Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Bukefalos 30 år!

Köpt tre rosor som jag ska plantera nedanför kontoret. Har tämkt länge på de här och idag så fick de följa med hem. Första butiken hade inga trots att de skulle ha enligt nätet, andra hade däremot flera. Egentligen vill jag ha doftande rosor med lång blomningstid, men jag gör ett undantag för de här.

Får jag presentera Nostalgie. :heart

1784388486979.webp

IMG_3609.webp
Köpte den här på ICA till en fest på försommaren. Då hade den bara några få blommor men var den bästa jag fick tag på. Nu blommar den desto mer. Tror den hade lapp men osäker på om det stod ngt namn. Tyvärr misstänker jag att den inte kan övervintra (zon 3-4)

Jag planterade en ny ros i höstas (Chippendale) och skötte den exemplariskt med kupning och dylikt. Dock hade vi en väldigt lång och blöt höst följt av en kall och snöfattig vinter. Alla mina rosor tog mycket stryk, men den här klarade sig tyvärr inte. Det kom upp lite skott under våren, men de dog hela tiden och nu har jag gett upp allt hopp och kastat den. Vågar jag sätta en ny ros i samma grop, eller finns det risk att det är någon sjukdom där? Tips på annan ros med liknande färgsättning och mycket doft men som är lite tåligare? Jag bor i zon 2, nära gränsen till 3.

Jag planterade en ny ros i höstas (Chippendale) och skötte den exemplariskt med kupning och dylikt. Dock hade vi en väldigt lång och blöt höst följt av en kall och snöfattig vinter. Alla mina rosor tog mycket stryk, men den här klarade sig tyvärr inte. Det kom upp lite skott under våren, men de dog hela tiden och nu har jag gett upp allt hopp och kastat den. Vågar jag sätta en ny ros i samma grop, eller finns det risk att det är någon sjukdom där? Tips på annan ros med liknande färgsättning och mycket doft men som är lite tåligare? Jag bor i zon 2, nära gränsen till 3.
Jag är ny på rosor så har tyvärr inga råd, men blev nyfiken på varför du inte vill ha en Chippendale igen?
Jag har planterat 4 nya rosor i min trädgård i år och min tanke har hela tiden varit att om någon av dem inte överlever vintern så tänker jag ersätta den med en ny individ av samma sort, och hoppas på att jag får en starkare planta nästa gång. Är det ett dumt resonemang? 😊
(Om alla 4 däremot dör så tänker jag att jag får tänka om helt... 😁)

Jag är ny på rosor så har tyvärr inga råd, men blev nyfiken på varför du inte vill ha en Chippendale igen?
Jag har planterat 4 nya rosor i min trädgård i år och min tanke har hela tiden varit att om någon av dem inte överlever vintern så tänker jag ersätta den med en ny individ av samma sort, och hoppas på att jag får en starkare planta nästa gång. Är det ett dumt resonemang? 😊
(Om alla 4 däremot dör så tänker jag att jag får tänka om helt... 😁)
Det har jag inte riktigt reflekterat över, så det är inte så att jag aktivt valt bort en ny av samma sort. Jag har nog bara automatiskt tänkt att den inte trivdes här så bättre att testa en annan... Jag tror faktiskt aldrig jag ersatt en växt som dött med en ny likadan vid närmare eftertanke.

Okej buke, nu tänker denna ros-rookie på mera rosor och vill gärna ha inpass!

Jag verkligen älskar mina Wollerton old hall som sattes i våras (de är tråkiga på bilden då jag inte tagit bort några överblommade blommor för jag tänkte ge den kraften i extra blomning till etablering istället). Då tänkte jag mig att sätta en Christine Helène på den plats som jag markerat med 1 i bilden här nedanför och leda den åt sidan (och upp) för att täcka altanen och det fula utrymmet där under. Den var slut hos leverantör så har jag beställt den till nu i höst. Men under tiden har de stockrosfrö jag slängde ut utan särskild omvårdnad och innan rosplanerna fanns, tagit sig fint och kommer blomma nästa år (och åren framöver om jag fortsätter låta dem självså där utan konkurrens). Det fick mig att tänka på att sätta Christine Helène på den plats jag markerat med 2 på bilden. Runt hörnet på altanen. Där är det dels högre upp att klättra (drygt två meter till altanräckets övre kant), och dels går det att leda den runt hörnet ovanför stockrosorna om det skulle passa och då är den planterad vid lägsta punkten och leds åt sidan och uppåt istället för om den placerades på plats 1då den skulle få ledas åt sidan och både uppåt och neråt.

Ha gärna åsikter om de olika placeringarna!

Om jag nu sätter den på plats 2, så blir ju också plats ett ledig. :D:devil: Det vore rätt naturligt att sätta en till Wollerton old hall så följer de hela trappräcket upp. Innan jag kom på det så kollade jag på flera sorter och blev lite kär i The lark ascending och Lady of Shalott. Men det kanske bara ser spretigt ut med en av dem på rad med Wollerton då de är ganska lika, och Wollerton kanske ter sig blek? Tänker på andra platser där de kunde bo och undrardå; det står att de är skuggtåliga men skulle de ge blom över huvud taget om de stod på norrsidan av altanen där det i stort sett inte är sol alls, möjligen vandrande skugga ett par tre timmar em/kväll?

Hör gärna hur ni tänker även om detta, vad passar på plats 1 och hur skuggtålig är skuggtåliga rosor?

IMG_8754.webp

Ytan bredvid rosorna ska täckas! Snart. :angel:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat