Riesenschnauzer

Pilot

Trådstartare
Har precis fått upp ögonen för riesenschnauzer, och vill grna veta lite mer om denna ras.
Ni får gärna berätta om era hundar, visa bilder, samt berätta om rasen!
Tycker dem är väldigt snygga, och har inte riktigt förstått hur de är som ras.
 
Sv: Riesenschnauzer

Specifiera lite mer vad du vill veta? Skrev nyss ett långt inlägg men det försvann, och för yr i mössan efter kvällsjobb för att skriva om. Rasklubben har en mycket informativ hemsida, läs gärna under 'köpa valp' -> Vad får jag? http://www.afrs.se/

Men i väldigt korthet är det en otroligt lojal hund som lätt blir en enmanshund oavsett om man vill det eller ej. De är inte lika föriga som flera av de andra brukshundsraserna, och kan vara rejält 'trotsiga' och har en stor portion egen vilja. Och en riesen som inte vill, den gör inte. Så man behöver en stor portion HUMOR och en ännu större portion TÅLAMOD. Men med rätt motivation så.

Det är livliga hundar som dock generellt inte brukar ha problem att koppla av när det önskas, mend et är en ras som MÅSTE få aktivera både kropp och knopp. Det är en tålig, robust ras som gärna är ute i ur och skur med dig. För där du är - där vill en riesen vara. Alltid.

Trimras, så pälsen måste trimmas (ryckas) eller klippas regelbundet, och benbehåring, skägg etc kräver en del underhållsborstning då riesen eg borde heta GRIeSenschnauzer.. Är det kladdigt, äckligt eller skräpigt så det kan fastna i pälsen älskar en riesen det ;)

Det är inte en nybörjarhund, men det är inte det svåraste man kan skaffa heller, men de kräver en konsekvent uppfostran och en 'fast' (men inte hård) hand. Och en tålmodig matte/husse med humor som sagt, tål att upprepas.

Fungerar ofta bra med barn, den blir väldigt fäst i sin familj/sitt husfolk, men har en hel del vakt och vaktar gärna både hus, hem, bil och familj.

Bilder finns hur många som helst, men en länk: https://sakerlagring.telia.se/user/...65&Share=f809234f-f9a3-4fa0-a460-3abe4be26120
 
Sv: Riesenschnauzer

Jag kan bara skriva att för mig har det varit den perfekta rasen!
Jag skaffade min 1a 1983 och har fortfarande rasen!

Har funkat kanon med mina barn,hästen,smådjur och ja som familjehund!

Ingen direkt jakt i sig,ja nån katt eller fågel,men det går att hejda,drar inte till skogs för en hare eller så..ingen av mina har i alla fall gjort det!

Jag har inte varit någon bruksmännsika,så på plan har jag inte varit ofta,men det jag gjort med dom har dom klarat sig på!
Lite spår,pulka/skrinda,ridturer,skogen,med på det mesta,vardagsdressyr,så jag har inte varit så avancerad..
http://www.pixbox.se/alb_show_id554285_page0.html
 
Sv: Riesenschnauzer

Märkt att det med jakten skiljer sig en del, eller att det kommer fler med mer jaktinstinkt nu i 'modern' tid kanske?

Pappa har ju haft riesen i många år, är inne på sin femte eller sjätte nu (minns inte). Och fram tills den nuvarande har ingen jagat direkt. Möjligen att någon kunnat studsa ner på åkern och skälla på rådjuren så de gav sig av, men inet förfölja.

Nuvarande har stort jaktintresse och drar gärna efter vilt om hon får.

Av mina så Utter tackade inte nej till sprint efter katt, men var inte alls svår lära av. Den lilla däremot har REJÄLT jaktintresse. Flugor, katter, fjärilar, harar - rör det sig så ja tack.

Så, risken är inte så stor men man kan få en med jaktintresse. Dock så handlar det då, enligt min lilla erfarenhet, om att förfölja uppdykande byte, inte leta rätt på/söka själv så mkt, dvs de brukar fortfarande hålla sig hemma utan problem sålänge ingen hare skuttar förbi.

Kikar man på spindeldiagram för MH etc så är faktiskt rasmedel för förföljandet kring 3.5 och där ligger också önskat rasmedel. För gripandet är önskat rasmedel fyra och verkligt rasmedel 2.7 dock. Ang förföljandet så rasmedel 3.5 blir mellan att de fullföljer om än med långsam start och att de startar direkt, med hög fart och målinriktat.
 
Sv: Riesenschnauzer

Fina bilder :love: Såg ut att vara lite, fullt ös- medvetslös :D
Tack för länken, men där har jag redan vart och kikat.
Jag är mest intresserad av hur ni uppfattar rasen, jag tycker ibland läser man rasbeskrivningar som inte passar in på de individer man har mött (dock inte riesen, de har jag inte haft så mycket kontakt med).

MHt för du gärna förklara lite mer ingående, för mig lät det som ren grekiska. :D
Vad jag har förstått så är det enn brukshund, men som ändå luter lite åt aktiv familjehund? Dvs ingen ren arbetsnarkoman.

Finns det linjer som man kan gå på, om man vill ha så lite jakt som möjligt?

Det kommer nog poppa upp mer frågor efterhand, men gärna så många som möjligt får svara.

Tittade på movis bilder, det ser ju onekligen ut att vara en ordentlig familjehund som vill vara med på det mesta.
 
Sv: Riesenschnauzer

Nej, inga linjer. Jakt är inget riesen används till, och därför finns inga jaktlinjer. Det du kan göra är väl att kolla på föräldrarnas MH, men det är snudd på lika slumpartat som att inte kolla alls ;) MH = mentalbeskrivning, i korthet är det ett test man gör med hunden, från 12 månaders ålder, där den utsätts för hantering av testledare, man ser om den är intresserad att jaga och förfölja ett 'byte', hur socialt ledglad hunden är, dvs om den vill leka med annan person än matte/husse, samt hur den reagerar i en rad överraskningssituationer där det dessutom förekommer visst hot/belastning. Dessutom vill man se om hunden kan koppla av när det inte händer någonting, och om den är skottfast eller ej. Det absolut viktigaste i hela MH är HUR hunden hanterar att den blir rätt. ATT den blir rädd är en sak, men den måste kunna släppa det sen (avreagera) och gå vidare. Så om du läser på när folk skriver om MH kommer du möta begrepp som kvarstående rädsla. Det vill man INTE se.

Ett ex ur MH är när hund och förare är ute och knallar i skogen, tralala. Så POFF rycks en utfylld overall (Dumpe) upp X meter framför hunden. Helt utan förvarning och helt plötsligt. Där kollar man först VAD hunden gör när Dumpe dyker upp, och så graderar man reaktionen, eg från 'tittar till häpet' till 'flyr från platsen'. Sedan ser man vad hunden gör direkt därefter, om den visat hot/aggression mot det som överraskade den, och om den går fram och undersöker overallen med eller utan hjälp. Och sedan hur den reagerar efter att ha undersökt overallen, när den passerar overallen (som är kvar upp) nästa gång.

Helst ska hunden ha en balanserad reaktion på Dumpe. Det är inte så att hunden inte bryr sig alls är vad man vill se, det är sunt och normalt att reagera med att t ex stanna till, kort undanmanöver etc. Men sen ska idealiskt hunden gå fram och undersöka vad det är, inse att det är ofarligt och sen inte vara minsta rädd för att passera igen.

Man testar på samma vis med skrammel, plötsligt högt ljud som dyker upp. Dessutom testar man med mild provokation vid 'spökena' där två spöken dyker upp och sterotypt går mot hund och förare. Och så ser man hur hunden reagerar. Finns filmer på MH och pedagogiska beskrivningar på nätet. Observera att MH är mentalBESKRIVNING, och så finns det MT som är mentalTEST. Det senare är betydligt mer omfattande och där provocerar man hunden lite mer också, och man inte bara beskriver reaktion utan godkänner/underkänner.

Ska du köpa riesen SKA föräldrarna ha genomfört MH, resultatet är offentligt och finns på hunddata. Det är bra om de gjort MT.

Och japps, det är en robust, aktiv familjehund som gärna är med på nästan allt. Och i ärlighetens namn, de flesta riesen trivs bättre med i skog och mark, på skidturen (gärna dragandes på pulkan), fjällvandringen, ridturen, svamppromenaden eller vad det nu är för aktivitet - än på lydnadsplan. Så ett aktivt liv kommer man långt med, utan att 'behöva' träna en rad andra saker. Toppar man det aktiva livet med lite 'hobbyspår' och liknande kommer de vara i himlen. Man behöver INTE vara träningsnarkoman för att ha riesen, men man måste gilla att vara ute och ha hunden med sig - även om det regnar ;)
 
Sv: Riesenschnauzer

Glömde - ang fullt ös medvetslös. Åh, de brukar sansa sig och bli vuxna, lugna och förståndiga sisådär vid åtta års ålder :devil: Skämt åsido, de är rätt livliga de flesta, och ganska 'burdusa' i hur de stormar fram, leker med andra hundar etc. Och de mognar sent, även om jag inte ffa tänker på 'lugn' utan rent mentalt/mognadsmässigt.

Var bor du förresten, du får gärna hälsa på skäggen här om du bor inom vettigt avstånd, annars kan du säkert via Afrs hitta någon uppfödare i närheten av dig där du kan få träffa lite svartskägg. Varning bara, risken är stor att det är kört sen ;)
 
Sv: Riesenschnauzer

Av dom riesen som jag har haft,så har endast en tagits bort pga sjukdom,han blev endast 1år,hade hjärtfel,hade då samtidigt även en kullsyster,pigg och frisk!

Den jag har nu,8 år,har höfledsfel,och det har ingen av mina andra haft!

Har tyckt att det varit en ganska frisk ras,eller om jag har haft tur!
Har under dessa 26 år haft endast en och samma uppfödare!

Kom hem från jobbet vid två,tog en sanbbpromenad och har gjort mat och käkat,och hunden ligger på rygg i sin säng..
Men när vi väl kommer ut i skogen om en stund,ja då är det full rulle,men är väldigt cool inne!

Min 1a riesen som jag skaffade 1983,det var min allra 1a hund i mitt liv,jag var då bara 19 år och hade precis flyttat hemifrån,jag hade aldrig haft hund tidigare,men tyckte inte att det var några problem!
 
Sv: Riesenschnauzer

Jag hade gärna kommit och hälsat på (har ju läst en del om dina hundar här på buke), men jag tror det blir lite långt, bor i malmö.

Jag har läst lite om MH, men har förstått nada, så tack! Jag har för tillfället en sheltie, som är världens finaste hund, men rent hundmässigt är han inte det jag vill ha numera.
Jag är dessutom till stor del en skogsmulleryttare, så min högsta önskan är att kunna ha med mig hunden när jag rider ut. Det svåra jag har att bestämma mig för är hur mycket man ska behöva jobba med hunden i övrigt, jag tycker det är skitkul att träna, verkligen, men oftast är det tiden som tryter iom hästen. Därav att jag inte vill ha jakt, måste kunna vara lös.
Något som jag dessutom hade velat träna är just spår, tycker det verkar vara skitkul, har vart ute med nuvarande hunden och provat på.

Så jag har tittat på alla olika hundar, (whippet, amstaff, tycker det är skitsnyga hundar, men de fyller inte upp mina krav, och just nu är jag petig).

Något som jag funderar på är, hur lätt till skall har dem? Och hur är de mot andra hundar/djur?

Tack för svar :bow:
 
Sv: Riesenschnauzer

Det låter ju som man fastnar! Men jag måste bara säga, OJ! en och samma uppfödare under 26 år!

Ni får gärna PM:a era uppfödares hemsida, tycker det är intressant att läsa om hur olika uppfödare tänker.

Det låter ju som om de äs som man vill, just att de ska vara på g ute, men kunna slappa inne.
Två frågor, som jag kom på nu, hur mycket tid, och hur ofta lägger ni ner tid på pälsvården? Måste man göra allt själv, vad jag har förstått är det ganska viktigt att underhålla pälsen mellan de stor trimningstillfällen.
Hur ser en vecka ut för era hundar? Går ni långpromenader var dag (2-3 h) utöver de vanliga prommisarna?
 
Sv: Riesenschnauzer

Något som jag funderar på är, hur lätt till skall har dem? Och hur är de mot andra hundar/djur?

Tack för svar :bow:

Du kan få dagsfärska foton snart om du vill btw.

Hur lätt till skall. Tja, väldigt lätt när det handlar om att vakta/varna. Men annars är iaf de jag/pappa haft väldigt tysta. Sällan 'bjäffiga' eller skäller i tid och otid. Utan när det kommer någon eller de ser någon svampplockare i skogen och vill påpeka det så skäller de, eller när någon går för nära bilen/gårdsplanen etc.

Men inget okynnesskällande, och ingen av våra har ens tagit till skall när de blivit 'upptrissade'. Utan de skäller när det behövs.

Mot andra djur - oftast inga som helst problem. Vi har haft höns, kossor, grisar och hästar samt katter. Inga problem. Utter kom 3 år gammal och hade aldrig sett en katt på vykort. Inte minsta problem. Viktor är uppvuxen med katt, men tyvärr av en mkt tålig modell, mkt mer tålig än mina. Så han vill gärna leka med dem, på riesenbuffelvis, och som sagt jaga dem om han springer. Men inte minsta elak på dem, även om leken naturligtvis inte är så kattanpassad. Pappas dam, som gärna jagar hare etc jagar katt ute, men är inga problem när hon är här och hälsar på, hon brukar hångla med katterna och slicka dem blöta.

EN av pappas hatade smådjur dock, men den var inte bar mentalt rent allmänt så den ska räknas bort.
 
Sv: Riesenschnauzer

Av dom riesen som jag har haft,så har endast en tagits bort pga sjukdom,han blev endast 1år,hade hjärtfel,hade då samtidigt även en kullsyster,pigg och frisk!

Den jag har nu,8 år,har höfledsfel,och det har ingen av mina andra haft!

Har tyckt att det varit en ganska frisk ras,eller om jag har haft tur!
Har under dessa 26 år haft endast en och samma uppfödare!

Kom hem från jobbet vid två,tog en sanbbpromenad och har gjort mat och käkat,och hunden ligger på rygg i sin säng..
Men när vi väl kommer ut i skogen om en stund,ja då är det full rulle,men är väldigt cool inne!

Måste hålla med. Pappa har ju haft 5 eller 6, från olika uppfödare dock (inte pga missnöje, utan på vem som haft kull nära förestående när det varit dags för ny). Alla har varit friska i princip - inga direkt rasbunda sjukdomar. Ingen förutom den här har varit höftledsrtg dock, men de har inte haft minsta problem trots MYCKET aktiva liv och mycket (pulka)drag i fjällen etc.

Den första blev 8 år, togs bort pga att han blev 'gammal och trött'. Inga hälsoproblem i livet.

Den andra togs bort i förtid pga epilepsi (som var pga skada, hon sprang rakt in i ett äppelträd i full knyck)

Den tredje blev 10 år gammal. Fick pyometra som 10-åring, mitt i rötmånaden, och var fullt frisk och kry innan, men hon kom inte riktigt igen efter op, hon blev gammal och trött helt enkelt.

Den fjärde blev 11 år gammal, togs bort pga aggresivt lymfosarkom (cancer). Helt frisk hela livet förutom en ligamentskada (olycksfall) som yngre. Livmoderopererad pga pyometra som 9-åring, klarade det galant.

Nuvarande är 3 år, den enda HD-röntgade, och har (tyvärr) C-höfter, men lever ett högaktivt liv utan besvär och är musklad som en broiler. Inte haft några krämpor.

Min Utter är fem år i år, och förutom upprepade klokapselbrott på sporrklorna som opererades bort tillslut har han varit frisk och kry fram till i vintras. Tyvärr har han nu blivit diagnosticerad med immunmedierad polyartrit, dvs immunförsvaret har fått fnatt och angriper hans egna leder =/
 
Sv: Riesenschnauzer

Två frågor, som jag kom på nu, hur mycket tid, och hur ofta lägger ni ner tid på pälsvården? Måste man göra allt själv, vad jag har förstått är det ganska viktigt att underhålla pälsen mellan de stor trimningstillfällen.
Hur ser en vecka ut för era hundar? Går ni långpromenader var dag (2-3 h) utöver de vanliga prommisarna?

Pälsvård: Jag maskinklipper mina, ca var åttonde vecka. Tar med bad och hela kittet typ en timme per hund. Borstar igenom skägget varje - varannan dag då de hittar sanslöst mycket att gegga ner det med ;) Skäggborstning tar typ fem minuter/gång för båda sammanlagt. Borstar ben- och bukbehåring ett par ggr/vecka, tar kanske 15 minuter - men då kammar jag med TÄT kam för att få bort ull.

Klipper tassar och hyfsar till luggen någon gång mellan klippningarna med

Så pälsvården är givetvis mer än om du har en korthårsras, men den känns inte direkt betungande, och mina ser det som myyyys.

Promenader: Nej jag går inga långprommisar varje dag. MEN jag har ju mina med mig i stallet, ute och så, och då härjar de ganska frisk själv. Riesen är rätt bra (underdrift) på att roa sig själva - på gott och ont. Jag är dessutom säsongare med promenader :angel: Fint väder = fler. Dåligt väder = färre. Men helt ärligt sällan jag går 2-3 h, det kan räknas på ena handens fingrar. Men jag går ofta ½ - 1 h, med hundarna lösa, dvs de röjer järnet.

När det är mycket på jobbet kan det bli bara rastning (dvs ut på gården och kissa) och en halvtimmes vara med i stallet, de tar det fint, även den lilla (över)energiska som ju bara är 9 månader. Trots ingen promenad alls. Jag bor ju på gård så har lite lättare så.
 
Sv: Riesenschnauzer

Skriver bara lite kort, ska nog läsa igenom allt ni har skrivit igen, och se om jag kommer på något mer att skriva.
Men just nu låter det onekligen som en hund i min smak! :d
KUL! Alla raser jag har tittat på så har det alltid vart en antal saker som inte riktigt passar.
De är lagom stora, snygga, jag vill ju ha en hund som klarar av att följa med ut när jag rider (i ur och skur), den korta pälsen gör ju att man kan slänga på ett täcke (även om de säkert inte behöver hjälp med värmen). Går att träna med, tycker själv att trickträning är skitkul, så jag hoppas att freestyla kanske passar? Aja. Ska googla, och snoka på om vilka uppfödare det finns inom mitt område.
 
Sv: Riesenschnauzer

Även här finns riesen sedan många år! Min nuvarande är en 8 årig dam i sina bästa år! ;)

Min erfarenhet är att man i dagsläget skall akta sej för de amerikanska pälsmonster/"utan-motor"/mes-linjerna! Men att det annars är rasen fylld av trevliga, sunda och robusta hundar rent generellt!

Titta på de "gamla" svenska uppfödarna - Bahunna's och Bardlands med flera - och undvik allt som handlar om P/S riesen och hundar med Skansen-linjer.

/Ulga
 
Sv: Riesenschnauzer

har har en dvärg men jag måste säga vilka underbara hundar.

Många har kommit fram till mig o sakt.

lova en sak skaffa aldrig en riesen

Men ja kan inte förstå VARFÖR INTE? för alla ja träffat på har varit kanon goa i psyket. och trevliga på alla vis.

så ja kommer en vacker dag skaffa mig en riesen.

Nu står jag med rottis o en dvärg sch-
.
Men iframtiden blir det en =)
 
Sv: Riesenschnauzer

Det var egentligen så jag slank in på det, har en hel del dv schnauzers samt schnauzers i vårt område, men tycker dem är för små.


Tack Ulga! Det ska jag kolla upp!
Har en fråga till, har vart runt på lite uppfödare sidor och tittat på, de flesta verkar tycka att riesens är en ren brukshund, vill bara att de ska komma till folk som tänker träna ordentligt?
Har jag missat något nu?
 
Sv: Riesenschnauzer

Riesen är ju i grund och botten en brukshund,men jag har pratat lite med olika uppfödare ganska nyligen,och när jag berättat om mig och min häst och skog mm,och sagt att jag är ingen bruksmänniska,så har det varit helt ok!

Pälsvård..? Nja,det fuskas nog lite med det mellan varven,men en gång i veckan så blir det en rejäl borstning,och har aldrig lyckats få tovor i pälsen!
Hon klipps ner mellan var 8e-12e vecka,beror på väder och så!

Ibland klipper jag vovven själv och ibland lämnas hon på trim,kostar runt 500-600kr!

Långpromenader är lite olika dag för dag,ska hon med på ridturer,ja då går jag ingen långis,annars blir det en prom nån gång under dagen på runt 1tim,men hon blir inte knäpp om det inte blir en prom!
Sen under dagen så blir det runt 15-20minpromenader!

Eller så går vi ut till stallet(endast 2km),sköter hästen,ej rider,och då springer hon runt där ute!

Min vovve skäller aldrig,är väldigt svår att få att skälla,får trissa upp henne rejält!
Är det något,så spänner hon upp sig,men ej skäller!

Funkar med dom flesta hundar,men kan ha tikproblem..

Katter funkar kanon,men jag har inte släppt ihop henne med smådjur,men hon river inte burar och så om det finns i närheten!

Höns,får,kossor mm inga problem!

Hon lärde sig ganska fort att hästhagen går man inte in i..staketet gör ont..
 
Sv: Riesenschnauzer

I min värld är riesen en RIKTIG brukshund!

Jag känner få unga riesen som nöjer sej med en promenad runt kvarteret! De behöver aktivera hjärnan med jämna mellanrum för att inte bli "egenföretagare"! Lydnad, spår och lagom mycket fysisk aktivitet räcker dock för de allra flesta!
Min gamla dam tycker just nu att spår är överskattat och lydnad är något som gäller "alla andra" utom henne...men som ung hade hon hittat på massor av hyss om hon inte blivit ordentligt utmanad och aktiverad!

Vill man "bara" ha en sällskapshund tycker jag man ska se sej om efter en annan ras! (Flera här motsätter sej säkert detta, men det är min åsikt!)

Jag anser att en bra riesenuppfödare ÄR en uppfödare av bra BRUKS-hundar!
En bra brukshund har är i mina ögon en hund som lätt växlar mellan aktivitet och passivitet, som kan följa med på allt och tål väder och vind, som är allert och vaksam utan att bli gapig eller "nervig", den skall ha en kamlust och intensitet som ger den en hel del "djävlar anamma" osv. Dvs en hund som har alla de egenskaper som vi även vill att våra familjehundar skall ha.

Lycka till!!
/Ulga
 
Sv: Riesenschnauzer

Vad jag menar är att man behöver inte springa på brukshundsklubben för att aktivera sin hund,jag har aldrig varit en sådan människa!

Lydnadsträningen har vi gjort själva,även lagt egna spår(dock inte på elitnivå),pulkadrag och skrindadrag,skidåkning,och så då även stall och skogspromenader!
Du kan aktivera en hund på så många olika sätt hemma så att den blir nöjd och stimulerad!

Och ingen av mina vovvar har nånsin flippat ur,men dom kanske hade gjort det om ingen aktivitet utförts!

För mig har det varit den ultimata hunden,som jag har kunnat haft med mig precis överallt,till vänner och bekanta,in till centrum,med på semestrar,ja egentligen allt,inga som helst problem!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 768
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 974
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 755
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 309
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp