Ingen av dem är Fantin-Latour.Visa bifogad fil 187470
Fantin-Latour? Eller tvärtom?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen av dem är Fantin-Latour.Visa bifogad fil 187470
Fantin-Latour? Eller tvärtom?
Kommer den direkt från kylrum så kanske den behöver lite tid på sig att vakna? Det är ju sällan man planterar ut barrotad i 25 graders värme direkt.Hämtat ut min barrotade Blush rambler från Flora Linnea och fick ett, för mig, udda råd som jag gärna vill kolla av med er andra då personen i kassan inte var ngn av de jag kände igen.
Hen sade att jag skulle ha rosen ståendes i vatten i 2 veckor(!) inomhus innan jag planterade ut den.
De andra rosorna har stått i vattenbad i 12-24 timmar utomhus innan plantering så detta gjorde mig väldigt fundersam.
Det är sant, men 2 veckor?Kommer den direkt från kylrum så kanske den behöver lite tid på sig att vakna? Det är ju sällan man planterar ut barrotad i 25 graders värme direkt.
Jag misstänker att det är för att den ska vakna försiktigt.Det är sant, men 2 veckor?
Jag frågade även om den kunde stå ute i skugga nu i början men det var nej på den. Är ju varmare inomhus![]()
Någon som kan tipsa om en remonterande ros med riktigt stark doft? Jag tycker många doftar så svagt.
Det här är väldigt inspirerande läsning. Min mamma har doftat ros hela mitt liv och använt (förvisso eterisk, men ändå) rosolja. Jag har funderat på att göra (icke eterisk, även om jag har en vän som har rätt utrustning) rosolja till henne och att köpa en ros som använts för ändamålets i århundraden vore inte så tokigt. Hon fyller åttio nästa vår. En rosbuske med tillhörande livslång förbrukning av rosolja vore en fin åttioårspresent!Sedan kan jag säga att om en vill ha stark doft i trädgården finns det inget som slår damascena-rosorna men de remonterar inte. Kazanlik/Trigintipetala är damascenan de gör rosolja av i Bulgarien...
Damascena är också en av de äldsta rosvarianterna, Kazanlik är känd från 1689 och York and Lancaster från 1551. Det finns Kulturarvsrosor som är damascena, Järnvägaren och Svea. Jag TROR damascenan Erik är på väg att bli Kulturarvsros också.
Tack! Mycket bra förslag. Idag var jag på temadag för rosor och jag tycker de flesta har så svag doft trots att de sägs dofta starkt. Man kunde dofta på olika rosor men ingen av de du nämnde var med. Ska definitivt kolla upp dem.@Fru_Tuvstarr: Andra remonterande rosor som har en stark doft är Rose de Rescht, Quatre Saison (den finns som vit också men den har inte lika stark doft), Jacques Cartier, Salet samt Armide, en alba-ros som trots det remonterar. Alla de här är gammaldags rosor, det är de jag främst har koll på (jag har alla i min trädgård, mycket för att de har stark doft).