Ridskoleryttare 2020

@Fabian In Memoria vi får också önska vad vi ska göra sista lektionen och det är kul. Hoppar ju inte så mycket med islandshästar men igår blev det en liten bana med en tvåkombination och lite kluriga svängar. Inga höjder dock, det är tillräckligt att få runt en islandshäst med några kryss och några rättuppstående på låg höjd och en liten vattengrav. :D Finns naturligtvis islandshästar som är duktiga på att hoppa men de tillhör ofta undantagen och det är inte för hoppning man rider dem i första hand.
 
Jag blev också sugen på att sammanfatta 2019.

Sammanfattning: Vi har fått igång en tömkörningsgrupp på ridskolan och det är så kul och intressant att lära sig! Det blir en större helhet i både ridning och att verkligen få tid att se hur hästen rör sig. I ridningen var det kul för vi fick en ovalbana och den är jätterolig att rida på,, där har man chansen att jobba lite mer med gångarterna än i paddocken.

Bäst 2019: Att jag har utvecklats i tömkörningen, utmanat mig själv genom att ta privatlektioner i ridning på en annan häst än den jag rider normalt sett då jag har varit med om en ridolycka som gjort mig lite feg. Det bästa med min ridskola tycker jag är att man får hyra häst och att man får ha samma häst i ridskolan tills man känner sig klar med den. Det känner jag gör att man utvecklas på ett annat sätt. Sen är såklart min ridlärares alla roliga och varierande lektioner bra, min tömkörningslärare är kanonduktig och att de har bra hästar med hög kvalité som inte går så många pass var i veckan. Känns som att de tycker de är roligt att jobba.

Störst utvecklingspotential: I tömkörningen har jag stor utvecklingspotential för det har jag inte hållit på med så länge och där handlar det om att inte glappa med tömmarna, få hästen att gå framåt hela tiden och inte tappa fart och tramap under sig rätt, kunna göra bättre öppnor. Jag har börjat tömköra en häst som är lite tyngre i handen, har hittills haft hästar som varit lätta i handen. I ridningen är det att slappna av mer, få ner mina axlar och inte skjuta mig själv åt höger i sadeln. Jag är lite svagare på högersidan sen ridolyckan. Sen ska jag verkligen jobba för att rida på i bra tempo på ovalbanan men där kommer min rädsla in som en automatisk spärr i hjärnan vid vissa tillfällen.

Målsättning för 2020: I ridningen är det att bli mindre orolig när jag rider på ovalbanan, sitta rakare och inte skjuta ut mig till höger i sadeln, få ner axlarna. I tömkörningen är det att kunna trava på volt med hästen och ändå få den att trampa under sig rätt samtidigt.

Ska bli kul att titta tillbaka på detta i slutet av 2020 och se om man uppnått något av det. :)


Tittade tillbaka på min egen text och ser till min glädje att jag har uppnått flera mål redan!
Jag har blivit säkrare på ovalbanan, tycker till och med det är kul att rida på ovalbanan och har ridit en annan häst som jag inte brukar rida där. Stora framsteg! Har också verkligen vågat släppa den hästen jag brukar rida lite mer och blir på ovalbanan är inte så låst i handen längre utan kan jobba mer med sitsen och har till och med gjort övergångar mellan tölt och galopp med bara sitsen. Det är helt otroligt, det trodde jag aldrig i vintras. Det är en sån ahaupplevelse nu vet jag hur det ska kännas och kan hitta tillbaka dit förhoppningsvis oftare och oftare. Dessutom har jag vågat öka galoppen på långsidan vid ett tillfälle bara för att känna hur det kändes. Jag hoppas jag att jag kan överföra mina goda erfarenheter från ovalbanan till paddocken och få bättre galopp där.

Jag har fått bättre koll på min sits tack vare mina privatlektioner på ovalbanan till stor del där min ridlärare ridit med mig. Eftersom hon har kunnat visa hur jag sitter med sin kropp och hur jag ska rätta till det så har jag verkligen gått framåt. Det är otroligt givande när min ridlärare kan rida bredvid mig eller framför och visa eller efter mig och ge instruktioner och hon ser mig i jämnhöjd med mig.

I tömkörningen har jag blivit duktigare på att inte låta yttertygeln ska glappa, att få till ett jämnare steg med bättre övertramp hos hästen. Har också blivit bättre på volterna att få hästen att trampa rätt. Jag har också blivit bättre på att göra öppnor även om det inte fungerar så bra vissa dagar. Igår tömkörde jag den hästen jag brukar rida innan vår ridlektion och det gick verkligen superbra, fick till ett bra övertramp, kunde göra öppnor lätt och fick upp bogpartiet på honom.

Känns nu superkul inför sommaren och de två hyrveckorna fast jag har mycket jag vill hinna med, paddock, ovalbana, uteritt, NH och tömkörning. Får nog hyra en häst till för att inte köra slut på honom .:D

Till slut tack alla i den här tråden, det är verkligen otroligt givande att skriva i den här tråden och reflektera över sin egen ridning och dessutom ge varandra råd och dela erfarenheter när vi stöter på problem! Jag kommer nog skriva en del i tråden i sommar, har ju en del ridning inplanerad!
 
Hade lektion i onsdags och valde häst nästsist men fick en av mina favoriter ändå. Vi var 9 som red och ridläraren delade upp oss på alla 3 volterna i ridhuset med 3 på varje volt.
Vi fick jobba självmant och skulle bestämma när var och hur hästen skulle göra saker.
Fick använda alla 3 gångarter men ha koll så vi inte krockade med nån.
Jag började med 10 meters volt i skritt och sen trav halva 20m volten och övergång till skritt några steg sen trav igen.
Hästen jag red blir gärna het och stark i galopp speciellt om man drar henne i munnen. Så man får ha en lätt kontakt med henne.
Vi gjorde lite fattningar från skritt vilket funkade bra och sen ner till skritt igen.
sen jobbade jag med lite tempoväxlingar i trav och lite fattningar till galopp från trav. Där blev det lite missförstånd ibland men gick rätt ok. Sen avslutade vi med att rida på fyrkanten och gjorde skänkelvikning åt båda hållet snett igenom. Där är jag dålig men får till nått steg här o där.

Var skönt med lektion där vi fick bestämma lite själva och få hästen att lyssna på vad jag ville och inte vad ridläraren sa vilket de gärna blir ibland 😂.

nästa gång är sista denna termin. Då ska vi rida kadrilj.
 
Funderar på att köpa en bok om ridning att läsa i sommar så jag kan suga i mig lite kunskap.
Men det finns ju så sjukt många 🙈

Första måndagen utan ridning. Det är redan fruktansvärt :nailbiting:
 
Jag fick rida en liiiten ponny i torsdags! Jag älskar ju ponnys, om jag köper en egen igen i framtiden ska jag definitivt ha en ponny :love:
Jätterolig häst var det, ca 142 i mankhöjd och ganska smäcker, men jag kände mig ändå inte speciellt stor på honom när jag väl satt uppe. Jag är ju 165 cm lång men har ganska korta ben.
Otroligt känslig i munnen var han, man fick i princip inte hålla alls utan bara rida med ben och säte. Lite svårt med galoppen hade han också, men jag kan förstå att det blir så om det är mycket barn som rider som inte kan rida ihop honom ordentligt i galoppen (eller annars för den delen).
Fick lite råd innan av en ung tjej som rider honom ibland och det sista hon gjorde var att sträcka fram en gummisnodd och säga att det måste man ha, det kommer ridläraren säga! Jag vill ju gärna prova utan först alltid, rider otroligt sällan med gummisnodd eller graman, så jag tog med den in och frågade ridläraren: "Måste jag?" och hon sa nej - så ingen gummisnodd!
Tog 5 minuter, sen gick hästen hur fint som helst i både skritt och trav :up: Ingen lätt häst, by any means, men så rolig!! :love:
Övningarna på lektionen gick ganska bra, vi red lite bågar och ställde åt olika håll, red ordentliga hörn i skritt, sen trav och sen skulle vi lägga en 15-metersvolt i galopp (det gick ju sådär för mig och Gossie, men ändå hyfsat ett par gånger!). Just det med volten blev lite rörigt när alla är på olika ställen i ridhuset och ibland kom och skulle göra volten samtidigt som nån annan redan gjorde den. Menmen... Jag är iaf nöjd på det stora hela! Gossie blev lite hetsig efter att vi hade galopperat, men jag fick honom avslappnad och låg i formen igen efter en stund.

Jag är så himla glad att allt har blivit så bra, för både mig och min häst som jag sålde - att jag har hittat tillbaka till lusten i ridningen och får rida många fina hästar på ridskolan, och min förra häst lever ett kanonliv i Stockholm :heart
 
Funderar på att köpa en bok om ridning att läsa i sommar så jag kan suga i mig lite kunskap.
Men det finns ju så sjukt många 🙈

Första måndagen utan ridning. Det är redan fruktansvärt :nailbiting:

Gå på rekommendation om bok? (Jag har tyvärr ingen själv.) Förstår att du redan tycker att det suger att terminen är slut! Jag minns juluppehållet, kände exakt samma sak.
 
Jag har nu kollat igenom målsättningarna jag satte i 2019-tråden för året. Kan konstatera att jag har en bit kvar. Sitsen och snedheten har blivit bättre, och framför allt har jag börjat lära mig att känna det och justera det. Samtidigt har jag fått rida känsliga hästar som ofta fattar fel galopp/faller in för att jag är sned och sitter fel. Så det finns att jobba på!

Min instruktör säger att jag har utvecklats, har nog bara lite svårt att se det själv. Sedan behöver jag jobba mer på känslan överlag, och därmed tajming och volym på hjälper. Och det får jag göra i sommar, har nämligen spikat att jag ska ha en "sommarhäst" som jag får rida flera gånger i veckan hela sommaren! :bump:
 
Funderar på att köpa en bok om ridning att läsa i sommar så jag kan suga i mig lite kunskap.
Men det finns ju så sjukt många 🙈

Första måndagen utan ridning. Det är redan fruktansvärt :nailbiting:

Ett tips är att om du har något bra bibliotek i närheten gå dit och kolla lite i olika böcker och se vad du gillar. Är så olika beroende på vad man vill ha ut av en bok. Jag gillar Kyra Kyrklunds bok Dressyr rid med system, logik och konsekvens. Vet dock inte när det var ny utgåva sist men går säkert att hitta på bokbörsen eller liknande ställen som säljer begagnade böcker om du är intresserad.

@Cam kul med sommarhäst!
 
Är det bara jag som har en ridlektion kvar innan sommaruppehållet? Jag blir ensam här på torsdag isåfall ;)

Jag snackade med en kompis i helgen och blev erbjuden att komma och provrida en 140 cm hög silversvart IC som ju bara är hur söt som helst :love: så det kanske blir en liten medryttarsituation där och rida igång honom över sommaren och trivs vi ihop så kan jag ha med honom på ridlektionerna i höst (dom har stall alldeles bredvid ridskolan). Så det ska bli spännande!
 
Är det bara jag som har en ridlektion kvar innan sommaruppehållet? Jag blir ensam här på torsdag isåfall ;)

Jag snackade med en kompis i helgen och blev erbjuden att komma och provrida en 140 cm hög silversvart IC som ju bara är hur söt som helst :love: så det kanske blir en liten medryttarsituation där och rida igång honom över sommaren och trivs vi ihop så kan jag ha med honom på ridlektionerna i höst (dom har stall alldeles bredvid ridskolan). Så det ska bli spännande!
Jag är inte avis :cool: Men skriv om lektionen! Så att vi andra kan leva genom dig 🤩

Kul med medryttare! I bland blir jag himla sugen på att skaffa sådan igen... Men sitter så olägligt till både i livet och plats så det kanske får vänta lite till.
 
Är det bara jag som har en ridlektion kvar innan sommaruppehållet? Jag blir ensam här på torsdag isåfall ;)

Jag snackade med en kompis i helgen och blev erbjuden att komma och provrida en 140 cm hög silversvart IC som ju bara är hur söt som helst :love: så det kanske blir en liten medryttarsituation där och rida igång honom över sommaren och trivs vi ihop så kan jag ha med honom på ridlektionerna i höst (dom har stall alldeles bredvid ridskolan). Så det ska bli spännande!
Här är det sommaruppehåll, men alltid roligt att läsa om hur det går får andra på deras lektioner om man kan peppa eller ge stöd eller något annat. Som sagt bara kul att läsa. ❤️
 
Är det bara jag som har en ridlektion kvar innan sommaruppehållet? Jag blir ensam här på torsdag isåfall ;)

Jag snackade med en kompis i helgen och blev erbjuden att komma och provrida en 140 cm hög silversvart IC som ju bara är hur söt som helst :love: så det kanske blir en liten medryttarsituation där och rida igång honom över sommaren och trivs vi ihop så kan jag ha med honom på ridlektionerna i höst (dom har stall alldeles bredvid ridskolan). Så det ska bli spännande!

Sommaruppehåll men har hyrt häst nästa vecka så då blir det mycket ridning, tömkörning och NH! Jag bevakar tråden så får notis om du skriver något så jag kommer att läsa även om du skriver, det är alltid kul! Spännande med eventuell medryttarhäst, du får berätta hur provridningen gick!
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
51 626
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp