Bukefalos 28 år!

Rix påkörd av tåget

Sv: Rix påkörd av tåget

*lån*

Pratade med veterinären nu på morgonen och eftersom han fortfarande är väldigt vinglig och har problem med balansen, så är risken väldigt stor att han inte kommer att återhämta sig till 100% :crazy:

Han borde vara markant bättre redan nu och efter nyår blir det nog ett nytt veterinärbesök, för att utröna hur pass omfattande skador blödningen gjort.

Det lutar åt att han kommer att bli utdömd som jakthund :(
Det är inte roligt att få en så bra hund utdömd och veta att han aldrig mer kommer att få göra det han är ämnad till. Eftersök bör han nog kanske klara av även fortsättningsvis i alla fall, så det får vi vara glada för..

Nästa krassa tanke, är då hur i friden man räknar ut "jaktvärdet" på honom :confused:
Banverket ska ju betala både veterinärvård, omkostnader, samt förlorad jaktförmåga och de vill ju då ha värdet på den förlorade förmågan :crazy:

Jag vet vad det skulle kosta mig att köpa en hyfsat välstammad, HD-röntgad och ögonlyst 8-årig jämthund, som det är skjutet ca 100 älgar för och som även går på björn, men vet ju att det inte är marknadsvärdet som gäller i sådana här fall :cool:

Nåväl.. Har fått en del tips på hur att räkna fram det, så vi får väl se hur det blir med den saken. Ska ju även snacka med banverkets personal, som har hand om sådana här händelser, när denne kommer tillbaka efter nyår så får vi väl se vad vi kommer fram till.

Huvudsaken är ju att han överlevde detta elände och han har ju flera goda år framför sig, som eftersöks, avels och sällskapshund :love:
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Skönt att han klarade sig:)

Hoppas att vingligheten ger med sig.
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Tragiskt att hunden har skadats. Det är ju det jobbigaste man kan tänka sig. Jag vet ett par Vorsteh som prövade att apportera malmtåget strax utanför Kiruna. De blev ordentligt skamfilade men efter några månaders konvalecens så var de igång igen.

Jag vet att det finns en lista för värdering av jakthundar. Den listan tog upp olika hundraser och ökar med olika meriter och ålder , dressyr mm. Jag har sökt men hittar den inte i brådrasket. Den fanns bl. a i tidningen Jakthunden som tyvärr så tragiskt avsomnat. Som du säger så har älghundarna ett mycket högt värde.

Tag kontakt med Sv. Jägareförbubdet och hör dig för där. Jag vill minnas att de och bl.a SKK stod bakom värderingen av hundarna.

Jag hoppas att det ordnar sig till det bästa.
 
Sv: Rix påkörd av tåget

*lån*


Nästa krassa tanke, är då hur i friden man räknar ut "jaktvärdet" på honom :confused:
Banverket ska ju betala både veterinärvård, omkostnader, samt förlorad jaktförmåga och de vill ju då ha värdet på den förlorade förmågan :crazy:


Intressant, det har jag aldrig hört talas om. Gäller det bara jakthundar?
 
Sv: Rix påkörd av tåget

*lån*
Ska ju även snacka med banverkets personal, som har hand om sådana här händelser, när denne kommer tillbaka efter nyår så får vi väl se vad vi kommer fram till.

men det var väl knappast deras fel???

trisst att han inte kan funka som jakthund :(

men som du skriver - tur att han LEVER!!! :banana:
 
Sv: Rix påkörd av tåget

*KL*
Hoppas verkligen att han blir bra igen!
 
Sv: Rix påkörd av tåget

men det var väl knappast deras fel???

Jag har ingenstans skrivit att det är deras fel, men precis som länsstyrelsen är ansvariga ekonomiskt om ett rovdjur tar tamdjur, så är banverket ansvariga ekonomiskt för de (tam)djur de kör på med tågen.

Fick 2 förrymda får påkörda av tåget för några år sedan och de ersattes av banverket de med.
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Mitt i allt elände så håller jag alla tummar och tår för att Rix ska klara sig genom detta..

Stor Kram
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Mitt i allt elände så håller jag alla tummar och tår för att Rix ska klara sig genom detta..

Stor Kram

Tack vännen... Jag lider verkligen med dig :(

Du har ändock nog gjort det enda rätta i en svår situation, även om jag precis som du hoppades att det skulle klicka och bli rätt nu i dagarna..
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Jag har ingenstans skrivit att det är deras fel, men precis som länsstyrelsen är ansvariga ekonomiskt om ett rovdjur tar tamdjur, så är banverket ansvariga ekonomiskt för de (tam)djur de kör på med tågen.

Fick 2 förrymda får påkörda av tåget för några år sedan och de ersattes av banverket de med.

nä förlåt!!! inte så jag menade!! hoppas inte du tog illa upp!

tycker/tyckte bara det var konstigt att de ersätter...
men OM de gör det så är det kanske tur för dig, lär ju gå på en hel del pengar
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Veterinärbesöket i lördags kväll + medicineringen betalade vi redan då, så det är klart.

Det var :devil: dyrt, med tanke på att det var kvällen före julaftonen och alla mediciner och röntgenplåtar som togs gjorde ju inte saken bättre precis..

Det är inte alls konstigt att de ersätter de skador deras tåg åsamkar en jakthund under jakten egentligen. Om du kör på en jakthund, under pågående jakt så går det ju på din försäkring..

Det var dessutom personal från banverket på olycksplatsen, som själva konstaterade att det rörde sig om en hund som var ute och jagade, då han var pejlförsedd.
Denne konstaterade också att han hade en huvudskada och att han var illa däran, så det vet banverket redan om. Polisrapport, är även det skrivet och hans journal från kliniken styrker alla dessa rapporter och vittnens uppgifter. Inklusive lokförarens..
 
Sv: Rix påkörd av tåget

ah jag måste ha missat å läst att det var under själva jakten!

men OM det hade varit på "promenad" bara, hade de ersatt då oxå?
eller är det för att hunden var i "tjänst" så att säga?
för annars får man väl inte ens ha hunden lös?
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Usch vad tråkigt, men skönt att han lever! Hoppas att han kommer att återhämta sig bra!
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Tror nog att de är ersättningsskyldiga även om hunden smitit från ägaren och blir påkörd av tåget.. De ersatte ju mina rymmarfår som blev påkörda.
 
Sv: Rix påkörd av tåget

jasså det var DINA får!!

gud vad du råkar ut då :crazy:

fortsätter å hålla tummarna!!
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Det är ju några år sedan de 2 fåren blev påkörda ;) Det har sina nackdelar med att järnvägen går rätt genom skogen och marken här i ödeskogen..
 
Sv: Rix påkörd av tåget

En fråga bara, jag och sambo diskuterade lite men är förvirrade.

Varför har banverket skyldighet att betala? Hur ser lagen ut?
 
Sv: Rix påkörd av tåget

Har precis sett tråden. Usch så hemskt. Men vilken tur att han klarade sig!!

Hoppas att han nu blir helt frisk.

Tummar hålls.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 496
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 667
Senast: Blyger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 696
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 435
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp