Ridskoleridning

Sv: Ridskoleridning

Det verkar vara väldigt vanligt, och jag ahr sett ett par riktiga skräckexempel. Dock även exempel på bra ställen, tex ä rja guppväxt på en ridskola i dina trakter, och där var såga-bända inte tillåtet på något sätt.
Nu jobbar jag på en ridskola här uppe, och varken mina eller de andra instruktörernas elever får lära sig rida på det sättet, tvärtom. Men jag har som sagt sett riktiga skräckexempel, både i mina hemtrakter och här.
 
Sv: Ridskoleridning

ojojoj. ja nog har man lärt sig rida av klåpare. Minns mina första lektioner, det var ca 20 ungar och hästar inne i paddocken samtidigt, ledarna drog hästarn framåt och som elev satt man och drömde och uppfattade inte mycket av ridlärarnas "ner med hälarna, rak i ryggen osv" Snabbt blev man försflyttad till duktigare grupper, där man självklart inte kunde nåt eftersom man inte fått några riktiga grunder. kanske inte kan skylla allt på ridlärarna men..iaf när jag började på sent 80-tal var det inga riktiga ridlärare som höll i nybörjarlektionerna, det var de äldre tjejerna, och varje gång var det en ny. Aldrig nämndes nått om någon form eller om hur ryttaren inverkar på hästen i allt man gör.

16 år senare har jag fortfarande stora problem av detta. Bara nu i helgen fick jag bevisat för mig hur fel jag alltid gjort. Jag tränade för en superduktig person som började med att totalt döma ut min sits och börja om fråpn början. Och hoin kunde förklara! Äntligen fattade jag vad som menades med att komma ner i sadeln! Äntligen kände jag att om jag tog i ena tygeln gav det verkan i den andra, förr har jag bara cykelstyrt och släppt på än den ena, än den andra. Hon frågar sig även vad som hänt tidigare på denna ridskola eftersom alla (utom den nya ridläraren som faktiskt oxå kan jättemycket och förklarar bra) hon haft i lektion den helgen gjorde exakt samma fel!
"Vad har ni haft för förebilder? alla sitter och lutar inåt och tittar ner, med stel och kort innertygel och totalt släppt ytter, om mna ber er göra en förhållning i ytter drar ni handen över manken!"

SHit! jag som trodde jag var så duktig gjorde exakt samma sak! Pinsamt, men gud vad glad jag är nu att jag fått syn på det. Efter en helg med denna dam har jag lärt mig vad det borde vara att rida!
och det bästa av allt, hon började med att säga: Sluta hålla på med tyglarna, jag bryr mig inte om var hästen har huvudet nu, om du bara sitter rätt kommer hästen gå i form, dra ner huvudet och få hästen att böja på nacken kan vilken idiot som helst göra! :bow:

Vad jag menar med detta är att jag tror att det blir lite väl mycket snabblösningar hela tiden, ridlärarna kan inte ta en hel lektion åt att verkligen förklara sitsen för en person utan det blir det vanliga "sitt djupt i sadeln" jaha, hur då om jag får fråga??
Istället för att gå på djupet med problemet,sitsen, tar man till snabblösningar och tricks för att få hästen "på tygeln"

jaja, jag kanske svamlar, men jag är så lycklig över att jag äntligen förstått vissa saker om det här med ridning ! Som hur mjukt det ska kännas, och hur lätt det egentligen är! Jag har alltid halkat ur stigbyglarna, studsat runt inne i dem och STAMPAT ner hälarna..ja men jag har ju blivit tilsagd att detta är det rätta. bara det att stampar man ner hälen låser man knät och hela benet och då halkar du ur sitgbygeln och du kan aldrig komma ner i en korrekt sits!
 
Sv: Ridskoleridning

En del i min ridgrupp sågar rätt så ordentligt... Men en lektion så sa faktiskt min ridlärare (för första gången) lite irriterat: Ja du, Ryttarens namn), (hästens namn) går faktiskt fint med huvudet, men hon går inte på tygeln för det och hon använder sej inte av sina bakben på något vis...

Annars tycker jag ofta man kan se ridskoleryttare (OBS!! absolut inte alla!!) som tar tyglarna när man skrittar på lång tygel, innan ridläraren kommer, och sågar som bara den.. :crazy: Och sen när ridläraren kommer: så ger de hästarna lång tygel igen... Så de måste ju ändå fatta att de gör fel :confused: ...
 
Sv: Ridskoleridning

På min ridskola har ridläraren faktiskt aldrig förklarat varför man överhuvudtaget strävar efter att rida hästen i form. Det tycker jag är riktigt dåligt egentlgien. Det finns säkert jättemånga ridskoleryttare som inte har en aning just avrför man vill det. Många tror säkert också att så fort hästen böjer på nacken så går hon på tygeln. Men det stämmer ju inte heller!
Dock vet jag det eftersom jag har ridit privathästar i två år också.

Vi ska inte dra ner våra hästar, absolut inte! Däremot ska vi gärna ha ganska korta tyglar vilket jag helst inte har. Jag vill släppa efter lite på tyglarna allt eftersom hästen slappnar av och börjar söka sig neråt. Men jag har fortfarande kontakt. Jag vill inte ha hela hästen i handen. Men jag tycker inte att vår ridlärare tillåter någon att dra ner sin häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridskoleridning

Så går det inte till där jag rider tack och lov. Ridläraren talar alltid om hur viktigt det är att hästen trampar under sig och bär vikt på bakbenen. Handen ska vara stilla, inget "sågande" undgår hennes vakande ögon. Jag tycker det är bra kvalitet på ridskolan där jag rider.
 
Sv: Ridskoleridning

hej jag har lärt mig rida med rumpan,benen mycket ben och
stark rygg ,och inte såga hästen i munen och ha tyglarna som någon "jävla ratt" jag har ridit på ridläger och på strömsholms modellen tror jag..
men nu var det länge sedan jag red på hästen.
man ska endast ha ett stöd på tygeln och vara mjuk bärande
och ge eftergift så fort man hinner, annars kan du lika gärna göra en
knut på tygeln och rida utan tyglar,med bara benen och rumpan
, ryggen, och rösten ,det är du som ryttare ska rida fram din häst
på volter och andra rid vägar ,inte vinner man hästen på att såga ner ned skallen ,tvi fan! idioter!
lär dig grunderna för ridning först ,börja ien nybörjar grupp om du inte kan häst alls! det ska jag göra för att do it again ,sedan får det visa sig hur mycket jag kan jag har ridit L:B L:A unge fär.
jag siktar på att lära mig mera inom dressyren ,helst medelsvår,dressyr
men om jag kommer upp på häst ryggen igen efter min vurpor
och skador kanske ajöss for ever,fan tar den som ger sig. :devil: :bump: :banana: :love: :banana: :bump: :bow: :devil:
 
Sv: Ridskoleridning

christinan skrev:
ojojoj. ja nog har man lärt sig rida av klåpare. Minns mina första lektioner, det var ca 20 ungar och hästar inne i paddocken samtidigt, ledarna drog hästarn framåt och som elev satt man och drömde och uppfattade inte mycket av ridlärarnas "ner med hälarna, rak i ryggen osv" Snabbt blev man försflyttad till duktigare grupper, där man självklart inte kunde nåt eftersom man inte fått några riktiga grunder. kanske inte kan skylla allt på ridlärarna men..iaf när jag började på sent 80-tal var det inga riktiga ridlärare som höll i nybörjarlektionerna, det var de äldre tjejerna, och varje gång var det en ny. Aldrig nämndes nått om någon form eller om hur ryttaren inverkar på hästen i allt man gör.

16 år senare har jag fortfarande stora problem av detta. Bara nu i helgen fick jag bevisat för mig hur fel jag alltid gjort. Jag tränade för en superduktig person som började med att totalt döma ut min sits och börja om fråpn början. Och hoin kunde förklara! Äntligen fattade jag vad som menades med att komma ner i sadeln! Äntligen kände jag att om jag tog i ena tygeln gav det verkan i den andra, förr har jag bara cykelstyrt och släppt på än den ena, än den andra. Hon frågar sig även vad som hänt tidigare på denna ridskola eftersom alla (utom den nya ridläraren som faktiskt oxå kan jättemycket och förklarar bra) hon haft i lektion den helgen gjorde exakt samma fel!
"Vad har ni haft för förebilder? alla sitter och lutar inåt och tittar ner, med stel och kort innertygel och totalt släppt ytter, om mna ber er göra en förhållning i ytter drar ni handen över manken!"

SHit! jag som trodde jag var så duktig gjorde exakt samma sak! Pinsamt, men gud vad glad jag är nu att jag fått syn på det. Efter en helg med denna dam har jag lärt mig vad det borde vara att rida!
och det bästa av allt, hon började med att säga: Sluta hålla på med tyglarna, jag bryr mig inte om var hästen har huvudet nu, om du bara sitter rätt kommer hästen gå i form, dra ner huvudet och få hästen att böja på nacken kan vilken idiot som helst göra! :bow:

Vad jag menar med detta är att jag tror att det blir lite väl mycket snabblösningar hela tiden, ridlärarna kan inte ta en hel lektion åt att verkligen förklara sitsen för en person utan det blir det vanliga "sitt djupt i sadeln" jaha, hur då om jag får fråga??
Istället för att gå på djupet med problemet,sitsen, tar man till snabblösningar och tricks för att få hästen "på tygeln"

jaja, jag kanske svamlar, men jag är så lycklig över att jag äntligen förstått vissa saker om det här med ridning ! Som hur mjukt det ska kännas, och hur lätt det egentligen är! Jag har alltid halkat ur stigbyglarna, studsat runt inne i dem och STAMPAT ner hälarna..ja men jag har ju blivit tilsagd att detta är det rätta. bara det att stampar man ner hälen låser man knät och hela benet och då halkar du ur sitgbygeln och du kan aldrig komma ner i en korrekt sits!
-------------------------------
hej släpp stigbyglarna och tyglarna och sitt på arselet, utan tyglar,
gör en knut på dom,och rumpan ,använd benen och ryggen luta dig bakåt ,stigbyglarna lägger du fram för dig.lyft blicken rakt fram upåt
och huvudet ska vara ledigt din skalle och hästens skalle rör du inte!
nu ska sitta djupt och andas djupt med,slappna av ,och låt hästen
sköta den saken du bara hänger med!
det är ett sätt att följa med. övning ger färdighet det finns ingen :devil: gen vägar bara så du vet! allting tar tid. och övning. :banana: :bump: :devil: :angel: :love: :bow: :bump:
 
Sv: Ridskoleridning

:rofl: utan tyglar,
gör en knut på dom,och rumpan
.
Hur lyckas man med det? Göra en knut på rumpan alltså :devil:

för övrigt så har ingen bett om tips vad jag sett iaf.
 
Sv: Ridskoleridning

Hej
Ja detta fenomen är tyvärr vanligt. Men det värsta är att jag har varit och kollat på olika privat tränare inom både hoppning och dressyr samt tävlingar och det värsta är att de flesta privat ryttarna håller med på att tvinga ner sina hästar på tygel de med usch vad håller ridningen på att gå hän. Jag hoppas den dan jag slutar rida fram min häst med säte och bara ett löst tag i tyglarna rider till och med ibland på långa tyglar och han går u perfekt form men så fort jag blit för hård iu handen eller användere vbenen i stället för sitsen så fuskar han och sadlen ruggar man tror även att han är halt men du vet inte på vilket ben..Yrbin
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 400
Senast: Grazing
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
2 334
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 841
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp