Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2020

@Hoarfrost det går ju såklart lika bra utan pall om man kan sitta upp harmoniskt. Alla på ridskolan använder inte pall några i min vuxengrupp hoppar upp från marken. För mig är det dock nödvändigt eftersom jag är svagare i ena sidan efter ridolyckan. Skulle tycka väldigt synd om hästen om jag försökte ta mig upp från marken och blir hängande för jag inte har kraften att ta mig upp.
Det är ju en helt annan grej då :) Jag hade ju inte gett mig på att kravla mig upp på en gigantisk häst heller, iom att jag är kort. Just för att jag skulle behöva hänga lite för mycket. Men på de ponnyer/små storhästar jag rider på ridskolan känns det ok.
 
Jag tror du hade vågat. De hade en padd som var liiite uppbyggd för de som inte vågade barbacka. Läraren var suverän på att få de två som hade sådan rädsla att till slut sitta avspänt och de hade leenden upp över öronen.
Det var inte direkt någon fartupplevelse om man inte ville, långsam samlad och balanserad trav. Plus Lusitanon vansinnigt mjuka gång.
Det var lätt att känna sig modig. :)
Var bara sitsträningen som var barbacka eller med padd. Annars var det portugisiska sadlar.
Det där med fascian i rumpan som skulle vara kopplad till tummen, stämmer det verkligen? Låter jättekonstigt.
 
Ridlektion igår! Förra veckan var det teorivecka :)

Fortsatte på Scudo, och han hade kopplat på raketmotorn ovanpå ferrarimotorn :angel::rofl: Hon som red lektionen innan hade hoppsadeln på honom, så jag bytte till dressyrsadeln istället. Jag kan fan inte rida i hoppsadeln, den är hemsk! :yuck:
Det gick bra tyckte jag! Vi hade bommar lite som blickfång/vägvisare och tränade sidoflyttningar och att hålla koll på bogarna/reglera tempo i skritt och trav. Var väl mycket full fart för mig just, men går man bakom nån som går i mer lagom tempo så får man lite gratis hjälp där och han blev riktigt reglerbar faktiskt.

Fick till riktigt bra galopp! Så det är jag nöjd med! Men det är hårt slit, man lär ha bly i rumpan och sitta emot ordentligt och hålla lagom trots att han ligger på som satan, eftersom han inte gillar när man blir fast och hård i handen. Så det är verkligen inte en lätt häst! Pheeww....

Är det någon mer än mig som har märkt att det ofta funkar att börja rida lätt för att få hästar som taggar galopp när man ska trava att lugna ner sig? Scudo blir ju liksom överladdad och går och väntar på galoppskänkel när man sitter ner i traven ibland, och försöker bestämma själv när han ska galoppera - men då börjar jag bara rida lätt istället, då kommer han av sig och koncentrerar sig på att trava istället :up:
 
Det funkar säkert, eftersom det blir en förhållning i tygeln när du spänner tummen som håller i tygeln. Men det har nog inte så mycket med någon fascia-länk mellan rumpan och tummen att göra. 😉
#källkritik
Haha ja jag brukar inte direkt tänka att allt en tränare säger är rätt alls. Jag är en sån som plockar russinen ur kakan från mina träningar. Jag har också svårt att tänka mig att det skulle koppla till rumpan. :p
Däremot, om det funkar som en bra förhållning är det ju bara bra. Allt som funkar är bra :)
 
Är det någon mer än mig som har märkt att det ofta funkar att börja rida lätt för att få hästar som taggar galopp när man ska trava att lugna ner sig? Scudo blir ju liksom överladdad och går och väntar på galoppskänkel när man sitter ner i traven ibland, och försöker bestämma själv när han ska galoppera - men då börjar jag bara rida lätt istället, då kommer han av sig och koncentrerar sig på att trava istället :up:
Ja absolut. På lilla bulldozern på ridskolan är det definitivt svårt att sitta ner i traven och få någon lugn trav alls. Rider man lätt blir det mer avslappnat och lugnt. Man kan även leka lite med att rida lätt aningen långsammare än takten han går i och då brukar han falla in i den lite långsammare takten :)
 
Haha ja jag brukar inte direkt tänka att allt en tränare säger är rätt alls. Jag är en sån som plockar russinen ur kakan från mina träningar. Jag har också svårt att tänka mig att det skulle koppla till rumpan. :p
Däremot, om det funkar som en bra förhållning är det ju bara bra. Allt som funkar är bra :)
Ja, så länge det funkar så! Bästa tipset jag fått för avsaktningar är nog annars att helt enkelt andas ut. Det funkar, häftigt nog, och man får jättefina, mjuka övergångar i balans. Inget mer, alltså - andas ut ordentligt, och då saktar hästen av, på din utandning, om den är på hjälperna.
 
Ja, så länge det funkar så! Bästa tipset jag fått för avsaktningar är nog annars att helt enkelt andas ut. Det funkar, häftigt nog, och man får jättefina, mjuka övergångar i balans. Inget mer, alltså - andas ut ordentligt, och då saktar hästen av, på din utandning, om den är på hjälperna.
Har aldrig funkat för mig :D Kör på tummarna så länge!
 
Ja, så länge det funkar så! Bästa tipset jag fått för avsaktningar är nog annars att helt enkelt andas ut. Det funkar, häftigt nog, och man får jättefina, mjuka övergångar i balans. Inget mer, alltså - andas ut ordentligt, och då saktar hästen av, på din utandning, om den är på hjälperna.

Det ska jag prova nästa vecka på Scudo, kan definitivt tänka mig att det funkar på honom! :up:
 
Ridlektion igår! Förra veckan var det teorivecka :)

Fortsatte på Scudo, och han hade kopplat på raketmotorn ovanpå ferrarimotorn :angel::rofl: Hon som red lektionen innan hade hoppsadeln på honom, så jag bytte till dressyrsadeln istället. Jag kan fan inte rida i hoppsadeln, den är hemsk! :yuck:
Det gick bra tyckte jag! Vi hade bommar lite som blickfång/vägvisare och tränade sidoflyttningar och att hålla koll på bogarna/reglera tempo i skritt och trav. Var väl mycket full fart för mig just, men går man bakom nån som går i mer lagom tempo så får man lite gratis hjälp där och han blev riktigt reglerbar faktiskt.

Fick till riktigt bra galopp! Så det är jag nöjd med! Men det är hårt slit, man lär ha bly i rumpan och sitta emot ordentligt och hålla lagom trots att han ligger på som satan, eftersom han inte gillar när man blir fast och hård i handen. Så det är verkligen inte en lätt häst! Pheeww....

Är det någon mer än mig som har märkt att det ofta funkar att börja rida lätt för att få hästar som taggar galopp när man ska trava att lugna ner sig? Scudo blir ju liksom överladdad och går och väntar på galoppskänkel när man sitter ner i traven ibland, och försöker bestämma själv när han ska galoppera - men då börjar jag bara rida lätt istället, då kommer han av sig och koncentrerar sig på att trava istället :up:

Jag har nog mer problemet att hästen lätt går över i tölt om jag sitter ner i traven. Fast försöker ändå göra det så ofta som möjligt handlar om halvhalter, rida med sätet och att få honom, alltså den hästen jag rider mest, att länga halsen och få upp överlinjen. Är olika olika dagar vilken gångart han ligger närmast. Vissa dagar så går det inte att få honom i trav även om det blir mer och mer sällan tack vare att han blivit starkare och fått rätt muskler.
 
Ja, så länge det funkar så! Bästa tipset jag fått för avsaktningar är nog annars att helt enkelt andas ut. Det funkar, häftigt nog, och man får jättefina, mjuka övergångar i balans. Inget mer, alltså - andas ut ordentligt, och då saktar hästen av, på din utandning, om den är på hjälperna.
Håller med. Galet hur bra det funkar! Enkla bytena går som en dans sedan jag började tänka på andningen.
 
Hopplektion med skäckstoet, vi värmde upp med en travserie på medellinjen och sedan när man kom till kortsidan skulle man vända upp till höger, sen skritta lite på den långsidan sen fram i trav, vända upp på medellinjen igen rida över bommarna igen, vända till vänster och på den långsidan var det lite typ skänkelvikning innåt och sen uttåt, var mer flytta för skänkeln.

När vi precis hade börjat övningen och jag ska svänga upp på medellinjen fick jag inte alls till det och vi missade totalt bommarna, fick göra om och det gick mycket bättre (hade inte riktigt förstått övningen, så var nog lite förvirrad i hjärnan detta märktes även senare också).
Den övningen flöt på bra sen.

Sedan delades vi upp i två grupper, nu var det dax för galopp och hoppa fram. Tanken var att vi var 2 stycken på vardera sida och skulle lägga en volt i skritt och sen fatta galopp ur volten. Jag tyckte ridläraren sa att vi skulle lägga en volt tillbaka så det blev helknas, men gick bra ändå, sen gick det mycket bättre. Vi skulle galoppera på fyrkantsspåret och så fanns det 4 olika hinder man kunde välja på, man fick hoppa vilka man ville och i vilken följd som helst. Max 3 per varv, helst 2. Det blev lite olika för min del då jag försökte variera mig en hel del (om länken funkar nedan så finns det två filmer på insta från passet).
När vi red i vänstervarv gick det inte alls lika bra, hade för långa läder så fick inte till det så bra, sen kortade jag dom och det gick mycket bättre i högervarvet.

När alla värmt upp i båda varven var det dax att börja hoppa, vi började med att vända upp på medellinjen i trav och hoppa en liten studs av två kryss, sen skulle vi känna vilken galopp hästen landade i och sen svänga åt det hållet vid nästa kortsida. Det gick inte alls för mig, jag kan verkligen inte känna vilken galopp hästen har (jag är medveten om det och är något jag behöver öva på). Så ridläraren fick säga vilken galopp hästen hade för att det skulle bli rätt, var en två gånger hon inte sa något och då skulle man försöka själv. Jag hade ingen aning så chansade, hade försökt fatta högergalopp över hindret och svängde höger, det var rätt. Nästa gång landade vi i någon galopp, jag visste inte vilken och skulle svänga åt höger men hästen svänger själv åt vänster och det var rätt. Hon har ingen lätt galopp att känna om det är rätt eller fel när man svänger heller.

Sen byggdes medellinjen på med en oxer ett galoppsprång från studsen. Vi fick fina språng över den och inte en enda vägran, vilket jag kände mig väldigt glad och stolt över att ha kommit så långt med henne att jag vågar igen. :D

Sist byggdes linjen på ytterligare med ett räcke efter oxern tror det var typ två galoppsprång efter oxern, vi hoppade den några gånger, sen skulle vi avsluta med att hoppa linjen och vända tillbaka och hoppa sista räcket snett.
Vi hoppade hela linjen och det gick bra, sen landade hon i vänstergalopp och vi tar svängen för att komma på räcket snett. Jag kände redan i anridningen att något inte riktigt kändes rätt och vi kom lite för långsamt, så fick ett stopp till följd av det.
När jag la en volt och kom igen hoppade hon som en klocka.

Vi hoppade hela den linjen en gång till, hon landade i högergalopp och vi skulle svänga åt höger, men den hästen är en sådan häst som lär sig övningen och vi hade svängt åt vänster rätt många gånger innan, så hon ville åt vänster, jag åt höger, så blev ingen jättesnygg sväng men vi kom åt höger och kom sedan fint på räcket.

Överlag är jag väldigt nöjd med lektionen, märkte att det hade varit höstlov tyckte inte alls jag red lika bra som vanligt, men ändå nöjd som sagt med tanke på hur långt jag kommit med den hästen. :heart

 
Fina filmer @TheRedLightning Vem var det som har filmat? :)
Det var en mamma till en av ryttarna i gruppen jag red i, hon filmade även mig när jag hopptävlade den bruna valacken nu senast, sen den andra som filmade från läktaren var en värdinnekollega/kompis. Jag har redigerat ihop filmklippen och tagit bort originalljudet då ridläraren inte gillar att höra sin egen röst, samt hon skrek mycket (för att höras tydligt) vilket inte gör sig så bra på film. :p
Lite kul att få det på film och se lite hur det faktiskt ser ut. :)
 
Det var en mamma till en av ryttarna i gruppen jag red i, hon filmade även mig när jag hopptävlade den bruna valacken nu senast, sen den andra som filmade från läktaren var en värdinnekollega/kompis. Jag har redigerat ihop filmklippen och tagit bort originalljudet då ridläraren inte gillar att höra sin egen röst, samt hon skrek mycket (för att höras tydligt) vilket inte gör sig så bra på film. :p
Lite kul att få det på film och se lite hur det faktiskt ser ut. :)
Vad kul med film! Jag skulle gärna ha film framförallt när vi har markarbete och hoppning men vi har filmförbud på min ridskola :(
 
Vad kul med film! Jag skulle gärna ha film framförallt när vi har markarbete och hoppning men vi har filmförbud på min ridskola :(
Hur kommer det sig att ni har filmförbud? Nyfiken här nu.
Vi får filma och lägga ut om det ger bra reklam för klubben så att säga, finns även en hel del filmer jag inte lagt ut.
Några av lägren jag varit på har vi filmat under lektion och sen suttit på kvällen ihop med ridläraren och diskuterat. Det är jättenyttigt att kunna se va man egentligen gör där på hästryggen.
 
Satt och kollade på filmen i mobilen och kunde pausa. Kunde inte låta bli att fundera på vad jag gör med mina armar egentligen? Ser nästan ut som jag böjer dom in mot magen.

Jag vet förvisso att den ridläraren jag har på hoppningen och markarbetet brukar ”tjata” om eftergiften över hindret (fram med handen). Ibland lyckas jag men ibland blir det inte alls och jag vet att jag glömde bort det på den lektionen, hade nog mer fokus på att vi skulle komma över hindren/oxern

764D1B45-DA9A-470D-9306-1B183C4B8370.jpeg


Jag vet att vi ska ha markarbete på lektionen imorgon, vet dock inte om det bara kommer bli bommar eller något skutt också, samt vilken häst jag får. Är något jag behöver öva på i alla fall.

Just ja glömde ju skriva det om hopplektionen, när vi travade över den långa bomserien fick vi välja mellan att rida lättridning eller stå i lätt sits.
Jag valde självmant att utmana mig själv att försöka hitta balansen i den lätta sitsen. Fick till den stundtals och någon gång lyckades jag stå hela serien i balans. Kände mig glad över det lilla framsteget. 😊
 
Hur kommer det sig att ni har filmförbud? Nyfiken här nu.
Vi får filma och lägga ut om det ger bra reklam för klubben så att säga, finns även en hel del filmer jag inte lagt ut.
Några av lägren jag varit på har vi filmat under lektion och sen suttit på kvällen ihop med ridläraren och diskuterat. Det är jättenyttigt att kunna se va man egentligen gör där på hästryggen.
För att det har förekommit mobbing mot andra elever när det lagts ut filmer på sociala medier.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
55 610
Senast: EKMK
·
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
272
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 734
Senast: Shixle
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp