Sadel som ligger högt över manken

Chichibo

Trådstartare
Hej alla här på buke!
Har hemma en sadel på öppet köp och håller på att bestämma mig om jag ska behålla den eller inte. Den är lagom lång (vilket är ovanligt då han har väldigt kort rygg), 4 fingrars kanal hela vägen och bossorna följer ryggens böjning väldigt bra. Dock så får jag in 4 fingrar mellan manke och framvalv. Har bestämt för mig att det fick vara max 3 på höjden. På sidorna får jag in 2, som det ska vara. Blev jätteförvånad då utrymme för manken är något som brukar vara ett problem annars. Sadeln är cutback - om det gör någon skillnad och ligger heller inte i bakvikt (det var jag extra noga med att kolla- usch för bakvikt) . Trycket är jämnt längs manken- uppifrån och ned. Provred den igår och den gled inte en millimeter- varken framåt eller bakåt. Så, vad säger ni? Är det något att lämna tillbaka den annars perfekta sadeln för?
 
Ja har funderat på det- trots att jag är långt ifrån grön kan jag ju inte komma i närheten utav det tränade öga som en sadelinpassare har ( OM denne nu är objektiv och inte bara är ute efter att kränga på en något skräp). Är rätt så snålt om såna här, skall titta lite närmre på sadeln nu ikväll- är jag osäker får jag ge mig ut på jakt efter sadelinpassare ( vilket jag redan funderat över). Vill ju verkligen inte att min kille ska ha en sadel som inte sitter perfekt.
 
Jag tycker att din beskrivning låter bra. Min hade en utprovad sadel som låg högt över manken, efter att allt jag provat låg för lågt, så jag var bara glad över höjden. Den blev i bakvikt efter dryga året men det var för att pålle musklade sig massor runt manken.
 
Min sadel ligger också högt över min ponnys obefintliga manke men passar bra förövrigt så har inte lagt så stor vikt vid det eftersom han är i princip manklös :)
 
Jag tycker att din beskrivning låter bra. Min hade en utprovad sadel som låg högt över manken, efter att allt jag provat låg för lågt, så jag var bara glad över höjden. Den blev i bakvikt efter dryga året men det var för att pålle musklade sig massor runt manken.
Skönt att höra att det inte är helgalet- älskar verkligen sadeln !
Nu börjar pålle bli lite till åren- så väntar mig ingen snabb muskelökning, men är ju kul om sadeln passar mer än ett halvår iaf, är ju inte billigt med ny precis...

Min sadel ligger också högt över min ponnys obefintliga manke men passar bra förövrigt så har inte lagt så stor vikt vid det eftersom han är i princip manklös :)

Sköt att höra att det blir så för andra också- så det inte är ett stort NO-NO inom hästvärlden som jag missat. Har alltid fått höra att tillräckligt mankfrihet ska det vara- ingenting om att det kan vara för mycket!
:bump:
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Hur ligger sadeln fö? Om den djupaste punkten på sadeln ligger bakom mitten, dvs sadeln lutar bakåt, hade jag inte köpt den.
 
Det jag brukar tycka är kritiskt med framvalvet högt över manken, är att det inte sällan går ner i ryggen när framvalvet övergår i sitsen.

Har du möjlighet att låta någon kolla när du/annan rider? Eller precis i anslutning till ritt.
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
961
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 608
Senast: caballus
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 259
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 398
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp