Sadelbytetips!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Penea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 3 088
P

Penea

Jag har en Stubben Sigfried II flatback normal bomvidd 3 år gammal jättefin sadel. Den har legat jättebra på hästen fram tills nu. Hon har breddat sig och jag tycker den ligger lite i "luften¨" mitt på ryggen och lite smal fram, ingen katastrof men dags för byte absolut!

Till saken hör oxo att jag tycker Stubben är lite smal att sitta i och mitt skänkellläge tenderar att "gunga" lite.

Jag vill jättegärna ha tips om bra hoppsadlar men inga 30 000-kronorssadlar utan i ungefär samma prisklass som Stubben.

Sv: Sadelbytetips!

Om sadeln inte ligger an i mitten på sadeln, gör den det oavsett om man har en smal bomvidd eller en vid bomvidd.
Så förmodligen har du haft fel sadel ett bra tag...

Har din häst svankrygg, eller hur ser hon ut?

Njae jag tycker nog att hon inte är svankig. Däremot ganska lång i ryggen o långa bakben o lite tendens att bli tung framåt.
Jag har haft fårskinnspad och min tränare trodde jag kommit runt problemet ett tag med den så den kan nog ha varit opassande ett bra tag.

Man förvärrar problemet om man lägger en fårskinnspad under, för då ligger sadeln inte bara illa, utan då blir sadeln för trång med.

Tyvärr har jag ingen bild att ladda upp.
Men det är ett sto 1,63 efter Leuthen I gått 1.35 hopp
Blev mamma förra året jag köpte henne i maj, ganska omusklad efter föltid. Försiktigt igångsatt, gått 1.00 o 1.10 nu på hösten helt ok.
Jättefin häst men hon har grinat lite sista tiden i vänster varv men gått bra i sin dressyrsadel en keiffer så jag misstänker sadeln som bov .
Hoppas det ger lite mer kött på benen.

Men... Nu är det så att Kieffer är rakare än Stubben. Hur kan det blir ett hål under mitten av sadeln på Stubben sadeln men inte på Kieffern?

Kan du försöka ta ett kort?

Jaså är den?
Ja jag vet inte men den ligger kanon!
Men den är lite bredare i kanalen kanske...mysko
det är en keiffer München dressyrsadel.
Ska försöka ta kort men jag är helt oteknisk...

Den ligger alltså i brygga på hästen och är för smal då hästen breddat sig.

Ta ut en sadelmakare/utprovare att få hjälp med att hitta en ny bra sadel till er. Vissa har inte egna sadlar utan då får du låna hem sadlar du är intresserad av.

Det är svårt att ge tips på sadlar utan att ha sett hästen och vet hur den ser ut.

Kanalens bredd ahr inget med böjningenpå bommen att göra....

Har du ingen digitalkamera? Då är det lätt. Om du vill kan du maila bilderna till mig så lägger jag upp dom på internet.

Penea skrev:
Njae jag tycker nog att hon inte är svankig. Däremot ganska lång i ryggen o långa bakben o lite tendens att bli tung framåt.
Jag har haft fårskinnspad och min tränare trodde jag kommit runt problemet ett tag med den så den kan nog ha varit opassande ett bra tag.
Enda gången du ska ha fårskinnspad under är näs sadeln är för vid tills hästen musklat på sig! Annars blir sadeln ännu trängre!

Jo jag har digitalkamera men ingen sladd till datorn o ladda upp dem med men jag kan be en kompis om hjälp.

Men jag kanske ska ta ut en sadelprovare iaf..
Närmsta i småland?

Ja jag har plockat bort padden och hon är bättre utan, jag la dit den i okunskap!
Jag trodde fårskinnspad alltid var bra..
Gör det att den klämmer mer menar du om man har padden?
Stackars häst!

Okidoki!
Sharpman ligger i Östergötland tror jag, men det är inte jättelångt jag bor 5 mil från Vetlanda

Tackar som ödmjukast för hjälp!
Om den klämmer fram på bogen så hindrar det väl åxå i längden viljan att hoppa då förstås?
Det vore en katastrof!

Ja, det kan det leda till. Och att hon är ovillig i ena varvet att ta ut steg osv kan mkt väl bero på att sadeln är sned och/eller klämmer extra där. Detta kan i sin tur leda till felbelastning och kotledsinflammationer och div hältor.

Jahapp!
Inte konstigt att hon har bråkat i vä varv då kanske...
Kan ju åxå va därför hon skjuter mej till höger vid galoppfattning i vä varv kanske..ställer ut sej och så
Hon bjuder finfint på hinder men törs inte riktigt när det blir för stora uppgifter (120 o över) då sackar hon o tappar bjudning...
Detta problemet har inte varit länge utan de senaste 12 dgr, men jag känner inte riktigt igen henne och som sagt hon funkar bra i den andra sadeln. Men den hoppar jag ju inte i..
Får lite panik nu eftersom jag ska tävla nästa söndag o e nog rätt tvungen o va med det är laghoppning men jag vill ju inte hoppa i en sadel som klämmer

Liknande trådar

Utrustning Profil, tycker han är ganska rak i ryggen om man bortser från att han är i nedförsbacke just nu. Lång manke? Smal och tunn överlinje...
Svar
6
· Visningar
1 135
Senast: Leea
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 495
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 783
Senast: oki
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
661 854
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur