Så trött på allt tjat!

E

EvensPila

Usch nu är jag så himla trött på allt tjat om denna jäkla formen!
Alla hästar måste gå i form hela tiden annars är det djurplågeri, den visan har jag hört förut och är såååååååå trött på att höra det.

Vad är egentligen att gå i form? Hästen kröker på nacken, höjer upp ryggen och går med ståtliga steg med undertramp. Det är vad jag har hört.

Hästar ute i det fria går inte i form hela tiden. Främst hingstar av ädla raser, och hästar som ska visa upp sig vid ett nytt sällskap går i form. Annars går dom ju med huvudet så som dom behagar själva.

Alla hästar kan inte gå i en riktig form, inte särskilt länge iallafall, så varför, varför sätta på inspänningstyglar och kandar på hästar, korta upp tyglarna så till den milda grad att man nästan rör bettringarna med händerna? Är det verkligen så nödvändigt?

Det finns bara att fåtal hästar som verkligen KAN bära upp sig på det viset och det är inte naturligt att göra det under 1,5 timmes ridpass. Det tycker inte jag iallafall.

För mig är "gå i form" när hästen kröker lite på nacken, alltså svarar för tyglen och visar att den lyssnar, men att få med bakbenen och allt, det är mer för eliten.

Nu kanske alla tänker, men åh, där har hon fel för jag läste i "hästboken" sidan 145 på den andra spalten att alla hästar måste gå i form för sitt eget bästa. Kanske måste man inte alltid lyssna på alla böcker och all fakta (som dessutom motsäger sig själv) utan kanske satsa på logiken?

Jag tycker det är bättre att rida på lösa tyglar och låta hästen själv bestämma sin huvudhålling, hästen EGNA form kommer mera fram då. Har ägt och äger både ädla raser och grova raser som båda två går bra med ryggen och har fin huvudhållning när man rider med lösare tyglar.

Alla har helt klart rätt att tycka att gå i form är "det enda rätta", men jag vet inte riktigt om jag tycker det själv. Men vill man satsa på tävling kan det vara ett måste, men man måste försöka se saker och ting ur hästens synvinkel ibland. Inte bara: "Men min tränare sa... " eller "Det stod ju så i boken, då ÄR det ju så"

Ibland kan gåiformtjatet gå för långt. Jag känner till människor som sätter på sina hästar inspänningstyglar 20 timmar om dygnet (d.v.s under hela innevistelsen i stallet) bara för att dom ska mjukas upp, och det måste väl ändå varje människa med sunt bondförnuft fatta att det är djurplågeri, hur långt ska man få gå med gåiformhysterin?

Ni som håller med är mkt välkommna att svara och ni som inte gör det, jag vill inte ha bråk och förlåt om jag trampade på en öm tå, men alla har faktiskt rätt att tycka vad dom vill.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

visst det kan låta precis som du säger det men det finns faktiskt en bra anledning.

hästar är inte till för att ridas som du säkert redan vet, så därför spelar det egentligen ingen roll om hästen inte går i form i det "vilda" eftersom det inte finns nån ryttare på ryggen.
men när man rider är det bra om hästen går i form eftersom den arbetar upp med ryggmusklerna då. annars sitter man bara direct på hästens ryggrad och detta sliter väldigt på hästens rygg.
och jag håller helt med dig om att man överdriver väldigt med att hästen ska gå i form och dom flesta häster har ganska bra hållning från grunden.
men attt rida i form är ju inte livsviktigt!det viktigaste med ridningen är ju ändå att man har roligt! :D

/f.j
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så trött på allt tjat!

Vill du att din häst ska hålla för ridning i flera flera år så är det en fördel om den orkar bära upp den onormala tyngd den fått på ryggen.


Sedan så håller jag med om att det låter förj*vligt att du känner till folk som har inspänningstyglar på hästen 20 tim/dygnet:eek:
Är det verkligen sant?:confused:
 
Sv: Så trött på allt tjat!

visst det kan låta precis som du säger det men det finns faktiskt en bra anledning.

hästar är inte till för att ridas som du säkert redan vet, så därför spelar det egentligen ingen roll om hästen inte går i form i det "vilda" eftersom det inte finns nån ryttare på ryggen.
men när man rider är det bra om hästen går i form eftersom den arbetar upp med ryggmusklerna då. annars sitter man bara direct på hästens ryggrad och detta sliter väldigt på hästens rygg.
och jag håller helt med dig om att man överdriver väldigt med att hästen ska gå i form och dom flesta häster har ganska bra hållning från grunden.
men attt rida i form är ju inte livsviktigt!det viktigaste med ridningen är ju ändå att man har roligt! :D

/f.j

Jo så sant så sant, håller med dej, men alla hästar kan inte bära upp sej på det rätta sättet, och varför klämma ihop dom med kandar och sporrar bara för nackens skull?:rofl:
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Vill du att din häst ska hålla för ridning i flera flera år så är det en fördel om den orkar bära upp den onormala tyngd den fått på ryggen.


Sedan så håller jag med om att det låter förj*vligt att du känner till folk som har inspänningstyglar på hästen 20 tim/dygnet:eek:
Är det verkligen sant?:confused:


Asså jag har en islänning och hon kröker på nacken(i skritt och trav), får inte med bakbenen, bara om hon stirrar upp sig (d.v.s väldigt sällan) och i tölten vet jag inte ens om det är möjligt att gå i form, Har inte hört talas om det förut iallafall.:confused:

Men ja, det är en ridlärare på en ridskola här i trakten som "mjukar upp" sina hästar på det viset. :(
 
Sv: Så trött på allt tjat!

nej nacken är faktiskt överdiven! visst jätte fint att hästen kröker nacken men om det är så viktigt för vissa männisor kan dom väll köpa hästar med självböj, som alltid böjer nacken för att göra sitt bästa! sådana hästar är inte allt för ovanliga.
ucsh va hemskt med dedär om insränningstyglarna! de om något låter ju som djurplågeri!

//f.j
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Självklart måste man inte rida hästen i form och ja det är väldigt hemskt att "mjuka upp" hästarna.
Vill bara påpeka att när hästen bär upp sig på rätt sätt och sätter bakbenen under sig så får de liksom med nacken samtidigt. Sitter man och bara drar i bettet och lirkar för att få en "fin huvudhållning" behöver den inte alltid ha ryggen med sig utan hästen får ungefär samma form som en tekanna, dvs sänkt rygg istället och det är inte alls bra för hållbarheten.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Men ja, det är en ridlärare på en ridskola här i trakten som "mjukar upp" sina hästar på det viset. :(

Du har aldrig funderat på att ringa till miljö- och hälsokontoret i din kommun? Själv hade jag inte kunnat sova gott om natten när jag visste att det fanns hästar som stod med inspänningar nästan hela dygnet :(

Immer
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Just det, kom på ett argument till faktiskt:banana:

Hästarna har ju varit i människans tjänst ganska länge nu, de har funkat som transportsmedel (ridhästar) i minst ett par århundrade och borde ha en hållbarare rygg än en vildhäst eftersom hästen har blivit använd så pass länge av människorna.(!?) Har hästen en klen rygg är det ju avelns fel. Vissa hästar är inte avlade för ridning och det är nog dom man måste träna upp ryggen på.

Hästar som andalusier och lippizzanare brukar (dom jag har sett) ha jättemusklade ryggar och kraftiga nackar, så mycket har nog med avlen att göra. En välmusklad häst har ju lättare att "gå i form" än en omusklad. Därför, att gå i form eller inte; skyll på aveln och inte på ryttarna?:cool:
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Du har aldrig funderat på att ringa till miljö- och hälsokontoret i din kommun? Själv hade jag inte kunnat sova gott om natten när jag visste att det fanns hästar som stod med inspänningar nästan hela dygnet :(

Immer

Vissa verkar ju tycka att det är JÄTTEBRA för en häst att gå i form. Det säger ju alla kunniga som "vet" något.
Hästarnas välfärd är ju ridskolechefens ansvar väl?
Klart att man har ett eget moraliskt ansvar, men eftersom ridskolan är kommunägd, så är det väl egentligen kommunen själv som tillåter detta? :eek: :( :confused:
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Formen är inte bara nacken, utan hästens arbetsställning. Om hästens arbete är att lufsa runt i skogen så krävs det ingen samling, utan den får gå i en FRI form. I det läget är det lydigheten som är viktig, så det är en fördel om man har sin häst på tygeln (dvs fysiskt och psykiskt avspänd och lydig för hjälperna, då kommer också en liten krök på nacken automatiskt).

Den form du verkar ha hakat upp dig på är en mycket samlad dressyrform, och DEN är inte alla hästar byggda för att klara. Men det är heller ingen som sagt att alla måste rida så, eller?

Grunden är att hästen är på tygeln, då blir den trevlig att rida. Lugn och lyhörd, mjuk och samarbetsvillig. Så vill vi alla ha det misstänker jag.

Att säga att alla hästar måste gå i GP-dressyr form är som att säga att alla måste kunna styrketräna 200 kg korrekt. Knappast någon som skulle säga det, eller hur?
 
Sv: Så trött på allt tjat!

och i tölten vet jag inte ens om det är möjligt att gå i form, Har inte hört talas om det förut iallafall.:confused:
Den korrekta formen i tölt är den du ser på tävlingsbilder t.ex. Då ska hästen gå högt med huvudet och vara stilla i ryggen. DET är korrekt form i tölt.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Vissa verkar ju tycka att det är JÄTTEBRA för en häst att gå i form. Det säger ju alla kunniga som "vet" något.
Hästarnas välfärd är ju ridskolechefens ansvar väl?
Klart att man har ett eget moraliskt ansvar, men eftersom ridskolan är kommunägd, så är det väl egentligen kommunen själv som tillåter detta? :eek: :( :confused:

Vet kommunen om att ridskolechefen gör så med sin häst? Det tror jag knappast.

Hästarnas välfärd är visserligen ridskolechefens ansvar men om h*n inte klarar av det är det allas ansvar! Kan du fortsätta sova gott om natten?

Immer
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Som någon redan skrivit så är det ju inte naturligt för hästen att bära oss överhuvudtaget. För att den ska klara det behöver den ha muskler och det får den inte tillräckligt om man inte jobbar upp dom.

Som någon också skrev så är det kanske dressyrformen den du menar. Men då ska man också veta att den höga dressyrform man ser på tävlingar osv...är sällan man använder sig av "hemma". Hästarna jobbas i en lägre "arbetsform"....annars skulle de aldrig orka och kunna bära sig så "högt" som dom gör.

Hästarna förr var väl också lite grövre om jag inte har fel...åtminstone de som använde sig av i strid osv. och troligtvis även en kraftigare benstomme. Dagens hästar är ju avlade till lättare ridmodeller och för att hålla till "vårat" nöje så behöver den musklerna.

Det finns många olika former en häst kan gå i. Jag som rider western strävar efter en självbärande form där målet är att få hästen gå i form på lång tygel.
Jag tycker det viktigaste är att hästen är balanserad, sedan om det betyder att hästen går i form och kröker på nacken...så har hästen själv kommit till den punkten med hjälp av bärighet i bakdelen.
Hästen behöver inte alltid kröka på nacken för att gå i form...anser jag...den kan aktivera ryggen ändå...MEN...den ska gå i balans.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Varför man vill att hästen ska gå mot form är att hästen ska bära ryttaren på musklerna och inte på skelettet. Eftersom hästen inte är gjord till att ha en ryttare på ryggen så vill man underlätta för den och inte sitta och nöta på hästens rygg och skelett. Men då måste man träna upp hästens muskler så de orkar med. Det är mycket bättre för hästen att den arbetar med musklerna och håller uppe ryttaren genom form. Däremot så håller jag med om att inspäningstyglar inte är bra att ha för hårt så att de skadar hästen och vissa inspänningstyglar borde inte få användas men, inspänningstyglar ska fungera som en riktlinje för hästen. Inte som ett måste. alltså finns det vissa fördelar om man använder inspäningstyglar rätt och vet hur man gör.

Så att hästen inte ska behöva gå i form håller jag inte med om, den finns där för att man ska spara på hästen och att hästens rygg mår bättre, Tygelkontakten är också viktig då den balanserar upp hästen i samband med skänklarna. Form är inte bara för att det ska se snyggt ut.

Jag förstår att du tycker som du vill, och jag vill inte skapa bråk utan jag vill bara säga hur jag tycker.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Jag håller med om att det är ett tjat om att det ska SE bra ut hela tiden, och mycket snack om att gå på tygeln. jag tycker att eftersom vi rider hästar så kräver det mer av dem än om de går i hagen. Därför kan de behöva gå i en annan form, helt enkelt för att bära oss på bästa sätt.


Men jag håller inte med dig om att det är positivt att hästen kröker på nacken- men inte arbetar med bakbenen. Vad resulterar DET i? Jag vill att hästen ska bära mer på bak än vad den ofta gör av sig själv- då blir den starkare. Hur nacken ser ut är mindre relevant sålänge hästen följer bettet.

Generellt så tycker jag att det är alldeles för mycket fokus på hästen framparti (nacke, hals och bog). En häst som arbetar korrekt med bak får automatiskt med sig framdelen, men jag tycker det är fel att fokusera på hur framdelen ser ut. Men, det är betydligt enklare att se en nacke än känna ett bakben.

Och att hästar i tävlingsdressyr går i en optimal form måste jag säga emot.... där finns ofta SÅ mcyket spänning, dålig bakbensaktivitet, mycket tygelinverkan och ihopkrullade halsar. Det är min åsikt.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Att ridas i form är bra ja, men om ridskolans hästar står inspända i stallet hoppas jag att du ringer och anmäler.

Jag måste dock säga att jag tycker att det låter ytterst osannolikt.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Jag tycker att det är ett bra mål att kunna arbeta sin häst korrekt så att den håller för fortsatt ridning - deras rygg är inte byggd för att bära upp en ryttare, eller ngt annat för den delen.
Jag kan inte rida alla hästar i korrekt "form" men jag har som mål att bli bättre. Stadigare, mjukare, följsammare.
Det är svårt, men rätt mot hästen tycker jag. Jag är rädd om mina hästar. De är det finaste jag har.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Just det, kom på ett argument till faktiskt:banana:

Hästarna har ju varit i människans tjänst ganska länge nu, de har funkat som transportsmedel (ridhästar) i minst ett par århundrade och borde ha en hållbarare rygg än en vildhäst eftersom hästen har blivit använd så pass länge av människorna.(!?) Har hästen en klen rygg är det ju avelns fel. Vissa hästar är inte avlade för ridning och det är nog dom man måste träna upp ryggen på.

Hästar som andalusier och lippizzanare brukar (dom jag har sett) ha jättemusklade ryggar och kraftiga nackar, så mycket har nog med avlen att göra. En välmusklad häst har ju lättare att "gå i form" än en omusklad. Därför, att gå i form eller inte; skyll på aveln och inte på ryttarna?:cool:


Modellen på hästarna utvecklas hela tiden och de ser knappast ut som de gjorde då. Och vet vi verkligen att de hästarna inte fick förslitningar?

Så de hästar jag inte klarar av att arbeta korrekt, där ska jag skylla på uppfödaren menar du? Nej, det handlar om min egen ridning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så trött på allt tjat!

För mig är "gå i form" när hästen kröker lite på nacken, alltså svarar för tyglen och visar att den lyssnar, men att få med bakbenen och allt, det är mer för eliten.

Ja men det är det det inte är. Man bör sträva efter att hästen ska placera mer av sin tyngd på bakpartiet. Att få med bakbenen så att den bär upp sig själv och sin ryttare. Om din häst enbart kröker på nacken men inte jobbar med bakbenen så tycker jag inte att det är att arbeta sin häst korrekt och inte det jag skulle sträva efter.
Varför inte ta hjälp av en duktig instruktör som kan hjälpa dig komma på hur du ska göra? :idea: Du kommer säkert känna skillnaden när du är på rätt väg.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 756
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 110
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 861
Senast: Ramona
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 325
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp