Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bössan är redo 👌🏻 Preppförråd fullt.
Dock är problemet med medicin och behandlingar. Jag är trött på spända ryssgubben som inte har någon som vill leka med honom. Ryssland ska inte ha en centimeter av Sverige. Dock med dagens digitaliserade samhälle kan det bli tufft att leva, men allt löser sig.
 
Bössan är redo 👌🏻 Preppförråd fullt.
Dock är problemet med medicin och behandlingar. Jag är trött på spända ryssgubben som inte har någon som vill leka med honom. Ryssland ska inte ha en centimeter av Sverige. Dock med dagens digitaliserade samhälle kan det bli tufft att leva, men allt löser sig.
Ja, för oss som är beroende av medicin för att fungera är det lite jobbigt att inte få ha ens ett litet lager hemma. Gillar verkligen inte läget att dö inom ett par månader för att Putin vill roffa åt sig mer:down:
 
Tyvärr är det en potentiell utveckling. Men jag tänker att det är därför vi ska prata om det, så att vi kan lära oss ett förhållningssätt till det. Jag känner mig också skräckslagen inför den tanken, men kriget är inte här och det kanske aldrig kommer. Men OM det kommer, så är det bästa vi kan göra att förbereda oss mentalt och i viss mån praktiskt så att det inte behöver vara så ångestfyllt, särskilt inte i vardagen. Och även om det skulle bli krig i Sverige eller i vår omvärld så utspelar sig det på väldigt olika sätt på olika platser, så jag tänker att man nog inte ska måla upp det värsta skräckscenariot även om ordet krig känns läskigt.
Hur tror du ett krig skulle se ut för Sverige nu på 2020-talet?
 
Ja, för oss som är beroende av medicin för att fungera är det lite jobbigt att inte få ha ens ett litet lager hemma. Gillar verkligen inte läget att dö inom ett par månader för att Putin vill roffa åt sig mer:down:

Det är väl pga pandemin det blev en kortare tid man kunde lagra på sig lite. Ja för min del behöver jag sjukvård ibland att tömma lungor på vätska. Borde be dem sätta in permanent lösning istället.
 
USA och Sovjet hade en gång i tiden ett avtal om att hålla sig borta från varandras närområden. Ni kommer väl ihåg kubakrisen och vilket liv det blev när Sovjet avslöjades placera kärnvapenladdningar på en hemlig bas på Kuba? Amerikanerna tyckte inte om att ha dem i sitt närområde. Sedan föll Sovjet och när ryssarna var svaga passade amerikanerna på att göra flera av de gamla sovjetrepublikerna till NATO-medlemmar trots att de i allra högst grad ligger i Rysslands närområde. Nu sitter ryssarna där med NATO-baser inom skotthåll längs hela sin västra sida. När så amerikanerna ville göra Ukraina till NATO-medlem var ryssarna tvungna att agera. De hade sin stora medelhavsflotta på Krim, som de skrivit över till Ukraina under Sovjettiden. De kunde helt enkelt inte ge NATO den flottbasen eftersom det skulle stänga ute dom från hela medelhavet, det vore helt vansinnigt. Ett militärt självmord. Därför startade de Ukrainakriget och säkrade Krim. Och det är oftast vad det beror på. NATO provocerar, Ryssland måste svara och USA-vänlig media rapporterar bara det Ryssland gör.

Du har helt adopterat den ryska versionen av händelseförloppen.
Vad är det som gör att den här är den rätta, och alla andra har fel,
inklusive folken i de baltiska staterna och Ukraina?
 
Sluta prata om "nån liten landremsa på Gotland, som ryssarna kan få".

Ryssarna är inte intresserade av nån liten landremsa på Gotland. Vi är inte intresserade av att ge dem nåt sån't. NATO är inte ett dugg intresserade av att det ska finnas ryssar stationerade på Gotland i någon omfattning över huvud taget.
Från ryskt och NATO-håll handlar det om etta eller nolla. Att ha kontroll på det osänkbara hangarfartyget Gotland, och därmed äga Östersjön - eller inte.
Just nu äger Sverige Gotland, men har inte några ambitioner att äga Östersjön.
Slut.


Det handlar om storpolitik långt ovanför våra huvuden.
Det handlar om att Estland, Lettland och Litauen är NATO-medlemmar, och en försvarsstrategi för dessa länder bygger på att det inte finns någon rysk kontroll av Gotland.

Eftersom det är jag som tagit upp en liten del av/utanför Gotland så vill jag påpeka att det inte var i betydelsen att det är vad Ryssland vill ha, utan som exempel på att krig inte behöver vara en stor invasion och att JAG tror (även om jag inte får så mycket medhåll i det) att svenskarnas inställning till att dra ut i krig varierar beroende på hur man uppfattar hotet.

Men om du tycker att det är din sak att säga vad vi ska skriva här och inte, så lägger jag ner. Jag ger mig, utan att ta till strid om det 😉
 
Ja, och vi diskuterade väl nyss hur olika grupper uppfattar hotet och hur redo de är att kämpa? Du började generalisera och jag påpekade att det skulle vara bra att bredda perspektivet lite, vad gäller hur "majoriteten" av Sverige ser ut.

Jag tror du är intresserad av en diskussion som jag inte är. Jag menade varken att jämföra olika gruppers kampvilja eller att påstå att majoriteten av Sverige är en enhetlig grupp.
 
Hur tror du ett krig skulle se ut för Sverige nu på 2020-talet?

Det beror på vad syftet är, om det är att försvara sig mot en attack eller att säkra fred i ett oroligt område. Sverige har ju deltagit i Afghanistan och Mali på senare tid t ex.

Men på svensk mark/mot svenska intressen är väl det mest pågående inom cybersfären. Samt informationsinhämtning, som vi ju inte vet hur det kommer att användas. Så det mest sannolika som jag ser det är att detta kommer att fortsätta, men jag ser det inte som otänkbart att det kan komma önskemål från annan part om att använda svensk mark för sina militära intressen. Och om vi inte går med på det, eller ytterligare en annan part inte vill det, ja då kan det förstås bli mer "traditionellt" krig.
 
Just den fråga jag är mest stressad över. Hemska tanke.
Jamen eller hur! Då har jag varken jobb, fritid eller hem kvar om hästarna ligger pyrt till.
Jag är dålig på datorer men ser framför mig en något ålderdomlig syn på strid med skjutvapen till häst.
Det har väl aldrig ens förekommit 😂 behöver nog uppdatera stridskunskaperna 😅
 
Jamen eller hur! Då har jag varken jobb, fritid eller hem kvar om hästarna ligger pyrt till.
Jag är dålig på datorer men ser framför mig en något ålderdomlig syn på strid med skjutvapen till häst.
Det har väl aldrig ens förekommit 😂 behöver nog uppdatera stridskunskaperna 😅
Ser min häst framför mig i något slags krig i stil med första världskriget. Mår lite illa av tanken.
 
Skulle servil fullständigt kaos här så är alternativen:

Strida tills man dör.
Gömma huvudet i sanden och leva eller dö.
Flytta till USA om de går med på att ta emot flyktingar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Att 'straffa' Ryssland för vad de gjort i Ukraina är definitivt inte en bra policy. De kommer inte frivilligt att göra det och det blir...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 517
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 321
Senast: skogaliten
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 663
Senast: BernT
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
874
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp