Bukefalos 28 år!

Rörelser i slutet av graviditeten

Krati

Trådstartare
hej!
Nu är fröken paranoia här igen..
Sedan två veckor tillbaka så tycker jag att min lilla bebis inte rör sig på samma vis som innan. Jag känner honom ofta och varje dag, men det är helt klart lite mer långa, långsamma rörelser. Inte som innan när man kände att han nästan tog sats och studsade mot revbenen.
Var och lyssnade på hjärtljuden förra veckan och dom var bra, låg på 145. Bm sa att sålänge jag känner 10 rörelser inom två timmar så är det ingen fara. Och att det är trångt där inne så han har inte samma möjligheter att försöka möblera om revbenen nu..

Låter det rimligt? Har läst att dom kan bli slöare pga syre/näringsbrist. Men menas det även om dom inte är lika häftiga i rörelserna eller är det om dom är mer stilla?

Buffar jag på magen så buffar han tillbaka nästan direkt, och när bm skulle känna och lyssna blev det väldigt upprört där inne, det tycker han inte om!
Så lever lär han ju göra (såklart med tanke på hjärtljuden..)

Borde jag ringa och be om att bli undersökt? Snälla, inga skrämselhistorier.
(Har under 15 min känt honom sju ggr nu)
 
Rörelserna ändrar karaktär efterhand som barnet får mindre plats att röra sig på. Jag tycker det du beskriver låter normalt, men är du orolig så ring och prata med förlossningen :)
 
Eftersom barnet får mindre plats att röra sig på, plus att de oftast sitter mer eller mindre fast med skallen på slutet, förändras rörelsemönstret. Min onge sparkade och sprattlade som en dåre fram tills på slutet då det blev mer en känsla av att hon försökte sträcka på sig och det liksom tryckte mer än sparkade.

Är du orolig är det lika bra att ringa förlossningen, att du går hemma och är orolig gör ingen glad. Antingen får du lugnande besked eller så får du åka in, eller både och (alltså en kontroll för att du ska känna dig tryggare).
 
Ring och para med dom om du är orolig!
Men jag tycker det låter helt normalt, min unge va en kickboxare fram tills ca vecka 33 sen blev hon mer yogainspirerad :D
Stora svepande rörelser och som du skrev kändes det mer som att hon sträckte sig.
 
Så länge du känner ATT barnet rör sig är det inget att vara orolig för. HUR barnet rör sig ändras i regel de sista veckorna eftersom det blir trängre.

För mig blev det mindre sparkar och sprattel och mer knö och långsamma men bestämda sträckningar.
 
hej!
Nu är fröken paranoia här igen..
Sedan två veckor tillbaka så tycker jag att min lilla bebis inte rör sig på samma vis som innan. Jag känner honom ofta och varje dag, men det är helt klart lite mer långa, långsamma rörelser. Inte som innan när man kände att han nästan tog sats och studsade mot revbenen.
Var och lyssnade på hjärtljuden förra veckan och dom var bra, låg på 145. Bm sa att sålänge jag känner 10 rörelser inom två timmar så är det ingen fara. Och att det är trångt där inne så han har inte samma möjligheter att försöka möblera om revbenen nu..

Låter det rimligt? Har läst att dom kan bli slöare pga syre/näringsbrist. Men menas det även om dom inte är lika häftiga i rörelserna eller är det om dom är mer stilla?

Buffar jag på magen så buffar han tillbaka nästan direkt, och när bm skulle känna och lyssna blev det väldigt upprört där inne, det tycker han inte om!
Så lever lär han ju göra (såklart med tanke på hjärtljuden..)

Borde jag ringa och be om att bli undersökt? Snälla, inga skrämselhistorier.
(Har under 15 min känt honom sju ggr nu)

Det var samma för mig, sonen var jättelugn de sista veckorna. Men som flera andra skriver; be om en undersökning så att du slipper oroa dig.
 
Jag har samma uppleveler som de andra :)

Från att ha gett mig sparkar så jag vid några tillfällen sa AJ högt gick det till ett mer töjande och sträckande där det ibland kändes som att han försökte trycka ut huvudet eller rumpan genom huden.

men, precis som övriga sagt, ring och kolla om du är orolig!
 
Tusen tack för era svar!
Har känt honom flera ggr idag och har tid hos bm imorgon så det känns bra :)
 
Min BM jobbar deltid på förlossningen och därför anser jag att hon borde ha koll. Vi pratade om det där och att det ändrar karaktär till mer bökande än sparkar. Nu var det här lilltrollet väldigt rörligt hela tiden men det blir ju mer att knöla omkring på slutet. Ring och fråga, är magkänslan dålig kan det ju falla sig så att den stämmer eller att du är nojig i onödan. Då är det bättre att fråga vårdpersonal :) jag hade dock inte varit orolig av det du beskriver, såsom jag läser det.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 838
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 587
Senast: anhe
·
Hästvård Hejsan! första gången här så vet inte riktigt hur det går till eller om jag gör rätt just nu. har kollat en del på det nya programmet...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 893
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp