Så dålig dag och vill inte ens försöka

Idag har varit en väldigt jobbig dag. Och jag vet inte hur jag ska göra för jag orkar liksom inte hålla på kämpa HELA tiden men jag får inte säga det. Eller får väl SÄGA men det är ingen som lyssnar.
Så idag har mått skit dåligt redan från jag vaknade. Så ENDA jag har viljat är att få vara ifred men nej det får jag inte. Utan då ska dom hålla på försöka prata och få mig att välja nåt att göra på permison och tjatar hela tiden. Och har inte klarat en enda måltid idag som jag ändå brukar nu. Men idag har det inte gått och monstret har varit jätte arg och jätte stark. Och jag vill inte ens försöka. Så nu är jag fortfarande efter och måste dricka mer näringsdryck idag och det är äckligt och onödigt och jag vill bara inte. Men såklart slipper jag ändå inte.
Och förutom det så vet jag att jag har varit jätte jobbig idag och bråkat med typ alla som har försökt prata. Men blir såå trött på att dom inte fattar nånting och inte låter mig vara ifred alls.
Och en till sak att helt plötsligt så saknar jag ponnysarna sååå mycket som jag inte har gjort alls. Och hundarna också och bara vara med dom. Men vill ändå inte träffa varken ponnysarna eller hundarna för då blir det också bara värre plus att jag inte vill smitta dom med mitt humör så dom också mår dåligt. Så ändå bättre för dom att slippa mig.
Plus att alla andra börjar skolan idag eller på onsdag. Lite olika på olika skolor och klasser och så. Men ja min klass börjar på onsdag iallafall så vet att dom kommer prata om mig och var jag är och sånt. Så då kommer väl säkert alla tycka att jag är jätte konstig och knäpp.
Så ja allt är jätte jobbigt idag och har jätte mycket jobbiga tankar och sånt. Och är sååå trött på exakt ALLT och enda känslorna jag har är att jag ibland blir jätte ledsen och ibland jätte arg och sen är det bara helt tomt som att jag inte känner nånting alls. Och det är också jobbigt fast på ett annat sätt. Men ändå hellre det tomma än typ panik gråt eller att jag inte kan låta bli att vara jätte dum mot alla. Men fattar inte ens varför dom försöker. Dom borde vara så trötta på mig så dom borde tycka det var skönt om jag bara låg i sängen och var tyst hela dagen så dom kunde slippa mig. För till och med jag vill slippa mig så fattar ju att dom skulle tycka det var skönt. Men dom tjatar väl för dom måste.
 

@EmmaFilippa Du behöver inte skämmas eller känna dig skyldig att du har gjort nåt dumt. Det är inte ditt fel. Det är äckelgubbens fel alltihop. Det är han som har utnyttjat dig när du är sjuk och svag och mår dåligt och manipulerat dig. Jag förstår att det känns läskigt att du har berättat nu - men det är så fantastiskt bra gjort av dig. :heart
 
Det finns INGET med mig som jag är stolt över. Tycker bara jag var dum i huvudet som berättade om han.
Vad tråkigt att du känner så! Jag är övertygad om att du gjorde helt rätt. Den enda som är dum i huvudet är den som skickar äckel till tonåringar.

Känslor är inte alltid logiska. Ofta är det som känns lättast och bekvämast i stunden inte bra i längden. Åtminstone en del av dig klarar av att lyfta blicken och våga göra det som blir bäst på längre sikt. Jag hoppas att du får betalt för det snart!
 
Jag skulle mycket mycket hellre vara tråkig än ha massa tankar och känslor som jag inte ens vill ha iallafall. Och jag vet inte vad jag ska lyssna på och inte för ibland så ska jag absolut INTE lyssna på vad JAG känner och tänker för då är allt fel och det är monstret som luras och nån äckel gubbe som ljuger och allt möjligt. Fast det kanske känns bra också för mig. Och sen kan alla säga att nånting är bra och modigt fast det bara känns skit dåligt. Så jag känner ju isåfall bara fel hela tiden iallafall. Så då kan jag hellre inte känna ALLS.
Och jag har lyssnat på musik typ hela kvällen. Men det hjälper inte precis med hur jag mår och sånt.
Finns det någon serie du gillar som du kunde titta på för att koncentrera dig på något annat tills du somnar?

Om du säger vad du gillar kan säkert nån tipsa om någon liknande serie ifall du vill ha tips. 😊

Samma sak ifall du vill ha tips på poddar att lyssna på som omväxling. Jag brukar ganska ofta lyssna innan jag somnar.
 
Finns det någon serie du gillar som du kunde titta på för att koncentrera dig på något annat tills du somnar?

Om du säger vad du gillar kan säkert nån tipsa om någon liknande serie ifall du vill ha tips. 😊

Samma sak ifall du vill ha tips på poddar att lyssna på som omväxling. Jag brukar ganska ofta lyssna innan jag somnar.
Jag kan inte kolla på nåt om jag vill försöka sova för då fastnar jag liksom i det istället. Men lyssna på nån podd kanske men jag vet inte ens om jag vill sova.
 
Här kommer några poddtips:
P3 musikdokumentär, avsnitt om olika artister. Lättlyssnat och ganska intressant.
Psyket - intressant om olika psykologiska fenomen i vardagen
P3 Serie har jag hört är bra, men inte hunnit lyssna på själv, historier
Fråga Anders och Måns är en humorpodd, väldigt populär
P3 Busringer - namnet berättar vad podden går ut på
 
Tack för era tips om poddar. Men kan inte konscentrera mig på att lyssna på nånting nu men ska komma ihåg dom ifall jag vill lyssna senare.
 
Vill du att jag berättar lite vad som brukar hända om någon gör en polisanmälan i såna här saker? Tänker om det kanske skulle lugna dig lite att veta hur det går till i så fall....?
 
Vet du @EmmaFilippa vi andra "känner fel" vi också ibland. Men det är då man behöver leta efter en lite klar kompassriktning inuti sig själv. Fast många gånger funkar inte det heller, och då behöver man hjälp med den där riktningen från andra som man vågar lita på, sådana som inte blandar in några andra motiv än att bara vilja hjälpa dig. Oavsett om det är dina föräldrar, kompisar, några tjatmostrar på Buke eller någon annan.

Det är ett riktigt skitjobb att behöva göra, jag fattar verkligen att du känner att du hellre vill slippa det när kompassnålen bara snurrar och pekar åt alla håll på en gång.

Men för varje gång som du kan sätta ord på vad som känns fel - och helst dela det med någon som är värd att lita på för att den (bara!) vill hjälpa dig - så LOVAR jag dig att du tar ett steg närmare mot att sortera upp det där kaoset inuti huvudet som plågar dig så förbannat nu. Ibland kommer man en bit med att bara skriva ner saker för sig själv. Men är det tillräckligt rörigt så är det nästan nödvändigt att dela med någon annan.

Det är små steg så du märker det tyvärr inte genast, men vi andra ser att det där brevet var ett viktigt och superbra sådant steg. Även om du inte tycker det nu och även om det blev dumt att saker togs i fel ordning sedan.

Du kommer att hitta din riktning för att komma hel ur det här och bli trygg och lugn med din egen kompass. Andra har gjort det. Du kan också göra det. Men för att det ska funka så är det nödvändigt att sortera bort sådant som han du skrev med - även om jag tror dig när du säger att det kändes bra för dig ibland också. Men på grund av det andra så räcker det inte som skäl. Och sedan behöver du sortera bort sådant som säger att du inte förtjänar det ena och andra eller att du är dum eller dålig eller töntig eller tjock och äcklig och allt sådant negativt om dig själv. Det är allt. Bortsett från det så känner du inte fel, och när du tvekar så snälla bara fortsätt att våga ta hjälp av den eller de som vill hjälpa dig.

Sedan angående just nu: Har du något mobilspel som du gillar? Det kan ju också få tiden att gå när man inte vill och orkar tänka på något särskilt eller stressande, lite som att sortera saker. Det finns något som heter "sort water colour puzzle" till exempel, det ser ganska rogivande ut att liksom bara göra.
 
Ja gärna om du vill!

Okej, det första som brukar hända är att polisen kommer försöka ta reda på så mycket det bara går om honom, så att de kan utvärdera om det han gjort är ett brott och hur pass allvarligt det är. De kommer kanske inte att kontakta honom direkt, utan istället spana på honom på nätet för att ta reda på om han har kontakt med andra tjejer än dig och vad han gjort mot dem eller fått dem att göra. Därför så är det JÄTTEVIKTIGT att du inte berättar för honom nu att du sagt något till de vuxna, för då kan han hinna radera sitt Instagram och gömma undan bevismaterial så de inte hittar vilka andra tjejer han skrivit med.

Mest sannolikt så kommer polisen vilja prata med dig, och iom att du är underårig och dessutom sjuk så ska du kunna ha med dig en målsman och/eller advokat när du pratar med dom om du vill det. Du kan även be din läkare ge intyg på att du inte orkar med långa forhör om du känner att det blir svårt. Polisen kommer vilja veta precis allting som han skrivit till dig, de kommer inte bry sig nämnvärt om vad du berättat för honom av hemligheter för det är ju inget brottsligt det du gjort eller sagt. Så om du har screenshots eller annat bevis på vad han skickat så är det jättebra för det kan användas som bevismaterial.

Jag gissar att det namn som han gett dig inte är hans riktiga, så det kan tänkas bli svårt för polisen att hitta honom direkt, men de brukar alltid lyckas till slut. Och om de då bedömer att han ska åtalas så kan det tänkas att du får förfrågan om du vill vittna mot honom. Du kan säga nej om du tycker att det blir för jobbigt, men då är risken att han går fri och kan uttnytja och vara elak mot andra tjejer. I många fall så kan du som underårig vittna via videoupptag, så du inte behöver vara i rätten tillsammans med honom. Och om de hittar andra tjejer han haft kontakt med så kommer de med bli tillfrågade att vittna.

Mest sannolikt får han en dom som innebär att han inte får kontakta dig igen, åtminstonde inte på många många år. Om han kommer i fängelse eller inte beror på exakt vad han gjort, jag tror inte det han gjort mot dig är så pass alvarligt, men han kanske gjort värre saker mot andra. Och förhoppningsvis blir han även bannad från sociala media så det blir svårare för honom att fortsätta såhär i framtiden.
 
Tack att du frågar :heart Men ja mår inte bra såklart. Har inte sovit nånting på hela natten för kan inte sluta tänka på flera miljoner olika jobbiga tankar. Så jag är typ trött fast ändå kan jag inte sova så känns som hela jag är helt konstig och kan inte tänka. Och vill INTE ha läkar samtal idag för jag kommer ändå inte prata och berätta nånting. Och orkar inte göra allt hela tiden och försöka klara allt dom vill när dom bara skiter i mig ändå.
 
Vet du @EmmaFilippa vi andra "känner fel" vi också ibland. Men det är då man behöver leta efter en lite klar kompassriktning inuti sig själv. Fast många gånger funkar inte det heller, och då behöver man hjälp med den där riktningen från andra som man vågar lita på, sådana som inte blandar in några andra motiv än att bara vilja hjälpa dig. Oavsett om det är dina föräldrar, kompisar, några tjatmostrar på Buke eller någon annan.

Det är ett riktigt skitjobb att behöva göra, jag fattar verkligen att du känner att du hellre vill slippa det när kompassnålen bara snurrar och pekar åt alla håll på en gång.

Men för varje gång som du kan sätta ord på vad som känns fel - och helst dela det med någon som är värd att lita på för att den (bara!) vill hjälpa dig - så LOVAR jag dig att du tar ett steg närmare mot att sortera upp det där kaoset inuti huvudet som plågar dig så förbannat nu. Ibland kommer man en bit med att bara skriva ner saker för sig själv. Men är det tillräckligt rörigt så är det nästan nödvändigt att dela med någon annan.

Det är små steg så du märker det tyvärr inte genast, men vi andra ser att det där brevet var ett viktigt och superbra sådant steg. Även om du inte tycker det nu och även om det blev dumt att saker togs i fel ordning sedan.

Du kommer att hitta din riktning för att komma hel ur det här och bli trygg och lugn med din egen kompass. Andra har gjort det. Du kan också göra det. Men för att det ska funka så är det nödvändigt att sortera bort sådant som han du skrev med - även om jag tror dig när du säger att det kändes bra för dig ibland också. Men på grund av det andra så räcker det inte som skäl. Och sedan behöver du sortera bort sådant som säger att du inte förtjänar det ena och andra eller att du är dum eller dålig eller töntig eller tjock och äcklig och allt sådant negativt om dig själv. Det är allt. Bortsett från det så känner du inte fel, och när du tvekar så snälla bara fortsätt att våga ta hjälp av den eller de som vill hjälpa dig.

Sedan angående just nu: Har du något mobilspel som du gillar? Det kan ju också få tiden att gå när man inte vill och orkar tänka på något särskilt eller stressande, lite som att sortera saker. Det finns något som heter "sort water colour puzzle" till exempel, det ser ganska rogivande ut att liksom bara göra.
Men nu med brevet så försökte jag ju det att berätta för nån som alla säger att jag SKA lita på. Men dom bryr sig inte att dom sviker en så det går inte att lita på dom så finns INGEN jag kan prata med som går att lita på. Så jag kan ju inte ta hjälp av nån då heller även fast jag ville försöka. Så det är ju dom som gör så jag inte KAN lita på nån och berätta saker och att jag typ bara kan lita på anorexi monstret och äckel gubben för dom är typ ändå lite på min sida. Så personalen gör så jag typ måste välja det dåliga ändå för att dom gör så jag inte kan göra nåt annat. Och sen säger DOM att dom inte kan lita på MIG.
 
Tack att du frågar :heart Men ja mår inte bra såklart. Har inte sovit nånting på hela natten för kan inte sluta tänka på flera miljoner olika jobbiga tankar. Så jag är typ trött fast ändå kan jag inte sova så känns som hela jag är helt konstig och kan inte tänka. Och vill INTE ha läkar samtal idag för jag kommer ändå inte prata och berätta nånting. Och orkar inte göra allt hela tiden och försöka klara allt dom vill när dom bara skiter i mig ändå.
Du har redan berättat allt det viktigaste i ditt brev. Känner du att det är något mer du vill säga sen så gör du det.
Förstår att det är svårt att koppla av och sova när tankarna snurrar. Kan du försöka koncentrera dig på att bara andas lugnt ett tag? Du kan lägga händerna på magen och känna andetagen. Du kan blåsa ut andningen som i ett sugrör med munnen. Bara andas ut och in och varva ner lite. ❤
 
Okej, det första som brukar hända är att polisen kommer försöka ta reda på så mycket det bara går om honom, så att de kan utvärdera om det han gjort är ett brott och hur pass allvarligt det är. De kommer kanske inte att kontakta honom direkt, utan istället spana på honom på nätet för att ta reda på om han har kontakt med andra tjejer än dig och vad han gjort mot dem eller fått dem att göra. Därför så är det JÄTTEVIKTIGT att du inte berättar för honom nu att du sagt något till de vuxna, för då kan han hinna radera sitt Instagram och gömma undan bevismaterial så de inte hittar vilka andra tjejer han skrivit med.

Mest sannolikt så kommer polisen vilja prata med dig, och iom att du är underårig och dessutom sjuk så ska du kunna ha med dig en målsman och/eller advokat när du pratar med dom om du vill det. Du kan även be din läkare ge intyg på att du inte orkar med långa forhör om du känner att det blir svårt. Polisen kommer vilja veta precis allting som han skrivit till dig, de kommer inte bry sig nämnvärt om vad du berättat för honom av hemligheter för det är ju inget brottsligt det du gjort eller sagt. Så om du har screenshots eller annat bevis på vad han skickat så är det jättebra för det kan användas som bevismaterial.

Jag gissar att det namn som han gett dig inte är hans riktiga, så det kan tänkas bli svårt för polisen att hitta honom direkt, men de brukar alltid lyckas till slut. Och om de då bedömer att han ska åtalas så kan det tänkas att du får förfrågan om du vill vittna mot honom. Du kan säga nej om du tycker att det blir för jobbigt, men då är risken att han går fri och kan uttnytja och vara elak mot andra tjejer. I många fall så kan du som underårig vittna via videoupptag, så du inte behöver vara i rätten tillsammans med honom. Och om de hittar andra tjejer han haft kontakt med så kommer de med bli tillfrågade att vittna.

Mest sannolikt får han en dom som innebär att han inte får kontakta dig igen, åtminstonde inte på många många år. Om han kommer i fängelse eller inte beror på exakt vad han gjort, jag tror inte det han gjort mot dig är så pass alvarligt, men han kanske gjort värre saker mot andra. Och förhoppningsvis blir han även bannad från sociala media så det blir svårare för honom att fortsätta såhär i framtiden.
Tack för infon! Jag fattar varför det skulle vara bäst om han blev polis anmäld för dom äckliga sakerna men jag vet ändå inte om jag vill det. Men nu vet jag iallafall lite vad som händer isåfall så tack!
 
Du har redan berättat allt det viktigaste i ditt brev. Känner du att det är något mer du vill säga sen så gör du det.
Förstår att det är svårt att koppla av och sova när tankarna snurrar. Kan du försöka koncentrera dig på att bara andas lugnt ett tag? Du kan lägga händerna på magen och känna andetagen. Du kan blåsa ut andningen som i ett sugrör med munnen. Bara andas ut och in och varva ner lite. ❤
Såna andnings övningar funkar inte för mig för jag får typ panik om jag ska tänka på hur jag andas och kroppen och sånt. Så måste göra nåt annat så jag inte tänke på det. Men ja ska väl bara försöka göra nånting iallafall men orkar inte nånting alls egentligen.
 
Såna andnings övningar funkar inte för mig för jag får typ panik om jag ska tänka på hur jag andas och kroppen och sånt. Så måste göra nåt annat så jag inte tänke på det. Men ja ska väl bara försöka göra nånting iallafall men orkar inte nånting alls egentligen.
Jag förstår. Lite musik kanske? ❤
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
768
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 611
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 440
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 808
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp