Riskokning

Köper alltid basmatiris på närmaste turk/syriska butik. Sköljer flera gånger, blötlägger i några timmar och kokar med mindre vatten ”än normalt” tills vattnet är borta.
Ofta steker vi det blötlagda riset med ”rispasta” (miniminispagetti) innan buljongen hälls på (lärd av syrier) - får ett fantastiskt ris långt från vårt svenska gräsliga vita ris...

Detta är ju absolut det bästa sättet! Och jätteviktigt att skölja och blötlägga riset noga så att all den äckliga stärkelsen försvinner, samt buljong, buljong gör riset otroligt mycket godare. Använder dock inte rispasta när jag gör ris, men detta gör man ju i till exempel Turkiet.
 
Jag tycker alltid att ris blir okokt och grötigt samtidigt om man kör enligt ”koka bort vattnet”. Jag hatar verkligen när det smakar gröt.

Jag har en riskokare, fantastiskt gott och absolut inte kladdigt. Jag använder lika mycket ris som vatten. Men, jag sköljer det otroligt noga innan. Brukar låta det rinna under vatten flera minuter och sedan skölja och hälla ut tills vattnet är klart.
 
Har en riskokare som jag är väldigt nöjd med. Vi äter inte ris jätteofta så jag är inte orolig för den mängd arsenik det rör sig om.
 
Har en riskokare som jag är väldigt nöjd med. Vi äter inte ris jätteofta så jag är inte orolig för den mängd arsenik det rör sig om.
Här äts det ris 2-3 gånger om dagen och tanten verkar leva än så jag är inte så rädd för den mängd arsenik som skulle finnas i riset
 
Ja, iom att delar av skalet är kvar.

Ja, tyvärr är det så...

Från SLV:
"
2017 gjordes ytterligare en uppföljning. I undersökning analyserades nästan 30 prov av råris och fullkornsris. Undersökningen visade att halten av oorganisk arsenik i genomsnitt var högre 2017 än 2015. De produkter som hade högst halter var ekologiska. Ett av fullkornsrisen överskred också gränsvärdet. Av åtta ris som analyserats både 2015 och 2017 hade arsenikhalten ökat i sex. Denna ökning var störst för två ekologiska ris.
"
 
Blir riset grötigt är det koktiden som är problemet.

Koka kortare än anvisat på påsen, provsmaka, när kärnan fortfarande är lite knaprig häller man av vattnet och låter det droppa av sig lite i en sil, sen är det perfekt att lägga tillbaka i kastrull med lock efter avrinning så suger kärnan upp fukt från det mjuka i kornet och det blir lagom torrt.
 
Det jag har läst sist var att det ris som har förhöjda arsenikvärden kommer från den sydasiatiska delen av världen och beror endast på deras bergarter som naturligt anrikar jordmånen med arsenik. Ris producerat i andra delar av världen har inte samma sorts berggrund och har därmed inte förhöjda värden.
Problemet är väl att mycket ris i de stora matvarubutikerna kommer från just sydostasien, så då är det enklare att gå ut med varning (vilket såklart är väldigt bra att de gör) för allt ris.
Så det finns ris utan det specifika problemet, det är bara omständligare att få tag på.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 374
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Själv tycker jag att elsparkcyklar är ett jävla otyg rent ut sagt som företagen som hyr ut tar noll ansvar för. Idag dog en man, en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 595
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 062
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 287
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp