Nej det kanske du inte hade gjort då. Jag upplever att man är mycket mer mån om tränares kompetens nu (vi är ca 7 ledare i varje årskull, alla erbjudas regelbunden fortbildning, julbord varje år och kickoff, t.o.m. vi som tränar knattarna) det finns en systematisk utvecklingstrappa vi följer och klubben ordnar aktiviteter för barn som vill och kan träna mer när de blir äldre. Det är ju upp till oss som ledare att motivera barnen trots att poäng inte räknas. Mitt barn har full koll på om laget vunnit eller inte både i sammandrag och på träningar, men det är inte något vi ledare lägger fokus på alls.
Jag var inte mycket äldre när jag hade kompisar som blev ”bänkade” och slutade, och de kanske var just de kompisarna som hade behövt fortsätta med någon typ av organiserad idrott som försvann. Innan den här vintersäsongen fanns det på riktigt 10-15/30 7-8 åriga tjejer i laget som inte gjort en kullerbytta någonsin i livet (de kan de nu efter inomhusträningen). De barnen behöver uppenbarligen motorisk träning i mycket större utsträckning än de som ligger i framkant (vilket jag tycker ofta är de som också är mest tävlingsinriktade, kanske för att de helt enkelt är de motoriskt duktiga, av genetik eller av personlighet som vinner oftast när det gäller fysiska tävlingar, det är roligare att tävla om man vinner), de som är i framkant ser liksom till att röra sig ändå.