så äcklad!

Du tog upp saker jag skrivit, därför svarade jag på det.

Jag förstår inte vad det har med saken att göra? Veganer är inte emot växelbruk?
Hur många veganer är storbönder/odlare o hur många ditos är veganer?
Dessutom, det går åt mer växter av att föda upp djur och sedan äta djuren jämfört med om vi skulle äta växterna direkt, så det argumentet talar då för veganism.
Människor har inte ett sådant matsmältningssystem som kan tillgodogöra sig hö/gräs speciellt effektivt.
 
Hur många veganer är storbönder/odlare o hur många ditos är veganer?

Människor har inte ett sådant matsmältningssystem som kan tillgodogöra sig hö/gräs speciellt effektivt.

Men vad har det med saken att göra?! Det går att odla hållbart.

Jaha, gräs känner inte stress? Förlåt, jag har nog dålig koll på vilka växter som känner stress och ej :banghead:
 
Men vad har det med saken att göra?! Det går att odla hållbart.

Jaha, gräs känner inte stress? Förlåt, jag har nog dålig koll på vilka växter som känner stress och ej :banghead:
Nästa gång du citerar mig vore det tacksamt om du svarar på mitt inlägg o inte någon annans.

Odla hållbart för att föda hela världens befolkning om alla blir veganer är en omöjlighet, trots att en del av dem gått på PETA´s o DR´s propaganda. Fö övrigt har jag inte någonstans i tråden påstått att gräs känner/inte känner stress.
 
Nästa gång du citerar mig vore det tacksamt om du svarar på mitt inlägg o inte någon annans.

Odla hållbart för att föda hela världens befolkning om alla blir veganer är en omöjlighet, trots att en del av dem gått på PETA´s o DR´s propaganda. Fö övrigt har jag inte någonstans i tråden påstått att gräs känner/inte känner stress.

Du svarade på mitt inlägg där jag skrev:
"Dessutom, det går åt mer växter av att föda upp djur och sedan äta djuren jämfört med om vi skulle äta växterna direkt, så det argumentet talar då för veganism."

Det handlade om att växter kände stress.
 
Du svarade på mitt inlägg där jag skrev:
"Dessutom, det går åt mer växter av att föda upp djur och sedan äta djuren jämfört med om vi skulle äta växterna direkt, så det argumentet talar då för veganism."

Det handlade om att växter kände stress.
Nu har du nog virrat in dig ordentligt, jag har inte svarat på något inlägg om att växter skulle känna stress eller inte känna stress.
 
Läs om, läs rätt. Jag tror du vill missförstå. Jag har ingen hund för att jag inte tycker det är ok, men allt är inte så svartvitt som du tror. Jag fick en fråga som jag spann vidare på för att försöka förklara hur jag tänker.

Du får läsa på lite om hundar och vegetarisk kost. Dessutom, en människa väljer kost själv, det gör inte en hund. Hade jag skrivit att jag anser att hundar ska vara veganer hade du troligtvis huggit på det. Vad jag än skriver kommer jag inte kunna uppfylla dina krav på ett konsekvent resonemang (vilket jag heller inte är särskilt intresserad av att göra) och nu har du förvrängt vad jag skrivit så många gånger att jag tröttnat på diskussionen.
Jag har aldrig påstått att du har hund, däremot så antar jag att du menar det du skriver när du spinner vidare.

Enligt dig så ska ju människan inte välja kost själv då man inte får döda. Självdöda och sjuka djur räcker liksom inte till alla. Människan är inte lika utpräglad köttätare som hunden men det är gradskillnad.

Det finns de som ger hundar vegankost, jag antar att de hundarna inte lever eller? Använd Google så hittar du info, det finns vegetarisktveganfoder att köpa. Jag tycker det är vansinnigt liksom jag tycker det samma gäller människor, man överlever, man kan må bra av det, men för kroppsarbetare, elitidrotten eller andra med stora krav på kost enda jag tänka mig att det inte ger näring nog.

Nej jag kommer förmodligen inte att finna dina åsikter logiska, det finns ingen logik det du skriver. Det finns logik i att inte ha djur i fångenskap, men inte att vissa är okej och inte andra. Så fort du försöker förklara så blir det ännu mer ologiskt.
 
Jag har aldrig påstått att du har hund, däremot så antar jag att du menar det du skriver när du spinner vidare.

Enligt dig så ska ju människan inte välja kost själv då man inte får döda. Självdöda och sjuka djur räcker liksom inte till alla. Människan är inte lika utpräglad köttätare som hunden men det är gradskillnad.

Det finns de som ger hundar vegankost, jag antar att de hundarna inte lever eller? Använd Google så hittar du info, det finns vegetarisktveganfoder att köpa. Jag tycker det är vansinnigt liksom jag tycker det samma gäller människor, man överlever, man kan må bra av det, men för kroppsarbetare, elitidrotten eller andra med stora krav på kost enda jag tänka mig att det inte ger näring nog.

Nej jag kommer förmodligen inte att finna dina åsikter logiska, det finns ingen logik det du skriver. Det finns logik i att inte ha djur i fångenskap, men inte att vissa är okej och inte andra. Så fort du försöker förklara så blir det ännu mer ologiskt.

Om du läste klart så skulle de se att jag kom fram till att det INTE kändes ok och därför har jag ingen hund.

De flesta människor väljer kost själv, det är inget jag kan påverka. Och jag tycker heller inte att det ska vara olagligt att äta djur så jag vet inte vad du fått det ifrån.

Ja, som jag skrev så vet jag folk som ger sina hundar vegetariskt foder. Du läser ju inte ens vad jag skriver?! Det finns dock frågetecken kring hur bra det är för en hund och som kunskapsläget är nu vill jag inte ge en hund vegetariskt foder.

Ja, då får du tycka att det är ologiskt då. Jag har förklarat att jag tycker det är okej att ha domesticerade djur i fångenskap om de har det bra, men att jag inte tycker det är okej att döda djur om det inte är för individens bästa (t.ex. svår skada). Jag begriper inte vad som är svårt att förstå med det men eftersom du verkar missa hälften av vad jag skriver så kanske det inte är så konstigt.

Finns för övrigt elitidrottare som är veganer.
 
Om du läste klart så skulle de se att jag kom fram till att det INTE kändes ok och därför har jag ingen hund.
Och ändå så har du skrivit att det är okej med hund som familjemedlem och häst om man inte tävlar, menar du inte det du skriver?

De flesta människor väljer kost själv, det är inget jag kan påverka. Och jag tycker heller inte att det ska vara olagligt att äta djur så jag vet inte vad du fått det ifrån
.
Kanske för att du peppra tråden med inlägg om att det är fel att äta kött? Kanske det var inbillning det också. Du har ett mycket konstigt sätt att visa att det är okej att äta kött även om du väljer att inte göra det.

Ja, då får du tycka att det är ologiskt då. Jag har förklarat att jag tycker det är okej att ha domesticerade djur i fångenskap om de har det bra, men att jag inte tycker det är okej att döda djur om det inte är för individens bästa (t.ex. svår skada). Jag begriper inte vad som är svårt att förstå med det men eftersom du verkar missa hälften av vad jag skriver så kanske det inte är så konstigt.
Och vad menar du att man ska ha köttdjur till om man inte äter dem?
Du tycks missa hälften av det du skriver och framförallt de konsekvenser det ger.
 
@Lobelia jag fattar inte riktigt varför det är så viktigt för dig att vara konsekvent? Hur många människor är det i precis allt? Jag har personer i min omgivning som ogillar hur djuren har det i livsmedelsindustrin och därför har dragit ned på kött. De köper ägg från en liten gård, kött från en annan mindre gård där de får se hur djuren har det osv. Ibland käkar de ute och har noll koll på vart köttet kommer ifrån, ibland köper det "vilket som helst" på ICA. Inte så konsekvent, men jag tycker att det är bra att de har dragit ned på kött och börjat fundera över valen de gör.
 
Och ändå så har du skrivit att det är okej med hund som familjemedlem och häst om man inte tävlar, menar du inte det du skriver?

.
Kanske för att du peppra tråden med inlägg om att det är fel att äta kött? Kanske det var inbillning det också. Du har ett mycket konstigt sätt att visa att det är okej att äta kött även om du väljer att inte göra det.


Och vad menar du att man ska ha köttdjur till om man inte äter dem?
Du tycks missa hälften av det du skriver och framförallt de konsekvenser det ger.

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva upprepa det: för hundens skull tycker jag det är helt okej. Det med fodret tycker jag är problematiskt. Vad i detta är det du inte förstår? Ska vi dra det längre och inte bara se till arten vi har som husdjur så är det ju otroligt många faktorer som måste vägas in, och jag pallar faktiskt inte det för varenda art. Jag har hävdat att jag tycker hundar kan ha det bra hos människor.

Jag tycker inte det är okej att djur föds upp endast för att bli mat åt människor. Det innebär inte att jag tycker att vi ska lagstifta om förbud. Jag är inte för tvång. Jag vill att människor genom egna val ska dra ned på kött och att det på det sättet "fasas ut", om jag ska önska. Det finns många saker som jag personligen anser är fel men som jag ändå inte tycker att vi ska ha lagar om. Är det också svårt att förstå?
 
Och ändå så har du skrivit att det är okej med hund som familjemedlem och häst om man inte tävlar, menar du inte det du skriver?
.

Fast alltså nu får du väl ge dig? @Niyama har ju skrivit flera gånger att hen tycker det är helt ok att ha hund som husdjur (då de flesta har det bra osv) men att hon själv inte tycker att det känns ok att ha en egen hund på grund av att de äter kött.

Det är ju två helt olika saker, vad är det du inte förstår?
 
@Lobelia jag fattar inte riktigt varför det är så viktigt för dig att vara konsekvent? Hur många människor är det i precis allt? Jag har personer i min omgivning som ogillar hur djuren har det i livsmedelsindustrin och därför har dragit ned på kött. De köper ägg från en liten gård, kött från en annan mindre gård där de får se hur djuren har det osv. Ibland käkar de ute och har noll koll på vart köttet kommer ifrån, ibland köper det "vilket som helst" på ICA. Inte så konsekvent, men jag tycker att det är bra att de har dragit ned på kött och börjat fundera över valen de gör.

Jag har gjort likadant. Jag väljer mindre kött, men helst kött som kommer från djur jag känner till, gärna närproducerat. Anledningar är klimatpåverkan och även hur livsmedelsproduktionen fungerar. Mycket mindre bulk-kött - mycket mer kvalitet och mindre volym. Jag ogillar också delar av livsmedelsindustrin där effektiv produktion är enda målet och nyttan inte längre är i balans med lidandet, utan där djuren och människorna alltid sätts i sista rummet. Det tycker inte heller jag är OK. Framförallt sker det i andra länder än i Sverige, men produktion av kyckling är nog tusan nästan lika kass över hela världen. Där kan man inte snacka om lyckliga djur alls.

Konsekvent? Nej, äter man ute så kan man välja men inte alltid utreda i detalj.

Men jag gör sådana val oavsett om det gäller vegetabilier eller animalier. Jag har inga etiska förbehåll för själva företeelsen att äta animalier och tycker att det är helt OK att föda upp djur som lever lyckliga, undantaget små korta tidsperioder, och får ett slut i slakt för livsmedelsproduktion.

(Exempel: Tyckte om smaken av gåslever men kan sedan länge, länge inte äta det när man känner till produktionsmetoden.)
 
@Lobelia jag fattar inte riktigt varför det är så viktigt för dig att vara konsekvent? Hur många människor är det i precis allt? Jag har personer i min omgivning som ogillar hur djuren har det i livsmedelsindustrin och därför har dragit ned på kött. De köper ägg från en liten gård, kött från en annan mindre gård där de får se hur djuren har det osv. Ibland käkar de ute och har noll koll på vart köttet kommer ifrån, ibland köper det "vilket som helst" på ICA. Inte så konsekvent, men jag tycker att det är bra att de har dragit ned på kött och börjat fundera över valen de gör.
Det är stor skillnad på att vara inkonsekvent när det gäller handlingar och när man presenterar sina idéer. Givetvis kan det många gånger var svårt att följa sina intentioner och en helt annan sak när intentionerna och åsikterna är inkonsekventa.
 
Det är stor skillnad på att vara inkonsekvent när det gäller handlingar och när man presenterar sina idéer. Givetvis kan det många gånger var svårt att följa sina intentioner och en helt annan sak när intentionerna och åsikterna är inkonsekventa.
Men det är ju du som har dragit @Niyama s meningar ur sitt sammanhang och bollat ihop dem till ett inkonsekvent nystan...
 
Men det är ju du som har dragit @Niyama s meningar ur sitt sammanhang och bollat ihop dem till ett inkonsekvent nystan...
Så åsikter gäller bara i ett visst inlägg och aldrig annars? Klart det blir mer konsekvent om man inte tar hänsyn till vad man tyckte för en timme eller en dag sedan.
 
Jisses vilka argument - gräs upplever stress? Gräs är säkert programmerat att reagera på avbetning, så ny växtkraft kör igång. Men jag tror inte gräset har ett medvetande.

Har inte läst hela tråden men jag får lite minnen av min granne, som sedan jag förklarat att jag är vegetarian, utbrast: -"Och sen går du över gräsmattan och trampar ihjäl hundratals småkryp .JÄVLA HYCKLARE!!!"
 
Det är stor skillnad på att vara inkonsekvent när det gäller handlingar och när man presenterar sina idéer. Givetvis kan det många gånger var svårt att följa sina intentioner och en helt annan sak när intentionerna och åsikterna är inkonsekventa.

Så det vore helt rimligt att jag tycker som jag gör men sen går och köper kyckling på ICA?

Mina åsikter är inte inkonsekventa, dock har jag försökt förklara min känsla för djur vilket tydligen har varit väldigt svårt att förstå. Att jag redan som 8-åring, utan någon yttre påverkan, tyckte det kändes fel att äta djur. För mig var det som att jag skulle äta människa.

Jag har en övergripande ståndpunkt som jag har förklarat flera gånger. Jag lever efter den så gott jag kan. När du skriver "presenterar sina idéer" låter det som att jag ska försöka sälja något. Det här är ett diskussionsforum, jag är här på min fritid. Att jag har skrivit så mycket är för att jag försökt besvara frågor. Mycket har handlat om mina personliga val och tankar. Inte hur jag tycker lagstiftning ska se ut eller hur andra ska göra. Du har gång på gång förvrängt vad jag har skrivit. Vet du? Du får gärna tycka att mina åsikter är inkonsekventa. Jag håller inte med. Och även om dom nu skulle vara det, spela roll? Bryter man ned min ståndpunkt i små små delar så kommer det finnas saker som "krockar", det finns saker som inte har någon lösning ännu. Jag försöker inte sälja en idé eller produkt. Jag är inte på buke för att sälja in veganism. Om man håller på som du gör så kommer man hitta något inkonsekvent i allas åsikter, vad det än rör.
 
Jisses vilka argument - gräs upplever stress? Gräs är säkert programmerat att reagera på avbetning, så ny växtkraft kör igång. Men jag tror inte gräset har ett medvetande.

Har inte läst hela tråden men jag får lite minnen av min granne, som sedan jag förklarat att jag är vegetarian, utbrast: -"Och sen går du över gräsmattan och trampar ihjäl hundratals småkryp .JÄVLA HYCKLARE!!!"

Jag tror gräs var okej att skada, det var bara andra växter som upplevde stress :laugh:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 680
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 429
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 599
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 636
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp