Rintränings- och utställningstråd

Bukefalos 30 år!

Ska ställa i Ronneby på söndag och vår ras är krav på mätning. Dock tävlar han i valpklass är de krav då?

Jag är i chock. Första gången vi ställer ut på en officiell stor utställning, dock i valpklass då vår gråhund är 7 mån. Han blev 2a i BIS finalen av 22 valpar 😍 Fick inte ett enda negativt omdöme utan bara beröm rakt igenom. Sambon blev väldigt taggad att fortsätta dock bara köra officiella framöver 😍

IMG_0222.webp

Trevlig dag i Svenstavik igår! Min juniorhane på snart 10 månader debuterade i officiell klass med att vinna cert, Nordic juniorcert, Nordic cert och BIR. BIM med Nordic veterancert och Nordic cert blev min 10,5-åriga veterantik. I gruppen blev min hane utplockad bland de 6 bästa.

DSC_9434red.webp

Ställde Xarko på rasspecial och fick ett VG, förtjänt efter hur han betedde sig i ringen 😅
Tycker dock kritiken om "very small male" var lite väl hård - men visst det är han om man jämför med heffaklumparna som ställs.

Vi måste träna en massa på utställning dock, så det får väl bli ett projekt i närtid - så vi kan ta revansch den dagen vi har bruksmeriter.

Vi gjorde ett försök att försvara förra årets BIR på kelpieklubbens årliga rasspecial men fullt så bra gick det inte denna gången. I år var den dock på 2 dagar med 2 olika (mycket gulliga och bra domare) och vi fick iaf med oss Mints första Cert hem ena dagen!

F864B4DC-567E-41B5-865B-445850DECB7B.webp

(Massor med rosetter blir det efter en sån helg 🤭)

Anmält till Norrköping och vi går på söndagen - någon mer som ska dit?

Vi gjorde ett försök att försvara förra årets BIR på kelpieklubbens årliga rasspecial men fullt så bra gick det inte denna gången. I år var den dock på 2 dagar med 2 olika (mycket gulliga och bra domare) och vi fick iaf med oss Mints första Cert hem ena dagen!

Visa bifogad fil 172373

(Massor med rosetter blir det efter en sån helg 🤭)

Anmält till Norrköping och vi går på söndagen - någon mer som ska dit?
Kul! Grattis 😃

Nybörjarfrågor. Kommer visa min hund på bord, ska man ställa upp dem även där innan domaren tittar på hunden? Och när man ställer upp framför domaren i ringen, är det okej att sitta kvar bakom hunden eller ska man flytta sig och stå framför? Kan man visa hund i mörk tröja och friluftsbyxor?

Nybörjarfrågor. Kommer visa min hund på bord, ska man ställa upp dem även där innan domaren tittar på hunden? Och när man ställer upp framför domaren i ringen, är det okej att sitta kvar bakom hunden eller ska man flytta sig och stå framför? Kan man visa hund i mörk tröja och friluftsbyxor?
Ja
Ser bättre ut om man står framför
Byxorna bör ha avvikande färg mot hunden, så inte svart hund o svarta byxor

Om du kan sätta upp din hund på bordet utan att störa pågående bedömning av hunden innan, så kan du absolut göra det. Titta gärna på hur andra gör.
När du ställer upp hunden på marken så placerar du dig där du tycker blir bäst (och naturligtvis inte så att du skymmer hunden för domaren). Det viktiga är att du känner att din hund visas upp på bästa sätt.

Om du kan sätta upp din hund på bordet utan att störa pågående bedömning av hunden innan, så kan du absolut göra det. Titta gärna på hur andra gör.
När du ställer upp hunden på marken så placerar du dig där du tycker blir bäst (och naturligtvis inte så att du skymmer hunden för domaren). Det viktiga är att du känner att din hund visas upp på bästa sätt.

Vi tränar för fullt på "stå" kommando, enligt vad jag fick till mig på träningen. Men vad gör man om valpen ställer om sig ändå, rättar man den eller får domaren döma även om hunden rör lite på sig? Jag kan ingenting, och det är ju inte hela världen med ett par träningstillfällen i skarpt läge, men bra att veta Hur jag ska träna. Sen blev jag rådd att inte ge godis i ringen då de tenderar att bli väldigt hoppiga då, så det har jag inte gjort. Men om man skulle smyga till hunden en godis, får man ett ajabaja i protokollet då?

Vi tränar för fullt på "stå" kommando, enligt vad jag fick till mig på träningen. Men vad gör man om valpen ställer om sig ändå, rättar man den eller får domaren döma även om hunden rör lite på sig? Jag kan ingenting, och det är ju inte hela världen med ett par träningstillfällen i skarpt läge, men bra att veta Hur jag ska träna. Sen blev jag rådd att inte ge godis i ringen då de tenderar att bli väldigt hoppiga då, så det har jag inte gjort. Men om man skulle smyga till hunden en godis, får man ett ajabaja i protokollet då?
Jag ger alltid godis i ringen och har inte fått ajabaja på det. Men ger ju inte precis innan domaren ska kolla tänder tex. Jag tror inte Lemmy skulle tycka att det var värt att strutta runt i ringen om han inte fick godis 😂

@bollen__ Nej jag tänkte nog ta med ett par bitar iallafall nu i början så hon förstår vad jag är ute efter. Hon sköter sig bra det lilla vi tränat men de får ju gärna tycka det är lite kul också. Sen en näve när man går ur ringen såklart 😁

Man ställer om den eller flyttar tillbaka benen

Total nybörjare på utställning här :bag: Jag har anmält min valp, 6 mån labbe, till en inofficiell i slutet på augusti.

Vi har gått på två av tre ringträningar hittills, och han är ju bra vild (glad) när en människa pratar med honom eller tar på honom :o

Visst får jag visa honom i ett vanligt läderhalsband? Vill gärna ha lite "ordentligt" halsband eftersom han fortfarande hoppar och skuttar ibland.

Liknande trådar

• Småbarn och hundträning.
  • Framtida hundras?
  • Hjälp med reaktiv omplaceringsvalp. Är det hopplöst fall?
  • Reaktiv Torsten

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka