Ridskoleryttare 2020

Markarbete idag fick skimmelvalacken har inte ridit honom på ett tag nu. Han var lite lugnare att föra i ordning. Däremot gav han mig ett tjuvnyp på rumpan när jag skulle kratsa ena framhoven, då fick han en av mina fötter som en bakutspark direkt att set där är inte okej. Sen slutade han, räckte sen bara att markera.
Lika jobbig som vanligt att tränsa, funderar fortfarande på vad det är. Han vill inte gapa hur mycket man än är å gräver med fingrarna i munnen. Han visar inga övriga tecken på obehag sen när bettet väl är inne mer än att han tuggar och fjopplar lite innan man börjat rida.

Själva lektionen i sig hade inte de bästa förutsättningarna. Jag va dötrött. Gick upp 4:40 imorse då ja skulle börja jobba 5:00 (brukar inte göra det) sen hade jag såklart sovit dåligt trots att jag gav mig själv de bästa förutsättningarna för att kunna göra det.
Jobbat nästan 12 timmar idag, sen hem kasta i mig nått att äta byta om och iväg.

Ska erkänna att jag inte var jättepepp på att rida skimmeln då han kräver mycket ben för att hålla igång. Jag visste inte om jag skulle orka det.
Men peppar peppar det gick bättre än väntat. Han va lite småseg i framskrittningen som han brukar, sen i traven bestämde jag mig tidigt att väcka honom. Så kort trav på kortsidorna och längre på långsidorna. Han vaknade på riktigt bra och trampade på.

Första uppvärmningsövningen var trav på fyrkantsspåret där vi skulle lägga två volter på vardera sida runt ett hinder.
Den ena volten var i ert hörn så där var det gott om plats att försöka forma och bibehålla takten.
Den andra volten var lite mindre och mer utmanande. Kändes stundtals som han skulle dö när vi kom på den, så blev lite långsam trav. Jag var ändå nöjd så länge han travade även om det blev långsammare.

Det var lite svårare för honom i höger varv än vänster varvet. Mycket fick till det rätt så bra.

Sen låg det bommar på stora mittvolten böjda spår över medellinjen. De skulle vi trava över, sen när vi kom ut på spåret skulle vi fatta galopp, följa fyrkantsspåret och sakta av till trav, rida över den böjda bomserien igen och göra om.
Efter några varv las det till ett litet hinder på hörnlinjen vi skulle ta med oss och sen direkt efter det sakta av till trav och in på de böjda travbommarna igen.
Det gick riktigt bra, trodde han skulle va mycket svårare att fatta galopp på, men fick igång honom rätt bra. Rullade på så några varv, själva sprången blev lite si och så med. Jag hade för långa läder. Kortade dom ett hål tills vi bytte varv och gjorde samma i andra varvet med den andra böjda bomserien på mittvoltsspåret.

Efter det började det jobbiga. Då skulle vi rulla på i galopp (vi delades upp i två grupper) sen skulle vi hoppa samma övning som vi hade som uppvärmning på senaste hopplektionen.
När det är två kryss på hörnlinjerna på ena långsidan och två låga räcken på andra som man skulle komma snett på.
Även det gick hyfsat, blev något avbrott när jag glömde driva, men fick igång galoppen igen.

I andra varvet kortade jag lädren ytterligare ett hål då jag hade tyckt det var lite svårt att stå upp och fick inte till min sits riktigt.

Sist avslutade vi med en liten slinga. Travbommarna var nu uppbyggda till tre låga kryss som blev en studs på böjt spår, så man skulle komma på den ena av dom först, ut på fyrkantsspåret ta hörnlinje krysset och sen ta nästa hörnlinje kryss, efter det fick man välja om man ville vända upp direkt på det ena räcket och hoppa snett eller om man ville rida förbi på fyrkantsspåret och ta det andra.

Jag var den enda i gruppen som valde den snäva svängen. Ville utmana mig själv lite. I vänster varv gick jag till det kanonbra. I höger blev det något travsteg innan räcket då han inte riktigt orkade och jag drev inte tillräckligt.

Vi fick sen välja om vi ville hoppa sista gången i höger eller vänstervarv. Jag valde höger för ville ha revansch på att det hade gått så dåligt. Fick till den snäva svängen mycket bättre inte lika bra som i vänstervarv men helt nöjd ändå.

Nu blir det sängen här strax. Lär somna så fort huvudet landar på kudden är grymt trött nu. 😴😴😴
 
Superrolig WE-lektion idag som privatlektion! Hade alla hinder som vi hade i måndags på ridskolan. Sen lade vi till sidepass också. Allt gick bra det var bara tunnan som var lite knepig att få till. Där ska man stanna och lyfta bägaren över huvudet och sätta ner den igen. Där sköt han ut vänster bak och jag fick lägga en volt och komma igen. Hästen ska stå stilla vid dem hindren och inte bry sig om hindret därför är det bättre att lägga en volt och komma en gång till snarare än att börja krångla med dem.

Idag vågade jag till och med galoppera efter att ha tagit lansen och plockat ringen. Tog lansen och plockade den gjorde jag i skritt. Men en jättehärlig känsla att våga galoppera på en hand ! :):) Det trodde jag aldrig att jag skulle våga så himla glad och stolt över mig själv! Det är verkligen galoppen jag har varit räddast för efter ridolyckan.

Jag red sen en dressyrlektion på en annan häst. Det gick också bra jag jobbade mycket med formen i tölten på honom för han är en häst som går högt med huvudet ofta. Han är en väldigt känslig häst som gärna springer snabbt och vill framåt så han behöver mycket hjälp att kunna slappna av.

Jag red lång och låg på honom som uppvärmning och han blev jättetrevlig i formen. Sen gjorde jag halt och ryggning och bakdelsvändning också för det hade inte gått så bra på hyrveckan. Bara för att han är så känslig så får man bara hålla om med överskänkeln och rygga honom med sätet.

Men är så himla glad och nöjd och stolt över mig själv! :):banana:
 
Åh vad härligt @Fazeem det är ju precis en sån häst man ska ha när man är lite rädd för något, en som sköter det på egen hand och så behöver man själv koncentrera sig på att hänga med och rida framåt. Grymt jobbat! :) Jag kämpar själv med mina rädslor så förstår hur du känner!
 
Nästnästa vecka är det teorivecka på ridskolan. Då kommer de att ha olika lektioner måndag till torsdag. Blir bl.a. om hästens hov , de visar hur man skor och pratar om foder en kväll. Sen är det ryttarens balans, NH och longering en dag och visar körning med häst och vagn en dag och tömkörning en dag. . Jättekul, man får gå på flera lektioner om man vill. Ska gå på två lektioner den veckan har inte tid med fler tyvärr men hade gärna gått på alla.

Hur lägger er ridskola upp teorin? Detta är första gången de kör en teorivecka och det var med tanke på Corona som de vill kunna vara utomhus och i stallet.
 
Nästnästa vecka är det teorivecka på ridskolan. Då kommer de att ha olika lektioner måndag till torsdag. Blir bl.a. om hästens hov , de visar hur man skor och pratar om foder en kväll. Sen är det ryttarens balans, NH och longering en dag och visar körning med häst och vagn en dag och tömkörning en dag. . Jättekul, man får gå på flera lektioner om man vill. Ska gå på två lektioner den veckan har inte tid med fler tyvärr men hade gärna gått på alla.

Hur lägger er ridskola upp teorin? Detta är första gången de kör en teorivecka och det var med tanke på Corona som de vill kunna vara utomhus och i stallet.
Hos oss är det två teoriuppehåll per termin. De brukar sprida ut det över två veckor (går ofta två lektioner samtidigt i vanliga fall) för att hästarna ska få lite lugnare perioder.

För vuxengrupperna brukar det ofta vara en eller två clinics att välja på vid ena teoritillfället, och något mer specifikt med den egna gruppen vid andra tillfället. Nu i höst blir det websänd teori pga Corona.
 
Hoppning på schemat idag, fick rida den bruna valacken som jag hade på tävlingen.
Mycket mysig att göra i ordning, idag stod han som ett ljus även när jag hade öppet boxdörren och va iväg och hämtade saker (han var uppbunden, men det hindrar honom inte från att pilla) och han försökte inte få upp boxdörren.

Det jag lade mest fokus på under uppvärmningen var att få ute honom i hörnen, samt när vi gjorde halter att han skulle stå kvar även om jag gav eftergift och sen gå när jag sa att nu går vi. Det gick riktigt bra.

Samma hinder som vi hade på torsdagens markarbete stod kvar, så vi red liknande, det var inte exakt samma. Under uppvärmningen var det bågarna och travbommarna på stora mittvolten. Jag fick en känsla av att bommarna låg för tätt då valacken fick sänka farten och tog pyttekliv (va det kändes som).

En nya övning vi gjorde var att lägga en volt runt ett av räckes hindren på ena långsidan och sen rida som en båge mellan dom och komma ut på spåret vid det andra räcket. sen komma i trav på krysset på hörnlinjen, landa i galopp, galoppera långsidan och sen sakta av.
Sen la det till det andra krysset på andra hörnlinjen så blev det som en båge mellan kryssen.

Sen hoppade vi ett av räckena snett, det man vänder in vid mitten av långsidan och sen rider mot mitten av kortsidan, hoppade det, sen delades vi in i tre gupper om 2 och 2. Då skulle vi göra den där övningen där man galopperar hela tiden och får välja själv vilka hinder man tar, kryssen eller något av räckena snett.
Max 3 hinder på ett varv helst 2.

Det jag fokuserade på var att jobba med galoppen så han inte skulle ånga på och sen rama in och få honom att svänga på de hinder jag ville hoppa. Vet det gick lite si och så, men han blev rund och fin istället för lång i alla fall, sen blev det lite missar att jag råkade hoppa av före honom, men jag tror det ger sig mer när jag lär känna honom mer.

Medan vi stod och väntade på vår tur i andra varvet la jag märke till tjejen som red skimmel valacken hamnade i stolsits när hon skulle fatta galopp, det fick mig att fundera på om det varit likadant för mig när jag ridit honom och vi skulle fatta galopp. Vet jag tidigare haft svårt med den lodräta sitsen och hamnade väldigt lätt i stolsits, kan nog fortfarande hända men inte så jag själv märker av det, så det fick mig verkligen att börja fundera lite.

Sen var det dax för andra varvet, fick beröm för att jag fick honom fin i galoppen och han tyckte jag var jobbig som krävde att han skulle jobba. Han tycker det är lättare att bara ånga på. Vid ett tillfälle tyckte han att jag var så jobbig så han tappade galoppen. :p
Men vi hann få igång den och hoppa, sen fick jag skritta av honom ute i paddocken då han inte skulle gå nästa lektion och vi hade dragit över lite på tiden.

Inte mig emot, var bra väder och sen när jag skrittat av hoppade jag av utanför stallet med nosen vänd bort från stallet, så passade jag på att ta den här bilden:

Foto 2020-11-14 13 59 15.jpg


Väldigt nöjd med dagen lektion, han hade även landat i fel galopp efter några hinder i sista övningen och ridläraren hade påpekat det, jag petade lite med ytterskänkeln och han bytte till rätt galopp. Så kul med en häst som har lite lättare för galoppbyten, skimmeln kan också byta men upplever att det är svårare på honom än den bruna valacken.

Så åkte hem och kände mig nöjd efter att ha gjort i ordning och släppt ut honom. :)
 
Hur lägger er ridskola upp teorin?
Ett teoripass som är obligatoriskt under terminen, nu vet jag inte hur det blir i och med coronan. Går att ha uppsutten teori under ridpassen, vet vi hade det i våras.
Under vissa lov veckor har de temavecka där det är lite clinics m.m. då är det valfritt om man vill gå eller inte, oftast kan jag inte gå på dom även om jag vill då de börjar när jag fortfarande jobbar.
 
Hyrde hästen jag brukar rida mest idag, red lång och låg som uppvärmning och sen en del övergångar. Gick bra han var väldigt fin i traven! Så övergångar mellan trav och tölt fungerade jättebra. Galopperade lite och avslutade med några WE-övningar. Blev nöjd med mitt ridpass. Han var lite busig idag när jag gjorde iordning honom. Jag hade lagt alla borstarna på boxkanten. Plötsligt stod han med rotviskan i munnen och drog huvudet upp och ner. Han kan hålla på med såna saker ibland så vägrar han att släppa bettet när man tränsar av då står han och suger fast det med munnen en liten stund.

Hade sen tömkörningsgrupp samma häst. Det blev lite blandat vissa saker som öppna och volt gick jättebra. En del saker blev det bara pannkaka av, vi skulle få dem långa och låga på tömmarna men det fungerade lite sådär. Hade fint väder idag härligt!


IMG_20201114_112011138.jpg
 
I onsdags så jobbade vi vidare med att ha hästen utåtställd. Vi red i lilla ridhuset och vi var 8 på lektionen så då får man lite bättre plats.

Vi skulle ha hästarna utåtställda och flytta dom undan innerskänkel när vi gjorde övergångar.
Jag red tinkern som gärna blir låg så fick jobba med att få upp huvudet på han och inte släppa honom neråt framåt vilket inte var lätt. Ridläraren kom fram och tog tygeln för mig vid ett tillfälle och jag fick gå på med skänkeln.
Vi red först i skritt på volt där vi gick ner till halt och sen upp i skritt igen och hästarna skulle flytta sig när vi gjorde halt och när vi gick upp i skritt. Sen fick vi över till samma sak fast trav - skritt - trav och sen trav - galopp - trav.
Det gick sådär, jag fattar inte helt och hästen jag hade är inte speciellt framåt så får driva mycket och kämpa med att få han upp och fram.

Pga corona så fick vi välja/önska häst inför nästa lektion redan denna lektion så vi inte samlas i stallet och väntar på att få välja. Kommer finnas en lista i stallet där vi ser vem vi ska ha då saker kan ändras men det blir nog bra då man får lite mera tid att fixa med sin häst. Vi samlas annars 15 min före lektionen och hinner mest borsta snabbt av dom och sen sadla o tränsa.
 
Vi samlas annars 15 min före lektionen och hinner mest borsta snabbt av dom och sen sadla o tränsa.
Oj 15 minuter är rätt kort om tid om man ska borsta osv eller är hästarna redan borstade av personal, så det bara är finliret kvar eller hur är det tänkt?
Hos är är det senast 30 min innan lektion för att hinna med allt, max 2 i sadelkammaren samtidigt, alla hästar har egna ryktpåsar och max en person hos varje häst när man gör i ordning så det blir ingen trängsel hos oss, men kan tänka mig att det kan se annorlunda ut på andra ställen.
Å så ska man ha vantar på sig när man gör i ordning hästen.
 
Oj 15 minuter är rätt kort om tid om man ska borsta osv eller är hästarna redan borstade av personal, så det bara är finliret kvar eller hur är det tänkt?
Hos är är det senast 30 min innan lektion för att hinna med allt, max 2 i sadelkammaren samtidigt, alla hästar har egna ryktpåsar och max en person hos varje häst när man gör i ordning så det blir ingen trängsel hos oss, men kan tänka mig att det kan se annorlunda ut på andra ställen.
Å så ska man ha vantar på sig när man gör i ordning hästen.
Vi är sista gruppen för dagen så dom har gått flera lektioner före oss.
 
Vi är sista gruppen för dagen så dom har gått flera lektioner före oss.
Ah, ja då är det en annan femma. Tror det är liknande hos oss om man är första gruppen ska man komma 30 min före, sen de andra är de typ 15 min, fast de rekommenderar att man ändå kommer tidigare ifall hästen man ska ha inte gått lektionen innan.
De har tyvärr inget system så man kan få veta på förhand vilken häst man får och om den gått innan.
 
I lördags på ridlekis med dottern hade de ändrat så att värdinnorna gjorde iordning alla hästar och så bytte man hästar utomhus för att sedan gå in i ridhuset och ha lektionen. Funkade bra tyckte jag! Man fick även hämta hjälm/säkerhetsväst i stora ridhuset istället för att trängas på det vanliga stället (de flesta med små barn lånar åtminstone säkerhetsväst, vi gör också det men har kört en egen ridhjälm åt dottern).
Måste ju berätta också att dottern fick rida en sååååå himla söt ny ponny i lördags! OMG! :love: Welsh mountain b-ponny, ett sto med stora vita tecken. Kan försöka fixa in en bild här senare, hon var helt underbar!
Nu fick dom trava lite mer denna gång och dottern tycker det är jättekul :D

Min egen lektion i tisdags gick väldigt bra, Scudo var väldigt fin och reglerbar - och jag körde med det som nån tipsade om här, att andas ut när man ska sakta av och det funkade kanon på honom! Så jag var väldigt nöjd!
Hörde att nån nämnde förra veckan att han nog ska tillbaka till sin ägare inom en snar framtid, så då får vi se vem jag får rida istället. Han passar ju inte riktigt alla, går bara att ha till de mer avancerade grupperna eftersom han är så jäkla pigg så jag förstår att de behöver ha en annan typ av häst. De har köpt en ny storhäst som just nu står hos ridskolechefen, så de behöver flytta någon häst för att få den till ridskolestallet, så det var väl Scudo som skulle åka då som jag fattade det. Min fundering är ju varför de har 4 st privathästar i ridskolans stall när de uppenbarligen behöver boxarna? Menmen...
 
Nu denna veckan är det aktivitetsvecka på ridskolan, så det är inga vanliga lektioner utan bara olika aktiviteter man kan anmäla sig till. Min ekonomi tillät inte några extralektioner denna månaden så det blir en veckas uppehåll från lektionerna helt enkelt! Men då har jag desto mer tid med medryttarhästen och ÅH vad det går framåt för oss nu :love: Det har gått lite segt innan, vi har haft svårt med framåtbjudningen och han är en herre med humör som absolut inte vill jobba om han inte har lust :mad: Men vi har tagit det lugnt, skrittar nu ut själv och det gör under för motivationen! Uppsuttet jobbar vi mycket på grunderna, att vi ska svänga med hela kroppen och böja för innerskänkeln. Vi kör mycket med Kyras fyrkant, stanna när jag ber honom, svänga för innerskänkeln när jag ber honom, trava direkt och viktigast av allt - vänta på signal! Han tycker det är kul när det händer massa saker, så kör gärna halt-vänta-sväng-TRAV!-halt-vänta osv. På töm kör vi mer tempo och galopp, så slipper jag bråka med det uppsuttet på den lilla ridbanan tills han har fått upp motivationen och konditionen lite :)

Nu har arbetet börjat löna sig och sista gångerna har han varit så mycket mer positiv till arbete! Trampar på och bär sig, slappnar av och vi får till och med till takten och avspändheten i traven under nedsittning. När vägarna torkat upp lite efter höstens obskyra mängder regn tänker jag köra galoppjobbet ute uppsuttet istället för på töm på ridbanan. Då han fortfarande är rätt så grön i utbildningen vill jag att allt ska bli så kul som möjligt för båda två :D

Är så glad i min medryttarhäst :love:
 
Jaha om det var upp som en sol förra veckan så är det ner som en pannkaka idag.:( fick inte galoppen att funka alls idag Blir så irriterad och arg på mig själv att jag inte kan få till sitsen. Jag kan ju men jag spänner mig för mycket och tappade honom på yttertygel så när jag väl fick galopp så bryter han av halvvägs. Jag blir bara så trött och ledsen för att inte galoppen kan vara mer stabil för mig:(:(
 
Jaha om det var upp som en sol förra veckan så är det ner som en pannkaka idag.:( fick inte galoppen att funka alls idag Blir så irriterad och arg på mig själv att jag inte kan få till sitsen. Jag kan ju men jag spänner mig för mycket och tappade honom på yttertygel så när jag väl fick galopp så bryter han av halvvägs. Jag blir bara så trött och ledsen för att inte galoppen kan vara mer stabil för mig:(:(
Det kommer bara träna mer och försöka igen nästa gång, en dag kommer det sitta. Det kan inte va på topp hela tiden och går lite ner för att kunna gå uppåt, det är så vi vet att vi utvecklas. :heart
 
Nästnästa vecka är det teorivecka på ridskolan. Då kommer de att ha olika lektioner måndag till torsdag. Blir bl.a. om hästens hov , de visar hur man skor och pratar om foder en kväll. Sen är det ryttarens balans, NH och longering en dag och visar körning med häst och vagn en dag och tömkörning en dag. . Jättekul, man får gå på flera lektioner om man vill. Ska gå på två lektioner den veckan har inte tid med fler tyvärr men hade gärna gått på alla.

Hur lägger er ridskola upp teorin? Detta är första gången de kör en teorivecka och det var med tanke på Corona som de vill kunna vara utomhus och i stallet.
Noll regelrätta teorilektioner. Dock kan ridläraren ta tillfället i akt om det händer ngt runtomkring lektionen och ropa ut att man kan vara med och lära sig x. Typ om en häst fått fång, så får man mer än gärna hjälpa till och då förklarar ridläraren medan de gör/instruerar. Typ "Kan x hämta reflexländtäcket som finns i lådan i sadelkammaren? y får hämta broddar i vita skåpet, nu måste vi gå med hästen, det är jätteviktigt pga det och det men det är viktigt att tänka på säkerheten. Det är halt ute och att halka lite skulle göra hästen ont, så därför måste vi brodda lite nu."

Däremot har nybörjarna teori, och även föräldrarna :)
 
Vi hade teori förra veckan, oftast har vi uppsutten teori. Halva gruppen red medan andra halvan tittade och så byter man efter halva tiden. Jag var hemma då jag inte kände mig helt hundra, men de hade tydligen jobbat med sitsen och sitsens inverkan på hästen på
något vis.
Jag har bara tre lektioner kvar nu innan jag ska operera min fot, kommer missa minst 2 månader men troligtvis 3 månader. Känns surt då det såklart är en del pengar som försvinner men jag vill inte heller bli av med min ridplats då jag trivs så bra med gruppen, ridläraren och tiden.
 
Gårdagens lektion var underbar!
Precis innan hade jag haft ett jobbigt möte mentalt och fick kasta mig iväg till ridskolan eftersom mötet var så sent. Hann precis sadla och tränsa innan det var dags att gå ner.

Jag hade det röda stoet som är väldigt misstänksam i munnen, stel, och gärna går med nosen rakt fram. Snällare häst finns inte men hon är inte lätt att rida, tar man för hårt eller fel i munnen en gång kan hon inte förlåta :D
Red ju henne mycket förut men nu hade jag inte haft henne på ett år, blev glad men lite besviken att jag inte skulle rida drömmiga valacken. Tänkte att det får väl gå som det går då, skit i om det ser fult ut jag behöver vara med hästar nu.

Redan när vi började skritta kom nosen fram som en pil där fram och bakbenen släpade där bak, kändes som att sitta på en långtradare :p Men hon var rätt pigg så jag bad henne att knata på ordentligt så hon kunde bli varm i kroppen. Hon fusktravade några gånger och verkade vara superglad, det smittade av sig och vips var alla andra tankar bortblåsta :love:
När hon kändes lite varm i kroppen kortade jag tygeln lite lite (men hon hade fortfarande lång tygel) och hjälpte henne att böja och stretcha sidorna när hon ändå var så pigg och positiv. Använde det jag lärt mig på kursen och masserade magen när inner bak kom upp och hon började trampa in under sig med inner mer och mer, vilket gjorde att hon kunde stretcha lite till.
Vi kom ganska långt redan där i skritten på lång tygel med bara det lilla. Nosen kom in litegrann och hon var superfokuserad på vad jag ville :heart
Lyckades sedan hitta en knapp av misstag. Jag ville ställa henne utåt i en båge, och fick hjälpa till mycket med ett ledande tygeltag. Råkade då peta till med dressyrspöt mitt på rumpan, och hon hoppade förskräckt in med bakbenen rakt under sig.
Hon fick beröm. Sedan under hela lektionen kunde jag peta med spöt mitt på rumpan så kom bakbenen under. Jättepraktiskt! Hon är svår att få ihop så att i stället för att behöva kämpa ihjäl sig för att få ihop bakbenen bara kunna peta där bak var trevligt.

Vi hade rak cavaletti på volterna, och skulle rida fyrkantiga volter över dem. Damen var lite seg över bommarna först men jag fick ganska snart lite fart i henne. Hon lyssnade redan så bra så att göra volterna fyrkantiga var inte så svårt. Lite att hon efter bommarna ville snedda in på volten bara. Vi varvade cavalettin i trav med att rida på volten utanför bommarna och skulle där självständigt göra så många galoppfattningar vi kunde på ett varv. Jag började med 3, så jag försökte öka till 4. Damen blev dock konstigt snubblig och "fumlig i fötterna" (även mitt fel, jag tror jag hamnade i konstigt obalans), så jag stannade vid 3 och fokuserade på att det skulle vara balanserat i stället.
Sedan rullade vi på i aningen mer galopp än arbetsgalopp och skulle minska till arbetsgalopp lite här och där, gick inte bra för mig och hästen som mest går nybörjarlektioner 🙈 Men hon blev glad och väldigt mjuk i kroppen, och någonstans där började hon verkligen jobba med ryggen, leta stöd i bettet och var verkligen jättefin.

Vi red sedan övningen i andra varvet. Där gick galoppen mycket bättre, och vi lyckades få in 5 fattningar på ett varv. Blev så himla nöjd med hästen att jag faktiskt gick in på mitten, klappade och skrittade en liten stund. Det märktes att hon verkligen tog i och försökte, så ville ge en liten belöning där.

Efter övningarna red vi lite ridvägar och här fick jag verkligen känna på vad jag kämpat mig till!
Hon som normalt är lite rädd för handen, sökte och sökte efter mitt stöd och minsta lilla jag gjorde i bettet svarade hon positivt på (i vanliga fall är det "nä, vänta? Tänker du göra något i min mun? vet inte om jag gillar, måste nog peka fram nosen!")
Hon går vanligtvis som en långtradare, men nu kändes hon 5 meter kortare. Hon jobbade med bakbenen och var lätt där fram. Jag fjantade mig och berömde varje gång hon tog i för att jobba och hon blev gladare och gladare i att showa lite. Fina lilla häst, vilken känsla hon bjöd på!

Är så himla nöjd! Jag har aldrig kommit längre med den här hästen än att nosen kommer ner litegrann, och att hon tar enstaka steg med bakbenen under sig. Tänker att detta kanske visar lite på hur långt jag kommit på ett år. Eller så hade vi båda en jättebra dag - det lär jag märka om jag får henne nästa gång. Så himla roligt!
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
53 225
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 498
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp