Ridskoleridning

LCR.

Ska dit ett par timmar idag, så ska jag lägga på minnet hur de rider...
 
Jag blev verkligen hjarntvattad mina 7 ar pa ridskola att ha en stilla hand. Var det nagon som ryckte i munnen fick den skall av ridlararen.
En stilla hand var a och o i ridningen.

Men vi blev heller aldrig riktigt larda att rida. Vi gjorde galpppombyten och skankelvikningar, men ingen larde oss hur man verkligen rider. Hur hasten ska kannas for att det ska kannas riktigt.
Vi tranade massor med dressyr, vilket ar intressant for jag ar skitdalig pa dressyr!!
Visst hoppade vi ibland, men det kandes da som nagonting valdigt speciellt. Det var ingen varannan vecka hopping vilket jag fick reda pa att vissa utav mina kompisar hade pa deras ridskola.

Men en stilla hand blev vi hjarntvattade med! Ridlararen ville val vara snall och spara hastarna och sket i om vi larde oss nagonting eller inte.
 
Sådär.

Har sett två lektioner med två gamla rävar som instruktörer, och en lektion med en "ny" instruktör som inte fanns på min tid.

Och det är stor skillnad på hur hästarna går. De är mjuka och fina för de gamla rävarna, men med den nya instruktören verkar de vara lite stela, och ja, där förekommer en hel del sågandes och dragandes som instruktören kallar för "gå på tygeln".

Så, till viss del är kritiken berättigad, men man ska definitivt inte dra alla över en kam. Det finns instruktörer som rycker en i örat för att man håller för hårt eller sitter fel, bl.a. min gamla, som f.ö. hade en av lektionerna som jag såg idag.

Vad gäller hagar så finns det två stycken stora på framsidan + en stor uteridbana, också den på framsidan. Från vägen ser jag också minst en hage på baksidan. Mitt på området finns ett par tre paddockar + en stor uteridbana. Så jag tror inte att de lider brist på hagar.
 
Jag tror att det är väldigt olika mellan olika ridskolor och ridärare.
På vissa lektioner verkar ridlärarna bara kolla på klockan och önska att dom fick gå hem men på andra finns det väldigt seriösa lärare som inte tollererar att eleverna "sågar" ner hästarna.
Man kunde ju önska att alla ridlärare skulle lära ut god ridning.......men dessvärre gäller ändå "kunden har rätt" alltså låter man eleverna rida lite som dom själva vill bara dom själva är nöjda.
:crazy:
 
:eek: :eek: :mad:

Du får förlåta mig men om det är något som de lider brist på där så är det hagar! :mad: De har EN hage som är "stor" (normalt minimum enligt mig) på framsidan, där finns också en till hage som de iaf för några månader sedan delat i två hagar där lektionshästarna går. De hagarna är INTE stora, de är små, alldeles för små :(
Bakom stallet har de små fyrkanter som är av sjukhage-storlek. Där går privathästarna en stund om dagen, tror de har en sån där hage per 4 hästar...

Att de har en bamsestor padock på framsidan har ju inte direkt med saken, inte låter de väl hästarna gå där om dagarna??
Förlåt mig, men det där stället är det värsta jag sett i avseende på hagar, så snälla påstå inte att de "inte lider brist på hagar" för det skär i hjärtat på mig när jag ser sånt där.. :( En hage på 20x40 m (lektionshästarnas hagar jag sett är inte ens så stora) för 10 hästar är INTE bra, stort eller alls okej. Det är en kompromiss på hästarnas rättigheter bara för att stan krypit närmare ridskolan. Placering av den ridskolan är egentligen värdelös ur hästarnas synvinkel, de har ingen möjlighet att bygga hagar, det finns ingen mark!


På min gamla ridskola går alla lektionshästar ute i samma hage (är nog ungefär lika många hästar som LCR delar på två hagar som är max som en liten padock var) och deras hage är enorm. Jag vet tyvärr inte hur stor i hektar men hagen följer delvis en mindre väg och kör man längs vägen följer hagen med i knappa kilometern. Då är hagen dessutom nästna lika bred, innnehåller en liten å, fyra olika stora skogsdungar med gräsfält däremellan och för tillfället har de även öppnat upp hagen till ännu ett stort fält med tillhörande skogsdunge eftersom gräset inte räcker till (de får dessutom hö inne vid lunch). Lektionshästar om NÅGRA förtjänar en värdig utevistelse... :(

/Veronica som ska försöka lugna ner sig lite så hon inte framstår så farlig :crazy: ;)
 
om jag nu får lägga mig i diskussionen....
En ridskola är just en RIDSKOLA. Här rider man för att lära sig inte för att kunna visa alla läktarryttare hur ridning ska gå till! Läktarryttare är också de som är snabbast att döma. Det är alltid lätt att sitta på läktaren och snacka skit, däremot svårare att uppriktigt försöka hjälpa utvecklingen framåt.. :smirk:
Jag håller med om att intruktörerna måste bli bättre, de måste lära sig var form är (inte bara kröka på nacken :smirk:) och de måste ofta bli mer pedagogiska och lära sig att förmedla sina kunskaper bättre. Dock kan man inte generalisera, det finns bra instruktörer och det finns mindre bra.
MEN jag tycker inte att man ska sitta här och såga ridskoleryttarna för att de är "dåliga", rider sönder hästarna osv. Man är ju på ridskolan för att lära sig grunderna!
Vänder mig nu till dig Djurjouren: Har du aldrig varit nybörjare, har du aldig suttit och dragit och slitit och kämpat med en häst för att (som du då trodde) få den att gå "på tygeln"? Är du född till elitryttare?? :confused:
Sen undrar jag också hur du har tänkt hjälpa dessa ryttare? Jag menar, exakt HUR blir de hjälpta av att du sitter på läktaren och förfasar dig över deras oförmåga? Jag kommer fortfarande ihåg när jag var liten och satt och studsade på ponnyn, hur ohyggligt nervös jag var när jag såg att det satt en massa "stora, duktiga människor" och tittade på när jag red. Jag blev livrädd när jag hörde deras tisseltassel (läs:skitsnack) och såg deras blickar så de himlade med ögonen åt min taffliga ridning. Har du aldrig upplevt detta själv nångång? Hur kändes det för dig, kommer du ihåg?? Det verkar inte så.. :(

Nirak
 
om jag nu får lägga mig i diskussionen....
En ridskola är just en RIDSKOLA. Här rider man för att lära sig inte för att kunna visa alla läktarryttare hur ridning ska gå till! Läktarryttare är också de som är snabbast att döma. Det är alltid lätt att sitta på läktaren och snacka skit, däremot svårare att uppriktigt försöka hjälpa utvecklingen framåt.. :smirk:
Jag håller med om att intruktörerna måste bli bättre, de måste lära sig var form är (inte bara kröka på nacken :smirk:) och de måste ofta bli mer pedagogiska och lära sig att förmedla sina kunskaper bättre. Dock kan man inte generalisera, det finns bra instruktörer och det finns mindre bra.
MEN jag tycker inte att man ska sitta här och såga ridskoleryttarna för att de är "dåliga", rider sönder hästarna osv. Man är ju på ridskolan för att lära sig grunderna!
Vänder mig nu till dig Djurjouren: Har du aldrig varit nybörjare, har du aldig suttit och dragit och slitit och kämpat med en häst för att (som du då trodde) få den att gå "på tygeln"? Är du född till elitryttare?? :confused:
Sen undrar jag också hur du har tänkt hjälpa dessa ryttare? Jag menar, exakt HUR blir de hjälpta av att du sitter på läktaren och förfasar dig över deras oförmåga? Jag kommer fortfarande ihåg när jag var liten och satt och studsade på ponnyn, hur ohyggligt nervös jag var när jag såg att det satt en massa "stora, duktiga människor" och tittade på när jag red. Jag blev livrädd när jag hörde deras tisseltassel (läs:skitsnack) och såg deras blickar så de himlade med ögonen åt min taffliga ridning. Har du aldrig upplevt detta själv nångång? Hur kändes det för dig, kommer du ihåg?? Det verkar inte så.. :(

Nirak

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Man måste börja NÅGONSTANS och för de flesta är det på ridskola. Vad är alternativet?
 
ang hagar

de hagarna på baksidan är till för privathästarna, plus att det är verkligen sandhagar med minimalt utrymme där de står med sina täcken en o en några timmar om dagen för det är kö till hagarna. aldrig går hästarna i paddocken, då smutsar de ju ner hoppbanan.
den stora hagen framför stora ridhuset är till för lektionshäsytarna, ca 3 timmar om dagen för det är de nya reglerna om minimitiden.
de står alltid i sina spiltor när man kommer. de flesta krubbitare eller vävare...konstigt?

de byter hästar som de byter strumpor, går det hål på någon häst eller ryttare bytshästen ut, det kommer en hästhandlare nån gång varannan månad och tar tillbaka och säljer nya.

jag har varit med två gånger då det kommit nya ponnyer. han tar ut några ur sin proppfulla transåortlastbil, de kollar och de provar, rakt ut i ridhuset lite galopp o lite hopp, enda kravet är att dne inte ska vara slö som alla andra ponnyer de har.

den de köpte när jag var med hade gamla ärr på alla fyra ben efter antingen pisk, barrering eller taggtråd, samt sadelmärke och var allmänt rädd om huvudet..
den vävde oxå..den köpte de. efter två månader när den slängt av några ungar pga rädsla såldes den igen..och en ny kom, en lite runadare modell den här gången med okänd härstamning.

jag tycker inte det är seriöst att handla med hästar på en ridskola. Tycker Lund borde läsa alla de här inläggen som tydligen aldrig framfört merän av ett fåtal personer, bland annat mig ang den halta hästen.
 
jag slapp ridskola, har bara varit som privatryttare..

önskar att alla kunde få hästintresserade föräldrar med gård.....
men går inte det så ska inte hästarna lida.
Som tur är tar häsyar MYCKET skit innan de säger ifrån rejält. Men kikar man bara lite grann så inte hitta ru många glada ridskolehästar på en letkion med nybörjare..och det speglar ju av sig på ryttaren, är hästen vrång, inte blir du en bättre ryttare då?

Jag tycker att man kan tänka på hästen på en ridskola, här har vi hört många bra exempel.

jag önskar oxå att alla de tissel tassel läktarryttarna kunde säga till ridläraren instället för barne, absolut. barne är oskyldiga, för de vet inte bättre (de flesta)
 
Ursäkta att jag svarar å DJurjourens vägnar - men såvitt jag kan se så är det inte ridskoleryttarna hon vill åt, utan HUR man lär ut ridning. Jag tror inte att hon är en sån som sitter och tisslar och tasslar på läktaren om ridskoleeleverna. För det håller jag med om är dålig stil.

Det är väl klart att eleverna försöker göra som läraren lär ut. Och de flesta lärare försöker alldeles säkert göra sitt bästa. Problemet ligger väldelvis i hur man hinner lära 14 elever när man har en 45 minuters lektion på sig. Dessutom vill de flesta elever, mänskligt nog, säkert gå ganska fort fram, inte kanske skritta i flera terminer, vilket nog hade varit bra för att lägga en stabil grund.

Sedan är säkert ganska många instruktörer hyfsade ryttare själva, men kanske inte medvetna om HUR de använder sina kroppar och hur man pedagogiskt på bästa vis lär ut detta.
 
Vänta bara tills imorgon (eller idag blir det väl?) - då kommer du säkert att bli ännu mer medveten om alla dessa muskler som hittills legat behagligt nedsjunkna i en ljuv törnrosasömn. Vilket brutalt uppvaknande! :D

Det är snart min tur... så jag får försöka trimma lite muskler i förväg. Å andra sidan hittar hon ju alltid nya , som man, som sagt, inte visste att man hade..
 
Re: ang hagar

de hagarna på baksidan är till för privathästarna

Ändå har jag sett lektionshästar i hagen på baksidan? Hur går det ihop?

de står alltid i sina spiltor när man kommer. de flesta krubbitare eller vävare...konstigt?

För tillfället står samtliga i box medans stallet byggs om, och jag känner bara till EN häst som är krubbitare.

de byter hästar som de byter strumpor

Ändå finns det massor av hästar som har stått på ridskolan i flera ÅR! Lite konstig om de "byter hästar som de byter strumpor", tycker du inte?
 
Vad gäller hagar så finns det två stycken stora på framsidan + en stor uteridbana, också den på framsidan. Från vägen ser jag också minst en hage på baksidan. Mitt på området finns ett par tre paddockar + en stor uteridbana. Så jag tror inte att de lider brist på hagar.


[/quote]

Jo, de lider brist på hagar. När ridskolan byggdes låg den säkert utmärkt, med gott om mark, nu är den inklämd mellan tungt trafikerade vägar och har inga expansionsmöjligheter alls. Dessutom frånhände man sig ju en del mark, i utbyte mot att man fick en gångbro över till grushagarna.

Det är positivt att hästarna får komma ut mer nu. Men utrymmet är sorgligt otillräckligt. Jag kör förbi där dagligen och ser hästarna stå och hänga i en sorglig hög. Förvisso står även våra privathästar och hänger emellant, men NÄR de vill springa så finns det massor av utrymme att göra det på, det finns träd och backar.

Vad gäller den tredje, lite större, gräshagen på framsidan, bakom grushagarna, så är den ju tom för det mesta? Ibland ser man någon häst som jag gissar är privathäst, eftersom den/de har täcke till skillnad från övriga.

Jag förstår att du vill försvara din ridskola. Och det ÄR ju positivt om man nu äntligen bygger om till boxar och att hästarna får komma ut lite, även om det bara är någon timme per dag. Men att säga att de inte lider brist på hagar, det kan man inte göra.
 
Re: ang hagar

var finns de boxarna? utestall? eller såtr de två o två? skoj*
har inte varit där på et halvår ungefär då jag nu bor i umeå..
det enda jag vet är det jag sett ungefär 50 gånger då jag var ledsagare p handikapplektionerna åt en tjej.
jag har även tävlat några gånger på lcr..

den enda lyckan de hästarna har är att de fått en lite bättre stallchef..

om lektionshäsarna står i de minimala hagarna på baksidan, var står då privathästarna? inne?

fattar inget, lund har bara två hagar till lektion och några "sjukhagar" till privat. det är så som de andra säger.

/jenny
 
Re: ang hagar

var finns de boxarna?

I nya manegen bakom gamla ridhuset, bredvid paddockarna och uteridbanan som ligger till vänster om det som kallas "gamla stallet" som numera är privatstall.

har inte varit där på et halvår ungefär

Det märks.

om lektionshäsarna står i de minimala hagarna på baksidan, var står då privathästarna? inne?

Privathästarna står i paddockarna i mitten av anläggningen, och lektionshästarna vet jag har stått i hagen på baksidan. Vad som sedan är "minimalt" är relativt. Det går inte att jämföra en ridskola i stan med värsta stora gården mitt ute i ingenstans, för de har helt olika förutsättningar.

fttar inget, lund har bara två hagar till lektion och några "sjukhagar" till privat. det är så som de andra säger.

Det är lite skillnad på att "cykla förbi varje dag" och "vara där var och varannan dag och vara någorlunda insatt i det som händer".
 
Re: ang hagar

du skrev: Det är lite skillnad på att "cykla förbi varje dag" och "vara där var och varannan dag och vara någorlunda insatt i det som händer".

jo...det blir nödvändigt att blunda om man ska vara på lcr varje dag.

jag var där varje lördag i två år samt under deras en veckas ridläger..

detta för ca 6 år sedan och framåt.

har till och med en favorit häst, Crest! han skulle jag vilja köpa så han slipper ha studsande ryttare och folk som drar han i munnen, för han är ju duktig!

/jenny som önskar att man aldrig skulle bli hemma blind:
 
Re: ang hagar

Nu ska jag sticka ut hakan och säga att din syn är inte ovanlig i Skåne, eller rättare sagt runt Lund. Jag bodde i Lund ett år (nyss hemkommen) och var runt och kollade på många privatstall, så här på rak arm kan jag nog säga minst 13 stall. När jag ringde på annonser om stallplats och frågade om hagarna sa alla utom på Östra Torn att de hade JÄTTEBRA hagar, stora hagar. Jo tjena.
På ett ställe jag var hade de 5 stora hästar i en liten hage som var kanske 20x20 meter stor. Denna gick hästarna i om vintern för att inte bli leriga om fötterna (denna var preparerad och såldes bara grus). Stallägaren hade skrytit med hur fina hagar de hade och om denna fina makadam-hage... jag blev helt chockad. Där gick ett surt jävla sto som var på de andra hästarna hela tiden och de kunde inte gå undan!

Överallt där jag varit har man FÖR SMÅ hagar. Allting är relativ jojo, jag skulle snarare säga att om man vuxit upp med fel ideal är det svårt att vara objektiv. Det bästa stället jag hittade hade en vinterhage på kanske 60x 60 meter för 2 hästar. Det var okej, inte mer.
På LCR gick lektionshästarna hela våren minst 10 hästar i en lerpöl till hage av storleken ca 20x40 tippar jag. FÖR LITET. Jag förstår att du är glad att hästarna alls får komma ut och visst är det ett steg i rätt riktning, men om inte fotbolssklubben flyttar och donerar sin mark åt ridskolan kommer de aldrig ha hagar nog åt alla sina hästar, det finns inte mark.

Det du kallar padockarna, är det de små "sjukhagestora" hagarna brdvid lilla ridbanan?

Man behöver inte vara på den ridskolan varje dag för att se hur stora hagar de har. Jag har promenerat runt där flera gånger, cyklat förbi massa gånger och talat med personal där när jag letade stall.

Att "minmalt" är relativt verkar gärna vissa av er skåningar tycka, men bara för att er mark är dyrare och jordbruket/fotbollen/bebyggelsen går före hästarna, så minskar inte deras rörelsebehov, deras behov av hagar såpass stora att hästarna kan gå undan förvarann. Det är aldrig relativt. En hästs behov anpassas inte efter utbudet, den fungerar inte så.

Det bästa för den ridskolan vore om de kunde få tag på en stor gård en bit utanför stan och flytta dit. Med så många uppstallade, så många lektionshästar och så skandalöst lite mark för hagar, vore det det enda rätta. Varför ska hästarna behandlas som maskiner bara för att bebyggelsen köpt upp deras marker?
Om en ridskola med centralt läge inte kan erbjuda sina hästar bra eller ens rimliga hagar så ska en ridskola inte ligga centralt. Det är inte sund hästhållning. Dessutom ryser jag vid tanken på de privatryttare som kanske lär sig rida på dne ridskolan, sedan köper egen häst som de stallar upp där, låter gå ute 1-3 timmar/dag i sjukhage och sedan rider en timme om dagen på graman. Det är mental misshandel och precis lika hemskt som fysisk i mina ögon. Nu är säkert inte alla privatisar där sådana, men de finns. De ska föreställa förebilder för yngre lektionsryttare, en ridskola ska lära ut hur man tar hand om djuret Häst, det glöms ofta bort :(

förresten, de där boxarna som byggs, var byggs de? Bra att de bygger om iaf.
 
Re: ang hagar

men det ÄR ju relativt.

min ridskola har inte heller några hagar att skryta om.
varken lektions eller privathästarna får gå ute särskilt länge och hagarna är små, platta och trista.


det är LÅNGT ifrån idealet ja.

men det är iaf hagar och ute i friska luften.
det är bättre än inget.


Det finns inte mer marker att göra om till hagar, och nu ligger ridskolan där och har gjort länge o väl (och där det låg innan är jag tveksam till om dom hade hagar alls, men det var långt innan jag ens var född).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 473
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 420
Senast: Grazing
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
2 447
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 908
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp