'Ringklocka' för hund? Eller hur får hund säga till när den vill in..

Alexandra_W

Trådstartare
Tiken är en otroligt TYST hund, länge trodde jag hon var stum. Det är hon dock inte, hon är bara inte så verbal av sig.

Hon säger alltså inte till när hon vill ut eller in. Utan står bara vid dörren och tittar, tyst som i graven. Ytterdörren är 2 m från min datorstol, men jag kan missa att hon vill ut rent tekniskt, just för hon säger inte till varken med ljud eller kommer och trampar. Det är ju dock inga problem inne, hon är ju oftast där jag är och 'försvinenr' hon kollar jag automatiskt om hon står vid dörren.

Det är värre när hon är UTE och ska in.. :crazy: Tills i måndags har jag ju haft två hundar, och lika tyst som tiken är, lika verbal och pratig var hanen. Han gick INTE att missa när han ville in om man säger så.. Och då fick ju tiken komma in samtidigt.

Nu finns inte hanen med, och jag har redan lyckats glömma tiken ute en natt (i natt..). Hon låg på gräsmattan imorse och såg allmänt övergiven ut. Regnat har det inatt med, men hon var torr iaf, men väldigt kalla små tassar..

Och jag är rädd att innan 'huset lärt om' att verkligen kolla och dubbelkolla att hunden är inne, så riskerar hon att få vara uteliggare fler nätter. Inte alls bra...

Så nu klurar jag återigen för fullt på någon form av ringklocka eller annat för hund. Var ett tag inne på att koppla en plingklocka till en rörelsedeektor, men då pinglar den ju när hon går ut med, kanske inte helt bra.

Men hur endera lära hunden att på något sätt tala om att 'nu vill jag in', eller något stensäkert sätt så senildementa människor som hennes usla matte att inte 'glömma bort' att hunden är ute?

(Till mitt försvar i fallet vill jag anföra att jag jobbade kväll och var halvdöd när jag kom hem, ingen ursäkt men en förmildrande omständighet rent teoretiskt iaf..)
 
Sv: 'Ringklocka' för hund? Eller hur får hund säga till när den vill in..

Våran "gammel" hund är sådan. han är 12 år i år och har inte gått att lära att säga till.. hade jag varit i dina kläder hade jag satt larm till mig själv (genom mobil eller annat) som en påminnelse till att släppa in hunden.. Så slipper han/hon bli uteliggare nattetid...
 
Sv: 'Ringklocka' för hund? Eller hur får hund säga till när den vill in..

Våran "gammel" hund är sådan. han är 12 år i år och har inte gått att lära att säga till.. hade jag varit i dina kläder hade jag satt larm till mig själv (genom mobil eller annat) som en påminnelse till att släppa in hunden.. Så slipper han/hon bli uteliggare nattetid...

Du menar sätta larm när jag släpper ut henne? mm, det skulle ju kunna fungera, om man bara kommer ihåg att ställa det..

Att sätta så att man har dagligt larm vid 'läggdags' fungerar dock inte, eftersom jag jobbar skift och läggdags är himla olika..
 
Sv: 'Ringklocka' för hund? Eller hur får hund säga till när den vill in..

Sätt en liten pingla i hundens höjd på utsidan på dörren, sen tränar du in med klicker att hon ska putta på den :)

Fast jag brukar räkna in mina hundar på kvällen. Då vet jag alla är inne :D
 
Sv: 'Ringklocka' för hund? Eller hur får hund säga till när den vill in..

Det finns ringklockor som är stora som handflator.
Du skulle kunna lära henne trampa eller putta på den med nosen.
 
Sv: 'Ringklocka' för hund? Eller hur får hund säga till när den vill in..

Svarar flera..

Pingla hörs inte tyvärr, det är en inglasad verandra ivägen, och tre dörrar. Ska vara om man kombinerar med någon form av högtalare då..

Men sådan där handflatestor ringklocka lät ju bra, kanske man kan få henne att använda! Vet du var man får tag i en sådan?
 
Sv: 'Ringklocka' för hund? Eller hur får hund säga till när den vill in..

Leta i affärer som säljer handikappanpassade saker.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 151
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 712
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 763
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semester.
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp