Sadel til kort islandshesterygg?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Formosiss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 363
F

Formosiss

Min kjære medrytterhest trenger en ny sal, det eneste 'minuset' er at han er rimelig kort i ryggen. I tillegg har han rett rygg og ikke markert manke. Noen forslag?
Ikke av den dyreste sorten - men 8 til 10 tusen funker.

Sv: Sadel til kort islandshesterygg?

ingen fattar vad du menar.

Har hört att prestige hippo dressage ska passa ganska korta och breda ryggar, annars är jag mycket för bomlöst jag...
Jag tror att Balderum har en prestige hippos - du kanske kan pm'a henne för mer info?

dolce_&_gabbana skrev:
ingen fattar vad du menar.

väldigt otrevlig och onödig kommentar! varför gick du in på tråden då? om du ändå inte förstår vad det står där? :mad:

...och uppenbarligen är det flera som förstår...

till trådstartaren: jag rekommenderar också Diddidynan!

Tusen takk! :-)
Hun som eier ham har sendt mail angående en Astund-sal nå. Den selges for 6500 o_O

Om du kan få tak i en begagnad windsor islandshest sal så vet jeg at de er kjempe fine for korte rygger. Men de selges ikke lenger, så det må jo være en brukt en... Men de er også helt fantastiske både å gangartstrene i samt ri på tur med! Ellers har jo jeg olympic på Fani, og han har jo også veldig kort rygg, og den passer prima på han.

Globus (5-8600), Albion (finns många begagnade, annars kostar deras billigaste ca 15 000), Morris & Nolan (finns några begagnade hoppsadlar och några nyare dressyrsadlar till ett bra pris, annars kostar dom ca 16 000), Stubbens Nordica är ganska rak och kort.

Lycka till...

Er ikke dette "vanlige" sadler, og ikke islandshestsadler? :-)

Häst som häst, sadel som sadel ;) Nu för tiden rider vi lika gärna i "vanlig" sadel, helst dressyrmodell då, som sk islandssadel. Huvudsaken är att sadeln sitter bra på hästen och att man som ryttare trivs med den.

Har hästen kort rygg är nog risken att Ástund är för lång, speciellt om det är en begagnad och inte den allra nyaste varianten. Har själv både en äldre och en nyare modell. Den nyare passar precis dvs är nästan gränsfall till gubbens häst (han är från Norge förresten :), gubben alltså inte hästen ;) ) som är hela 147 cm hög och har något kort rygg i förhållande till sin höjd.

Har en Loftur nu som förvisso är lite dyrare i nyskick, men som har fördelen att ha utbytbara koppjärn om man vill ha en lite vidare modell senare. Kort är den (anges på hemsidan till 45 cm anläggningsyta för 17,5 tummaren), till och med så den passar vår superkorte grabb! Ses på http://www.rideonair.nu/
Där finns också begagnade sadlar av deras märken.

Annars ser Globus islandssadlar fina ut (tänker på Gloi:n), och de ligger i en annan prisklass. Sortimentet ser du på: http://www.globussport.se/

Liknande trådar

Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
834
Senast: Sebastian
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 266
Senast: mandalaki
·
Utrustning Jeg har nettopp fått min første wow-sadel i posten. Siden jeg har en hest med kort rygg har jeg kjøpt et par paneler i størrelse 0...
Svar
1
· Visningar
1 231
Senast: VivianK
·
S
Anläggning God morgen, alle herlige bukefalister! :-) Jeg trenger deres hjelp! Håper noen kan gi meg noen tips i denne forbindelsen! Jeg blir...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka