Ridskoleridning

Re: ang hagar

Tack. :bow:

Det är inte bra, men det kunda ha varit värre. De hade kunnat sakna allt vad paddockar och hagar heter. De hade kunnat skita i allt överhuvudtaget och inte alls planera för att göra bättre.

Nu är så inte fallet. Nu har de paddockar och hagar, även om de är små. Och trots sitt begränsade utrymme och sin svåra ekonomiska situation ser de hela tiden framåt och försöker göra saker bättre.

Jag säger inte att kritiken är oberättigad, men ibland finns det så mycket man inte ser.
 
Re: ang hagar

Även jag inser ju att verkligheten inte alltid är perfekt.
Men vissa saker FÅR man inte tumma på. Jag tycker det är så fel, så otroligt fel att hålla djur på ett sådant sätt att de inte får på minsta sätt leva som de är skapta för.


Kan man inte erbjuda sitt djur en åtminstone BRA miljö (till skillnad mot perfekt) så får man faktiskt rannsaka sig själv och avstå. Jag som har egen häst idag skulle hellre avstå från ridhus än ställa min häst i en för liten hage. Det är jag skyldig henne.

Jag förstår att ridskolor har detta problem men jag kan bara inte acceptera det, man SKA inte se relativt på detta. Då är man inne på en farlig tankeväg. Snart tummar man på mer och mer, för sin egna bekvämlighets skull. För varför måste man prompt ha ridskolorna nära stan om det egentligen inte är hästvänlig miljö? Bekvämt, mer kunder, mer pengar.
Det är djur, vi har ett stort ansvar. Menar inte detta som nån pik till DIG, menar detta till alla som har ansvar för hästar, betalar för att rida på en ridskola eller stallar upp sin häst på en anläggning, ta ert ansvar.

Att bara få vara ute i friska luften räcker inte.
Det är bättre än inget, men det är inte acceptabelt.
Det är aldrig okej med hagar där hästarna inte kan vara HÄSTAR. Det är inte okej :( :(
 
Re: ang hagar

Överallt där jag varit har man FÖR SMÅ hagar.

Så vad är lagom? 3 x 3 kilometer med skogsdungar? Är det inte dags att vara lite realistisk?

Allting är relativ jojo, jag skulle snarare säga att om man vuxit upp med fel ideal är det svårt att vara objektiv.

Jag har INTE vuxit upp med "fel" ideal. Jo, kilometervis av hage är skitbra och idealiskt o.s.v. men man måste vara lite realistisk. Det hade kunnat vara VÄRRE. Och för att ligga där ridskolan ligger så har de det väldigt bra. I största allmänhet är det så med det mesta här i Lund, då staden är så j-a sönderbyggd och over-crowded.

Det du kallar padockarna, är det de små "sjukhagestora" hagarna brdvid lilla ridbanan?

Back in the day så kallades det för paddockar ja.

Man behöver inte vara på den ridskolan varje dag för att se hur stora hagar de har.

Nej, men för att vara insatt i planer och problem så krävs mer än sporadiska snack och cykelturer förbi.

Att "minmalt" är relativt verkar gärna vissa av er skåningar tycka

...säger du till någon som varken talar skånska eller ens vill kalla sig skåning. Jag säger inte att minimalt är relativt. Stort kan också vara relativt. Det beror vad man jämför med, och hurdan situationen är för tillfället.

förresten, de där boxarna som byggs, var byggs de? Bra att de bygger om iaf.

Det är det gamla lektionsstallet byggs om.
 
Re: ang hagar

bara för att man accepterar en sak betyder inte alls att man tänker det gå längre.

sen jag började på min ridskola för ca 5 år sen har det blivit bättre med hagarna, så gott dom kunnat.


att sätta sina privathästar i sådana stall förstår jag inte alls, och det är för mig värre, för där finns det ju faktiskt alternativ.

att just den här ridskolan ligger där den gör är från många år tillbaka. den grundades i slutet av 1800-talet, då läget var något helt annat. 1937 flyttade dom till sina förra lokaler, då var läget också ett helt annat. i slutet på 70talet flyttade dom till där dom är nu, och det var ju också nästan 30 år sen.

det finns ingen som helst möjlighet för hela organisationen att ta sitt pick o pack och flytta ut på landet.


att jag rider där är helt och hållet av en slump.
det hade aldrig varit mitt förstahandsval annars. men när man väl hade börjat där så fäste man ju sig snabbt vid hästarna, och det är därför jag rider kvar där.


Jag gillar inte läget på min ridskola, men så länge det går åt rätt håll så gott dom kan, och att utevistelsen inte tummas på mer än den gör, så kan jag acceptera det.
 
Var så glad när jag kom hen från senaste ridlektionen! Hade en vikarie som ridlärare och jag måste säga äntligen någon som tjatar på oss elever att vi rider för mycket med handen! Hon påpekade ständigt att vi skulle rida med sätet och att man började jobba hästen bakifrån och hela tiden skulle tänka framåt och möta hästen med mjuk och rörlig hand. Tyckte det var så skönt att äntligen få det inpräntat i skallen medan man red också och inte bara ha det i bakhuvudet.
Det känns skönt att veta att det finns ridlärare som vill få sina elever att verkligen rida och inte bara få hästen att kröka "snyggt" på nacken.

:bow: Tack alla ni ridlärare som lär oss elever att rida på RÄTT sätt! :bow:
 
Red för en gästspelande tränare för någon vecka sedan och hon menade att synen var ridningens största bov. Synen tror att den kan rida och vill gärna göra det. I själva verket är den urusel.
Kanontränare verkligen. Hon ställde höga krav på hästen, men desto högre på mig som pilot.
 
Jag måste nog erkänna att det är faktiskt bättre att rida privat och vara så få som möjligt, helst bara en själv som får sin lektion, man får allt i sin egen takt, och man kollas mkt mer om man bara är 1 el några få. Det tycker jag iallafall, jag red också först på ridskola men bara några år pga jag trivdes inte hos dom, varken undervisningen som inte gav mig något samt att deras attityd inte var trevlig. PÅ ett år som jag rider privat, med privat lektioner, så har jag lärt mig saker som skulle ta 3-4 år på ridskola. :bump:
 
Vi fick lära oss att vara stilla med handen. Dom gick i alla fall bättre för mig när jag hade handen stilla.

Zombie, han är lama och för att kunna försöka jobba så måste man röra lite på bettet i början så att han vet att han ska jobba, inte bara lunka... Jag kommer säkert få massa skit för att jag erkänner det, men han jobbar inte det minsta om man inte har gjort så lite grann... :o

Kram
 
Jag håller helt med dig!

Jag sätter mycket ogärna min fot på en ridskola längre just för detta.
 
Bytte aldeles nyligen ridskola p.g.a denna hand fixering. Visserligen var det vissa ridlärare okej, men jag tycker att man ska försöka hålla samma standard på alla ridlärare vad det gäller en sak som denna. i de grupper som var bäst och de var även dem som tävlade satt de flesta med tunga sporrar och spön. Inte tyckte jag att de var särskilt mjuka med sina hjälper heller.
Min nuvarande ridskola koncentrerar sig mycket mer på sits och balans, att var stark i mellangärdet och påverka hästen med sitsen. Om någon ryttare sitter och rycker blir det alltid uppmärksammat och de flesta elever har en fin och mjuk ridstil. Så det kan vara skillnad från ridskola till ridskola.
 
Hej!

På min första ridskola fick jag som typ 9-10 åring lära mig att såga ner hästen "på tygeln". Som 9-10 åring är det inte så lätt att se kritiskt på situationen så länge trodde jag ju att det faktiskt skulle vara så. På andra ridskolan var det mer eller mindre likadant. Rygg- och bakdelsarbete m.m. var oväsentligt så länge hästen krökte på nacken. Så pågick det ända fram tills vi en gång hade en vikarie på lektionen. Som vanligt började jag joxa ihop hästen med händerna då vikarien tydligt sa till mig att sluta och börja jobba bakifrån med säte och skänklar innan man ens tänkte på var hästen placerade sitt huvud. Och tro det eller ej ;), men så bra som ponnyn gick efter det hade han aldrig gått med mig tidigare.

Tyvärr har jag fått med mig en del saker i bagaget p.g.a min tidiga ridutbildning, ibland låser jag mig i armarna och jag behöver bli stadigare i mellandelen. Jag har också ovanan att sitta och titta ner i nacken på hästen (undrar varför...)
Men det som är positivt är att jag nu är MEDVETEN om dessa fel och kan jobba med dem aktivt.Jag är också mycket mer medveten om hur en häst jobbar korrekt. Det är inte lätt, men jag försöker verkligen och har blivit mycket bättre.

Ska också tillägga att på min nuvarande ridskola (sen 4 år) har vi mycket kompetenta ridlärare, som definitivt INTE bryr sig så mycket om var huvudet är placerat o.s.v. Det är delvis dessa jag har att tacka för min utveckling på senare år!

Som ridskoleryttare (speciellt yngre) är det nog inte alltid så lätt att veta vad som är rätt eller fel, så där har ju instruktörerna ett jätteansvar att lära ut korrekt.
Det är nog också lätt att sitta och kritisera ridskoleryttare på läktaren. Men gör man det så bör man nog (precis som trådskaparen gjort) ta sig en funderare på VARFÖR det är så, och inte automatiskt förutsätta att man som ridskoleryttare är en okänslig djurplågare som skiter i hur hästen egentligen arbetar så länge det ser fint ut.....

Tack för ordet
//Frida
 
Jag tror att många är så huvudfixerade idag just för att det heter "gå på tygeln". Då måste det ju vara tyglen som gör att de går fint. Man borde egentligen byta namn på det så kanske färre tror att det är huvudet som gör att hästen går fint.

Jag tror att det finns många orsarker till varför många ridlärare inte påpekar detta för sina elever.

1. brist på pedagogik. De vet hur det ska kännas, hur man ska göra. Men de vet inte hur de ska förklara hur man gör det på ett vettigt sätt. Jag lärde mig först hur man får hästen i form efter att ha ridit privat i nästan ett år. Jag fick lite tips, men fick lista ut resten på egen hand. Det är ju helheten som gör att hästen går i form och det kan man inte lära ut till folk.

2. Vet hur det ska kännas, men vet inte hur det ser ut. Ridlärarna kan ju se att hästen kröker på nacken, men kan de se att hästen använder bakbenen och bäckenet? (Det är nåt jag inte kan).

Jag har flyttat omkring lite och ridit på olika ridskolor. På ridskolan jagsenast red på var de väldigt måna om formen. Där använde de privathästar på lektionerna mot billigare stallhyra. Hästarna gick baa lektioner 2-3 gånger i veckan och resten av tiden reds de av sina ägare. Det var en bra erfarenhet. Man fick rida olika hästar, som inte bara var ridskoletyp.

Ridskolan jag red på innan dess var inte samma höga klass på. Visst, det var en ganska bra stämning i stallet, men "de duktiga ryttarna" (de som trodde sig vara duktiga) såågade bara ner hästarna. Det var inget prat om säte. Man skulle lirka lite och driva, för att trycka ihop hästen. Det var så man fick det beskrivet för sig.

Halsförlängare, snoddar, vad man än vill kalla det, är inte nödvändigtvis fel att använda enligt mig. det är fel att spänna in den för mycket, speciellt innan hästen är uppvärmd. Men för att hästen ska arbeta med ryggen och ryttaren inte ska bry sig om hästens huvud lika mycket tycker jag att det är helt ok att använda denna "hjälptygel".

mvh
alexandra
 
Är ridskole elev.

Och ni som rider på ridskolor, vad tycker ni om det hela?
- tycker att de flesta som ridit ett par år gör det där. flera i min grupp gör så tex.

Varför är huvudet så viktigt?
- för att de felsta ridlärarna säger det. vi uppmuntras att leka med händerna och bredda mellan händerna för att hästen skall komma framåt neråt. sedan har jag på annan väg fått lära mig att det är fel men har ingen chans att få prova att rida hästen på något anoslunda sätt nästna alls.

Har ni nånsin fått en förklaring på varför man inte ska göra så?
- nej, det är ju så vi gör..

Skall nu säga att inte alla ridlärare jag ridit för tycker att man skall plocka så mkt med huvudet, men större delen gör det.
 
Jag känner till viss del igen mig i det där och jag anser att det är ridlärarnas fel. Eller kanske inte varje enskild ridlärare, utan snarare "stilen" på ridskolan. Red själv länge på ridskola och den var inte så dum alls och hästarna i de högre grupperna gick i bra form, MEN vad jag verkligen saknade var koncentration på SITSEN och det från ett tidigt stadium. Ingen ridlärare som jag hittills har haft har lyckats förklara för mig VARFÖR jag ska följa ridlärarens råd/kommentarer utan bara ATT jag ska göra det. Då blir det jäkligt svårt att rida på egen hand sen... Har också slutat på ridskola...

Jag önskar verkligen att ridskolorna blev bättre än vad de redan är (har många bra erfarenheter därifrån också) eftersom så stor del faktiskt börjar på ridskola.
 
Sv: Ridskoleridning

Rider inte på ridskola men har gjort och besökt flera.

Där jag red kom vi aldrig så långt som till formen innan jag slutade så där kan jag inte utala mig.

På en annan ridskola där jag var på ridläger var ridningen ganska hemsk.
Det man fick lära sig var att hålla ett stöd på yttertygeln, inte att hästen skulle söka kontakt där. Utan bokstavligt talat sitta med stenhård, stum, dragande ytterhand och samtidigt leda lite med inner. Ridläraren berömde så fort hästen krökte på nacken, trots att man hade 50kg i handen. :smirk:
De lärde ut skänkla+håll emot samtidigt-metoden.

En annan jag varit på är det sågtekniken som gäller.
Bända bända bända. Och ridlärarens uppmuntrade kommentar "Åh, vad fint han går! Suuuperbra".
Min kompis som rider där satte på en achenrem på ett träns, frågade varför och det visste hon inte, hennes mamma brukade ha det. Typiskt exempel på folk som inte ifrågasätter. Varför sätta på extra utrustning om man inte vet vad man har för användning av det? Hon rider dock ganska mjukt om man jämför med de andra och när hon i slutet av lektionen fick lite framåt/nedåt sökning blev kommentaren från ridläraren "vad lång tid det tog".

Ang min egen korta tid på ridskola så fick jag lära om allt jag lärt mig där.
Och jag betalade för skiten :mad:
 
Sv: Ridskoleridning

Som tur är så hade ridlärarna blivit GALNA om eleverna gjort så!
Vi lärde oss att rida hästen med sitsen i de högra grupperna och i de lägre koncentrerade ridläraren bara på att eleverna ska få en så bra balans som möjligt och i det ännu lägre fick man inte hålla i tyglarna om man inte hade en ordentlig balans än.

Men nåt vi fick lära oss var att ha ett stöd på yttertygeln som alltid ska finnas där typ som en vägg hästen kan "luta" sig mot och om stödet inte är där så ramlar hästen och då börjar vingla, men inte att vi skulle hålla stenhårt i den för stödet på innertygeln var lika viktigt.

Och om vi får en ny ridlärare på ridskolan som vikare eller nåt är ridskolaeägarna stenhårda med vad den lär ut och hur, vet en vikare som åkte bara efter 2 ggr för att hon lät ryttare minska volten i galopp som inte var redo för det.

Var hästen har sitt huvud är inte viktigt på denna ridskolan men hur den arbetar är det som är viktigt.

Vet att ridläraren blev lite barsk när han såg en elev som red hästen med krökt nacke och han sa barskt " SÅ här ska han inte gå, han arbetar inte rätt, släpp tyglarna!" så hon fick rida utan tyglar resten av lektionen och hon var rätt svettig efter att ha kämpat att rida hästen med bara skänklar och sits resten av lektionen, men det gick rätt bra tillslut.

Anledningen att jag sluta på denna ridskolan var att det blev alldeles för dyrt, fyller 18 år och då hade jag fått betala nära 2500:-/termin
 
Sv: Ridskoleridning

Jag har jobbat på 3 ridskolor här uppe och en av dem är som du beskriver men inte de andra två.
så jag tror det är olika..

En av dessa som jag jobbat på längtar jag verkligen tillbaka till..Där fick ingen hålla på som du beskriver..oavsett vilken intruktör som höll i lektionen..alla intruktörer strävade efter samma mål för hästarnas skull..(motor bak och lätthet fram)
Och eleverna var väl införstådda i varför..
 
Sv: Ridskoleridning

Vet inte riktigt hur du kan med att döma ut en hel ridskola efter att ha sett en nybörjarlektion?

Att nybörjare rider som de gör har nog mindre med deras ridlärare att göra än med att de är rädda, har dålig balans, inte har lärt sig hur en häst rör sig samt vad de har sett andra göra etc etc. I denna soppa ska sedan ridlärarna lära sina elever att rida främst genom att uppmuntra och stödja. Som ridlärare är ens främsta prioritet att få en klar kommunikationskanal med eleverna så att de gör så lite som möjligt för att stressa hästarna, och då säger man nog till någon med stressig häst att lägga bort spöet medan någon med trög häst kanske får annan hjälp. Ibland får "detaljer" vänta till senare för att ekipagen ska fungera som grupp. Jag skulle inte vilja stå och instruera 10 nybörjare i samma grupp, tyckte det räckte mer än väl med de 5-6 vi hade. Jag kan snarare känna vördnad för de hästar som faktiskt har tålamod nog att låta sig utsättas för nybörjare, långt ifrån alla har det. Om alla ryttare vore fullärda första gången de satte sig till häst vore det allra bäst för alla hästar, men det är nog inte så vanligt :crazy:

Därmed ingenting sagt om nivån på ridningen på Hippologum, det är väl samma folk som överallt annars, varken bättre eller sämre. Att folk har råd att betala dyra stallhyror är uppenbarligen ingen garanti för någonting :angel:
 
Sv: Ridskoleridning

Tyvärr är det så på alltför många ridskolor :(. Det är tragiskt. Två av de tre ridskolor jag ridit på har varit som den som du berättade om. Jag visste aldrig vad form ens innebar under de åren, utan form var när hästen böjde på nacken. Inget annat. Tack och lov hittade jag rätt och kom till en ridskola där man fick se hela bilden av hästens form :smirk:.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 473
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 421
Senast: Grazing
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
2 447
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 908
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp