Bukefalos 28 år!

Så trött på allt tjat!

Sv: Så trött på allt tjat!

Jo men grejen är att jag tycker att det är bra om fritidsryttare kan få sina hästar att kröka på nacken och bära upp ryggen osv. men jag tycker inte om att ha det där tjatet hela tiden. "Rid som Jan Brink annars är du en djurplågare". Det är så himla tröttsamt.

Om ni som förespråkar formen här, får era hästar på hängande tygel att jobba med bakbenen och få bra undertramp och ståtliga steg, såfort en ryttare sitter på ryggen, så grattis! Det är jättebra.

Men hysterin kring detta har iallafall gått för långt. Vet en tjej som hade en dökänslig arab som sökte sig till en lägre form vid ridning och då jäklar blev det kandar på henne istället. Bara för att tränaren säger att dom måste gå i en högre form. Synd, eftersom hon håller stenkorta tyglar på hästen hela tiden så den kan explodera av nervositet närsomhest.

Det finns ju en gräns.

:confused: :cry:
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Ja men det är det det inte är. Man bör sträva efter att hästen ska placera mer av sin tyngd på bakpartiet. Att få med bakbenen så att den bär upp sig själv och sin ryttare. Om din häst enbart kröker på nacken men inte jobbar med bakbenen så tycker jag inte att det är att arbeta sin häst korrekt och inte det jag skulle sträva efter.
Varför inte ta hjälp av en duktig instruktör som kan hjälpa dig komma på hur du ska göra? :idea: Du kommer säkert känna skillnaden när du är på rätt väg.

Men grejen är att jag har en islandshäst som är en redig skogsmulle. Hon måste gå en en annan typ av form när vi töltar och när vi skrittar och travar, då kan hon böja upp ryggen något, men som sagt är hon fortfarande en skogsmulle, och har korta starka ben och en kort stark rygg så jag tror inte hon måste gå så som Briar och resten av elithästarna. Man måste ändå inse att det är så få hästar som kan gå så. Alla kan inte det. Och en ytterst liten procent av hobbyryttarna kan få sina hästar att gå så, så varför allt detta tjat?

(för att tillägga, vi har en islandstränare):banana:
 
Sv: Så trött på allt tjat!



Bara för att jag kanske ( märk; KANSKE )inte kan bli VD på Volvo personbilar

så ska jag skita i att jobba öht och gå på social bidrag resten av livet?

ung. samma logik.

varför ska man inte försöka arbeta för att ge hästarna som man äger ett så drägligt lång och härligt liv som möjligt?

ytterst få av hobby ryttarna rider så illa som dom i dina exempel.

SJÄLVKLART ska man sträva efter att utvecklas & lära sig mer både i sin vardag & i sitt häst liv.

Sen om man vill ha hästarna att klappa på i en stor hage - sure. Men tar man steget att förorsaka dom förslitningar som uppstår vid ridning så tar man även i mina ögon ansvaret att försöka förmildra dom så mycket som möjligt.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Fast rasen spelar väl egentligen ingen roll...? Tölten kräver ju väldigt mycket styrka av hästen för att den ska kunna ridas skonsamt/uppbyggande. Så där är det ju hemskt viktigt hur hästen arbetar. Jag har sett alldeles för många islänningar som töltar med sänkt rygg och uppdraget huvud.

Oavsett om man har skogsmullehästar (det har jag med), eller inte så måste vi arbeta dem så att de orkar bära oss. Det är varje hästägares ansvar att ta hand om sin häst på bästa sätt, och det gäller även ridningen.
 
Sv: Så trött på allt tjat!



Bara för att jag kanske ( märk; KANSKE )inte kan bli VD på Volvo personbilar

så ska jag skita i att jobba öht och gå på social bidrag resten av livet?

ung. samma logik.

varför ska man inte försöka arbeta för att ge hästarna som man äger ett så drägligt lång och härligt liv som möjligt?

ytterst få av hobby ryttarna rider så illa som dom i dina exempel.

SJÄLVKLART ska man sträva efter att utvecklas & lära sig mer både i sin vardag & i sitt häst liv.

Sen om man vill ha hästarna att klappa på i en stor hage - sure. Men tar man steget att förorsaka dom förslitningar som uppstår vid ridning så tar man även i mina ögon ansvaret att försöka förmildra dom så mycket som möjligt.


Klart att man ska sträva efter att bli bättre, men det finns ju vissa gränser, och där kommer inspänningstyglarna, kandaret och alla andra hjälpmedel som används fel in. Om vi tar exempelvis en fjordhäst på 14 år. Har jättekraftig hals och varje gång hästen böjer ner halsen så kan den inte andas, för luftrören blockeras.
Ägaren tycker att hästen är dålig på att gå i form, och skaffar kandar, eller annat skarpt bett och hästen måste ge efter för smärtan. Är det rätt? Ska det vara så bara för att alla säger att alla hästar måste gå i form? Hade det inte det varit bättre att rida på fria tyglar och låta hästen välja sin egen form?
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Fast rasen spelar väl egentligen ingen roll...? Tölten kräver ju väldigt mycket styrka av hästen för att den ska kunna ridas skonsamt/uppbyggande. Så där är det ju hemskt viktigt hur hästen arbetar. Jag har sett alldeles för många islänningar som töltar med sänkt rygg och uppdraget huvud.

Oavsett om man har skogsmullehästar (det har jag med), eller inte så måste vi arbeta dem så att de orkar bära oss. Det är varje hästägares ansvar att ta hand om sin häst på bästa sätt, och det gäller även ridningen.

Så det du egentligen säger är att ala hästar måste gå i form hela tiden vid all ridning?

En häst som rids 3-7 timmar i veckan måste alltså gå i form hela tiden för att överleva? Eller vad menar du? :/
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Okej, så alla ni som skriver här, Eftersom allt annat än form är förkastligt kan jag anta att era hästar alltid lyfter upp bakdelen och arbetar med ryggen. Precis som elithästarna. Då måste ju verkligen Jan Brink och juniorryttare världen över möta stort motstånd, eller?

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro här. Finns det någon som kan visa mig en bild där en häst tydligt lider av att bli riden när den får välja sin egen form och en bild där en lycklig häst går i form?(med inspänningstyglar och allt?!) Ni måste ju kunna bevisa vad ni förespråkar!
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Ang. att välja sin egen form så är det en frågeställning som förutsätter Pest; eller kolera. Båda två är "skit" men måste man välja en så är det val ganska enkelt; fria tyglar.

Sistnämda inlägg; Har jag redan gått igenom den frågeställningen och besvarat den? ja.

ta din kritik därifrån tack. Varför upprepa sig?

OT; Såvida det är bild bevis som gäller vill vi även väldigt gärna ha bild bevis på alla de ting och företelser du förespråkar tack. Du som är TS bör uppträda med gott exempel och börja. rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Så trött på allt tjat!

Enda gången jag sett en häst gå i form, det var på Appassionata. En andalusier och lite andra ädla hästraser, lärde sig att söka sig till "denna eviga FORM" Och de arbetade rätt. Men jag har haft olika hästar på olika ställen och jag har aldrig aldrig sett en häst få med sig bakdelen annant än bland eliten. Tillochmed på dressyrtävlingar, i LA var det ingen som jobbade rejält med bakbenen, alla krökte på nacken, p.g.a de skarpa betten.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Okej, så alla ni som skriver här, Eftersom allt annat än form är förkastligt kan jag anta att era hästar alltid lyfter upp bakdelen och arbetar med ryggen. Precis som elithästarna. Då måste ju verkligen Jan Brink och juniorryttare världen över möta stort motstånd, eller?

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro här. Finns det någon som kan visa mig en bild där en häst tydligt lider av att bli riden när den får välja sin egen form och en bild där en lycklig häst går i form?(med inspänningstyglar och allt?!) Ni måste ju kunna bevisa vad ni förespråkar!

Min häst arbetar för det mesta med bra bakbensaktivitet och bra ryggverksamhet, men min hopphäst går inte alls i samma form som Briar gör. Det finns stora variationer även innom spektrumet "att gå i rätt form" Jag kommer heller aldrig att kräva av min häst att han ska gå i "Briarformen"

Jag vet inte vad du träffar för folk men ingen i min närhet rider med inspänningtyglar!! Inte heller på kandar.

Att hästen inte skulle lida av att aldrig gå iform tror jag inte man kan se på t ex en ögonblicksbild, utan det märker man när den får ont i ryggen efter något år.

Men jag kan ju ställa samma fråga till dig. Kan du visa en bild på en häst som arbetar i form och som lider av det??
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Jag ser din poäng i detta ämne.

Självklart håller jag med alla påståenden om att hästen mår bättre av att ha oss ryttare på en stark rygg, men just detta "tjat" om form leder nog tyvärr till mycket slitningar, det också. Jag har en känsla av att alltför många ryttare fortfarande bedömer formen efter halsens krök och inte mycket annat och när nu debatten är som den är tror jag också att alltför många endast strävar efter att få till en krök på nacken, med allt vad detta innebär.

Så, alla dessa hästar som ändå inte blir ledda in i rätt form skulle nog vara bra mycket lyckligare om de fick gå i fri form (och mer ute i terrängen!). Därmed inte sagt att den rätta formen inte är viktig.
 
Sv: Så trött på allt tjat!



Bara för att jag kanske ( märk; KANSKE )inte kan bli VD på Volvo personbilar

så ska jag skita i att jobba öht och gå på social bidrag resten av livet?

ung. samma logik.

varför ska man inte försöka arbeta för att ge hästarna som man äger ett så drägligt lång och härligt liv som möjligt?

ytterst få av hobby ryttarna rider så illa som dom i dina exempel.

SJÄLVKLART ska man sträva efter att utvecklas & lära sig mer både i sin vardag & i sitt häst liv.

Sen om man vill ha hästarna att klappa på i en stor hage - sure. Men tar man steget att förorsaka dom förslitningar som uppstår vid ridning så tar man även i mina ögon ansvaret att försöka förmildra dom så mycket som möjligt.


När en häst går i form, då "kråmar" den sig för att se snygg ut. Så gör hingstar när dom ska uppvakta ston, eller hästar som inte känner varandra som ska etablera ledarskapet.

Tänk dig själv att hela tiden spänna upp dig och ändra på din egen gångstil för att se snygg ut. Det är ju det som kan ge förslitningar. Hur kan du veta så säkert att hästen slappnar av? Det är ju bara hästen själv som kan avgöra det.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Jag ser din poäng i detta ämne.

Självklart håller jag med alla påståenden om att hästen mår bättre av att ha oss ryttare på en stark rygg, men just detta "tjat" om form leder nog tyvärr till mycket slitningar, det också. Jag har en känsla av att alltför många ryttare fortfarande bedömer formen efter halsens krök och inte mycket annat och när nu debatten är som den är tror jag också att alltför många endast strävar efter att få till en krök på nacken, med allt vad detta innebär.

Så, alla dessa hästar som ändå inte blir ledda in i rätt form skulle nog vara bra mycket lyckligare om de fick gå i fri form (och mer ute i terrängen!). Därmed inte sagt att den rätta formen inte är viktig.

TACK! Äntligen någon som fattar vad jag menar! Att gå ihopkrökt timme ut och timme in hjälper inte på förslitningar om det inte är HÄSTENS val att göra det själv.:smirk:
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Jag har en känsla av att alltför många ryttare fortfarande bedömer formen efter halsens krök och inte mycket annat och när nu debatten är som den är tror jag också att alltför många endast strävar efter att få till en krök på nacken, med allt vad detta innebär.

Men då har man ju inte förstått innebörden av att arbeta hästen i rätt form.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

TACK! Äntligen någon som fattar vad jag menar! Att gå ihopkrökt timme ut och timme in hjälper inte på förslitningar om det inte är HÄSTENS val att göra det själv.:smirk:

Jag kan ge ett jämförande ex. En människa lyfter varje dag tunga saker. Människan väljer att böja på ryggen och lyfta tyngden med ryggen. Efter ett tag på man ryggsmärtor eftersom man ständigt frestat med tyngder på sin känsliga rygg.

Om man istället lyfter samma tyngd lika många gånger men man håller ryggen rak och lyfter tyngden med sina benmuskler istället. Då får man starka benmuskler, inget ryggont och man kan hålla på med arbetet mkt, mkt längre.

Vilket är bäst??

Beaktas bör att människan dessutom har en större hjärnkapacitet än vad hästar har och människan kan se följderna av alternativ nr 1. Hästen kan inte tänka i längre än ett stag i taget. Hästen kan inte koppla ihop att går jag så här idag får jag ont imorgon.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Min häst arbetar för det mesta med bra bakbensaktivitet och bra ryggverksamhet, men min hopphäst går inte alls i samma form som Briar gör. Det finns stora variationer även innom spektrumet "att gå i rätt form" Jag kommer heller aldrig att kräva av min häst att han ska gå i "Briarformen"

Jag vet inte vad du träffar för folk men ingen i min närhet rider med inspänningtyglar!! Inte heller på kandar.

Att hästen inte skulle lida av att aldrig gå iform tror jag inte man kan se på t ex en ögonblicksbild, utan det märker man när den får ont i ryggen efter något år.

Men jag kan ju ställa samma fråga till dig. Kan du visa en bild på en häst som arbetar i form och som lider av det??

Japp det kan jag, får jag din email adress kan jag skicka den till dig.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Ang. att välja sin egen form så är det en frågeställning som förutsätter Pest; eller kolera. Båda två är "skit" men måste man välja en så är det val ganska enkelt; fria tyglar.

Sistnämda inlägg; Har jag redan gått igenom den frågeställningen och besvarat den? ja.

ta din kritik därifrån tack. Varför upprepa sig?

OT; Såvida det är bild bevis som gäller vill vi även väldigt gärna ha bild bevis på alla de ting och företelser du förespråkar tack. Du som är TS bör uppträda med gott exempel och börja. rätt.

Får jag din emailadress kan jag skicka en bild till dej.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 807
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 343
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: Ramona
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 692
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp