Rostat bröd

NEJ MEN NU måste jag till att protestera, återigen. Som en formidabel ost-älskare av alla dess sorter, så vill jag bestämt hävda att rätt marmelad på rätt ost kan ge en riktig skjuts för smaklökarna, inte bara på ett rättvalt kex eller för sig själva men även på olika typer av bröd, så också rostat.

Jag lämnar en sådan dörr vidöppen för riktigt god mögelost eller välsmulad cheddar, men den är stängd för de brott jag tror begås här - vanlig osthyvlad hårdost med sockrad marmelad ovanpå.

:wtf:
 
Jag lämnar en sådan dörr vidöppen för riktigt god mögelost eller välsmulad cheddar, men den är stängd för de brott jag tror begås här - vanlig osthyvlad hårdost med sockrad marmelad ovanpå.

:wtf:
Mmmmen dissa osthyvlar ost?!?

jag har faktiskt en specialosthyfvel som gör extra tunna skivor och lämpar sig ypperligt till en galet vällagrad svecia. Inte tala illa om min hyvlade svecia (eller för all del härystade getost) bara för att du har rödbetssallad på din dovhjort. :mad:;)

Håller dock helt med gällande ”marmelad” av socker och aromämnen.
 
Varför följer jag en 15 sidor lång tråd om rostbröd? :rofl:

För att du är sugen på rostad bröd med lämpligt pålägg måhända.

Rostad baguette med äkta smör just på gränsen att smälta samt en god hushålls ost som precis börjar "svättas" får fram de bästa smaker i både bröd, smör och ost.

Annars till vardags funkar en vanlig Pågens eller Skogaholm rostbröd till frukost med blötkokt ägg eller äggröra.
 
Nu ni;

Rostat bröd med smör, kanel och socker!
Jävlar i havet vad vi gluffsade i oss det varje gång kompisens mamma inte var hemma.

Fast ... det blir ju en enkel variant av "French toast" (Fattiga riddare?)

Så lemon curd, svartvinbär, jordgubbar och rabarber samt apelsin och ingefära är fel marmelad? Vad ska jag då ha? Funderar på att bara rosta och ha bregott på till soppa eller göra varma mackor av brödet, marmeladen vet jag inte vad jag ska göra med. :cautious:

Känner mig dock barnslig igen, tack! 😊

Mmmmm ... rostat brod med extra saltat bregott och ingenting annat :d
Jag lämnar en sådan dörr vidöppen för riktigt god mögelost eller välsmulad cheddar, men den är stängd för de brott jag tror begås här - vanlig osthyvlad hårdost med sockrad marmelad ovanpå.

:wtf:

Nej, nej, nej ... Cheddar :banghead: Har talar vi om GOD och SMAKRIK ost ... ingen gammal cheddar gore sig besvar.

En tamligen hart rostad brod med smor/bregott (helst extra saltat) en hart lagrad ost (Brannvins ost ar mycket god har) eller en val lagrad vasterbotten med ett TUNT, tunt lager av honung eller marmelad uppepa. TUNT lager ... och det blir varken sott eller nagot annat ... men brytningen med den lagrade osten ar gudomlig!
 
Fast ... det blir ju en enkel variant av "French toast" (Fattiga riddare?)



Mmmmm ... rostat brod med extra saltat bregott och ingenting annat :d


Nej, nej, nej ... Cheddar :banghead: Har talar vi om GOD och SMAKRIK ost ... ingen gammal cheddar gore sig besvar.

En tamligen hart rostad brod med smor/bregott (helst extra saltat) en hart lagrad ost (Brannvins ost ar mycket god har) eller en val lagrad vasterbotten med ett TUNT, tunt lager av honung eller marmelad uppepa. TUNT lager ... och det blir varken sott eller nagot annat ... men brytningen med den lagrade osten ar gudomlig!
Här används bara extrasaltat smör eller Bregott + extralagrad ost. :d
 
Mmmmen dissa osthyvlar ost?!?

jag har faktiskt en specialosthyfvel som gör extra tunna skivor och lämpar sig ypperligt till en galet vällagrad svecia. Inte tala illa om min hyvlade svecia (eller för all del härystade getost) bara för att du har rödbetssallad på din dovhjort. :mad:;)

Håller dock helt med gällande ”marmelad” av socker och aromämnen.
Nu gick sista dovhjortsbiffen åt med sista rödbetssalladen på en rostad brödskiva på lite mer mörkt bröd. Och bredvid den ligger en rostbrödsskiva, smörad och avslutad (läs noga) med tunt hyvlad lagrad prästost. 3 ingredienser ger den perfektion och marmeladen stannar i kylskåpet. Med två rejäla koppar kaffe.

Min brödrost har gått varm den senaste veckan, o en tidigare aldrig skådat produktionstakt.
 
Nu gick sista dovhjortsbiffen åt med sista rödbetssalladen på en rostad brödskiva på lite mer mörkt bröd. Och bredvid den ligger en rostbrödsskiva, smörad och avslutad (läs noga) med tunt hyvlad lagrad prästost. 3 ingredienser ger den perfektion och marmeladen stannar i kylskåpet. Med två rejäla koppar kaffe.

Min brödrost har gått varm den senaste veckan, o en tidigare aldrig skådat produktionstakt.

Jag vill fortfarande veta vilket företag som fick @fejko att starta den här tråden... bagare, mejeri, hushållsapparattillverkare eller en kombination därav? :cautious:
 
NÄ MEN VET NÅN VAD! Cheddar är ju gudomligt! Engelsk cheddar alltså. Likheten mellan en god cheddar och västerbottenost är faktiskt slående (men cheddar är ännu godare på mackan!). Portvinscheddar...... :d
:love:
Whiskycheddar, portvinscheddar och mycket annat. Man kan lätt gräva ut en liten och äta som hel måltid. Och då kan rostbröd, smör och marmelad se till att täcka in lite mer av näringsbehovet.

1D1B4FCB-25BF-4668-AAFE-4DC0E2D9DC52.jpeg
 

Liknande trådar

Mat Läste i vgv-tråden att nån ätit rostat bröd. Jag har inte gjort det på evigheter (+10 år). Har ingen brödrost. :down: Blev så himla...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 049
Senast: ameo
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 499
Senast: Sirap
·
Hemmet För 3 år sedan beställde vi ett roster till vår kamin, handgjort i smidesstål enligt hemsidan. Inte enormt dyrt, men inte jättebilligt...
Svar
13
· Visningar
705
Senast: Pegasus63
·
Hemmet Min konsumtionskritiska hjärna är kritisk. Jag har redan en rejäl ugn och en brödrost - det räcker! Min shoppingsugna hjärna tycker...
2
Svar
26
· Visningar
2 464
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp