Bukefalos 28 år!

Riva eller laga?

Visa bifogad fil 30552 Bild taget i annat syfte, men ger iallafall ett litet hum om hur det ser ut... Från vänster är det det lilla garaget, där får inte min bil plats utan där förvarar jag däck, cyklar, gräsklippare m.m, sen är det gamla snickarboden som jag gjort om till en liten ”kalasbod” med långbord och grejer så där brukar vi fira tex midsommar, ha kräftskivor och allmänna fester. Den lilla dörren bredvid den går in till en liten svinstia, sen dass bredvid den, och en trapp ner i jordkällare, dörren bredvid den är själva vedboden, sen kommer gamla bostadsdelen med loft på övervåningen. På baksidan sticker taket från längan där garaget och dasset är ut en bit, och det är där jag såg hålet igår. Och det var i vedboden det läckt in vatten, så det är ju garanterat där i hörnet det är något större fel. Sen har jag bostadshuset direkt till höger här i bild, och grannen har sin gård och hus direkt bakom mitt uthus.
Om du inte vill göra hela arbetet nu kan du laga yttertaket bara där det är sönder och vänta med resten, jag gissar på några pannor som spruckit eller ligger fel, eller möjligen en ränndal som rostat sönder om det är i vinkeln på huset. Det är liksom en bagatell om inte hela taket är kass och det ser det inte ut att vara. Undertaket är inte så viktigt om bara takpannorna är hela, ytterst lite vatten kommer igenom och är det inte "finrum" under spelar det lilla ingen roll. Tvåkupiga pannor som du har är dessutom ganska täta även om de ofalsade.
 
Om du inte vill göra hela arbetet nu kan du laga bara yttertaket bara där det är sönder och vänta med resten, jag gissar på några pannor som spruckit eller ligger fel, eller möjligen en ränndal som rostat sönder om det är i vinkeln på huset. Det är liksom en bagatell om inte hela taket är kass och det ser det inte ut att vara. Undertaket är inte så viktigt om bara takpannorna är hela, ytterst lite vatten kommer igenom och är det inte "finrum" under spelar det lilla ingen roll. Tvåkupiga pannor som du har är dessutom ganska täta även om de ofalsade.

Ja, jag får ta en ordentlig titt hur det ser ut helt enkelt, men hur som helst så åker jag på en bit av undertaket iallafall då jag kunde se rakt igenom det nät jag kollade igår. 💩 Ska försöka komma ihåg att ta bild idag när jag kommer hem.
 
Nu har jag lite mer bilder, här syns hålet:
30594
 
Även förstört där i hörnet. Vedboden som det läckt in i ligger ca 1 meter åt vänster i bild.
30597
 
Resterande baksidan, ursäkta alla grejer men jag håller på att måla om boningshuset och röja bort en stor häck som stått mot uthuset.
30599
 
Ja, taket behöver fixas där, det syns att vindskivan är lappad så det har nog varit dåligt i många år. Och ränndalen (hörnet) vid vedbon måste läggas om. Ofta är det där skadan kommer för där rinner mest vatten och svårast att få till takpannorna. Jag hade gjort en ordentlig genomgång av hela taket och är resten i bra skick reparerat skadorna och lagt tillbaka teglet. Annars är det nog som du varit inne på bättre med ett helt byte.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 692
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Jag har köpt mina morfaräldrars gård där det finns ett hus från början av 1900-talet. På gården fanns också ett litet uthus...
Svar
6
· Visningar
1 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp