Röntgar man HD

Frallorna har inga hälsokrav när det kommer till reg i skk, rasklubben kräver patella fri för valphänvisning.

Dobbis/ med HD-A röntgad fralla
 
Fast bara för att rasen har andra problem också så är det nog inte så klokt att tänka att de inte kan ha problem med HD. Först när en hög % av hundarna är röntgade så kan man med säkerhet säga hur det står till i rasen. Sedan är en dålig höft en dålig höft. Punkt. Hur stora problem hunden får av sin dåliga höft beror på grad, hur musklad hunden är, vilken träning den får, hur tung den är etc. Men en fralla är inte en jätteliten hund, viktmässigt sett.
 
Tar man inte in statistik från försäkringsbolag när man går igenom en ras' hälsoproblem? Eller sker det mest genom enkäter till hundägare?
 
Fast bara för att rasen har andra problem också så är det nog inte så klokt att tänka att de inte kan ha problem med HD. Först när en hög % av hundarna är röntgade så kan man med säkerhet säga hur det står till i rasen. Sedan är en dålig höft en dålig höft. Punkt. Hur stora problem hunden får av sin dåliga höft beror på grad, hur musklad hunden är, vilken träning den får, hur tung den är etc. Men en fralla är inte en jätteliten hund, viktmässigt sett.

Jag har träffat frallor som väger nästan lika mycket som min wachtel, utan att de varit överdrivet feta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har HD-röntgat min hund. Vad skulle ni gissa på för resultat?
2
Svar
20
· Visningar
2 219
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej, Finns det någon översikt över länder och vilka undersöknings/avläsningsmetoder beträffande HD/ED som är norm i respektive land?
Svar
0
· Visningar
406
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Vet inte om någon annan skulle tycka att det vore intressant, men funderar på om det finns några som skulle vilja dela med sig av deras...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 132
Senast: Migo
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 353
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp