Bukefalos 28 år!

Rix påkörd av tåget

Sv: Rix påkörd av tåget

Jag har för mig att detta med ersättning är en urgammal regel som finns kvar sedan kreatur gick fritt på skogen.
För att de skulle få bygga järnbanan var de tvungna att godta ersättningsplikt för tamdjur och renar eftersom det var farhågor om att järnvägen skulle meja ner all boskap när den byggdes.
Är det någon som vet säkert? Jag har för mig att jag läst det i någon bygdehistorisk bok.
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Kan nog stämma och om man orkar läsa igenom detta så hittar man en del information.

Hur som haver, så är det deras skyldighet att ersätta veterinärvård och eventuell tappad jaktförmåga pga hjärnskada om han nu inte blir 100% återställd.
Jag vill och hoppas att han blir återställd, och går att jaga med även i framtiden.
 
Sv: Rix påkörd av tåget

ska inte hundar alltid vara kopplade nu för tiden?
kanske bara jag som har det om bakfoten...

å annars om det nu är så att man inte måste det, så har ju en hundägare strikt ansvar = borde inte vara någon annans fel om en olycka händer...

OBS: nu har det blivit lite off topic, så jag vill bara påpeka att jag VET att TS hund var i jakt!!!!
å TS: hoppas att du inte tar illa upp om "vi/några" glider ut på ett sidospår! isf får du säga till så kör vi en ny tråd!

hur mår vovve idag?!?!?!
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Ingen fara..

Om man inte råkat ut för att få djur påkörda av tåget, så är det inte konstigt att man vill ha svar på sina funderingar ;)

Han är fortfarande vinglig och har balansproblem. I övrigt så är han tämligen som vanligt, men tröttare. Han sover rätt mycket, vilket han behöver.
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Har man krockat med ett tåg har man all rätt att vara lite malink och trött ett tag.
Jag jämför med grannen som föll på isen första helgen i december spräckte skallen och fick tre olika blödningar runt hjärnan. Hon ser fortfarande tredubbelt och orkar inte vara uppe speciellt länge åt gången, går med rollator pga synen och att hon blir vinglig. Hennes prognos är att hon ska bli återställd men de räknar med minst ett par månader till. Borde inte samma konvalecens gälla djur också?
Klicka jämten bakom örat från mimmipigg, och må det trilla ned en köttbulle från bordet till honom.
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Vet ej, men vet. påstod att det under den första veckan skulle ske enorm förbättring för att prognosen ska vara god om full återhämtning. Han har ju inte slagit sönder skallbenet och har ju "bara" en blödning, vad jag vet :crazy:

Nåväl..Han lever och det är ju det viktigaste :)
 
Sv: Rix påkörd av tåget

precis, om han är trött å sover mkt så är det väl kroppens sätt att orka läka!!!
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Han blir fortsatt lite piggare och får fortsatt lite bättre balans för var dag som går :banana: :bump: :banana:

Min lille pluttgubbe :love:
Rixhemsidan1.jpg
 
Sv: Rix påkörd av tåget

låter som han börjar blibättre iallafall!
Och jag kan inte släppa att ni gav han en sån chans, underbart!
Hur mår han idag då?

har du inte fler bilder på snyggingen ? :love:
 
Sv: Rix påkörd av tåget

låter som han börjar blibättre iallafall!
Och jag kan inte släppa att ni gav han en sån chans, underbart!
Hur mår han idag då?

har du inte fler bilder på snyggingen ? :love:

Jo, han är så sakteliga på bättringsvägen och det är för oss självklart att ta hundarna till veterinär om de behöver veterinärvård. Att avliva honom på plats fanns inte ens som alternativ, trots att han då var helt väck i ca 1½ timme. Det var inte förrän jag kom dit, som han visade tecken på att vara medveten om omgivningen. Han reagerade inte på husse när han kom till platsenca 30 minuter efter olyckan, så illa däran var han då :crazy:




Rix2.jpg




Har tyvärr inte så många bilder inlagda på datorn, men ska nog knäppa fler bilder framöver på honom :love: ;)
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Vad fin han är och vad skönt att höra att han verkar vara på bättringsvägen! Ju mer svullnaden runt hjärnan/trycket i huvudet går ned desto piggare och mer balanserad måste han ju bli. :)

Hundar ÄR tappra djur och Rix verkar vara en riktigt tapper kille!
 
Sv: Rix påkörd av tåget

han är verkligen jätte fin, jag som inte brukar vara så för jämthundar (det var väl det han var?) men han var värkligen ögongodis :love: :love:

är härligt att höra att han blir piggare, även om det tar tid!
 
Sv: Rix påkörd av tåget

han är verkligen jätte fin, jag som inte brukar vara så för jämthundar (det var väl det han var?) men han var värkligen ögongodis :love: :love:

Jo, han är en jämthund och han är en riktig snygging dessutom. Det absolut bästa med honom förutom att han är suverän i skogen under jakten är hans superstabila psyke och trevliga temperament. Har själv inte hittills träffat på en coolare jämthundshane än honom :love: :D
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Ja, han såg verkligen lugn och klok ut på bilderna! :love:

jag tror det här kommer gå bra !
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Jo, han har fortsatt att repa sig under nyårshelgen, så nu är han skapligt (om än inte helt) bra.

Det känns som att det blir älgjakt med honom till hösten igen :bump: :banana: :love:
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Har precis "återvänt till datorn" efter jul/nyår och fick en klump i magen när jag såg denna tråd.

Men bara det att du kännner det som att ni kanske kommer att kunna jaga med honom till hösten låter ju KANON :bump: :bump:

Hoppas verkligen att han blir helt återställd!
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Hittade just denna tråd och måste säga att det låter helt fenomenalt underbart att Rix blir bra igen - hur många hundar klarar av närkontakt med ett tåg?!?? Min första hund blev påkörd av ett tåg ... och han klarade sig inte. Då var jag 10 år och jag glömmer det aldrig!
Stor kram till din fine vackre vovve!!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 491
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 667
Senast: Blyger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 696
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 435
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp