag köpte min dressyrsadel) skulle han ha växt ut den nu, då han har breddat sig från normal till vid bom! Som tur är så köpte jag en sadel som var för stor för 9 000 istället som låg perfekt och sparade dom pengarna jag hade förlorat om jag skulle ha sålt FBn nu.
Bara för att du kanske väljer att slänga ut 20 000 på en unghäst som bara har varit riden i ett år betyder inte att man är en "dålig hästmänniska som inte satsar på det bästa till sin häst" men det betyder bara att jag vet hur man handskas med pengar och slänger inte ut 11 000 i onödan bara för att jag ska ha den dyraste sadeln som inte ens passar min häst. Vilket du inte verkar förstå.
Bara för att jag tar ut en av Ridins sadelutprovare (som för övrigt har sagt att hon inte trodde det skulle gå) betyder inte att sadeln passar för det. Jag vet hur en sadel ska ligga på min häst och jag vet när jag ska be min sadelutprovare komma ut om jag är tveksam, men när sadeln ligger helt åt helvete när hästen står still på det sättet den gjorde så kan den omöjligtvis ha legat bra när han arbetar.

vilken sadelutprovare pratade du med??

angånde att det bli slitage så bror det på vilka stigläder du annvänder.. amerigos rundsydda fungerar utmärkt...

till en början gillade jag inte heller sitsen men jag strechade och nu sitter jag bättre en någonsin,,,

har inte sakt att du e dålig med din häst,, du tar säker bra hand om den.. jag anser bara att amerigo är den bästa sadeln , sett resultaten.. kilbossor är något som min foderhäst aldrig kommer komma i närheten av så länge jag har honom iaf..

Jag pmar dig om sadelutprovaren.

Jag kan anpassa mig till sitsen, om det skulle behövas. Jag köpte en dsressyrsadel men halvdjuåt säte när jag innan var van vid Windsor (extremt djupt säte...) för det var det alternativet som fanns om sadeln skulle passa hästen i övrigt. Och nu är jag ju van vid halvdjupt säte men Amerigos säte kändes bara för platt så man satt inte ngnstans utan man åkte runt för mkt i sadeln. Och det berodde inte på att sadeln var för stor utan det var för att jag fick inget grepp ngnstans.

humm cc dj kanske?? de har riktigt djupa sadlar även tex cervian och classik.. medans alton,cc och cc dj är plattare..

Jag kanske kan prova en om jag skulle behöva köpa en om jag skulle byta häst. Men min kan inte ha dom sadlarna överhuvudtaget, dom är för långa hur man än gör.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag kanske kan prova en om jag skulle behöva köpa en om jag skulle byta häst. Men min kan inte ha dom sadlarna överhuvudtaget, dom är för långa hur man än gör.

om man inte spec beställer en...

Och jag säger det en gång till: jag lägger inte 20-25 000 + kostnad för måttbeställning för en hoppsadel till en 5 åring som jag bara hoppar med för att det är kul. Hade kunnat lägga så mkt pengar när hästen är färdigvuxen och lägga det på en dressyrsadel, men inte hoppsadel.
Om du hade gjort det så är det din ensak, men jag gör det inte..

Diabolical_Kitten skrev:
Och jag säger det en gång till: jag lägger inte 20-25 000 + kostnad för måttbeställning för en hoppsadel till en 5 åring som jag bara hoppar med för att det är kul. Hade kunnat lägga så mkt pengar när hästen är färdigvuxen och lägga det på en dressyrsadel, men inte hoppsadel.
Om du hade gjort det så är det din ensak, men jag gör det inte..

jag säger bara hur man kan göra.. inte att du ska göra det.. själv hade jag inte gjort det

Men d¨åså, då är vi ju överens om det.

Jag spenderar glädjeligen mycket pengar på bra saker till min häst, men det finns ju gränser.... Att köpa en sadel för 20 000 när man bara har studiebidrag (alltså bara 950:-) är inte lätt, och en sån dyr sadel hade inte farsan gått med på precis... Och så är det faktiskt inte nödvändigt än.

med förra sadeln, kommer inte ihåg vad hon hette, men det var hon som hade hand om har för mig att det heter eller rättare sagt hette högbo ridshop, hon är sadelutprovare å många brukar rekomendera henne, å så var det en till seddan som kom å tittade på den (utan min vetskap om det) som sa att den sadeln satt bra, när den egentligen var för small.
På sadeln jag håller på å provar nu så har jag inte tagit ut någon än, eftersom att den ligger för nära bogbladet å vi ska kolla idag om det går at lyfta upp backdelen något så att det blir bättre blir det inte det så tar vi inte ut någon utan lämnar istället tillbaka sadeln och provar ut av något annat märke. ligger den bättre då så tar vi ju ut en som jag har fått rekomendattioner om.
rundsydda, du menar inte så att dom är helt rundade va eller? utan bara rundade i kanterna eller?
Kilbossor? är inte direkt någon exper på bossor,vilka bossor är det? hur rack är dessa bossor egentligen? i jämförelse med tillexempel stubbens som är 2 år gammal nu mera, å kommer dom nå längre back än denna allround sadel, stubbens alltså.

Men, du säger att du har provat Amerigo och att det inte funkade als, men då har du ju bara provat en ända Amerigo. Hade du åkt till en sadelutprovare hade du säkert hittat en bra som skulle passa. Jag vet att du säger att du inte har råd med en jätte dyr sadel, men det finns ju begagnad av deras märke. Man kan ju prova ut en av deras sadlar och sedan leta begagnad på nätet....

Kilbossor brukar vara längre än vad rundbossor är. Rundbossor är vad Stubben har, Zaldi, Morris & Nolan medan Kentaur, Globus, Kieffer har kilbossor.

Vad menar du med att lyfta bakvalvet? Ligger sadeln för nära bogbladet ligger den för långt fram. Kan den inte placeras längre bak pga att hästen har för kort rygg måste du hitta en kortare sadel. Men att lyfta bakvalvet kommer baka sabba hästens rygg för då hamnar ju tyngpunkten på manken istället. Och sadeln tippar framåt.

Bara för att du inte tror att sadeln ligger bra betyder inte att den inte gör det egentligen. Gör så istället att du lånar hem fler sadlar som du har fått som råd av sadelutprovare att de kan passa oich sen ber du sadelutprovaren kolla alla, så slipper du be henne komma ut flera gånger och betala dyrt.

Du verkar ju inte läsa vad jag skriver?

Amerigo är för lång. Hur man än vrider och vänder på det är den för lååååååång. Och det funkar inte bara att välja en mindre sitsstorlek då den då fördelar trycket fel om jag har en för liten sadel.
Dessutom så var bommen för svängd, jag har pratat med min sadelutprovare och har sagt att det är samma bom på deras sadlar, alla är lika svängda, och då kommer inte en hoppsadel heller passa, för den är ju uppbyggd på samma bom.

Och deras bättre begagnade kostar ändå 15 000 minst, och jag har fortfarande bara en 5 åring oms ändrar sig varje månad. Jag har lagt 9000 på en bra dressyrsadel, men lägger inte mer än 7000 på en hoppsadel då jag och min häst bara hoppar för skojs skull. Det finns väl ingen som köper en hoppsadel för 24 000 + kostnad för alla måttbeställningar som måste göras när man ska använda den 1-2 ggr i veckan och min häst kanske växer ur den på två månader?!
Allvarligt talat...

den ligger för långt fram, nä det funkade ändå inte, trots att det bara var lite vi flyttade upp den. jo under hästens uppbygnad utav musklerna så kan man använda sig av att få upp bakvalvet lite gran, men det är enda gången.
jo, men ligger den inte bra meddans vi provar den så ligger den ju inte bra när hon kommer ut heller. men vart ska man få tag i alla sadlar då? beställer man hem från iaf vissa affärer så är det tvång på att man måste köpa dom, iaf om dom inte har dom i sortementet.
sadeln skulle jag nog inte ha köpt även fast den var helt bra, vi mätte den igår å den var väll en 4-4,5 cm emmelan bossorna där bak å där ska det vara inst 6 cm för att man ens ska tänka på att köpa sadeln.
stuuben allround med 16 tums sits, sat ju inge bra eftersom att den inte kom tillräckligt långt bak på henne, vad finns det för sadlar mer man kan prova förutom moris & nolan och globus flatback?

Jag tycker fortfarande att du borde ha åkt till deras utprovning, för de är väldigt duktiga där och kan säkert hitta nåt passande, som inte har kilbossor. Om jag själv skulle vara i din sits skulle jag nog hellre hoppa i en dressyrsadel och kunna lägga ut mer på den, än att köpa två sadlar till en unghäst, men du gör som du vill, du verkar veta bäst...!

Om dom vill att du ska köpa dom bara för att du ber dom ta hem en sadel är det ingen bra butik... Butiker som har många kunder har bra service och tar hem saker utan att det är köptvång.

Finns hur många sadlar som helst du kan prova, finns ju oftast allroundmodeller av dom flesta sadlarna med. Åk på en sadelprovning, det är alltid bäst!
Men läs på om de olika märkena, gå in på olika hemsidor och läs om företagen och läs i olika trådar om vad folk tycker om dom.

Man kan inte hoppa högre hinder i en dressyrsadel. Jag vill ha hyfsat stora knästöd och då kan man inte korta lädrena så mkt som man behöver.

Ja, jag vet bäst vad jag och min häst trivs med, och inte var det en Amerigo iaf.

Och om man köper en dyr dressyrsadel som sedan inte passar efter ett halvår, vad gör man då? rider barbacka tills man har hittat en ny vilket kan ta flera år? Och dom pengarna man förlorar på en Amerigo är ju inte lite.... Tjänar på att ha två billigare mellanprissadlar som ändå är bra, dom har bra andra hansvärde.

har aldrig hört talas om något ställe som har anordnat sadelutprovning här i gävle, har inte tillgång till transport å den som kan köra jobbar inte i gävle heller, å den andra som får köra vägrara helt enkelt å köra vare sig transport eller släppvagn eller något annat.
vad ska man läsa om dom egentligen, finns ju ingenstans där det står att den kommer lite längre back än vad stubbens sadlar gör å sådana saker står ju inte framme.

alla säger ju trots allt olika saker om alla sadlar, man måste ju ändå gå efter vad hästen trivs med och om man själv anser att den är för hård så får man ju ta å köpa sig en seat saver isåfall. när det gäller ens egen hästs rygg så kan mamn ju inte följa andra människors sadelval direkt tycker jag.

Diabolical_Kitten skrev:
Man kan inte hoppa högre hinder i en dressyrsadel. Jag vill ha hyfsat stora knästöd och då kan man inte korta lädrena så mkt som man behöver.

räknas 1 m på c-ponny som "stort hinder"? plus att detta utfördes med ridgjord utan problem.. med all säkerhet inte bra för hästens rygg vid långvarig träning men vad gör man?

Men du behöver ju inte forska i vad andra tycker om sitsen, men tycker andra att dom är stora i bomvidderna, stora i sätet, långa anläggningsytor etc?
Finns det inga sadelprovningar du kan ta dig till får du låna hem ca 20 sadlar som du väljer med en sadelutprovare och sedan väljer du en som passar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?