Rintränings- och utställningstråd

Bukefalos 30 år!

Jag tycker det där med färg på kläderna verkar bli allt mer oviktigt.
Har sett att många av de som man ofta träffar på på utställningar kan ha kläder som inte avviker speciellt mycket ifrån hunden.
Nog sjutton är dommarna skickliga nog att se hunden ändå.

Jag tycker det där med färg på kläderna verkar bli allt mer oviktigt.
Har sett att många av de som man ofta träffar på på utställningar kan ha kläder som inte avviker speciellt mycket ifrån hunden.
Nog sjutton är dommarna skickliga nog att se hunden ändå.
Tänker också att det beror på hur man själv placerar sig också! Jag menar står man framför så kan man ju inte smälta in heller!
Och hellre bekväm i en färg som kanske är lik hundens än obekväm i en avvikande färg.
Tror som du alltså 👌

1000018487.webp

Lita gjorde debut i valpklass på officiell utställning i Boden idag.
BIS-valp 🤩

Vi var i Gimo senast och lyckades ÄNTLIGEN få ett satans Excellent. 🫡 Jättetrevlig domare som gav kritik som stämde bra överens med mitt eget tycke om Lystra. Trava normalt gjorde vi också för dagen som har varit ett problem.
Hon är absolut inte en snygg och showing hund men söt är hon i alla fall. ☺️
PXL_20250524_151023142.RAW-01.COVER.webp

Hur var det nu? Var det några fler som ska fira midsommar i Vejen?
Jag har anmält till alla tre dagarna. Självklart är Daisy helt utfälld och har dessutom tappat i vilkt under fällningen och är absolut lite (mycket) för tunn. Förväntningarna är inte så stora men jag skulle såååå gärna vilja få ett J-cacib på henne.

Vi har båda pojkarna anmälda alla tre dagarna. :) Jagar danska cert och cacib, för båda, nordic för Lancelot i första hand. Får se hur det går med Winter, tandvisningen har varit jobbig sen förra sommaren. Har tränat några gånger för Gerard O'Shea men vet inte om det sitter i skarpt läge än.

Jag har lite beslutsångest för hur jag ska göra med utställning i slutet av nästa månad. Det anordnas en enorm vinthundsutställning då, tredagars. Ena dagen ska jag dit och ställa damerna, då är det en domare jag verkligen vill ställa för. Domaren som dömer hanarna lär inte gilla modellen på mina speciellt mycket, så att ställa pojken som dessutom saknar en drös tänder (vi har intyg) känns som en stor risk för att bara kasta pengarna i sjön, även om veteraner över 10år (som han är) har rabatterad anmälningsavgift...

Domaren som dömer tikarna dag 1 dömer hanarna dag 2. Dag 3 är det en domare på alla hundarna, en domare jag inte vet något om.

Jag funderar nu på om jag skulle försöka byta bort mitt jobbpass på lördagen för att tälta med hundarna och vara där alla tre dagar. Ställa damerna dag 1, kanske chansa och ställa alla tre på dag 2 och likaså på dag 3. Det blir... dyrt. Men tältar jag i någon närliggande skog eller så (vi gillar att tälta :p ) så blir det ju åtminstone inte direkt några kostnader för resa dit/tillbaka.

Antingen försöker jag ställa alla tre dagar, eller så ställer jag bara dag 1.

Att anmäla är dock dyrt... Nästan 400kr/dag för Lily och 300kr/dag för syskonen... Måste räkna på om jag ens har råd att ställa flera dagar.

Vi har båda pojkarna anmälda alla tre dagarna. :) Jagar danska cert och cacib, för båda, nordic för Lancelot i första hand. Får se hur det går med Winter, tandvisningen har varit jobbig sen förra sommaren. Har tränat några gånger för Gerard O'Shea men vet inte om det sitter i skarpt läge än.
Vi är i ringarna brevid varandra!

Vi tar lite semester och spenderar en natt på hotell i Malmö och planerar att åka till utställningsplatsen och sno åt mig en tältplats imorgon.

1750279168509.webp

Vi är i ringarna brevid varandra!

Vi tar lite semester och spenderar en natt på hotell i Malmö och planerar att åka till utställningsplatsen och sno åt mig en tältplats imorgon.

Vi kör imorgon, men hinner nog inte ner för att fixa en tältplats, så får klara oss med bur och silvershade över den. Är ju runt 20 anmälda bara så blir ju inte sittande hur länge som helst.

Jag har lite beslutsångest för hur jag ska göra med utställning i slutet av nästa månad. Det anordnas en enorm vinthundsutställning då, tredagars. Ena dagen ska jag dit och ställa damerna, då är det en domare jag verkligen vill ställa för. Domaren som dömer hanarna lär inte gilla modellen på mina speciellt mycket, så att ställa pojken som dessutom saknar en drös tänder (vi har intyg) känns som en stor risk för att bara kasta pengarna i sjön, även om veteraner över 10år (som han är) har rabatterad anmälningsavgift...

Domaren som dömer tikarna dag 1 dömer hanarna dag 2. Dag 3 är det en domare på alla hundarna, en domare jag inte vet något om.

Jag funderar nu på om jag skulle försöka byta bort mitt jobbpass på lördagen för att tälta med hundarna och vara där alla tre dagar. Ställa damerna dag 1, kanske chansa och ställa alla tre på dag 2 och likaså på dag 3. Det blir... dyrt. Men tältar jag i någon närliggande skog eller så (vi gillar att tälta :p ) så blir det ju åtminstone inte direkt några kostnader för resa dit/tillbaka.

Antingen försöker jag ställa alla tre dagar, eller så ställer jag bara dag 1.

Att anmäla är dock dyrt... Nästan 400kr/dag för Lily och 300kr/dag för syskonen... Måste räkna på om jag ens har råd att ställa flera dagar.
Åh jag måste ta med mamma till Vrås och snusa vinthund!

Hur var det nu? Var det några fler som ska fira midsommar i Vejen?
Jag har anmält till alla tre dagarna. Självklart är Daisy helt utfälld och har dessutom tappat i vilkt under fällningen och är absolut lite (mycket) för tunn. Förväntningarna är inte så stora men jag skulle såååå gärna vilja få ett J-cacib på henne.
Mina föräldrar firar midsommar i Vejen och jag och mannen, som bor en timme därifrån, åker och kollar i morgon 😊. Enligt bilderna från mamma från nyss, så firar de nog också dagens resultat - cert, cacib, BIR och dansk champion 🤩! Förra veckan blev vovven svensk champion, så det går bra nu!

Idag blev det ett ok resultat. Andra bästa hane för Lancelot efter en junior, så han fick Cacib men inte Cert. Så snubblande nära!

Valde att inte ställa Winter idag. Hoppas det passar bättre imorgon.

Idag blev det ett ok resultat. Andra bästa hane för Lancelot efter en junior, så han fick Cacib men inte Cert. Så snubblande nära!

Valde att inte ställa Winter idag. Hoppas det passar bättre imorgon.
Surt att missa certet, behöver inte boxer arbetsmerit för att få det? (tänker att juniorer sällan hunnit få det).

För oss gick det sådär, slätt excellent men domaren hade väldigt mycket fina saker att säga och ville gärna se henne om något år när hon krallat på sig lite.
Hon ÄR tunn och dessutom helt urfälld vilket ger ett ännu klenare intryck så det var inte så att domaren önskade övergödda hundar utan jag håller med henne helt.

Surt att missa certet, behöver inte boxer arbetsmerit för att få det? (tänker att juniorer sällan hunnit få det).

Inte i Danmark, det är bara Sverige och Finland av de nordiska länderna och de flesta europeiska har det inte heller. :)

För oss gick det sådär, slätt excellent men domaren hade väldigt mycket fina saker att säga och ville gärna se henne om något år när hon krallat på sig lite.
Hon ÄR tunn och dessutom helt urfälld vilket ger ett ännu klenare intryck så det var inte så att domaren önskade övergödda hundar utan jag håller med henne helt.

Då finns det ju gott hopp i framtiden, även om det så klart är tråkigt just nu. :)

Liknande trådar

• Småbarn och hundträning.
  • Framtida hundras?
  • Hjälp med reaktiv omplaceringsvalp. Är det hopplöst fall?
  • Reaktiv Torsten

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka