Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Hade inget måttband i närheten så jag har inte exakt antal centimeter, men den va 2 fingrar bred på dressyren (så 3 centimeter kanske), på exmooren är den väl mellan 2-2½ fingrar bred, men dressyren känns mycket smalare överlag.

Okey men det är ju väldigt smalt! (för att vara så vida sadlar)

Men är inne på bomlöst igen.. Vet du hur midjan i Soft Saddel Shortback D är? Eller hur den är överlag? Den skulle visst vara runt 125 grader.

En hög manke är en hög manke, sen finns det hästar med sänkt rygg som ser ut att ha hög manke men inte har det.

Det är denna kunskapen + mer som jag betalar en utbildad sadelmakare/inprovare för.

japp, givetvis! Man sitter där man sitter :angel:

begriper inte hur jag skulle kunna hålla mig kvar om hon var grövre :crazy:;)

Så alla sadelmakare/utprovare har ett visst mått på vad som är en hög manke och vad som är en normal manke? Knappast...
Dessutom, som också står i första inläggen, bara för att en häst har en hög manke betyder inte att den har en hög manke i sadelläget.

Okey men tack iaf :)

Kommer med en ny fråga: 13/28 Wide i Harry Dabbs är hur vid? Om du inte vet, kanske du vet om de är lika små i stl som Jaguar?

Exakt hur vid den är vet jag inte, men de har samma bomviddssystem som Jaguar. Tror 14-28 i Jaguar var runt 95 grader.

Tror inte Sabre tillverkar sadlar längre, men de jag har sett har inte varit vida. Dock har det inte funnits en benämning på bomvidden nånstans, så det kan ju varit smala bomvidder jag har sett.

Hittade en beg. som legat på kallblodstravare så den kan ju vara vid med lite tur. Får fråga ägaren om h*n ev. kan mäta, eller skicka bilder. Jaja letandet går vidare.

Sabre är väldigt svängd. Din häst har ju inte en så böjd rygg (hade hon inte innan heller) så jag är helt säker på att du kan stryka Sabre... Prova Crown igen istället...

Ja kanske borde det, tyckte ju mkt om sadeln i övrigt förutom att den var för rak.. En kompis har precis köpt Crown kanske får låna hennes och prova.

Oj, ni kanske inte ser bilderna..här kommer dom(syns dom?):

pic_show_id16205917.html

pic_show_id16205918.html

pic_show_id16205919.html

pic_show_id16205920.html

pic_show_id16205921.html

pic_show_id16205922.html

Så vilken sadel skulle passa denna rygg?

Ursäkta för bildbombning:o

Hej har precis fått hem en pfiff Amaretto bom 4 nu och den lär väl passa i några månader, just nu sitter den jätte bra o hästen går som en klocka, men vilka sadlar har liknande uppbyggnad men vidare? Förbereder mig inför kommande köp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: warg
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 223
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka