Sadelfunderingar (igen)

Cherarriduracell

Trådstartare
Nu har vi jobbat oss igenom lite fler sadlar och fler funderingar har uppstått. När förra wintec 500 var poppis fick jag intrycket av att wintec 500 hopp och bates caprilli hopp var "samma" sadel men med olika material, men har på sistone hört att caprillin är mycket rakare? Någon mer som har det intrycket?

Min gamla wintec 500 hopp är på tok för svängd för hästen, men stallkompisens 500 NEW ligger helt ok i stallet, han känns nöjd osv att rida med den, jag sitter bra MEN den faller ner fram över manken och jag upplever att själva bossorna "kniper" lite runt manken fram och därför går den bort. Är bates caprilli mer "öppen" vid manken eller är det sannolikt att jag kommer ha samma problem med manken på den sadeln?

Många rek prestige till min häst men de prestigesadlar jag suttit i (golden star och versailles) tycker jag känns så "höga" i sätet, man sitter liksom på en ganska hög "trekant", en känsla jag inte alls gillar och i synnerhet inte på min häst. Finns andra prestigemodeller som är mer close contact? Är Carisma och passion mindre "höga" i sätet?
 
Wintecfråga nr ett kan jag svaret på i alla fall. De äldre wintec och Bates är svängda. De nyare är rakare. Min wintec vill också knipa om manken tyvärr, jag är inte i akut behov av en sadel eftersom den andra hästens Sadel passar även på halvblodet (ideal arwen :love:) och har därför inte funderat mer på det.

Jag har samma upplevelse som dig med prestige.
 
Hästen är aningen muskeltom på sidan av manken, i atallet ligger en bates caprilli bra. Uppsuttet sjunker den ner så det bara är ca 2 fingrar fritt över manken men jag upplever inte att den borrar sig in i sidorna av mankenpå samma sätt som wintec 500new gjorde, men det känns ju lite väl lågt ändå för hoppning. Hur hade ni gjort, paddat, paddat + bytt till vidare järn eller skrotat iden på att sadeln kan funka helt?
 

Liknande trådar

Utrustning Ja försöker hitta en hopp och dressyrsadel till min häst då den han hade med sin när han kom inte alls ligger bra, till och med så illa...
Svar
6
· Visningar
2 034
Senast: Leansman
·
Utrustning Jag har en ny häst och letar förstås sadlar som ska passa. Hon är rakryggad, men inte spikrak. Hög manke... Jag har provat ut en Bates...
Svar
12
· Visningar
5 336
Senast: Fredag
·
M
Utrustning Just nu är min dam dräktig så jag kan inte prova nåt på henne, men sitter och funderar på vad som kan vara tänkbart sen när hon ska...
Svar
3
· Visningar
922
Senast: -moa-
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
645 814
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp