Bukefalos 28 år!

Riksbanken gör en dubbel 👍

Jag och sambon sitter med två hyfsade inkomster i en liten villa med ett förhållandevis litet bolån så vi är inte speciellt hårt utsatta av den stigande räntan trots att det givetvis inte är roligt att betala mer.
 
Jag har gått och hoppats att räntorna ska lugna sig under hösten. Vårt bostadslån har bunden jättelåg ränta men det löper ut kring årsskiftet. Får lite lätt panik när jag tänker på det, även om vi har utrymme för högre utgifter så är det ju inget man är så sugen på..
 
Men grejen att vi befinner oss denna situation med hög inflation som inte vill ge med sig beror ju på att många fattiga (obs, inte alla) och många medelsvensson (obs, inte alla) vill leva som dom rika fast dom egentligen inte har råd med detta. Detta håller ju inte i längden. Så dessa socioekonomiska grupper kommer att få finna sig i att klättra ner ett antal pinnar på stegen och då kommer gapet till dom rika återigen att öka.
Har du en aning om hur fattiga fattiga i Sverige faktiskt är? När försörjningsstödet infördes så var det tänkt att folk bara skulle leva en kort tid på det, men nu tvingas många leva på en knappt levnadsbar nivå i många år - inte sällan på grund av knasiga bedömningar från Försäkringskassan.
 
Många bor nog på landet/billiga orter där ett hus kostar som typ vår kontantinsats. Klart man inte känner av det då. Lån under en miljon blir ju inte farligt mycket i ränta ens vid 10 %. Men visst billigare ort kan ju också betyda sämre löner än storstad.

Ja, Buke har såklart större andel boende på landsbygden än genomsnittet i Sverige eller min bekantskapskrets. Men nog tycker jag mig sett att det finns många stadsbor här också, så jag tror fortfarande att det också är något mer som gör att det är mindre snack om räntan än om andra höjda kostnader.
 
Det är en ganska liten del av befolkningen som bor på landsbygd. Ca 20% bor i tätortsnära landsbygd och ca 2% bor i glesbygd. Resten av befolkningen 88% bor i tätort. Så skuldsättningen är hög.

Ja det beror på var man hämtar uppgifterna och när dom redovisas. Tätortsnära landsbygd och tätort kan ju växa ihop med tiden.
Va?
Så du menar att ibland i statistiken är det sammanlagt 110%? Beroende på var man hittar uppgifterna?

Tack för kvällens leende. :D:rofl:
 
Många faktorer påverkar men geografisk fördelning är en. De som bekymrar sig om bränslepriset kör ofta mycket bil (bor på landsbygd) men är då troligt inte så skuldsatt pga billigare bostad än storstäderna. Bor man på landsbygd har man ofta stort hus/gård (i synnerhet hästfolk) det ger högre elförbrukning än i staden.

En annan faktor som påverkar skuldsättningen är ålder. Boomers och generation x har kunnat köpa in sig på bostadsmarknaden under helt andra förutsättningar än millenials och är då inte så skuldsatta idag. De har blivit förmögna bara genom att bo.

Ja, ålder kan vara en faktor. Förr fanns det väl en ungdomsdel på Buke har jag för mig, men nu är det nog mest lite äldre här. (Dvs ungdomarna har blivit äldre 😁)

Dock är det mest 30-40-åringar som nyligen köpt och behövt maxa lånen i min omgivning, och den ålderskategorin finns det en hel del av här. (Yngre än så har man knappt tagit sig in på bostadsmarknaden, och äldre än så har de köpt tidigare och har fått lite bättre marginaler sedan dess).
 
Elpris/bensinpriset slår direkt, med bolån är det ofta en fördröjning. Minst någon månad, många har bundit lånen 1 år, ,3 år osv. Jag tror att räntehöjningar på lånen kommer synas mer och mer, ju fler månader det går.

Så är det säkert, men jag hoppas verkligen att alla som får sin höjning lite senare hänger med i vad som kommer att hända och planerar för det. Annars kan det bli tvärchock. Med elräkningen sades det ju vara risk att folk skulle behöva gå från hus och hem eftersom de inte hade någon buffert och inte kunde spara ihop pengarna, så jag hoppas det inte blir samma med bolånetagarna om det nu är så att det är många som inte drabbats ännu.
 
Sen får man ju också räkna med att flertalet av de som kämpar ekonomiskt och har det jäkligt tufft och ser en ännu tuffare framtid för sig, kanske inte är så benägna att basunera ur det på ett forum..

Edit: inte pga att de nödvändigtvis ser det som "skamligt", men vem vill försvara sin ekonomi mot de som försöker skamma den som inte för flera år sen, när de köpte hus, skaffade barn etc för att de inte då förutsåg ökande priser på el, bensin, inflation och höjda räntor i framtiden?

Det är ju ofta känsligt att prata ekonomi, men samtidigt så kommer det ju upp trådar om både det ena och det andra som många svarar i, som i mitt tycke skulle vara betydligt privatare...😲

Jag menade inte att man själv skulle känna skam för sina lån, utan att det kanske kan vara så att en del avstår från att skriva om det för att man räknar med att ANDRA kommer att skamma en.
 
Det är ju ofta känsligt att prata ekonomi, men samtidigt så kommer det ju upp trådar om både det ena och det andra som många svarar i, som i mitt tycke skulle vara betydligt privatare...😲

Jag menade inte att man själv skulle känna skam för sina lån, utan att det kanske kan vara så att en del avstår från att skriva om det för att man räknar med att ANDRA kommer att skamma en.
Fast varför? Är ju betydligt vanligare idag att ha ett lån än inte ha något lån.
 
Jag känner mig väldigt trött på diskussioner om bostadsutgifter i stort, för hur man än har gjort så är det en stor " Skyll dig själv för att du inte kan spå" -mentalitet.

Om man bor i hus man köpte för länge sen, som knappt har lån men är byggt dåligt isolerat eller har gamla fönster = Skyll dig själv för din höga elräkning.

Om man har nyare hus med bergvärme och bra isolering men höga lån = Skyll dig själv för dina lån.

Om man bor i hyresrätt, med oftast lagom låg hyra men ingen som helst möjlighet att styra hur bostadskostnadens utveckling styrs = Skyll dig själv för att du inte äger din bostad!

I princip så blir det skyll dig själv om du inte är tillräckligt rik eller har ärvda pengar, är du dessutom sjuk så extra mycket skyll dig själv. Det är ett så vidrigt sammhällsmönster.
 
Jag känner mig väldigt trött på diskussioner om bostadsutgifter i stort, för hur man än har gjort så är det en stor " Skyll dig själv för att du inte kan spå" -mentalitet.

Om man bor i hus man köpte för länge sen, som knappt har lån men är byggt dåligt isolerat eller har gamla fönster = Skyll dig själv för din höga elräkning.

Om man har nyare hus med bergvärme och bra isolering men höga lån = Skyll dig själv för dina lån.

Om man bor i hyresrätt, med oftast lagom låg hyra men ingen som helst möjlighet att styra hur bostadskostnadens utveckling styrs = Skyll dig själv för att du inte äger din bostad!

I princip så blir det skyll dig själv om du inte är tillräckligt rik eller har ärvda pengar, är du dessutom sjuk så extra mycket skyll dig själv. Det är ett så vidrigt sammhällsmönster.
Men väldigt många av de där "skyll dig skälv" härrör nog mera från någon inpräntad roll om hur det ska vara.
Har man dragiga fönster, acceptera att det blir lite kallar inne när det blåser, osv. Lägre komfort går att kompensera med kofta och toflor, men det är värre med lånekostnader som man själv inte kan påverka.
 
Men väldigt många av de där "skyll dig skälv" härrör nog mera från någon inpräntad roll om hur det ska vara.
Har man dragiga fönster, acceptera att det blir lite kallar inne när det blåser, osv. Lägre komfort går att kompensera med kofta och toflor, men det är värre med lånekostnader som man själv inte kan påverka.

Jag anser nog att man kan påverka dem också genom att exempelvis inte ta ut så stora lån. Att räntor kan ligga i intervallen 0-5-10-12-15 procent under olika perioder är inte något okänt. Sen tänker jag också att hela det där "skyll dig själv" är väldans konstigt ändå, men jag tycker också vuxna människor får leva med konsekvenserna av sina aktiva val utan att farbror staten omedelbart ska rycka ut med räddningsplankor som förvärrar situationen i stort. Elstöd och räntesubventioner är usla saker.

På 90-talet fick många nyblivna fastighetsägare sälja till underpris och fortsätta betala på lån för en bostad de inte ägde under lång tid. Det skulle kunna börja hända igen om 1-3 år om vi inte får bukt med inflationen och de underliggande externa faktorerna ligger kvar, och framförallt om arbetslösheten stiger i storstadsområden.

För mig som levde då och såg det är det lite klurigt att förstå hur man väljer att ta ut (i min föråldrade världsbild) gigantiska lån med vetskapen om att det kan bli extrema månadskostnader under perioder. Samtidigt är min observation från en position där de pengarna och reserverna aldrig funnits, och jag kan ändå förstå att om man har en väldigt trygg och bra ekonomi, väljer att göra det för att kunna bo exakt så som man önskar.
 
Jag anser nog att man kan påverka dem också genom att exempelvis inte ta ut så stora lån. Att räntor kan ligga i intervallen 0-5-10-12-15 procent under olika perioder är inte något okänt. Sen tänker jag också att hela det där "skyll dig själv" är väldans konstigt ändå, men jag tycker också vuxna människor får leva med konsekvenserna av sina aktiva val utan att farbror staten omedelbart ska rycka ut med räddningsplankor som förvärrar situationen i stort. Elstöd och räntesubventioner är usla saker.

På 90-talet fick många nyblivna fastighetsägare sälja till underpris och fortsätta betala på lån för en bostad de inte ägde under lång tid. Det skulle kunna börja hända igen om 1-3 år om vi inte får bukt med inflationen och de underliggande externa faktorerna ligger kvar, och framförallt om arbetslösheten stiger i storstadsområden.

För mig som levde då och såg det är det lite klurigt att förstå hur man väljer att ta ut (i min föråldrade världsbild) gigantiska lån med vetskapen om att det kan bli extrema månadskostnader under perioder. Samtidigt är min observation från en position där de pengarna och reserverna aldrig funnits, och jag kan ändå förstå att om man har en väldigt trygg och bra ekonomi, väljer att göra det för att kunna bo exakt så som man önskar.
Sälja och ha lån kvar på fd huset händer även åren runt 2008.
 
Jag anser nog att man kan påverka dem också genom att exempelvis inte ta ut så stora lån. Att räntor kan ligga i intervallen 0-5-10-12-15 procent under olika perioder är inte något okänt. Sen tänker jag också att hela det där "skyll dig själv" är väldans konstigt ändå, men jag tycker också vuxna människor får leva med konsekvenserna av sina aktiva val utan att farbror staten omedelbart ska rycka ut med räddningsplankor som förvärrar situationen i stort. Elstöd och räntesubventioner är usla saker.

På 90-talet fick många nyblivna fastighetsägare sälja till underpris och fortsätta betala på lån för en bostad de inte ägde under lång tid. Det skulle kunna börja hända igen om 1-3 år om vi inte får bukt med inflationen och de underliggande externa faktorerna ligger kvar, och framförallt om arbetslösheten stiger i storstadsområden.

För mig som levde då och såg det är det lite klurigt att förstå hur man väljer att ta ut (i min föråldrade världsbild) gigantiska lån med vetskapen om att det kan bli extrema månadskostnader under perioder. Samtidigt är min observation från en position där de pengarna och reserverna aldrig funnits, och jag kan ändå förstå att om man har en väldigt trygg och bra ekonomi, väljer att göra det för att kunna bo exakt så som man önskar.
Ungefär så ja.
 
För mig som levde då och såg det är det lite klurigt att förstå hur man väljer att ta ut (i min föråldrade världsbild) gigantiska lån med vetskapen om att det kan bli extrema månadskostnader under perioder. Samtidigt är min observation från en position där de pengarna och reserverna aldrig funnits, och jag kan ändå förstå att om man har en väldigt trygg och bra ekonomi, väljer att göra det för att kunna bo exakt så som man önskar.
Det är så problematiskt att det i hela den här debatten framstår som att folk har valt att ha gigantiska lån. Bor du i Stockholm har du inget alternativ - det finns knappast några hyresrätter och en liten liten etta utanför tullarna kostar ändå två miljoner.
 
Det är så problematiskt att det i hela den här debatten framstår som att folk har valt att ha gigantiska lån. Bor du i Stockholm har du inget alternativ - det finns knappast några hyresrätter och en liten liten etta utanför tullarna kostar ändå två miljoner.
Det finns bostäder utanför storstäderna om man absolut inte vill ha stora lån och tycker riskerna är för stora. Så jag menar att man väljer och sedan får man leva med konsekvenserna av de valen.

Men lätt är det såklart inte.
 
Det finns bostäder utanför storstäderna om man absolut inte vill ha stora lån och tycker riskerna är för stora. Så jag menar att man väljer och sedan får man leva med konsekvenserna av de valen.

Men lätt är det såklart inte.

Ja men här kommer "skyll dig själv" sparkandet ändå.

Inget jobb? Men flytta då dit jobb finns! Men då får man köpa en lägenhet i storstaden, för inget hyres finns.
Köpt lägenhet till ohyggliga priser? Skyll dig själv, skulle köpt längre bort och pendlat!
Pendlar men bensinpriset har gått upp så mycket att man går på knäna?

Skyll dig själv, skyll dig själv.

Nej, det är verkligen inte lätt, man skulle ha köpt hus/lägenhet för 20 år sen så klart (då var jag arbetslös, så hur det nu skulle gå till).

Har man inga ärvda pengar, mycket tur eller en spåkula så chansar man bara. Ren tur imo.
 
Det är så problematiskt att det i hela den här debatten framstår som att folk har valt att ha gigantiska lån. Bor du i Stockholm har du inget alternativ - det finns knappast några hyresrätter och en liten liten etta utanför tullarna kostar ändå två miljoner.
Dessa långa kötider är ju relativt ganska ny företeelse. Är ju ett resultat av att vi öppnade våra hjärtan men glömde att planera in en högre byggnads takt.

Nej jag skyller inte på invandrarna utan på politikerna som inte planerade för kommande brist på bostäder pga detta.
 
Dessa långa kötider är ju relativt ganska ny företeelse. Är ju ett resultat av att vi öppnade våra hjärtan men glömde att planera in en högre byggnads takt.

Nej jag skyller inte på invandrarna utan på politikerna som inte planerade för kommande brist på bostäder pga detta.
Nä... I Stockholmsområdet har det varit brist på bostäder under längre tid än så... det var ca 25 år sen jag flyttade hemifrån och det var svårt redan då.
Sen förstår jag att det kan se annorlunda ut i andra områden.
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
864
Senast: mysboll
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 104
Senast: Krålus
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 557
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 883
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp