Så trött på allt tjat!

Sv: Så trött på allt tjat!

Okej, så alla ni som skriver här, Eftersom allt annat än form är förkastligt kan jag anta att era hästar alltid lyfter upp bakdelen och arbetar med ryggen. Precis som elithästarna. Då måste ju verkligen Jan Brink och juniorryttare världen över möta stort motstånd, eller?

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro här. Finns det någon som kan visa mig en bild där en häst tydligt lider av att bli riden när den får välja sin egen form och en bild där en lycklig häst går i form?(med inspänningstyglar och allt?!) Ni måste ju kunna bevisa vad ni förespråkar!


Ursäkta, nu ska vi skilja på det här...

Rida i form, krökt nacke och höjd rygg... Hur har du tänkt få till det om hästen INTE ska ha in bakbenen under sig? Det är BAKBENEN, som "stimulerar magmusklerna" att lyfta upp ryggen. Så om du anser att det räcker att hästen har fin krök på nacken för att få höjd rygg... ska någon då från marken springa efter och lyfta upp mage och rygg på hästen med verkstadsdomkraft, eller?

Och varför ska man vara tvungen att visa på en häst som lider av att springa i fel form, eller en häst som mår bra av att gå i rätt form med inspänningstygel?

Är det inte bättre att visa på en ÄLDRE häst, som i alla år gått i fri form och alltid mått bra, eller som jag har en ÄLDRE häst som går på tygel UTAN inspänningstygel och mått bra i de sju år jag snart ägt den.

Jag tycker nog, att DU bör acceptera och respektera VÅRA åsikter om du anser att VI ska acceptera och respektera DINA åsikter.

:bow:
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Som många redan nämnt, så är det inte ens naturligt att hästar ska bära upp någon ryttare. Att de ska ha anpassat sig eller att vissa hästraser har lättare för att bära upp en ryttare på rätt vis kan jag knappast hålla med om. I jämförelse med hur långsamt det gått att utveckla den häst vi har idag, från att de var 40 cm höga och hade klövar, så är det inte speciellt troligt att de skulle ha anpassat sitt skelett till att bära upp en viss tyngd i form av en ryttare. Att aveln ska ha gjort tex. Lippizzanerhästarna mer musklade är väl inte heller speciellt troligt. De är avlade så tillvida att deras mekanik är till fördel, men inte ens ett Lippizzanerföl föds som en bodybuilder, de arbetas till det. Många hästar har svårigheter med att bära upp sig på rätt vis med hjälp av baken, men självklart är det fysiskt möjligt för alla raser att göra det. Sen kan det ta flera månader att jobba upp de musklerna, men FULLT så olika är de inte. Min häst tex. har väldigt lätt för det, han bär upp sig perfekt efter 2 minuters jobb medan vår andra häst kräver 40 minuters intensivträning. Men självklart är det möjligt. Men det är, liksom många andra också nämnt, inte den krökta halsen man strävar efter, utan att hästen bär upp sig med ryggen. Detta är inget krav, att alla måste ha sina hästar i form, men man skonar ju ryggen på så vis.
Det där med att ha inspänningstyglar dygnet runt håller jag med de andra om, varför inte göra en anmälan? Kan inte tänka mig att det på något vis skulle underlätta eftersom man inte får koll på ryggen bara för att halsen är invikt. Är hon ridlärare borde hon väl ha mer förstånd än så:S..
 
Sv: Så trött på allt tjat!

KL

OK, vi antar att alla här känner till vad som är rätt form (dvs sänkt bakdel, nosen något framför lodplan och nacken, inte axis kotan, som högsta punkt.)
Men för att göra det enkelt; om hästen visar att den går i form genom huvudets ställning, betyder det att om huvudet är i en viss ställning så går den i form?
Knappast troligt, så vad är nyttan med inspänningstyglar, de fokuserar ju bara på huvudet?

Jag försöker att strunta i det förbannade huvudet nu, men hele mitt ridliv har jag fått höra att hästen ska böja på nacken. Jag tror att det kommer av sig själv om man jobbar på att få resten rätt, rätt ridvägar i den fart och takt man vill. Är det någon här som aldrig sett en hopdragen häst, egentligen? Dessutom verkar många glömma att hästen ska gå mycket mer med huvud och hals utsträckta neråt, framåt än med nosen i lodplan, annars blir den snarare stel än mjuk. Någonstans stod det att om den går 10 steg ''i form'' ska den gå 20 steg framåt neråt.
Visst ska den bära sig, men inte hela tiden, den måste sträcka ut sina muskler med, annars krampar dom m de hålls hopdragna.. enligt mig.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Någonstans stod det att om den går 10 steg ''i form'' ska den gå 20 steg framåt neråt.

Jag skulle vilja omformulera det där: Man måste varva hög och kort form med lång och låg form.

Hästen bör arbeta i form så mycket som möjligt, men det finns olika sorters form, från lång och låg till hög och kort. Gemensamt för de olika sorternas form är att hästen ska vara lösgjord, att den ska bjuda framåt, att den ska vara eftergiven i nacken, att den ska söka framåt mot bettet, att den ska vara rakriktad och att bakbenen ska kliva fram mot handen och bära.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Tror faktikst du har missuppfattat hela konceptet med formen.
Alla hästen går alltid i någon typ av form.
Sedan anpassas den till det hästen ska göra för stunden.

För det första sitter formen inte i nacken på något vis.
Utan den kommer bakifrån när hästen är lösgjord i kroppen, ordentligt uppvärmd, har en bra och stadig framåtbjudning och svarar för små mjuka hjälper.

Hästen trampar då längre in under kroppen, (alltså in under hästen tyngdpunkt), hästen vinklar om sitt bäcken och vinklar mer i hasleden. Hur mycket varierar beroende på hur samlad hästen är.
Den höjer även ryggen och bär ryttaren på sina ryggmuskler istället för direkt på ryggraden.

Men det som händer är alltså att hästen för över mer av sin vikt till bakdelen och tyngdpunkten hamnar längre bak.
Vilket alltså leder till att hästen kommer upp och lättar i framdelen, som i sin tur gör att frambenen inte belastas lika mycket.
Tack vare bakbenens konstruktion är dem mer anpassade att bära upp hela ekipaget, än vad frambenen är. Pga att dem kan vinkla hasleden mera.

Angående huvudets placering så är nacken bara en förlänging av ryggraden. När hästen jobbar igenom hela kroppen i en form anpassad till hästens arbete, exteriör och utbildningsnivå så hamnar även nacken på rätt plats. Hästen ska inte bara gå och böja på nacken utan den ska vara avslappnad och lösgjord i nacke och hals.
Då blir placeringen rätt automatiskt.

Så att rida en häst i rätt form handlar inte alls om att hästen ska gå och se snygg ut. Fin är den ju ändå eller hur?:D
Utan det handlar om att hästen ska hålla för det den används till.
En häst som bara går med all tyngd på frambenen, ryggen sänkt och bakbenen efter sig går sönder till slut. Förslitningsskador i frambenen pga överbelastning, ryggproblem osv.

En häst är inte byggd för att ridas öhvt eg.
Men nu används dem till det och då är det upp till ryttaren att
se till att hästen håller för det.

Att hästen inte går i form i hagen är oväsentligt eftersom den bara bär upp sig själv då.
Med ryttare blir det en extra tyngd som ska bäras på och balanseras upp
 
Senast ändrad:
Sv: Så trött på allt tjat!

"Hästen bör arbeta i form så mycket som möjligt, men det finns olika sorters form, från lång och låg till hög och kort. Gemensamt för de olika sorternas form är att hästen ska vara lösgjord, att den ska bjuda framåt, att den ska vara eftergiven i nacken, att den ska söka framåt mot bettet, att den ska vara rakriktad och att bakbenen ska kliva fram mot handen och bära."

Varför måste den överhuvudtaget gå i hög form i så fall, om den nu bär lika bra i låg? (ingen kritik mot dig, bara började undra)
Och jag menar verkligen sträcka ut hela halsen framåt/neråt, och gå avslappnat utan att ha nosen vid lodplan eller nåt.. ser sällan det på träningar utom ibland när hästen skrittas igång 10 minuter och varvar ner 10 minuter på slutet.. dvs ca 20 minuter på ett 1, 1,5 timmes ridpass.. Man känner ju att ryggen sträcks/höjs när hästen länger ut halsen neråt.
Med den teori, artickel läsning och lilla logik som finns i mitt huvud känns det som att sålänge hästen inte springer med nosen i vädret eller förböjd med nosen mot bogen, så spelar det mindre roll för en allmän fritidshästs hållbarhet. Om den bara slappnar av och går med huvudet ganska lågt utan att gå på tygel så känns det som om den lyfter upp ryggen och allt det tjafset..
Men jag orkar helt enkelt inte bry mig ängre, det funkar inte ändå. Jag borde bara skita i huvudet egentligen. Såga ner det kan jag, men det är ju inte vad jag vill..
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Den bär inte lika bra i låg, men den bär OK. Den bär bättre i den höga formen, förutsatt att den är resultatet av ökad samling förstås.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

*Lånar knapp*

Min tränare kör stenhårt efter ett A, B, C system som jag har anammat helhjärtat

A= Framåtbjudning

B= Hästen ska spåra, dvs trampa i samma spår med fram och bakben

C= Balans

När de sakerna funkar så kommer bokstaven D av sig själv

D= Formen

Börjar ryttaren fokusera på bokstaven D direkt så går det oftast inte så bra. Och man får inbland strunta i D när int A, B eller C fungerar.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

*Lånar knapp*

Min tränare kör stenhårt efter ett A, B, C system som jag har anammat helhjärtat

A= Framåtbjudning

B= Hästen ska spåra, dvs trampa i samma spår med fram och bakben

C= Balans

När de sakerna funkar så kommer bokstaven D av sig själv

D= Formen

Börjar ryttaren fokusera på bokstaven D direkt så går det oftast inte så bra. Och man får inbland strunta i D när int A, B eller C fungerar.

Har också hört den ordningen,verkar väldigt vettigt! :)
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Okej okej, ni tycker som ni vill. Men att korta upp tyglarna så himla mkt och samtidigt driva, det gör ju så att hästen tappar balansen. Det är ju DÅ den belastar framdelen mest.
En häst som kan gå i balans med en ryttare på ryggen, bär upp ryttaren på det rätta sättet, alltså på sitt eget sätt.

Att så himla blint tro på en sak, bara för några böckers och några tränares skull, det är farligt. Man måste lixom hitta en egen logik.
Vad jag vet har ingen lagt upp VETENSKAPLIGA bevis för att precis alla hästar mår bra av att gå så. Även om det skulle vara så, så finns det säkert någon som kan bevisa motsatsen. Men man ska inte tro på allt!

Och på tal om hästar som håller och inte håller. Min kusin har en arab/nordsv. som knappt aldrig ridits i form, har fått välja sin egen. Hon är mycket lycklig och frisk med sina 32 fyllda år.

Var medryttare på en sv. ridponny, som alltid reds i "form" och hon blev tolv år och är avlivad. Hon led för hennes muskler höll inte. Fick muskelförtvinigar, och kotledsinflammation.

Så det där med att hålla är bara strunt. (om det inte gäller för högre nivå) Det beror helt på hur hästen är avlad om den håller.:devil:
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Okej okej, ni tycker som ni vill. Men att korta upp tyglarna så himla mkt och samtidigt driva, det gör ju så att hästen tappar balansen. Det är ju DÅ den belastar framdelen mest.
En häst som kan gå i balans med en ryttare på ryggen, bär upp ryttaren på det rätta sättet, alltså på sitt eget sätt.

Att så himla blint tro på en sak, bara för några böckers och några tränares skull, det är farligt. Man måste lixom hitta en egen logik.
Vad jag vet har ingen lagt upp VETENSKAPLIGA bevis för att precis alla hästar mår bra av att gå så. Även om det skulle vara så, så finns det säkert någon som kan bevisa motsatsen. Men man ska inte tro på allt!

Och på tal om hästar som håller och inte håller. Min kusin har en arab/nordsv. som knappt aldrig ridits i form, har fått välja sin egen. Hon är mycket lycklig och frisk med sina 32 fyllda år.

Var medryttare på en sv. ridponny, som alltid reds i "form" och hon blev tolv år och är avlivad. Hon led för hennes muskler höll inte. Fick muskelförtvinigar, och kotledsinflammation.

Så det där med att hålla är bara strunt. (om det inte gäller för högre nivå) Det beror helt på hur hästen är avlad om den håller.:devil:



Jag tycker fortfarande att du missförstår! det är klart att den form hästen går i ska baseras på hur den är byggd! Det tygelhållande du refererar till är det inte ALLA som håller på med, och det är inte den enda form som folk använder sig av. Det finns många olika sätt att rida en häst i en bra form, för många hästar är allsidig träning och en fri form jättebra! Medan andar har fysiska motsättningar som gör att man MÅSTE arbeta dem mer på ett visst sätt, men för det behöver inte hästen vara spänd/driven/inhållen. Förstår du hur jag menar? Det finns väldigt mycket duktiga ryttare som genom UTBILDNING kan rida sina hästar i en fin form på fri tygel. Oavsett nivå så måste vi anpassa ridningen efter hästen.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Men det beror ju på vad man har hästen till lite grann också.
En häst som bara lufsar i skogen tex. behöver kanske inte ha de muskler som en häst som rids dressyr eller hoppning.

En dressyrhäst behöver ju ha musklerna för att kunna orka utföra alla moment. Skulle den inte ha det så är det adjöss på en gång.
En hopphäst behöver ju musklerna för att kunna orka hoppa, ha en bra ryggverksamhet samt vara smidig.

Allt blir vad man gör det till...en del klarar det andra inte...men varför chansa?
Vill man ha en häst som fungerar till mer än lufs i skogen så behöver man också se till att den får muskler.....
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Okej okej, ni tycker som ni vill. Men att korta upp tyglarna så himla mkt och samtidigt driva, det gör ju så att hästen tappar balansen.

Men vem har någonsin sagt att det är så man ska rida? :confused:
Visst finns det ryttare som rider så, och det är då hästarna "går sönder", men det är ju ingen anledning till att förkasta hela begreppet "form", för det finns nog ingen vettig människa som menar att det är det korrekta sättet att träna en häst.

Var medryttare på en sv. ridponny, som alltid reds i "form" och hon blev tolv år och är avlivad. Hon led för hennes muskler höll inte. Fick muskelförtvinigar, och kotledsinflammation.
Då reds inte hästen i en bra form, helt uppenbart.
Men återigen, att påstå att man inte ska påverka hur hästen bär sig/rör sig öht baserat på att vissa nötter inte rider korrekt, det känns ju helt befängt.

Ska vi sluta med körskolor, ja kanske t.o.m all bilkörning öht bara för att vissa nötter inte kan ta till sig informationen på rätt sätt och är faror i trafiken?
 
Sv: Så trött på allt tjat!

När en häst går i form, då "kråmar" den sig för att se snygg ut. Så gör hingstar när dom ska uppvakta ston, eller hästar som inte känner varandra som ska etablera ledarskapet.

Tänk dig själv att hela tiden spänna upp dig och ändra på din egen gångstil för att se snygg ut. Det är ju det som kan ge förslitningar. Hur kan du veta så säkert att hästen slappnar av? Det är ju bara hästen själv som kan avgöra det.

När en häst kråmar sig är den spänd - men det är inte samma sak som att den går i form.

Det är inte särskilt svårt att avgöra om hästen man sitter på är spänd eller avslappnad, det känns ju!

Dessutom - förutom att det är nyttigare för hästen att gå i form, så är det mycket roligare och bekvämare att rida en häst som går i form. Hästen blir mjukare och behagligare att sitta på när den arbetar med ryggen, och den blir lydigare och mer lättriden när den går i form. Så om inte annat så skulle jag rida i form för min egen skull!
 
Sv: Så trött på allt tjat!

*knapplån*

Visst kan man bli trött och less på alla krav om att "gå i form". Och det kan garanterat hästarna bli också, särskilt om man ser det som ett krav. Jag misstänker att hästarna faktiskt blir mer slitna av att gå i dressyrform (statisktiskt sett lär det ju vara fler som rider halvbra-inte bra ur formperspektiv än de som rider riktigt bra ur formperspektiv) än de som går i fri form. Förutsatt att den är fri vill säga och förutsatt att man inte kräver för mycket och rider för länge i det läget. Och ärligt talat känner jag inte till många som gör det.

MEN jag strävar ändå hellre mot det optimala - att ha hästen i en hälsosam ridform. En hälsosam ridform är för mig att ha en häst som är lång och avslappnad i sin överlinje, går balanserat och har lärt sig vinkla sitt bäcken mer eller mindre. Som slutmål vill jag också gärna att den åtminstone ska belasta 50-50 på framdel bakdel men vill jag rida moment som kräver mycket balans så är det ännu mer vikt på bakdelen som gäller som slutmål. Just huvudets placering är inte så viktigt så länge resten är på plats, bakdelen är egentligen inte heller något jag fokuserar mycket på eftersom den brukar vinklas när hästen lärt sig hitta balansen med ryttaren och slappnar av i sin överlinje (och länger överlinjen).

En häst i "fri" form kan aldrig nå det optimala eftersom den dels aldrig kan hitta en riktigt bra balans med ryttaren vilket gör det svårare för den att uträtta det jag vill och sliter mer på benen, den kan inte nå målet att spänna sig så lite som möjligt i nacke/hals/rygg bland annat eftersom den måste använda halsen och huvudet till att balansera sig. Bara spänningar i sig av att inte ha en lång överlinje kan orsaka huvudvärk och annat obehag för hästen.

Jag vill inte överge min häst, jag vill försöka guida den till ett lättare sätt att röra sig under ryttare.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

KL

tänkte lägga in en tanke som stod i en annan tråd..
Hästen bär naturligt 60% av sin vikt på frambenen. Varför är den skapad att ha mer vikt fram om bak klarar av att bära vikten mer?

Säger inte at hästar ska ridas på bogarna, men kanske vi försöker lägga lite för mycket vikt bak ibland? Lagom är kanske bäst, som det så fint heter..

Annars kanske vi ska lära alla hästar att alltid gå på bakbenen i nån slags stegring! :D *skoj*
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Säger inte at hästar ska ridas på bogarna, men kanske vi försöker lägga lite för mycket vikt bak ibland? Lagom är kanske bäst, som det så fint heter..

Det är nog faktiskt ganska vanligt att hästar blir slitna i sina bakknän av för mycket vikt bak när de inte är redo för det. Tror också jag löst/hört att en av de vanligaste åkommorna hos dressyrhästar är just dåliga bakknän (och kotledsinflammation, men då är det ju snarare ett tecken på att hästen INTE är i bra form).

Lagom är bäst, men "lagom" är väldigt olika från häst till häst. Om hästen har starka muskler är det musklerna som belastas mest och leder/senor avlastas. Men om man övertränar kommer hästens muskler vara för trötta för att avlasta leder/senor och då belastas de desto mer om man ändå gör samma övningar.
Men på framdelen är det inte alls samma muskelkapacitet, eller snarare är det väl så att de är för raka för att palla vikten. När bakdelen är vinklad under sig kan man göra just så att hästen använder sina muskler mer,det finns inte något sånt alternativ i framkärran. Den är inte gjord för att ta emot vikt och tryck uppifrån, möjligen bakifrån.

Alla former kan vara dåliga beroende på om man missbrukar den eller inte.
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Jag tycker fortfarande att du missförstår! det är klart att den form hästen går i ska baseras på hur den är byggd! Det tygelhållande du refererar till är det inte ALLA som håller på med, och det är inte den enda form som folk använder sig av. Det finns många olika sätt att rida en häst i en bra form, för många hästar är allsidig träning och en fri form jättebra! Medan andar har fysiska motsättningar som gör att man MÅSTE arbeta dem mer på ett visst sätt, men för det behöver inte hästen vara spänd/driven/inhållen. Förstår du hur jag menar? Det finns väldigt mycket duktiga ryttare som genom UTBILDNING kan rida sina hästar i en fin form på fri tygel. Oavsett nivå så måste vi anpassa ridningen efter hästen.

Grejen med hela denna tråden och allt, var att jag var trött på allt "gåiformtjat". De flesta rider ju bara sina hästar med krökt nacke och hästen kanske går fint några steg och så tror man; Ahaaaa det är FORM! Men det är ju inte det. Kandar och inspänningstyglar kröker bara på nacken och inget mer.:rofl:

Jag har aldrig sagt att jag inte tycker hästar ska gå i form. Men man kan uppmuntra en häst att gå i form, men man ska ALDRIG tvinga den med massa remmar och krafs. En tvingad häst går inte i form, så enkelt är det. Är dom tvingade gör dom inte sitt bästa. Om dom lyder för att dom vet vem som bestämmer är en helt annan sak, men att sitta där med sina skarpa bett och såga, -nej, tack för min del. :idea:
 
Sv: Så trött på allt tjat!

KL

tänkte lägga in en tanke som stod i en annan tråd..
Hästen bär naturligt 60% av sin vikt på frambenen. Varför är den skapad att ha mer vikt fram om bak klarar av att bära vikten mer?

Säger inte at hästar ska ridas på bogarna, men kanske vi försöker lägga lite för mycket vikt bak ibland? Lagom är kanske bäst, som det så fint heter..

Annars kanske vi ska lära alla hästar att alltid gå på bakbenen i nån slags stegring! :D *skoj*

Kan faktiskt ligga nått i det ;)

Dessutom, jag vet inte riktigt vad alla ryttare väger, men jag väger ca 50 kg och min häst väger nog runt 400 kg. Då väger jag bara en ynka åttondel av min hästs vikt. Att bära den vikten kan egentligen inte vara så jobbigt. Om en människa skulle bära motsvarande en åttondel av sin vikt; 6 kg, så skulle det inte vara så hemskt jobbigt om man hade en ryggsäck(sadel) som var bekväm.:smirk:
 
Sv: Så trött på allt tjat!

Grejen med hela denna tråden och allt, var att jag var trött på allt "gåiformtjat". De flesta rider ju bara sina hästar med krökt nacke och hästen kanske går fint några steg och så tror man; Ahaaaa det är FORM! Men det är ju inte det. Kandar och inspänningstyglar kröker bara på nacken och inget mer.:rofl:

Jag har aldrig sagt att jag inte tycker hästar ska gå i form. Men man kan uppmuntra en häst att gå i form, men man ska ALDRIG tvinga den med massa remmar och krafs. En tvingad häst går inte i form, så enkelt är det. Är dom tvingade gör dom inte sitt bästa. Om dom lyder för att dom vet vem som bestämmer är en helt annan sak, men att sitta där med sina skarpa bett och såga, -nej, tack för min del. :idea:

Det är väl ingen som skulle säga emot det. Men i normala fall behöver man ju inga hjälptyglar för att hästen ska gå i form - om hästen inte är felriden så går den ju i form, med eftergift, så fort du tar tygeln. Det blir liksom inget konstigt att gå i form, eftersom det är hästens normala arbetsställning. Man behöver inte vara Jan Brinck för det, det räcker att ha en häst som man tävlar L:C med.

Sen behöver hästen såklart inte gå med jättemycket samling hela tiden, man kan ju rida i en lägre form. Men det är en annan sak - form och samling är inte samma sak.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 116
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 861
Senast: Ramona
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 325
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp