Röntgar man HD

Kolla på rasklubbens sida om du inte redan gjort det. De har nog info om vad som bör kollas :)
 
Man kollar patella och hjärta.
/Syster till en fralla-uppfödare
 
Varför inte HD?

Det vet jag faktiskt inte. I frallans RAS-dokument står det enbart att HD/ED-röntgen inte är ett krav, men att hundar där man upptäckt grava fel inte ska gå i avel (givetvis). Eftersom det är allt som nämns verkar HD inte vara något problem i fralla-aveln.
 
Det vet jag faktiskt inte. I frallans RAS-dokument står det enbart att HD/ED-röntgen inte är ett krav, men att hundar där man upptäckt grava fel inte ska gå i avel (givetvis). Eftersom det är allt som nämns verkar HD inte vara något problem i fralla-aveln.

För att rätta mig själv: problem vet jag ju knappast om det är eller ej, men frågan var varit uppe men nedröstats. Vet ej varför. Har ingen koll på hur statistiken ser ut på de som faktiskt blivit röntgade.
 
Fast det är ju omöjligt att veta hur pass utbrett HD är i rasen om man inte röntgar större delen av hundarna... Lite synd att det inte görs tycker jag!
 
Fast det är ju omöjligt att veta hur pass utbrett HD är i rasen om man inte röntgar större delen av hundarna... Lite synd att det inte görs tycker jag!

Jo precis! Jag tror att HD-röntgen fortfarande för många småhundsuppfödare är något som bara förknippas med större raser. Sen kan man ju undra varför man inte vill röntga, kanske är man helt enkelt rädd för resultatet. Frallor har ju redan en del hälsoproblem, så att säga.
 
Vet inte om det stämmer eller ej, men jag har hört något om att raser med en benställning som t ex fralla, engelsk bulldogg osv inte får "rättvisa" resultat när de SKK-röntgas.

Har nog bara hört det från ägare till den typen av hundar, inte helt opartisk information alltså ;)
 
Vet inte om det stämmer eller ej, men jag har hört något om att raser med en benställning som t ex fralla, engelsk bulldogg osv inte får "rättvisa" resultat när de SKK-röntgas.

Har nog bara hört det från ägare till den typen av hundar, inte helt opartisk information alltså ;)

Jag har också hört olika varianter av just den förklaringen men är lite tveksam över hur väl den egentligen stämmer. Jag har ju fått inknackat i huvudet att "en dålig höft är en dålig höft" liksom, men visst har de en bredare benställning än andra raser. Men det finns ju stora mastiffer/molosser med samma kroppstyp som man röntgar? Borde de inte råka ut för det problemet då?
 
Har ju lite grann med kroppsvikten att göra också. Mindre vikt sliter mindre på en "dålig" led, och i raser med smal avelsbas är det dumt att rensa ut avelsmaterial på grejer som faktiskt inte ställer till några större problem. Har hunden problem ska den ju självklart inte gå i avel.
 
Har ju lite grann med kroppsvikten att göra också. Mindre vikt sliter mindre på en "dålig" led, och i raser med smal avelsbas är det dumt att rensa ut avelsmaterial på grejer som faktiskt inte ställer till några större problem. Har hunden problem ska den ju självklart inte gå i avel.

Men liten vikt innebär ju (i detta fall) även en mindre kroppsform, borde det då inte bli samma typ av slitage? Eller tänker jag helt fel? Klart att de väger mindre men de ÄR ju också mindre men fortfarande med samma proportioner som de större som HD-röntgas.
 
Och frallorna är ju inte drabbade av en liten avelsbas, snarare tvärtom.
 
Och frallorna är ju inte drabbade av en liten avelsbas, snarare tvärtom.
Stor population behöver inte alls betyda stor avelsbas. Hur avelsbasen ser ut inom fransk bulldogg har jag ingen koll på, men frågan är vad flest hundar faktiskt lider av: andningsbesvär, hjärtbesvär, patella luxation eller HD? Jag tror att HD är det minst akuta hos den rasen.
 
Stor population behöver inte alls betyda stor avelsbas. Hur avelsbasen ser ut inom fransk bulldogg har jag ingen koll på, men frågan är vad flest hundar faktiskt lider av: andningsbesvär, hjärtbesvär, patella luxation eller HD? Jag tror att HD är det minst akuta hos den rasen.

Nej det behöver det såklart inte betyda, men jag tror som sagt att frallorna inte har problem med liten avelsbas. Eftersom HD inte verkar vara på kartan hälsomässigt hos frallorna skulle jag tro att det är mindre akut precis som du skriver.
 
Men liten vikt innebär ju (i detta fall) även en mindre kroppsform, borde det då inte bli samma typ av slitage? Eller tänker jag helt fel? Klart att de väger mindre men de ÄR ju också mindre men fortfarande med samma proportioner som de större som HD-röntgas.
Du tänker inte fel, men det är inte bara den faktiska storleken som spelar roll. Benet är lika hårt och ligamenten lika starka hos små och stora hundar, vilket innebär att det procentuellt sett ändå blir mindre belastning på den mindre kroppen. Och glöm inte att gravitationen påverkar den mindre kroppen i lägre utsträckning än den större.

Avseende avelsbasen säger senaste RAS jag hittade att frallorna ligger på en effektiv avelsbas på 63 (bör vara minst 100, helst 200, för en livskraftig population), så att gå in och gallra utifrån höftleder som inte ger hundarna problem, istället för andningsvägar som gör det... Det är ett recept på katastrof. Självklart ska man ha en helhetssyn när man bedriver avel, men vissa grejer är helt enkelt mindre viktiga än andra, och som uppfödare gäller det att man har satt sig in i det hela och gjort en vettig prioriteringsordning.
 
Trodde verkligen att avelsbasen var större än så, det var ju intressant! Tycker att det avlas ganska friskt. Men ja, visst finns det större problem att ta itu med när det gäller frallorna, framförallt andningen.
 
@FrauleinLeo avelsbas och det faktiska antalet hundar som används i aveln är inte samma sak. Ordentligt förenklad förklaring: Det är många frallor i avel, men de är bitvis så nära i släkt att om man lade ihop alla unika gener som finns och bara behöll en kopia av varje, så skulle det bara vara 63 hundar i aveln. Detta är ju ett teoretiskt resonemang, men det är det sätt vi har att utvärdera genetiska avelsbaser på.
 
@FrauleinLeo avelsbas och det faktiska antalet hundar som används i aveln är inte samma sak. Ordentligt förenklad förklaring: Det är många frallor i avel, men de är bitvis så nära i släkt att om man lade ihop alla unika gener som finns och bara behöll en kopia av varje, så skulle det bara vara 63 hundar i aveln. Detta är ju ett teoretiskt resonemang, men det är det sätt vi har att utvärdera genetiska avelsbaser på.

Aha, tack för förklaringen!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har HD-röntgat min hund. Vad skulle ni gissa på för resultat?
2
Svar
20
· Visningar
2 219
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej, Finns det någon översikt över länder och vilka undersöknings/avläsningsmetoder beträffande HD/ED som är norm i respektive land?
Svar
0
· Visningar
406
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Vet inte om någon annan skulle tycka att det vore intressant, men funderar på om det finns några som skulle vilja dela med sig av deras...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 132
Senast: Migo
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 353
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp