Ryggmuskler eftersöks

Carolininen

Trådstartare
Jag har nämnt tidigare att jag funderar på att ställa ut min New Foundlandshane och att jag är helt grön inför detta.

Idag tog jag honom till trimm för lite tips och råd och jag fick verligen positiv feedback av "hundfrissan" vilket stärker mitt självförtroende lite. Hon födde upp och ställde schnauzer.
Hans päls behöver hämta sig efter alla tovor han haft hos sin förra ägare:( men det trodde hon endast skulle ta någon månad så till våren gör vi nog premiär i utställningaringen:bump::bump:

Hon noterade att han var för dåligt musklad i rygg och att detta gav honom lite dålig hållning, något som jag vetat sedan tidigare. Vi jobbar på att bygga upp hans fysik och har gjort det sedan fick fick honom för några månader sedan.

Vad jag undrar är om ni har några tips på tränig för att just bygga muskler i ryggen? Simmning har jag kollat upp och jag funderar på att köpa klippkort hos vet för att simma med honom nu under vintern.
Han har friröntgade höfter och armbågar så han "tål" att arbeta ordentligt. Däremot vill jag skýnda långsamt så jag inte överanstränger honom för han var i kass form när vi fick honom.

Hur musklar ni era hundar?
Mvh
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

Klättring i skogsterräng/sandtag i ganska makligt tempo och att röra sig mycket på sankmark som myrar ger bra träning både för ben och ryggmuskler.
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

Koppelpromenader (alltså skritt eller sakta trav) "off road" är det jag tycker ger bäst resultat på just musklerna.
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

In med dig och hund i skogen och gå långpromenad, håller borta från stigar så hund får lyfta på benen!
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

New foundland får ofta ett klent och dåligt bröst och en gänglig gång när de är omusklade också. Det kan du åka ut på med en omusklad hund i ringen.
Tunna njuffar är det värsta jag vet för det här är ingen spink-ras utan det ska vara en maffig hund med muskler och styrka i gången.
Som de andra säjer, ut och klättra -hela muskelaturen måste stärkas upp, bröst, rygg, bak och lår. Gå inte koppelpromenader bara rakt fram på en landsväg för det sliter bara, ta varje tillfälle i akt att gå där man egentligen inte kan gå. Gärna med rötter och annat skrot i vägen så hunden lyfter på fötterna.
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

Alla:
Tack, då är vi på rätt väg för vi går redan en hel del i skogen. Men jag ska nog trappa upp det lite.
Tror ni simmningen är onödiga pengar, för det är ganska dyrt:crazy:? Räcker det kanske med ordentliga skogspromenader?
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

Simning är kanonbra, särskilt för en så stor hund! Och en perfekt avlastare från skogspromenaderna.
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

Som de andra säger, ut i skog och mark. Se till att hunden skrittar och trampar på ordentligt i varje steg, han får inte skutta fram. Skritt över cavaletti är också jättebra.
Backträning, gärna i cirklar.
Ett bra boktips är Friskvård för hund av Annika Falkenberg, kanske finns på biblioteket?
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

Simma är jättebra, och man har mycket gratis eftersom de är den ras de är ;) min erfarenhet är att de inte tar samma tid på sig som andra raser kan göra för att fatta hur man gör, typ stå på bakbenen på botten och slå med frambenen och trötta ut sig själv.
Min hund har den bästa simteknik jag sett på en hund, hon blir aldrig blöt över ryggen, hon flyter fram i ett bra tempo och är snustorr på ovansidan :laugh:
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

:) Så var min förra också. Han blev heller aldrig blöt om ryggen och han gled fram genom vattnet. Den här klumpedunsen däremot har nog inte haft så mycket kontakt med vatten tidigare i sitt liv. I somras badade vi med honom ett antal gånger men han vill inte gå ut så han inte bottnar själv. Däremot fick han simma en del med husses arm under magen och därifrån in till stranden. Det var en hel del plask där:D
Men men jag tror det rättar till sig när han får lite mer självförtroende i vatten.
Jag tror nog det blir skogsgympa fram till årsskiftet och sen blir det klippkort på Blå Stjärnan. Förhoppningsvis har jag ett muskelberg nästa vinter;)
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

Säger som de andra, grusgropsträning, skogspromenader och simning.

Sen vill jag slå ett slag för dragweight!
11134_169476912772_719487772_2922418_3130296_n.jpg
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

Mycket bra råd som du fått :)

Jag var på en föreläsning där det var en sjukgymnast (för hund) som berättade sina erfarenheter och hur man förebygger skador.
Just skritten där används mest muskelatur i ryggen och framförallt i den "rörliga" delen bakom bröstkorgen. Nu är det väl svårt att se på en njuffe hur den använder musklerna i ryggen i skritt men titta gärna på en korthårig hund och just i skritt så "svänger" ryggen mest.
Det finns många hundar som har stora muskler, men de små musklerna behövs också för att förebygga för de stora så de inte "drar" sönder något i en spurt eller dyligt.

För att en hund ska bygga upp sig så bra som möjligt så är det väldigt bra att tänka på tre regeln!
En tredjedel skritt, en tredjedel trav och en tredjedel galopp. Om man strävar efter denna regel på promenader så genomarbetar hundarna sin muskler som behövs för att förebygga skador. Om man tänker på en gradis så är det sällan en sån travar på en vanlig promenad, som förare måste man då springa.

Sjukgymnasten visade små övningar som bygger upp underifrån, bla. balansera. Låt hunden stå stadigt med alla fyra ben, lyft sedan ett ben, om man vill öka belastningen så kan man putta lite lätt på hunden. Även här kan man ser hur de små musklerna jobbar för att hålla balansen.

Sjukgymnasten stöter ofta på hundar som har stora muskler men mycket sämre med de här små som behövs för att kroppen ska hålla länge. De stora musklerna har sönder hundarna då de drar på fullt tex i en lek. Hunden sträcker sig för det finns inget som håller emot.

Så träna mycket balans :)
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

Tack för mycket bra tips!
Jag skojade när jag sa att jag ville ha ett muskelberg:) så du inte tror att jag är ute efter de estetiska musklerna. (Det hade varit otacksamt på en nuffe där man inte ser musklerna:D)
Det där med balansträning är ju jättesmart! Så dumt att jag själv inte tänkte på det. Jag har nämligen varit engagerad en hel del i att förebygga fotbollskador och då är ju balansträning en nyckel. Tack för att du påminde mig!
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

Nu blir min man lycklig:)
Vi har pratat om att vi ska köpa en riktig sele och börja med drag. Det är ju faktiskt en ras som ska kunna dra.
Frågan är vad man ska låta honm dra i början?! Ett bildäck? För tungt?

Det är svårt att bedöma hur stark han är. Han drar sällan i kopplet och när han gör det så är han betydligt svagare än grannens 7 månaders schäfer (som nästan drar omkull en när han ser något skoj). När vi har kamplekar med honom så drar han väldigt halvhjärtat. Det kan vara att han inte orkar men det kan också vara att han tycker själva kampandet mot oss är lite olustigt.

Kanske en pulka med någon sorts vikt i?
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

:D

Jag trodde inte du var ute efter så stora muskler, tänkte lite anmält bara.
Såg väl mer en boxer odyl framför mig. De har ju mycket muskler i förhållande till kroppsstorleken
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

Nu blir min man lycklig:)
Vi har pratat om att vi ska köpa en riktig sele och börja med drag. Det är ju faktiskt en ras som ska kunna dra.
Frågan är vad man ska låta honm dra i början?! Ett bildäck? För tungt?

Det är svårt att bedöma hur stark han är. Han drar sällan i kopplet och när han gör det så är han betydligt svagare än grannens 7 månaders schäfer (som nästan drar omkull en när han ser något skoj). När vi har kamplekar med honom så drar han väldigt halvhjärtat. Det kan vara att han inte orkar men det kan också vara att han tycker själva kampandet mot oss är lite olustigt.

Kanske en pulka med någon sorts vikt i?

Sjukgymnasten hade även svar på just dragandet :D Den sade att det var bättre med fyllda petflaskor än ett bildäck. Tydligen så blir det väldigt ojämt med ett bildäck, ryckit osv. En petflska var mer följsam :laugh:. Men en pulka är ju också följsam och det blir inte ryckigt, lika med en hundvagn.
Jag har ingen erfarenhet av just drag så det kan nog någon annan svara på, eller förresten jag har ju två schäfrar och de brukar dra mig i mitt prommisbälte. Det blir väl också lite ojämt men jag har expanderkoppel så rycken finns inte. Väldigt bra att få hjälp uppför backar :angel:
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

I see:D

Nu kommer snart husse hem och då far vi till skogs:laugh:
Han går nästan alltid lös men jag tänkte växla lite mellan kopplad (så att han bara skrittar) och lös (han älskar att köra race mellan träden). Operation bodybuilding har inletts!:banana:

Mvh
 
Sv: Ryggmuskler eftersöks

:)

Hur mycket väger han?

Bäst (tycker jag iallafall) är att leta reda på en lagom stor kätting att börja med, mycket följsammare än ett däck, särskilt om man går på småvägar och stigar.

I min träningsgrupp så drar de stora hundarna (st bernard, cane corso)
ca 15 kg när vi går tre-fem km.

Svårt att säga hur mycket din hund ska dra, bättre att börja lätt och lära in ett drakommando och göra det roligt så kan man lägga på tyngre eftersom.


Gå gärna in och läs på swba!

http://www.swba.net/smf/index.php
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 696
Senast: mahlmt
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 816
Senast: lewellyn
·
F
Ridning Jag har inte orkat med att rida lika ordentligt som vanligt under vintern då det har varit så himla kallt och min ponny har tappat endel...
Svar
1
· Visningar
1 003
Senast: Speedway
·
Utrustning Postar en ny tråd, har tidigare kommit fram till att min nuvarande syntet-allroundsadel inte passar min häst. Ju mer jag läser och...
Svar
9
· Visningar
1 054
Senast: Moggie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp