Bukefalos 28 år!

Rostat bröd

Jag undrar vem det är som tagit emot pengarna för att driva fram den här köpvågen?
Hehe, jag handlar en del med aktier och läser en hel del på forum/sociala media om olika tips eller allmänt snack om marknaden. Där får man alltid försöka genomskåda om avsändaren har ett eget intresse av att snacka ner eller snacka upp en aktie för att försöka påverka marknaden eller om det är en genuin åsikt. Till slut blir man skeptisk till allt. 🙃 Ska jag nu även behöva ha på mig de kritiska glasögonen här i en tråd om rostmackor. 😎Jag får tipsa finansinspektionen och be dem kontrollera om det finns några kopplingar mellan användare här och nyligen gjorda anskaffningar i Axfood eller Orkla etc. 😁
 
Hehe, jag handlar en del med aktier och läser en hel del på forum/sociala media om olika tips eller allmänt snack om marknaden. Där får man alltid försöka genomskåda om avsändaren har ett eget intresse av att snacka ner eller snacka upp en aktie för att försöka påverka marknaden eller om det är en genuin åsikt. Till slut blir man skeptisk till allt. 🙃 Ska jag nu även behöva ha på mig de kritiska glasögonen här i en tråd om rostmackor. 😎Jag får tipsa finansinspektionen och be dem kontrollera om det finns några kopplingar mellan användare här och nyligen gjorda anskaffningar i Axfood eller Orkla etc. 😁
Alltid kritiska glasögon till allt. Är det inte någon som har egenintressen i frågan, så är det någon som har betalt för att påverka, eller rysk infiltration.
Vem har inbillat dig att Buke eller rostmackor skulle vara harmlöst? Så naivt... :D
 
Ätit fyra rostmackor med ost och fyra olika marmelader, allt var mycket godare i min fantasi än när jag åt. :(
Det blir för sött, är jag vuxen nu? :sorry:
Nejnej! Klart du inte är vuxen. Andas ut! Tror du bara hade fel marmelader. Anledningen att jag tror det är att ungefär en av hundra köpemarmeladsorter och en av tre hemgjorda är god på riktigt. :arghh: Och där kom du i god tro och förväntade dig att fyra av fyra skulle vara mumsiga.

Beklagar!


Ps: jag har ännu inte bakat rostebröd. :(
 
Nejnej! Klart du inte är vuxen. Andas ut! Tror du bara hade fel marmelader. Anledningen att jag tror det är att ungefär en av hundra köpemarmeladsorter och en av tre hemgjorda är god på riktigt. :arghh: Och där kom du i god tro och förväntade dig att fyra av fyra skulle vara mumsiga.

Beklagar!


Ps: jag har ännu inte bakat rostebröd. :(
Så lemon curd, svartvinbär, jordgubbar och rabarber samt apelsin och ingefära är fel marmelad? Vad ska jag då ha? Funderar på att bara rosta och ha bregott på till soppa eller göra varma mackor av brödet, marmeladen vet jag inte vad jag ska göra med. :cautious:

Känner mig dock barnslig igen, tack! 😊
 
Så lemon curd, svartvinbär, jordgubbar och rabarber samt apelsin och ingefära är fel marmelad? Vad ska jag då ha? Funderar på att bara rosta och ha bregott på till soppa eller göra varma mackor av brödet, marmeladen vet jag inte vad jag ska göra med. :cautious:

Känner mig dock barnslig igen, tack! 😊

Syrlig krikonmarmelad :love: Eller päron med ingefära men det ska inte vara mycket socker i den.
 
Jag fick hemkokad äppelchutney av en kär arbetskamrat, den funkar ännu bättre än den klassiska söta marmeladen tycker jag. :) Tomatchutney eller chili jam är ju också sådana där underbara prylar man kan ha på rostat bröd med ost!
 
Så lemon curd, svartvinbär, jordgubbar och rabarber samt apelsin och ingefära är fel marmelad? Vad ska jag då ha? Funderar på att bara rosta och ha bregott på till soppa eller göra varma mackor av brödet, marmeladen vet jag inte vad jag ska göra med. :cautious:

Känner mig dock barnslig igen, tack! 😊
Björnbärsmarmelad, fikonmarmelad eller jordgubbsmarmelad med balsamvinäger! Och sen handlar det mycket om balansen mellan bröd - ost- marmelad. Ju mer lagrad ost desto sötare marmelad funkar för att balansera upp den kraftiga smaken. Ju mer "mörka" smaker i brödet (typ surdeg, nötter, frön) desto starkare ost passar till (och, alltså, sötare marmelad). I mitt tycke då, alltså. Experimentera med kombinationer av bröd/ost/marmelad, kanske?

Lemon curd är så ettersött så det skulle jag aldrig bre på en macka (men däremot en tårtbotten/pavlova med grädde och färska bär :love:
 
Så lemon curd, svartvinbär, jordgubbar och rabarber samt apelsin och ingefära är fel marmelad? Vad ska jag då ha? Funderar på att bara rosta och ha bregott på till soppa eller göra varma mackor av brödet, marmeladen vet jag inte vad jag ska göra med. :cautious:

Känner mig dock barnslig igen, tack! 😊
Jag är iofs ingen marmeladälskare, så det kanske är därför jag dissar de flesta som för söta. Det har hänt att jag skurit fruktbitarna i marmelad med vass kniv för att få lagom storlek och därmed bättre smakbalans ost/marmelad/smör/bröd. :angel:
Annars håller jag med @athena_arabians om mer syra/mindre socker i marmeladen , och @inverterad om ost/marmelad/bröd/smör-balansen. Min lösning är typ alltid starkare ost. Starkare ost löser det mesta. Iaf om marmeladen känns för söt. Om inte. Ta ännu mer av den starka osten? Eller köp 4 till marmelader?

Syrlig krikonmarmelad :love: Eller päron med ingefära men det ska inte vara mycket socker i den.
 
Precis. Och det är helt fel. Antingen ost eller marmelad, att blanda är att häda. Såvida man inte har en väldigt bra mögelost på.

NEJ MEN NU måste jag till att protestera, återigen. Som en formidabel ost-älskare av alla dess sorter, så vill jag bestämt hävda att rätt marmelad på rätt ost kan ge en riktig skjuts för smaklökarna, inte bara på ett rättvalt kex eller för sig själva men även på olika typer av bröd, så också rostat.
 

Liknande trådar

Mat Läste i vgv-tråden att nån ätit rostat bröd. Jag har inte gjort det på evigheter (+10 år). Har ingen brödrost. :down: Blev så himla...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 079
Senast: ameo
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 641
Senast: Sirap
·
Hemmet För 3 år sedan beställde vi ett roster till vår kamin, handgjort i smidesstål enligt hemsidan. Inte enormt dyrt, men inte jättebilligt...
Svar
13
· Visningar
756
Senast: Pegasus63
·
Hemmet Min konsumtionskritiska hjärna är kritisk. Jag har redan en rejäl ugn och en brödrost - det räcker! Min shoppingsugna hjärna tycker...
2
Svar
26
· Visningar
2 519
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Guldfasanerna
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp