Så trött på allt tjat!

Sv: Så trött på allt tjat!

Men då har man ju inte förstått innebörden av att arbeta hästen i rätt form.


Just precis och det är det jag menar. Jag tror att allt för många har missförstått det här med form och i sin iver att tillfredsställa denna snedvridna bild av en häst i rätt form orsakar hästen mer smärta än om ryttaren låtit bli exempelvis inspänningstyglar.

Nej, jag anser inte att man bör låta bli att sträva efter en korrekt form. Den dagen som jag är med häst igen kommer jag absolut se till att arbeta för att rida min häst på rätt sätt och ta hjälp av tränare jag har förtroende för till detta.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Och då vill jag även ha en källförteckning över var du skulle ha läst det där. Relevanta erkända vetenskapliga teorier nedskrivna i pränt tack.




( form går den f.ö alltid i - olika arbetsformer för olika arbete för olika utbildningspunkter osv )
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Om du vill att hästen ska hålla för hård träning och tävling på högre nivåer, måste den gå i form för att rygg ska hålla och den ska vara fresh.
Om hästen bara kröker på nacken, så fuskar den och då fattas det drivning ifrån ryttaren. Ryttaren måste driva med skänkel mot handen där den fångar upp den, inte att den tvingar med skarpa betsel.
Skarpa betsel ska användas med försiktighet. Det finns vissa hästar som trivs med dessa och vissa trivs inte alls. Man måste lyssna på hästen / ponnyn!!
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Jag tycker att ditt inlägg är okunnigt men orginellt. Skit i formen då, det är din häst.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Okej, så alla ni som skriver här, Eftersom allt annat än form är förkastligt kan jag anta att era hästar alltid lyfter upp bakdelen och arbetar med ryggen. Precis som elithästarna. Då måste ju verkligen Jan Brink och juniorryttare världen över möta stort motstånd, eller?

Det är en bit kvar till att bli Jan Brink då man kan rida sin häst i form. Han kan liksom lite mer än så.:angel:
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Eftersom allt annat än form är förkastligt kan jag anta att era hästar alltid lyfter upp bakdelen och arbetar med ryggen. Precis som elithästarna.

Jag tror du har missförstått det hela. Hästarna ska inte lyfta upp bakdelen. Den ska sänkas vilket, enkelt uttryckt, sker när hästen sätter bakbenen längre in under magen. Då kommer framdelen upp.

Finns det någon som kan visa mig en bild där en häst tydligt lider av att bli riden när den får välja sin egen form och en bild där en lycklig häst går i form?(med inspänningstyglar och allt?!) Ni måste ju kunna bevisa vad ni förespråkar!

Tyvärr har jag ingen bild av någon häst som lider när den fått välja sin egen form. Men här är en lycklig häst som går i form (dock utan inspänningstyglar, men med blankt kandar):

http://www.pixbox.se/pic_show_id5015897.html
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Klart att man ska sträva efter att bli bättre, men det finns ju vissa gränser, och där kommer inspänningstyglarna, kandaret och alla andra hjälpmedel som används fel in. Om vi tar exempelvis en fjordhäst på 14 år. Har jättekraftig hals och varje gång hästen böjer ner halsen så kan den inte andas, för luftrören blockeras


de handlar inte om hur kraftig hals hästen har, de är mellanrummet mellan ganaschen och hals som avgör om hästen får svårt att andas eller inte.
dom flesta dressyrhingstar har ju enorm hals, inte har dom problem att andas för de.

sen kan alla hästar gå i en bra form för just den hästen, en fjording/kraftiga kallblod, dom kan lägga mer tyngd över till bakdelen för att den ska gå i en så skonsam form som möjligt, sen kan dom ju aldri komma upp i så hög form som elithästarna gör, eller kanske inte ens kröka mycke på nacken alls, men alla hästar kan arbeta i rätt form, alltså lägga över tyngden bak..de kan dom oavsett ras.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Alltså, vi vill ju att hästen ska gå i så skonsam form som möjligt, så ofta som möjligt. Men för mig betyder inte det att min häst har samma form i t.ex. galopp i uppförsbacke som han har på en skittvolt på ridbanan. Men, vi skogsmullar kan ju stärka våra hästar genom gymnastik/styrketräning på ridbana. Din häst kanske bär sig bra i en friare form, det finns hästar som har det mer eller mindre naturligt. Men att du säger att du aldrig ser fritidshästar som trampar in med bakbenen är ju hemskt tråkigt- kanske finns det många dåliga exempel där du bor?
 
Sv: Så trött på allt tjat!

sen kan alla hästar gå i en bra form för just den hästen, en fjording/kraftiga kallblod, dom kan lägga mer tyngd över till bakdelen för att den ska gå i en så skonsam form som möjligt, sen kan dom ju aldri komma upp i så hög form som elithästarna gör, eller kanske inte ens kröka mycke på nacken alls, men alla hästar kan arbeta i rätt form, alltså lägga över tyngden bak..de kan dom oavsett ras.


:bow: Precis! Det enkla har jag väntat att någon skulle skriva så slapp jag:p
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Ja det verkar som TS bor i ett trist område.
Med sådana tränare/ridlärare och "slappa" skogsmullar.

Jag är en skogsmulle, men nog vill jag att min kuse ska hålla för att fortsätta bära runt på mig.
Så då jobbar vi tillsammmans för att han ska få den optimala formen hans kropp kan erbjuda.:)
 
Sv: Så trött på allt tjat!

jag tycker inte att hästen behöver ridas i form, utan balans. en fin naturlig balans med ryttare på är mer naturligt och behagligt för hästen, och så får den inga förslitningar heller. men det är ju bara vad jag tycker...
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Just det, kom på ett argument till faktiskt:banana:

Hästarna har ju varit i människans tjänst ganska länge nu, de har funkat som transportsmedel (ridhästar) i minst ett par århundrade och borde ha en hållbarare rygg än en vildhäst eftersom hästen har blivit använd så pass länge av människorna.(!?) Har hästen en klen rygg är det ju avelns fel. Vissa hästar är inte avlade för ridning och det är nog dom man måste träna upp ryggen på.

Hästar som andalusier och lippizzanare brukar (dom jag har sett) ha jättemusklade ryggar och kraftiga nackar, så mycket har nog med avlen att göra. En välmusklad häst har ju lättare att "gå i form" än en omusklad. Därför, att gå i form eller inte; skyll på aveln och inte på ryttarna?:cool:

Hästar som rids rätt finner formen av sig själva. Utan hjälptyglar eller sågande händer.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

(Riktat till alla)

Äh, kom igen nu, va.. Vi vet alla vad den rätta formen är bra för och den är definitivt något att sträva efter. Men den som vill påstå att det inte finns hästar som "lider" mer av att tvingas in i något som deras ryttare tror är den rätta formen, just för denna formhausse...?

Jag tycker ändå att frågan som kommit upp här är rätt intressant; hur mycket ska en ryttare egentligen arbeta med sin hästs form för att hästen ska hålla för ren fritidsridning några timmar i veckan? Hur mycket kommer automatiskt när hästen rids i oländig terräng, i backar osv.? Vad menas med att hästen ska hålla? Hur har alla dessa 30-åriga russ som ungefär aldrig ridits i någon vidare form kunnat hålla?
 
Sv: Så trött på allt tjat!

(Riktat till alla)



Jag tycker ändå att frågan som kommit upp här är rätt intressant; hur mycket ska en ryttare egentligen arbeta med sin hästs form för att hästen ska hålla för ren fritidsridning några timmar i veckan? Hur mycket kommer automatiskt när hästen rids i oländig terräng, i backar osv.? Vad menas med att hästen ska hålla? Hur har alla dessa 30-åriga russ som ungefär aldrig ridits i någon vidare form kunnat hålla?


Allt beror ju på dels hur hästen är byggd, dels hur ryttaren rider. jag vet inte vilka russ du syftar på, men förmodligen har de en bra exteriör och en bra självbärighet som gjort att de sluppit förslitningsskador. Visst har man mycket att vinna på att rida i varierad terräng, och för många hästar räcker säkert det om de har en någorlunda balanserad ryttare. Att hästen går i form betyder ju inte nödvändigtvis att det sker på en ridbana, med mycket tygelinverkan. Det kan lika gärna ske i en uppförsbacke i skogen.

För mig betydder hålla att vi sparar våra hästar så mycket som möjligt, och försöker kompensera för den påfrestning det är att ha oss på ryggen.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Djurplågeri är ibland en definitionsfråga...
Att medvetet strunta i att rida hästen på ett bra sätt är enligt mig en form av djurplågeri.

Tyvärr verkar du ha missuppfattat hela formens fuktion.
Man rider inte en häst i form för att det är "snyggt" eller "coolt", utan för att det är så hästen mår bäst av att bli riden!
En häst är inte gjord för att bära en ryttare på sin rygg, då måste vi hjälpa den att klara av det så bra som möjligt.
Det är inte konstigt att hästar inte går i form i hagen, eftersom den inte har en stor klump på ryggen då.
Den behöver inte bära rätt, för då har den ingen att bära än sig själv.


Hästen bär 60% av sin vikt på sin framdel.
När en ryttare kommer på läggs ännu mer vikt på framdelen, och om man inte rider hästen rätt så att den orkar lägga över vikt på bakdelen kan man snabbt få en häst med förslitningar efter felbelastning.

Det gör ingenting om man tar en galopp på ett fält utan att rida hästen i form, eller skrittar ut på lång tygel, men huvudsakligen bör hästen få hjälp att bära ryttaren rätt!
Och form är inte en böj på nacken.
Det är ett arbete som börjar i bakbenen, går genom ryggen och slutligen ger en eftergift framtill.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 110
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 861
Senast: Ramona
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 325
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp