Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Bukefalos 30 år!

Jag har gått bananas. Vi flyttade för ett år sedan och den här trädgården har varit välskött men pga omständigheter inte varit det på några år tills vi köpte gården.
Jag har alltid haft mycket rosor på ställena jag har bott på och givetvis ska jag ha samma här så på två månader har jag köpt 15 rosor och har fler på ingång. Lycka. 😁
Maken tycker att jag har blivit galen.

Alltså glädjen när jag kommer hem och möts av en utslagen ROS! Min första!!! 🤩🙏:heart
Jag har inte haft rosor i någon av mina trädgårdar tidigare. Har gjort nåt halvhjärtat försök men de har bara dött och då har jag tänkt att rosor nog är för svåra för mig...
Nu har jag under 3 somrar försökt att odla grönsaker på en plätt i min nuvarande trädgård, men allt har bara dött där så jag bestämde mig för att göra om ytan till en blomsterrabatt istället. Och då tänkte jag idiotiskt nog att jag skulle försöka stoppa ner några rosor där. På den platsen där inte ens de tåligaste grönsaker vill växa... Lät det som en briljant idé, eller?.... :meh: :laugh:
Så i våras beställde jag hem tre olika sorters barrotade ynkliga pinnar och stoppade ner i jorden, för att testa och se vad som händer.
Och nu blommar en av "pinnarna"!!! :love::love::love: Så enormt lycklig jag blir! 😊

Visa bifogad fil 187740
Det är en Golden Celebration och den doftar ljuvligt. 🥰

Rosor är bra för själen :heart Jag brukar gå en vända i trädgården varje morgon på sommaren och klappa på/prata med mina blommor och det är ju mest rosor :love:

Rosor är oftast inte så svåra som många tror (beroende på sort då). De tål rätt mycket, speciellt de gammaldags rosorna.

Det skulle vara kul och fint med rosor vid mitt torp. Men så läser jag att de vill ha lerjord... 🤪 Finns det någon typ som gillar sandjord???

Jag har gått bananas. Vi flyttade för ett år sedan och den här trädgården har varit välskött men pga omständigheter inte varit det på några år tills vi köpte gården.
Jag har alltid haft mycket rosor på ställena jag har bott på och givetvis ska jag ha samma här så på två månader har jag köpt 15 rosor och har fler på ingång. Lycka. 😁
Maken tycker att jag har blivit galen.
Härligt!
Jag skulle nog göra detsamma om ekonomin och fysiken tillät. Nu har jag mer mental rosfeber istället, men det går bra det också! :D

Och för övrigt kanske det här är en bra plats att berätta om mitt lilla rosprojekt jag startade i fjol: jag läste att det finns historik av att göra pärlor till böneband/radband/rosenkrans av just rosens blomblad. Sagt och gjort så mortlade jag kronblad till en (1) pärla i fjol. Det gick åt ungefär tre deciliter blomblad till en utsökt liten rosdofterna pärla som är ca 7 mm i diameter, så därför blev det bara en. Jag tänkte det så småningom kunde bli ett armband som gåva till min ros-mor som dessutom är väldigt intresserad av gudinnedyrkan i förkristna Europa, varifrån seden kommer om jag förstår rätt. Även detta kunde den ”bulgariska” damascenarosen vara perfekt till!

Det skulle vara kul och fint med rosor vid mitt torp. Men så läser jag att de vill ha lerjord... 🤪 Finns det någon typ som gillar sandjord???
Rosorna i Vresros-gruppen trivs ofta (men inte alltid) i sandjord.

Alltså sorter ur rosor ur Rosa Rugosa-gruppen.

Oförädlad Vresros har använts för att binda sandiga strandyner, men har varit väldigt effektiv på att sprida sig, och anses numera vara invasiv.

Rosorna i Vresros-gruppen trivs ofta (men inte alltid) i sandjord.

Alltså sorter ur rosor ur Rosa Rugosa-gruppen.

Oförädlad Vresros har använts för att binda sandiga strandyner, men har varit väldigt effektiv på att sprida sig, och anses numera vara invasiv.

Plus att de enkla rugosorna är, i mina ögon, inte så vackra. Bättre att ta en gallica om en vill ha en riktig tuffing.

Tack! Mycket bra förslag. Idag var jag på temadag för rosor och jag tycker de flesta har så svag doft trots att de sägs dofta starkt. Man kunde dofta på olika rosor men ingen av de du nämnde var med. Ska definitivt kolla upp dem.

Jag köpte iaf en Honey Dijon. 😀

Många moderna rosförädlare har varit mest intresserade av färg och form, inte doft. Ett undantag är de brittiska, med David Austin i täten, där doft också är en faktor.

Honungsrosor har jag för mig doftar mest! Vet dock inte om de är remonterande.

De är inte ens i närheten av de jag listade doftmässigt, även om de har en fin doft. De flesta helenae remonterar inte men det finns två eller tre (kommer inte ihåg) som gör det. En av dem är Christine Helene.

Edit: Jag var tvungen att kolla, det finns två som remonterar. Utöver Christine Helene är det Agda, en ny Grönt kulturarvs-ros.

Senast ändrad:
Agda, hon blev Grönt kulturarv i år faktiskt:

agda1pom_web_.jpeg

De är inte ens i närheten av de jag listade doftmässigt, även om de har en fin doft. De flesta helenae remonterar inte men det finns två eller tre (kommer inte ihåg) som gör det. En av dem är Christine Helene.

Edit: Jag var tvungen att kolla, det finns två som remonterar. Utöver Christine Helene är det Agda, en ny Grönt kulturarvs-ros.
Nä jag gjorde missen att inte läsa resten av tråden innan jag svarade hähä

Jag har en ny (nej, verkligen inte, egentligen. Det är föräldrahemmets trädgård) trädgård som ska återställas till sin forna glans. Egentligen har jag inte alls tålamod med den typen av långsiktiga projekt, men jag får nog bara anpassa mig. Det är en väldigt bergig tomt och på en del av tomten finns ett par rabatter som är uppbyggda med hjälp av stödmurar. Farfar var nog inte huvudsakligen murare, dock, och dessutom är det 80 år sedan de gjordes och de senaste åren har ogräset tagit över och nu rasar murarna. Så i sommar någon gång kommer det murare och återställer och sedan ska rabatterna fyllas med rosor! Jag ska flytta några från min andra trädgård (där de fortfarande lever, mot alla odds!) och så har jag köpt några nya också. Och fick en i present. Så det finns i alla fall en Chippendale, en Bring Me Sunshine och en The Ancient Mariner som står i krukor och väntar på att bli planterade och så Wisley 2008, Cornelis Vreeswijk, A Whiter Shade of Pale och Raubritter som ska flyttas. Ser oerhört mycket fram emot att fylla stora delar av den här tomten med rosor!!

Jag har en ny (nej, verkligen inte, egentligen. Det är föräldrahemmets trädgård) trädgård som ska återställas till sin forna glans. Egentligen har jag inte alls tålamod med den typen av långsiktiga projekt, men jag får nog bara anpassa mig. Det är en väldigt bergig tomt och på en del av tomten finns ett par rabatter som är uppbyggda med hjälp av stödmurar. Farfar var nog inte huvudsakligen murare, dock, och dessutom är det 80 år sedan de gjordes och de senaste åren har ogräset tagit över och nu rasar murarna. Så i sommar någon gång kommer det murare och återställer och sedan ska rabatterna fyllas med rosor! Jag ska flytta några från min andra trädgård (där de fortfarande lever, mot alla odds!) och så har jag köpt några nya också. Och fick en i present. Så det finns i alla fall en Chippendale, en Bring Me Sunshine och en The Ancient Mariner som står i krukor och väntar på att bli planterade och så Wisley 2008, Cornelis Vreeswijk, A Whiter Shade of Pale och Raubritter som ska flyttas. Ser oerhört mycket fram emot att fylla stora delar av den här tomten med rosor!!
Vilken DRÖM!!!!! En sån trädgård jag tänker mig reportage om i Allt om Trädgård om ett par år!

Har inte riktigt kommit ikapp med blomsterrabatterna. De och speciellt rosorna har fått stryka på foten de sista åren. Dock är det en som levererar fantastiskt varje år trots att hon knappt får gödning eller skötsel, Balsgårds Irma. Rotäkta, aldrig sjuk, doftar och remonterar. Kan man önska sig mer?

1783587950610.webp

Vilken DRÖM!!!!! En sån trädgård jag tänker mig reportage om i Allt om Trädgård om ett par år!
Det tror jag kanske inte. Har svårt att se att jag kommer att lyckas ha flera delar snygga samtidigt 🤣 Men det var verkligen väldigt fint här fram tills mamma blev gammal och dement och tappade sugen... Sen har det växt igen rätt mycket och nu ska jag och min syster försöka styra upp det hela. Det är i alla fall inte trångt 🤣

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka